Huishoudaccu vervangen door LiFePO4

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
MrsBucketCat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 23 jul 2023, 3:59

Re: Huishoudaccu vervangen door LifePo4



Bericht door MrsBucketCat »

Becosemsaida schreef:
ma 29 jan 2024, 14:21
MrsBucketCat schreef:
ma 29 jan 2024, 7:01
Die had ik overgeslagen, want ik weet niet wat een electroblok is ;) Maar ergens in een topic van een jaar geleden, las ik dat ik de accu 1 op 1 kan vervangen, als ik alle instellingen maar aanpas naar lithium. Dus ik heb het antwoord en ga eens snuffelen welke accu ik ga kopen.
Zoals ik zie heb je een T4 zelfbouw camper, ik weet niet wat daar voor een lader in zit en misschien kan die wel op LIFePo worden ingesteld. Als je solar hebt moet je even nakijken of die ook op LiFePo kan worden ingesteld en zo bespaar je al een hoop. Als dat allemaal kan hoef je alleen maar een DC-DC lader te kopen en is het "bijna" 1-1.......

Beco
Bedoel je met ‘lader’ de acculader? Dat is een Victron IP65. Solar is de Victron MPPT 75/15, dus het is allemaal makkelijk terug te zoeken of dat kan of niet.

Edit: beiden kunnen met een lithium-accu :)

Wat bedoel je met een DC-DC lader?

Aan alle anderen: hierin raken jullie me een beetje kwijt. Ik heb een Cyrix CT scheidingsrelais die het nu best goed doet. De kabels tussen de twee accu’s zijn 35mm, er zit uiteraard ook een zekering van 100A tussen. Ik lees in sommige posts dat dit wel voldoende is en in andere posts dat het niet voldoende is.
Volkswagen T4 (2001) zelfbouw camper
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Huishoudaccu vervangen door LiFePO4



Bericht door ChaussonZaan »

MrsBucketCat

Die DC/DC laders worden, in dit geval, gebruikt als stroombegrenzer van de laadstroom!
Het waarom : LFP kunnen grote laadstroomen aan. Helaas kan de doorsnee dynamo
daar niet tegen, vuistregel is deze niet hoger belasten dan 50 %.
Zit er in U camper b.v. een 120 A dynamo, dan wordt dat dus 60 A, en daar gaat dan nog de stroom voor de auto zelf nog af.En een eventuele koelbox.
Wat nu te doen in U geval.
Zo'n DC/DC geeft wel maximale bescherming in alle mogelijke gevallen.
Maar er zijn wel andere oplossingingen, zoals de al eerder genoemde " stroombegrenzing"
door de weerstand in de bedrading. Als U voor deze toepassing zou kiezen
moet de zekering tussen beide accu's wel vervangen worden door een 60 A.
En moet U verder zeker weten dat de door U gekozen LFP accu zichzelf kan afkoppelen als de laadspanning te hoog wordt. Doet hij dat niet dan moet er echt een DC/DC lader tussen !
O
Het begrip DC/DC lader is misschien duidelijker als je weet dat de standaard 230 V acculader ook wel een AC/DC lader wordt genoemd. Waarbij AC voor wisselstroom staat oftewel de 230 V uit het stopcontact en DC voor gelijkstroom staat. De 12 V uit de accu.
Zo'n DC/DC lader wordt in dit geval aan zijn ingang verbonden met start accu en aan zijn GECONTROLEERDE uitgang met de huishoudaccu.
Waardoor er aan de uitgang de spanning en stroom begrensd kan worden.

P.S. Wat U vraag over de kabel diameter betreft, daarvoor moet ook de lengte en de tevverwachte stroom bekend zijn .
MrsBucketCat
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 23 jul 2023, 3:59

Re: Huishoudaccu vervangen door LiFePO4



Bericht door MrsBucketCat »

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga eens kijken voor een DC/DC-lader, want ik vind het belangrijk om de installatie zo veilig mogelijk te houden.
Volkswagen T4 (2001) zelfbouw camper
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu vervangen door LiFePO4



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 23 dec 2018, 17:28
Locatie: midden Friesland

Re: Huishoudaccu vervangen door LiFePO4



Bericht door de Viking »

MrsBucketCat schreef:
zo 28 jan 2024, 23:29
Wij hebben op dit moment een semi-tractie loodzuur accu van 100Ah als huishoudaccu. Als verbruikers hebben we een koellade, 2 LED-lampjes en wat usb-poorten voor het opladen van de telefoon en iPad. Er liggen twee zonnepanelen op het dak, aangesloten via een Victron MPPT 75/15. Via een scheidingsrelais is de startaccu ook verbonden (geen slim dynamo). Alles werkt prima, maar ik wil graag de huishoudaccu vervangen door een LifePo4 100Ah.
Na 8 jaar werken mijn 2 AGM accu's van 90 Ah nog prima in mijn zelfbouw VW T5 L2H3 camper, maar zit nu wel in de reserve tijd lijkt mij.
Zeker als ik ook de fietsen wil opladen wordt het minder.
Ik heb vorig jaar mijn zonnepaneel al laten vervangen door een iets zwaardere.
We hebben in deze 8 jaar nog nooit aan de paal gestaan en daarom heb ik nu gekozen voor een enkele Lithium accu van 100 Amp.
Aangezien we deze zomer 6 weken in Noorwegen zitten wil ik geen risico lopen op kapotte accu's.

Heb op de Caravana in Leeuwarden een Super-B Epsilon 12V 100 LifePO4 accu met Bluetooth BMS gekocht.
Daarnaast een Schaudt Booster WA 121525 25 Ampere.
Ze gaan dit in mei In Hengelo Ov in m'n bus inbouwen bij Caravan-Camper Comfort.
Wel duur maar lijkt mij de beste Lithium accu op dit moment.

Ben benieuwd naar het resultaat.
Groeten Sieds - Viking camperbouw - zie mijn project: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 13&t=52269
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Huishoudaccu vervangen door LiFePO4



Bericht door jaap van duijn »

@De Viking,

Bedenk dat je in Noorwegen niet 100% van je zonnepanelen en dus accu kan verkrijgen.
Wij haalden in augustus - wel tijdens die hevige storm - net geen 45%
Hadden genoeg voor de huishoud, maar de fiets accu's kon soms maar net of tijdens het rijden van de dynamo.

grtn Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Plaats reactie