Advies voor aanpassing off-grid duur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
CorvH
Berichten: 81
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 15:03
Locatie: Midden Drenthe

Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door CorvH »

Aangezien hier veel kennis aanwezig is m.b.t. de energievoorziening in de camper vraag ik hier eerst maar eens advies

Huidige situatie:

Accu : Varta AGM 95 AH
Zonnepaneel: 130 W daglichtpaneel
PWM: Landstat LS1024B
Omvormer: 1000 W
Victron Smartshunt

Als verbruik normale LED verlichting en waterpomp en de omvormer voor koffiezetten met de aangepaste Senseo.
(In de ingevulde bekende Excel energiebalanslijst kom ik uit op ong. 600 Wh)

Nu merken we in de praktijk als we dus off-grid staan, na 1 nacht de accu te weinig capiciteit heeft om nog een keer 2 kopjes koffie te zetten, dit
in de zomerperiode, dus volop zon en vorige dag voldoende gereden.

Nu vraag ik me af wat de beste/goedkoopste/rendabele (ect.) oplossing is om de off-grid tijd wat te verlengen.

Alles heeft natuurlijk een prijskaartje, maar het gaat me meer om de mogelijke oplossingen doe ons wellicht aanspreken.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door DJSmiley »

Goedkoopste: Die Senseo niet gebruiken.

Dat is een zware belasting en dat vind zo'n kleine accu simpelweg niet leuk, zeker niet als ie wat ouder wordt. Op een relatief kleine loodaccu is het voor de levensduur niet aan te raden om zulke hoge belastingen te draaien.

Een 130W paneel is ook niet heel veel, en een PWM regelaar is ook niet het meest ideale, maar je grootste probleem is de te kleine accu icm de veel te hoge stroompieken die je vraagt.

Je kan de accu vervangen door een 2-tal nieuwe, maar dan nog is het niet ideaal. Met voldoende rijden en zon gaat het nog wel, maar het blijft wel opletten.

Alternatief is investeren in een lithium oplossing, maar daar hangt wel een ander prijskaartje aan. Wel bespaar je aanzienlijk op gewicht en win je levensduur.
Daarmee los je het probleem van de relatief beperkte opbrengst (klein zonnepaneel) niet op, maar afhankelijk van de zon en kilometers die je rijd (en af en toe aan de paal) kun je dan een heel eind komen.

Komt die 600Wh ook overeen wat je smartshunt meet? Je hebt nu al een shunt, dus het is nu heel mooi te zien wat het werkelijke verbruik is. Dat is representatiever dan een Excel lijstje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
camperdiksmuide
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 23:01

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door camperdiksmuide »

opbrengst zon energie vergroten door gebruik van een groter paneel, alsook hogere batterij capaciteit. Zouden beide gerust mogen verdubbeld worden. Ik kan U aanraden een huispaneel op het dak te plaatsen in combinatie met een degelijke mppt-regelaar. Batterij kan je zelf kiezen hoe duur je het wenst te maken.
Gebruikersavatar
CorvH
Berichten: 81
Lid geworden op: do 09 sep 2021, 15:03
Locatie: Midden Drenthe

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door CorvH »

2 accu's zit ik aan te denken en eventueel een zonnepaneel erbij, dan een MPPT erbij denk ik?

Maar dan is de afweging tussen 2 nieuwe accus's of LiFePO4 (langere levensduur?) ook nog aanwezig,
of moet er dan nog wat meer gewijzigd worden in de installatie?
Heb al wel hier gelezen dat een EBL lader niet toereikend/geschikt is voor een LiFePO4?

En Senseo weg doen is eenvoudigste manier, maar we vinden dit toch de lekkerste manier van koffiezetten en ja
dat kost wat meer....
Laatst gewijzigd door CorvH op za 27 jan 2024, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51327
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door Kroppie »

en kost wat meer, ja, maar geld wat je niet gebruikt hebt, onthoud: de laatste jas heeft geen zakken.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door TestCase »

Wat mogelijk belangrijk wordt is je totaal gewicht. Nog een AGM accu erbij of die 2 vervangen door een LIFePO4 die de helft van één AGM weegt en een zonnepaneel erbij weegt ook al snel 15kg.
Nog een factor om rekening mee te houden.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 887
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door FrankdB »

Wij zitten in een soortgelijk traject en kiezen voor deze laatste optie. We vervangen de AGM door een LiFe4PO + één zonnepaneel. Dat moet ongeveer gewichtsneutraal kunnen. Er komt een ietwat overgedimensioneerde MPPT bij om later een tweede paneel (al dan niet mobiel) te kunnen aansluiten en een laadbooster.

We hebben ook het dilemma of we de accu laten oplaten via de standaard EBL. Ik begrijp uit andere discussies dat dit suboptimaal is, maar wellicht dat de combinaties EBL+MPPT en dynamo+MPPT adequaat zijn. Ik kijk wel met een schuin oog naar de oplossing uit een andere draad waarbij het opladen via EBL achterwege wordt geladen (ik meen van CaradoTxx).

Frank
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door pwhooftman »

Er zijn vele meningen over het volgen van de perfecte oplaadinstructies. Ik maak me niet druk om het laden, omdat

- ik redeneer zo: als suboptimaal opladen er voor zorgt dat ik i.p.v. 3000 laadcycli nog maar 2000 laadcycli plezier heb van de accu, dan is dat nog steeds 8x zoveel als bij een loodaccu, waarschijnlijk ga ik die LifePo4 accu dus nooit op krijgen.
- het laden in een camper is sowieso sub-optimaal: je rijdt, je stopt, je rijdt weer, je staat aan de paal en dan weer niet, dus er zijn sowieso vele afgebroken/onderbroken laadcycli.

Ik moet wel zeggen dat ik (tot volle tevredenheid) een chinese 100Ah gebruik, tegenwoordig verkrijgbaar onder de 300 euro, en dan krijg je er een 230V lader bij die je eventueel af en toe kan gebruiken om de accu écht vol te pompen (na meer dan een jaar heb ik die echter nog niet gebruikt, en de accu levert nog steeds de beloofde capaciteit).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door kampo »

Mag ik even samenvatten.
Je hebt nu een heel klein e-systeem waarmee je amper autonomie voor off grid vrijstaan krijgt.
Dat je daar een kleine Senseo op kan laten draaien verwonderd. Het kan dus even maar is wel moordend voor de veel te kleine 95Ah AGM accu.

Een upgrade naar een LFP accu, dit hele forum staat er vol van. Inclusief alles wat erbij komt.

Goedkoper of duurder beide zijn mogelijk en worden volledig beschreven.
Beste/Rendabelste/Goedkoopste upgrade naar LFP dat gaat nooit samen. Als je voor de aller goedkoopste gaat dan zal en ga je het na verloop van tijd nog eens opnieuw doen waardoor het duur kan worden. Mijn voorspellingen zijn gebaseerd op ervaringen :-B

Als het goedkoop moet dan kan je beter inpluggen op een camping en laat je de AGM accu zoals het nu is.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door AadenAnke »

Ik zou beginnen met de huidige accu eens goede laten testen. Ik verwacht dat die uitkomst zal zijn vervangen. Je weet waardoor deze dan gesneuveld is. Dan komt het moment met keuze stres minder verbruik hogere opbrengst grotere opslag en het prijskaartje wat daarbij afgezet tegen de luxe en het gemak. Misschien dat Je met meer opbrengst en opslag klaar ben maar bereken dan wel wat je nodig hebt. Ik zelf heb een 115wp paneel en een 100ampere gelaccu ruim voldoende soms mishandel ik de accu een beetje laad in 1 dag 2 elektrische fietsaccu’s op en de accu van de rolstoel dan kom ik zelfs in de volle zon toch net beneden de 50/45% soc niet goed maar de accu overleeft dit nu al 5 jaar en voor een goede 100€ klaag ik niet :lol: tv censo e.d. die hebben we niet en we staan regelmatig 4a5 nachten zonder stroom en/of rijden.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Als ervaren off-grid Camperaar, gewoon een Perculator koffiepot (bv. een genoemde Bialetti ). Zijn in aluminium al vanaf rond de € 15,- te koop.
En wegen een stuk minder als een extra (zelfs een LiPo) accu :thumbup:
Perculator koffiepot.jpg
Perculator koffiepot.jpg (4.17 KiB) 929 keer bekeken
P.S. Alles wat electrisch water moet verwarmen zijn energie vreters. Zonder van je electrische vermogens voorraad (accu dus !)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door hathi »

Ik zal kort zijn ,zoek een Dealer bij jouw in de buurt,laat het inbouwen,en je zal me voor eeuwig dankbaar zijn,en nee ik heb geen aandelen,maar ben intussen een jarenlange zeer tevreden gebruiker,welke nog niet eens een stroomkabel bij zich heeft,…en gewoon een week off grid kan staan,wel giet ik het hete water op de koffiefilter zoals een koffieapparaat het ook doet https://www.ndsenergy.nl/prodotto/3lion ... or-camper/
Hans
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door AadenAnke »

Voor een week heb ik toch het probleem van vers water en de afvoer van grijs en zwart water. 5 krap 6 dagen maar dan is het helemaal op en vol

Gr Aad
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: Advies voor aanpassing off-grid duur



Bericht door Schouwen »

Zelfs de Bialetti is er uit.
375wp op het dak, 110ah Büttner lfp in de accu-bak, netsnoer wordt al 5 jaar niet meer gebruikt.
Accu staat al in de tweede camper, nul aanpassingen.
Omvormer alleen voor de fiets accu’s.
We wonen er permanent in..
Duur? Nee, wel veel geld. Destijds waren de loodaccu’s op. Investeren in nieuwe wilden we niet meer.
Accu was duur, paneel €185, zootje lijmblokken, doorvoer, kit, 20a smartsolar, allemaal geld.
Stroom-en campingkosten over 1700 dagen en nachten: Nul.
Later is nu al…
Plaats reactie