Van Italië naar Wenen via Slovenië?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Hoi,

op 9 en 10 maart a.s. staan we op een beurs in Montichiari, omgeving Brescia en vlakbij het Gardameer. We overwegen om ná de beurs door te reizen naar Wenen waar we de laatste jaren niet meer zijn geweest. Dat kan door Oostenrijk, maar het kan ook via Slovenië. Nu is het meer dan 50 jaar geleden dat ik voor het laatst in Slovenië (Joegoslavië) was, dus ik heb daar niet echt meer een beeld bij... :D

Het is half maart, nog erg vroeg in het jaar. De afstand is een kleine 800km, iets voor 3 a 5 dagen misschien. Zo mogelijk, wanneer dat de moeite waard is, proberen we de snelwegen te mijden want waar vinden we niets aan. Google Map.

We houden van natuur, mooie dalen, leuke dorpjes, kleine stadjes. Geen veel te drukke toeristische highlights. We gaan ook niet voor wandeltochten in maart, wandelen doen we wel in Wenen :D .

Is er een aardige route door Slovenië die we zouden kunnen nemen? Tips? Wat zouden jullie doen?
Ben benieuwd!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door evdoetelaar+larana »

In het noorden van Slovenië ligt het Nationaal Park Triglav. Dat is een mooi gebied. Als je aan de noordzijde van dat park blijft, zou dat een mogelijkheid kunnen zijn om met een "geringe omweg" richting Wenen te gaan. Op die route zijn redelijk wat camperplaatsen en campings te vinden en je zou zelfs ook Bled aan kunnen doen. Heb alleen ervaring in dat gebied met een motorreis, niet met een camperreis.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Ha, een reactie, dank! :D

Blijf ik aan de noordkant van dat park, dan rijd ik wel steeds heel erg dicht langs de Italiaans/Oostenrijkse grens. Ik wil er best wat dieper in, komt niet op 100km meer of minder...
Zou langs de zuidkant ook mooi zijn?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aan de zuidkant van dat park heb ik nog niet gereisd (staat nog wel op de bucketlist). Op Google Maps zie ik langs die zuidelijke route ook mooie omgevingen en de reistijd is nauwelijks meer dan de noordelijke route. Dan zou je ook een uitstapje naar het meer van Boninj kunnen maken.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door pwhooftman »

Ik ben rond 10 april 2022 in Slovenië geweest, op campings bij het meer van Bled (Camping Bled) en meer van Bohinj (Camp Bohinj) gestaan, prachtig gebied, sneeuw nog op de bergen maar zonnig en warm genoeg, en nog vrij rustig. Maar toen waren de campings net 1 of 2 weken open, beide campings zijn tot eind maart gesloten...

Camp Bohinj:
20220413_133631.jpg
20220413_133631.jpg (135.13 KiB) 607 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bessies
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 17:47

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Bessies »

Op de route zoals jij die op Google Maps hebt gepland kom je al aan een paar interessante plaatsen voorbij.

In Italië de stadjes Valvasone (met mooie camperplaats) en Portogruaro.
In Slovenië de grotten van Postojna https://www.postojnska-jama.eu/nl/home/, Ljubljana en Maribor.
In Oostenrijk is Graz en Wiener Neustadt een bezoek waard.

Als je tijd genoeg hebt en de kilometers geen probleem is zou ik zeker via het Triglav Park wij zijn twee jaar geleden langs de grens van Italië van zuid naar noord gereden maar dat was in juni, geen idee hoe de wegen in maart zijn.

Slovenië is echt de moeite waard en een ding zal je opvallen: je ziet bijna geen afval langs de wegen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Dat de campings in maart nog gesloten zijn is inderdaad wel iets om rekening mee te houden...

De "geplande route" is allerminst gepland hoor: dit is gewoon Google Maps met "vermijd snelwegen" en ik heb 'm weggetrokken van Italië/Oostenrijk. We hebben nog niets gepland, net gisteren een boekje "Slovenië" van ANWB-Extra aangeschaft plus de gratis routekaarten van Zuid-Oost Europa.

Dus alle opties zijn open! :D
We zoeken gewoon een mooie route door Slovenië, om iets van het land te zien.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door rbisdom »

de grotten van Postojna hebben we ook gedaan, onverwacht mooi. Op de parkeerplaats zijn ook plekken voor campers, ook om te overnachten. Na het bezoek van de grotten vonden wij het heerlijk om niet gelijk weer door te moeten.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Gevonden, en het hele jaar geopend! Een kanshebber, afhankelijk van de route die we gaan nemen.

https://www.postojnska-jama.eu/nl/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door amigob2 »

1 van de mooist dallen in Slovenie is het Soca dal via Bovec. Zeker de moeite waard om door heen te rijden.

Afbeelding

https://www.google.com/maps/place/Radov ... &entry=ttu

Meer van bled,
En in die bUurt kun je door het dal van de Rodavna lopen.

Afbeelding
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Ziet er ook mooi uit, dank voor deze tip! :thumbup:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door jepebe »

Postonja grotten, Socarivier zijn al genoemd. Ik zou toch overwegen om Maribor of Ljubljana te bezoeken, leuke steden, niet heel groot. Als je verder oostwaarts gaat: Ptuj is een mooi vestingstadje, met leuke winkeltjes en cafeetjes, een grote burcht en een enorm kuuroord.

Op de website gekeken, het lijkt open te zijn.

Bij Ljubljana stonden we ten zuiden van de stad bij een groot restaurant, fietsen of OV de stad in. Goed restaurant! Hou je vast: Restaurant Pri Kovacu Cesta II. Bij Maribor is een grote luxe camping. Bij Ptuj is naast het kuuroord een camping, die dan gratis entree verschaft tot de zwemmerij.

Dit schrijvend, ben ik al te laat en ben je al weg?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Van Italië naar Wenen via Slovenië?



Bericht door Aloys »

Dank voor alle tips, we zijn inmiddels Slovenië voorbij.
We hebben niet de route kunnen doen zoals we wilden, bepaalde wegen waren nog afgesloten nu, net na de winter.

Verder is het ons een béétje tegengevallen, in veel oude dorpjes worden ras nieuwe woningen neergezet, veel binnenwegen zijn échte "single tracks". Niet erg voor mij (behalve dat het niet opschiet) maar mijn wederhelft houdt niet van die supersmalle weggetjes, vaak zonder mogelijkheid om uit te wijken...

Maribor nog bezocht, zelf langs het centrale plein gereden maar geen mogelijkheid om te parkeren. De camperplaats bij het centrum was opgeheven en er zat een slagboom voor. Dus we dachten: "wie weet komen we er ooit nog eens terug" :D

Nu in Wenen, op de camperplaats. Prachtige stad, hier blijven we een aantal dagen.
Blog: https://www.aloys.nl/2024-italie-sloven ... art-week-3
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie