Vloer in mijn Volkswagen T3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Water_Tea_2103 »

Dag mensen,

Ik heb sindskort een T3 en wil daar een nieuw vloertje in leggen. Momenteel liggen er houten platen in die ik niet zo mooi vind.

Ik heb mij van de week laten voorlichten bij de Hornbach en daar raadden ze mij klik-vinyl aan. Het gekke is dat ik als ik google op klik-vinyl telkens uitkom bij klik-PVC. Het lijkt erop dat het min of meer hetzelfde is of wellicht zelfs helemaal hetzelfde ...

Toch lees ik, ook hier op het forum in andere topics, soms wat negatieve berichten over PVC en de hittebestendigheid daarvan.

Ik zie wel dat bij bijv. Bauhaus vinyl wordt verkocht dat bestand zou zijn tegen temperatuurverschillen en zon, bijv. dit: https://nl.bauhaus/klikvinyl/bdesign-vi ... p/27655083

Dit is ook een klikvloer. Bij veel PVC-klikvloeren zie ik dan weer dat het hittebestendig is tot 27 graden, wat vermoedelijk niet genoeg is in de zomer in Zuid-Europa zonder airconditioning.

Ook heb ik hier gelezen over een kurkvloer. Het is wel prijzig, maar het gaat maar om 2,5m2 dus op zich is het een optie. Ik wil wel iets wat er echt uitziet als eikenhout, dus met een realistisch eikenpatroon. Dus ik twijfel een beetje over de look.

Ben benieuwd of er nog mensen zijn met advies of die weten wat nu precies het verschil is tussen klik-vinyl en klik-PVC!
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vloer in mijn T3



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben thuis op de boven verdieping clic vinyl laminaat het zelfde als gewone laminaat maar met een vinyl toplaag. Voor in je camper zou ik niet doen niet vocht bestendigd en best zwaar. Kurk vloertje is best lekker aan je voeten. Maar waarom niet over de bestaande vloer een stuk vinyl?

Gr Aad
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Hermine »

Even gezocht op "kurkvloer met eikenlook". Kwam alvast de volgende aanbieder tegen: https://www.kurk24.nl/blogs/kurk/een-ku ... van-eiken/

Tenzij je je bus helemaal leeg hebt (en dus geen rekening hoeft te houden met de benodigde ruimte die je moet openlaten langs wanden van kasten e.d.) zou ik zeker eens gaan kijken naar gewoon vinyl. Gewoon bij Kwantum ofzo. Kun je meteen ook klik pvc en ander laminaat eens bekijken.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Water_Tea_2103 »

Heb je het dan over vinyl dat ik over de bestaande vloer heen plak?

De bus is nu niet leeg, maar die kan ik wel redelijk eenvoudig leeg maken. Ik wil hem toch in stappen gaan renoveren, dus dat is geen probleem. De oppervlakte is klein, 2,5 m2.

Momenteel liggen er zo te zien twee houten platen op elkaar. Mijn idee is om de bovenste plaat weg te halen en te vervangen voor iets dunners, zodat ik net iets meer staruimte heb (als ik met schoenen aan in de bus sta, raakt mijn haar net het plafond).
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 03 feb 2024, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4592
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door PE1OPQ Theo »

Wij hebben in onze bus ook klik laminaat gemaakt.
Ziet er na 15 jaar nog steeds prachtig uit.

Theo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Kroppie »

pvc is de afkorting: van Poly Vinyl Chloride , vinyl lijkt mij enkel een andere benaming voor pvc
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Water_Tea_2103 »

PE1OPQ Theo schreef:
za 03 feb 2024, 17:29
Wij hebben in onze bus ook klik laminaat gemaakt.
Ziet er na 15 jaar nog steeds prachtig uit.

Theo
En kan dat een beetje tegen de hitte?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2215
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door DucatoDolf »

Klik pvc is wel wat anders dan een stuk vinyl. Klik pvc raadt iedereen af door de hoge temperaturen in de bus. Door het uitzetten en krimpen kunnen de kliknaden op den duur open gaan staan.

Een srukje zeil/vinyl daarentegen kan prima, ia erg eenvoudig te leggen en hoeft noet perse geplakt. Eventueel de randen met tapijttape.

Kliklaminaat kan ook. Wat je zegt, voor zo'n klein stukje komt het allemaal wat minder krap. Vinyl is het goedkoopst en makkelijkst. Heeft ook nog enige demping voor de voerjes en houdt makkelijk schoon.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Water_Tea_2103 »

DucatoDolf schreef:
za 03 feb 2024, 17:59
Klik pvc is wel wat anders dan een stuk vinyl. Klik pvc raadt iedereen af door de hoge temperaturen in de bus. Door het uitzetten en krimpen kunnen de kliknaden op den duur open gaan staan.

Een srukje zeil/vinyl daarentegen kan prima, ia erg eenvoudig te leggen en hoeft noet perse geplakt. Eventueel de randen met tapijttape.

Kliklaminaat kan ook. Wat je zegt, voor zo'n klein stukje komt het allemaal wat minder krap. Vinyl is het goedkoopst en makkelijkst. Heeft ook nog enige demping voor de voerjes en houdt makkelijk schoon.

Maar wat ik dus het rare vind, is dat ik op internet ook klik-vinyl zie. Dus ja, er is ook vinyl dat gewoon een soort uitrolbaar zeil is, maar er is ook vinyl in plankvorm dat je kunt klikken. Maar dat lijkt hetzelfde te zijn als PVC?

Het is gek maar ik weet niet waarom ik kliklaminaat afgeschreven had. Vermoedelijk omdat ik ergens gelezen had dat het niet hittebestendig of koudebestendig is. Maar volgens mij is dat helemaal niet zo. Ik heb zelfs nog een paar pakken liggen van de renovatie van mijn vloer thuis die ik er zo in zou kunnen leggen. IKEA zegt wel dat het alleen voor binnen is, maar misschien is dat ivm waterbestendigheid en niet ivm de temperatuur.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2215
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door DucatoDolf »

Je hoeft niet te quoten als je direct oo iemand reageert; gebruik de knop plaats reactie. Anders wordt het veel herhaling.

Ik denk dat klikvinyl meer een naam is die gewoon klikpvc bedoeld. Los plakvinyl is dikker en soepeler. Maar als je nog een restje hebt liggen, gewoon lekker kliklaminaat gebruiken. Ook dit 'werkt', maar minder dan klik pvc. En als het echt lelijk wordt kun je het gewoon weer vervangen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80429
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Dafluc »

Dank Dolf, dat is inderdaad het vriendelijke verzoek. Niet quoten als je rechtstreeks reageert. Dat hoeft alleen als er berichten tussen staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
Peer5m
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 17:12
Locatie: Breda

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Peer5m »

Wij kochten ieder jaar een stukje vloerbedekking.
Maakten het onderweg schoon met een borstel en thuis weer zuigen.
Was voor ons prima.

Piet
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door EasyBee »

Water_Tea_2103 schreef:
za 03 feb 2024, 18:21
Ik heb zelfs nog een paar pakken liggen van de renovatie van mijn vloer thuis die ik er zo in zou kunnen leggen. IKEA zegt wel dat het alleen voor binnen is, maar misschien is dat ivm waterbestendigheid en niet ivm de temperatuur.
In je bus is toch ook binnen? En het ligt er toch maar te liggen en ervaring ermee heb je al.
Waterbestendig is die bovenkant echt wel en ik neem aan dat je het niet zodanig laat inregenen dat er water onder het laminaat loopt.
Wij hebben de oude garage omgebouwd naar studio/kantoor. In de zomer wordt het daar ook bloedheet en in herfst en winter loopt mijn echtgenote daar ook met natte schoenen en laarzen naar binnen. Je moet er geen emmer water overheen gooien en laten staan, want dan kruipt het in de naden.
Het ligt er pas een jaar of 10, maar er mankeert nog niets aan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Water_Tea_2103
Berichten: 43
Lid geworden op: di 31 okt 2023, 18:55

Re: Vloer in mijn Volkswagen T3



Bericht door Water_Tea_2103 »

Nou ik vraag me dus af of "voor gebruik binnen" meer is vanwege water of bijv. grote temperatuursverschillen. Want die laatste zijn er in de bus wel.

Maar van mij hoeft het echt niet 10 jaar mee hoor. Binnen nu en dan heb ik de bus misschien alweer een keer gerenoveerd van binnen.
Plaats reactie