Kat mee naar Turkije

Plaats reactie
Jantje21
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 20:00

Kat mee naar Turkije



Bericht door Jantje21 »

Wij zijn op zoek naar informatie naar eisen om de kat weer retour te nemen naar de EU. Is een titer bepaling daarvoor nodig? En moeten we ook een eigendomsverklaring downloaden en invullen. Wat is het beste, de EU weer binnen komen via Griekenland of Bulgarije? Verder tips voor in Turkije voor je huisdier ook welkom.
Alvast dank, Jannie


Aanvullende vraag, naast de titer bepaling en de uitslag daarvan moeten we ook langs de voedsel en waren wet voor certificering van de titer bepaling. Is dit nieuw? Wie hebben hier ervaring mee. Al met al een heel gedoe.

Wie wil zijn/haar ervaringen hierover delen.
Laatst gewijzigd door Jantje21 op vr 01 mar 2024, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door EasyBee »

Iets duidelijker de situatie beschrijven en je uitgangssituatie. In de titel wil je naar Turkije. In de tekst wil je terug naar de EU.
Waar ben je nu? In de EU? In Turkije?
Heb je die kat nu al? Is die gechipt? Van papieren voorzien? Volledig geënt?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door TestCase »

TS wil de kat meenemen naar Turkije en verwacht geen problemen in Turkije maar mogelijk wel problemen bij het weer de EU inrijden met kat. Zo lees ik het.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Hermine
Berichten: 254
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door Hermine »

Durf er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen, maar kwam wel wat informatie tegen. Dus voor wat het waard is:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 0op%20reis.

https://www.licg.nl/invoereisen-per-lan ... uitgegeven.
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door 508overland »

Geen ervaring met een kat maar wel een hond, in 2016. Van Griekenland naar Turkije geen probleem, de chip werd even uitgelezen door een Griekse grenswacht en vergeleken met het nummer in het dierenpaspoort. De douane beambte in Turkije was ronduit beledigd dat ik hem het paspoort van mijn hond liet zien.
Terugreis via Bulgarije even kleine inspectie in de camper gehad, mijn hond was het laatste waar ze mee bezig waren.

Ongeacht dit hield ik mij aan alle regels en inentingen, bloedonderzoek ect. vooraf. En ik denk dat het wel raadzaam is om je hier ook aan te houden. Mede ook omdat Turkije 'risico gebied' is voor huisdieren (ziektes en parasieten die daar nog veelvuldig voorkomen). En de wetgeving schrijft dit nou eenmaal voor.

Groet Michiel
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Jantje21
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 20:00

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door Jantje21 »

Dank Michel voor je zinvolle reactie. Wij hebben verder ook alles gedaan, bloedtest voor rabius, chip en gezondheidsboekje met alle vaccinaties. Gr. Jannie
508overland
Berichten: 109
Lid geworden op: di 31 mar 2020, 22:10

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door 508overland »

Graag gedaan Jannie.

Nog een tip: neem (voldoende) anti vlooien druppels mee die ook tegen teken werkt. Van die druppels die je in de nek doet.
Mijn hond had preventief, op aanraden van de dierenarts, een vlooienband om die ook voor teken werkt. Ergens rond Izmir had ze gespeeld in een naaldbomen bos en vond ik een paar dagen later wat teken op haar. Ik had in Griekenland ook al wat teken van haar gehaald en dus niet het idee dat dir vlooien band z'n werk deed. Voor de zekerheid dus die druppels in haar nek gedaan.

Volgende ochtend +200 piepkleine dode teken in haar mand. Gelukkig geen ziektes aan over gehouden.
Vriendelijke groet Michiel

Mercedes 508 ex leger ambu 1985
Volkswagen T5 comfort line 2013 180pk
Jantje21
Berichten: 4
Lid geworden op: za 21 aug 2021, 20:00

Re: Kat mee naar Turkije



Bericht door Jantje21 »

👍 en extra worm pillen, 1 x per mnd. 1 pil, hoorde ik van de dierenarts.
Plaats reactie