Camperkeuze: ja of nee?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
WillyT
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 15:27

Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door WillyT »

Hallo allemaal,
De laatste weken heb ik aandachtig dit forum doorgespeurd, om een beter beeld te krijgen van de wondere wereld van campers. Wij (gezin van vier, kinderen van 5 en 8 jaar oud) vertrekken komende zomer voor een vakantie van 6 weken. Ideale kans om dingen eens anders te doen. We willen door Europa trekken en een camper zou daarin de ideale optie zijn. Ik lees veel over de verstandigheid van huren, alvorens kopen. Maar als ik zie dat ik gemiddeld 8 a 9.000 euro kwijt zal zijn voor de totale huur, overweeg ik toch al direct te kopen. Dan kunnen we mooi tot de zomer nog enkele tripjes maken in Nederland, zodat we al wat ervaring opdoen.
We staan dus op het punt om een camper aan te schaffen, maar er is ook nog twijfel, het is een grote aanschaf. Voor en nadelen die we zien:
- Voor: veel vrijheid tijdens de reis
- Voor: altijd je eigen plekje, waar je ook bent
- Voor: relaxte manier van reizen
- Voor: op locatie snel geïnstalleerd
- Tegen: Kosten, ook in onderhoud en belasting
- Tegen: Afschrijving, is de camper door veranderende wetgeving over 5 a 10 jaar nog te verkopen?
- Tegen: Op locatie minder makkelijk om dagtrips te maken
Mijn vraag aan jullie, waarom zou een jong gezin wel of niet een camper moeten aanschaffen? Mis ik nog voor- nadelen? Wat heeft het jullie gebracht? Of ben ik veel te moeilijk aan het denken?
We denken overigens sterk aan een alkoof, compact van buiten, relatief veel ruimte binnen, vaste bedden (stapelbedden). Budget is max 70.000 voor een tweedehands. Ik zie trouwens niet heel veel opties in de alkoof markt, is daar gewoon veel minder vraag naar? (en moet ik mij meer zorgen maken over de verkoopbaarheid?
Jullie zien het, veel twijfels, maar ook veel enthousiasme en daarom een mooi moment om hier mijn verhaal te delen. Alvast bedankt voor jullie ongezouten mening :)
Groet,
Willem
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Persoonlijk kan ik maar een advies geven.
Huur een camper en blijf een week of 2 in de buurt, in Nederland.
Dan kan je het nog eens doen met andere indeling, zoals intergraal of half intergraal of Alkoof.
Want weer bij een Alkoof heb je zo een druppel boven je hoofd en met hoogten en bomen te maken.
Daar heb je dan wel weer 2 slaap plaatsen waar niemand last van heeft.
Wij kozen na alle modellen gehuurd te hebben (in USA, Canada, Australie, nieuw Zeeland en in Nederland), voor een half intergraal met midden hef bed, zodat er 4 personen kunnen slapen en 4 personen kunnen meerijden (wettelijk goed)
De 4 personen zijn dan onze kinderen met hun 2 kinderen (er komen er niet meer :)) en 90% zijn we zelf op pad en hebben geen last van t hef bed.
Dus huren, verschillende modellen en maak goede afspraak met dealer als je koopt dat hij de huur prijs een beetje mee mazzelt.
Succes en we horen graag wat het geworden is foto' s mag ook hoor.

groet Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
WillyT
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 04 feb 2024, 15:27

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door WillyT »

Dank voor de snelle reactie Jaap! Daar zitten we inderdaad ook nog over na te denken, eerst huren.
De camper waar ik interesse in heb is deze overigens:
https://www.viabovag.nl/camper/aanbod/s ... ed-pl62aa7
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door rongreven »

Prachtige zoektocht.
Maar even op volgorde:
Stalling?
Gewicht, rijbewijs B of C, C1?
Vrijheid in de zomermaanden is relatief, ook in de wintermaanden trouwens.
Met jullie budget is best wat te vinden maar hou rekening met afschrijven.
De afschrijving kan het eerste jaar misschien wel net zo hoog zijn als de 6 weken huur?

Edit 75000 km in 3 jaar is waarschijnlijk een huurcamper geweest.
Vragen of je deze kan huren en bij koop de huurprijs verrekenen?
Laatst gewijzigd door rongreven op zo 04 feb 2024, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door Dafluc »

Wat is duur. Op dit moment verkopen mensen hun camper voor een hoger bedrag dan waarvoor ze hem hebben gekocht. Gaat jullie dat ook nog lukken? Niemand die het weet. De vrijheid en het gaan en staan waar en wanneer je wilt is onbetaalbaar. Per 1-1-26 is het kwarttarief opeens half tarief. Een stalling is moeilijk te vinden en kost ook geld. De keus is dus probeer het vooral. Is het het toch niet, dan verkoop je hem en neem je je verlies. Is het het helemaal had je het jaren eerder moeten doen.
Wat de camper betreft: vooral eerst even wegen en kijken hoeveel laadvermogen er nog is. Daarover staat genoeg hier op het forum geschreven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door DucatoDolf »

Persoonlijke mening dus:

Met zulke kleine kinderen ben je aangewezen op het hoogseizoen. De komende 10 jaar. Dat is druk. Overal. Op CP's en campings. Dan moet je ook van te voren reserveren. Anders kun je wel eens de hond in de pot vinden. Dus niks relax. En wie weet vinden je kinderen er geen hol aan. Echt, huur 1 jaar. Er zijn toch wel goedkopere campers te vinden? Desnoods ga je niet naar Zuid -Spanje en doe je max 2 weekjes om uit te proberen. Of 1 week Ardennen ofzo.

Per saldo zou ik voor een caravan gaan met kinderen in deze leeftijdscategorie. En dan een camper voor samen kopen op het moment dat de kids uitvliegen. Anders zit je over 10 jaar met een veel te grote/onhandige camper. Een grotere caravan kun je ook heel snel installeren en gebruiken om 1 overnachting te doen. De investering in een camper is gewoon zwart op wit veel nadeliger met kinderen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door Kroppie »

en let op wat ie weegt !!, zelf wegen!, niet zoiets van: meneer hij weegt zoveel
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1600
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door DiffRental »

Welkom en veel succes met kiezen.
Wat betreft huren, deden wij ook niet, vind het zonde van het geld.
Aantal grote camper bedrijven en beurzen bezocht en veel lezen op het www, met die info een goed overwogen keus gemaakt.

Wat de andere vragen betreft, is erg persoonlijk.
Sluit mij aan bij DucatoDolf, met kinderen is het een heel ander verhaal en als je toch campings gaat boeken dan is een caravan zeker een overweging.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camperkeuze, ja of nee?



Bericht door Bob Diesel »

Vraag je ook af , willen de ouders wel in een alkoof slapen, er zijn er die dat 3 x niks vinden
Ook om bv over elkaar er uit moeten en dan dat trapje om snachts het toilet te bezoeken
Of ga je daar de kinderen leggen ,en zelf op een 2 persoons achter in
Of zelfs enkelle bedden ,welke je kan samen voegen

Over +- 5 jaar willen de kids in een tentje ,mits op camping ,
En liggen u2 nog steeds in die kleine ruimte

Ben het ook met ducatodolf eens

Maar die overweging is aan jullie
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 601
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door walda »

Vraag je vooral ook vooraf af; Waar wil ik naar toe, welke landen wil ik bezoeken? Vrij staan in Noorwegen gaat prima, of bezoek je alleen campings in zuid europa. Toen onze kinderen jong waren, tot een jaar of 12-13 beviel ons de caravan met stapelbed achter in prima en naar zuid europa tijdens de schoolvakanties, daarna weer met tenten zelfde gebied en periode en nu samen met ons buscampertje buiten de schoolvakanties eerst Spanje en Portugal, toen Italie rond en de laatste 2 jaar naar Noorwegen met tussendoor heel veel leuke weekends wat dichterbij. Met een camper ben je minder mobiel met 4 dan met een losse auto en 4 fietsen wegen ook weer veel zeker als de kids wat groter worden.

Walter
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door Zadowolony »

Hier ook een caravan toen dochter klein was en mee ging, pas een (bus) camper toen we met z’n tweeen gingen en niet meer afhankelijk van schooltijden en werk.
Ook ruimte en gewicht speelden mee. En verschil in kosten , de kosten van een camper staan niet in verhouding met het gebruik ervan als je niet veel op stap gaat. (Vanaf 2026 overigens ca 1000 euro per jaar meer wegenbelasting ).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Koki
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 25 okt 2020, 10:17
Locatie: Westerkwartier

Re: Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door Koki »

Hallo Willem,
Ik zou ook eens gaan kijken naar een half integraal met hefbed wat Jaap al aangaf.
Over 10 jaar zal dit type wellicht meer opleveren dat een Alkoof.
Daarnaast zou ik eerder een A merk prefereren en niet een Sunlight.
Een budget van 70k daar kun je wat mee.
Veel succes.
Nog even een link naar een half integraal.
https://www.campersite.nl/camper-kopen/ ... -meg.html/
Let wel op het gewicht.
Ook zou ik eens op mobile.de kijken.
Vertrouwen is goed controle is beter
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door Bas vd laar »

Waarom een ex-verhuur alkoofcamper kopen, van een c-merk, voor 65k?

Dan weet je zeker dat je heel veel gaat afschrijven...

Koop een camper van 20 of 30k, van een A-merk, daar heb je nauwelijks afschrijving op en net zoveel plezier van.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1104
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Camperkeuze: ja of nee?



Bericht door Don Esteban »

Willem, ik lees dat je 6 weken wilt trekken door Europa. Tja, dan wordt eerst huren (wat eigenlijk het beste was geweest als het om 1 a 2 weken reizen ging) inderdaad een te dure aangelegenheid.
De getoonde Alkoof heeft dus twee stapelbedden en een vast bed. Een voor mij vreemde indeling maar ik ben geen Alkoofkenner. Het heeft in elk geval wel het voordeel dat jullie nog aan tafel kunnen zitten als de kids naar bed zijn. (tenzij ze Spaans op mogen blijven) Mochten de kids in de stapelbedden slapen en jullie in het vaste bed, is het inderdaad een punt dat je over elkaar heen moet kruipen bij een nachtelijke toiletgang. Maar het kids van 5 en 8 hebben jullie volgens mij nog niet de leeftijd dat dit vaker gaat voorkomen, nietwaar? :)

Leeggewicht 2705 kg. Maar liefst 795 kg laadruimte. Zo zal de verkoper het uitleggen. Maar je zit in no time aan de 3500 kg. Ten eerste zal de camper met allerlei zaken die er later aan toegevoegd zijn, inmiddels veel zwaarder zijn. Daar bovenop 4 personen bagage voor 6 weken vakantie, fietsen, voedsel, drank, schoon water, 4 personen enz.
Ik lees hoogte: 3,17 m. Ik vermoed (svp correctie als het niet zo is) dat je sowieso op de Franse autosnelweg in klasse 3 gaat vallen. De cameras bij de tolpoortjes registreren (voorlopig nog) geen gewicht maar hoogte en alles wat boven de 3 meter uitsteekt valt in het dure klasse 3 tarief. Toltarieven zijn trouwens alweer verhoogd dit jaar. :thumbdown:
Laatst gewijzigd door Don Esteban op zo 04 feb 2024, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie