Tafeltje vochtbestendig maken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door PJD »

DucatoW schreef:Ik heb zo'n eiken timmerpaneel gebruikt als frontjes voor een kast in huis en die staan een paar maanden later ook zo krom als een hoepeltje. Vocht heeft hier geen invloed. Ik had ze niet behandeld.

Verstuurd vanaf mijn SM-G525F met Tapatalk
Dat heeft wel met vocht te maken, te droog hout trekt ook krom, en je kan op de kopse kant al zien welke kant op, de kromming word rechter.
Beste hout zit in het midden van de boom, voor de timmerpanelen gebruiken ze veel "afval" stroken en die zitten meer naar buiten, prima hout maar wat gevoeliger in afwerking.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door TestCase »

Die stroken moeten zo verlijmd worden dat de krommingen elkaar 'opheffen' maar ja gaat snel en goedkoop.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door Mickel Moen »

Het zit in de basis van het hout. De temperatuur- en vocht wisselingen in een camper zijn nogal groot, waar massief hout op reageert. Ik denk niet dat rondom dicht maken, met wat voor lak ook, het zal verhelpen.

Zolang massief hout in een constructie zit met meerdere (haakse) verlijmde en/of geschroefde verbindingen krijg je tegengestelde krachten die kromtrekken tegengaan. Bij grotere vlakken is het afhankelijk van de kromming van de nerven. Als die ook weer tegengesteld verlijmd worden, heb je minder werking. Smallere verlijmde delen geeft weer minder werking dan bredere delen.

Wat dat betreft zijn dit soort panelen wel geschikt, maar ook hierin zijn er kwaliteitsverschillen.

Ik heb in mijn bus ook massief hout voor de meubeltjes gebruikt. Alles zelf gezaagd en geschaafd uit ruwe plaat en vervolgens verlijmd. Voor het keukenblad echter heb ik berkenmultiplex met een beukenplex top gebruikt. Een goede kwaliteit plex is/trekt niet krom.

In jouw geval zou ik de oplossing meer zoeken in onder het blad haaks, dus in de breedte van het blad, schroeven van een paar hardhouten balkjes. Denk erom, dat je de dunste kant tegen het blad schroeft. Voor het schroeven eerst met lijmklemmen het blad vlak trekken en dan pas schroeven. Dit kan ook met stevig staal of aluminium (hoek) profiel.

Afwerking kan met een goede harde lak. Ook de onderkant, anders heb je kans, dat de lak voor kromtrekken zorgt.
Ikzelf geef de voorkeur echter aan hardwaxolie. Beschadigingen in lak zijn blijvend. Met hardwax vallen beschadigingen minder op. Gaan deel maken van het hout. Desnoods kun je een kras o.i.d. plaatselijk wat opschuren en vervolgens het hout weer in de hardwax zetten. Met lak is dit een veel grotere operatie.

Naschrift.
Onderstaand een foto van een dressoir wat ik gemaakt heb. De gedachte was om het er uit te laten zien als een groot blok hout. Daarvoor wilde ik de belijning door laten gaan. Daarvoor was het nodig redelijk brede delen te gebruiken. Dat geeft dus een risico. Met name voor de frontjes van de lades. En hoewel alle lades gelijk geconstrueerd zijn, het hout uit dezelfde lange planken komt, is het linker middelste frontje iets krom getrokken. Het is maar een millimetertje. Je ziet het bijna niet, maar ja ik weet en zie het. Hout leeft nu eenmaal. Overigens ook afgewerkt in hardwax.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door bently »

Ik zou er dwars 2 groeven in fresen en daar latten in verlijmen. +/- 1 cm dik en 2 cm breed. Aflakken zowieso.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door EasyBee »

En dan eventueel ipv hout aluminium U profiel gebruiken. Lekker licht materiaal en dat blijft echt wel recht.
Dat deed ik althans in onze Transit Mk 2 verbouwde bus.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
TeamLotz
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 28 jun 2021, 15:47

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door TeamLotz »

Bedankt voor de adviezen, daar kan ik wel wat mee. Dat van die profielen of latjes aan de onderkant klinkt wel als een goed idee, alleen moet ik kijken of dat wel zou passen, want door de manier waarop het tafeltje in de bus is gemonteerd is er niet heel veel ruimte aan de onderkant om er nog iets op te monteren. Maar iets van een centimeter moet denk ik nog wel passen.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Tafeltje vochtbestendig maken



Bericht door 508overland »

Ik ben schilder van beroep en het advies wat ik je kan meegeven: gebruik verf van een gerenommeerd merk, bouwmarkt huismerken ect. met een grote boog omheen lopen.
Is in aanschaf wat duurder maar ga je zowel met verwerking als met duurzaamheid echt profijt van hebben.

Dit geldt trouwens niet alleen voor het schilderen van een tafeltje :wink:
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Plaats reactie