Balanceren van een LFP accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Balanceren van een LFP accu



Bericht door ChaussonZaan »

20240127_081440.jpg
Af fabriek
20240127_081440.jpg (59.77 KiB) 629 keer bekeken
20240127_081725.jpg
Uit magezijn
20240127_081725.jpg (53.24 KiB) 629 keer bekeken
20240127_081730.jpg
Na eerste keer opladen
20240127_081730.jpg (58.63 KiB) 629 keer bekeken
Waardes in voorbeelden niet letterlijk nemen,
zijn gekozen om het verhaal duidelijker te maken !

Het belang van balanceren is te zien in derde plaatje!
Dit is wat er gebeurt als het laden gestopt wordt als de 230 V lader uit gezet wordt
op het moment dat de BMS het laden, voor de eerste keer, stopt !
En er daarna geladen wordt met zonnepanelen of dynamo.
Gevolg, je 100 Ah is nu een 90Ah accu.
Hoe te voorkomen, zet de lader pas uit als het voortdurende in en uitschakelen
van de 230 V lader gestopt is.
Moet je er dan voortdurend bij blijven staan, nee hoor, de 230 V lader gewoon een nachtje aangesloten laten. En daarna, in je accu app even kijken of het balanceerproces goed is afgerond.
P.S. dit controleren via de cel spanning, dat gaat alleen als die van alle cellen in millivolts getoond wordt.

V.B.je leest af, 3,55/3,55/3,55/3,55 V, heeft mooi in balans, nou nee, als je het derde cijfer zou kunnen zien zou je aflezen : 3;555/3,551/3,554/3,550
Deze cijfers beteken dat je accu in onbelans is.
Geldt voor de tweede cel en zeker voor de vierde cel.

Komt nog een vervolg, over een LPF accu die al ruim 2000 cycli oud is
en nooit gebalanceerd is
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door roekie »

ligt er toch ook aan welke BMS er is gebruikt en aan zijn instellingen ?
Ik heb mijn vorige Lifepo4 zelf gebouwd met een JK BMS zodat ik het zelf in de hand had, en vanwege de prijs .
Deze camper met Lifepo4 is nu verkocht en met de huidige prijzen overweeg ik niet meer zelf te gaan bouwen maar een SOK te kopen , deze bijvoorbeeld : https://www.europe.sokbattery.com/produ ... -bluetooth en hierbij een review : https://www.youtube.com/watch?v=gfdiYk_ ... thiumSolar

lijkt mij een mooi middensegment accu met alles er op en er aan en volledig demontabel. :-B
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10209
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door Peter LMC »

Allemaal leuk en aardig maar een gebruiker van een Lfp accu let daar niet zo erg op.
Die wil alleen maar stroom hebben om koffie te zetten etc.
Gisteren avond was de accu vol.
Maar daarna de airfryer en de kachel en verlichting en opladers en koffiezetten en dan is er al flink wat uit.
Hier een screenshot van mijn accu van dit moment.
De ontlading is van het vrieskistje wat nu draaid.
Maar veel kijk ik niet op de app, daar ben ik niet voor onderweg.

Liontron Accu 1.jpg
Liontron Accu 1.jpg (46.92 KiB) 591 keer bekeken
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door ChaussonZaan »

roekie.

Het hoe en waarom van balanceren geld voor elke LFP accu ongeacht merk en BMS.
Ze zijn allemaal opgebouwd uit serie en serie/paralel geschakelde LFP cellen.
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door Camper-T »

Als er een onbalans van omgerekend 10Ah tussen de onderlinge cellen zit dan zou ik mij toch gaan afvragen of alles wel in orde is…
Daarentegen is een onbalans van 3555mV-3550mV tussen parallel geschakelde cellen niet verontrustend hoog dus heel acceptabel.
Een gemiddelde BMS met interne balancer, of losse (actieve)balancer zal meestal pas bij >10mV tot >20mV verschil actief worden.

Het niet zo zeer dat een balancer alleen actief wordt als de LFP accu een nacht goed doorgeladen wordt, dit werkt vaker anders.
Een balancer werkt tussen vooraf ingestelde celvoltages en dat kan al tussen Vnom 3200mV en bijvoorbeeld Vmax 3650mV zijn.
In dit geval kan een balancer dus al actief zijn als de LFP accu maar half vol is en zelfs als de LFP accu niet aan een lader hangt.


@ChaussonZaan: schrijf je door praktijkervaring met LFP en campertechniek, of reproduceer je een eigen versie van wat je leest?
Je recentelijke hoeveelheid bijdrages aan dit forum zijn bewonderenswaardig maar ik vind niet alles wat je schrijft perse correct.
Dit is overigens mijn mening en zeker geen persoonlijke aanval maar misschien dat er toch enkele forumleden zijn die ook vinden.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door ChaussonZaan »

Peter LMC.

Dat je er niet constant op let hoeft ook helemaal niet. Maar af en toe kijken kan helemaal geen kwaad. Dit niet voor de veiligheid, maar wel om de capaciteit (Ah) te behouden en de beloofde aantal cycli te halen. En je dure investering te laten renderen

Ik zie trouwens dat jou LPF aardig uit balans is, het spannings verschil tussen
cel 4 en cel 2 is groot, max . verschil zou rondt de 0,004 V moeten liggen.
De energie inhoud van cel 2 zal onder de getoonde 154 Ah liggen,
schatting ervan 140 Ah, als die op is, zal cel 2 de min spanning bereiken en je BMS het uitladen veranderen in niet toegestaan.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door AadenAnke »

@ camper-t ik vraag me inderdaad af als leek die zodra er met vakjargon termen gegooid wordt afhaakt waar de TS die nog geen maand lid is als leermeester naar toe wil? Waarbij de deskundige die al jaren actief zijn op dit forum toch regelmatig tegen gas geven! Waarbij ik als leek (dus waarschijnlijk tot de beoogde doelgroep behorende) het spoor direct bijster ben en dus wel leest maar niet begrijpt waar het over gaat.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door Going »

Ja Aad, u verwoord hier ook terecht wat we met nieuwe "aanwinst" op het forum moeilijk hebben.
Zie ook
viewtopic.php?p=2325310#p2325310
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
roekie
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 15:10

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door roekie »

dat is het kenmerk van een forum, iemand poneert een stelling en anderen kunnen/mogen daar op reageren.

Ik begrijp ook niet alles maar wordt wel bijvoorbeeld getrikkerd over de aarde en massa discussie zo van hee.... dit is iets waar ik op moet letten !
en dat de experts elkaar een beetje uitdagen is gezond, zou wel fijn zijn als er een soort eindconclusie zou zijn waar ieder zich in kan vinden.
Liefst in jip en janneke taal , daar heeft de leek ook weer wat aan . :-B
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door ChaussonZaan »

Camper-T.

Ik schrijf vanuit mijn ervaringen met accu's en accupakketten opgebouwd uit LFP cellen.
En dan nog een aanvullende opmerking, er bestaan geen LFP cellen die speciaal gemaakt worden voor gebruik in 12/24/48 V accu's.
Een spanningsverschil van 5 millivolts is in mijn ogen net nog acceptabel.

Als in je BMS 3200 mA ingesteld is zal je BMS als er een cel die spanning bereikt het laden stoppen en gaan balanceren.
En zou inderdaad kunnen zonder aangesloten lader. Ook omdat dat moet, laden en balanceren kan niet tegelijker tijd.

En balancering zonder aangesloten lader zou kunnen, het is immers een intern proces.
Maar na zo'n balanceer ronde zijn je cellen nog niet vol.
Het totale balanceerproces bestaat uit twee fase, namelijk laden en balanceren, en dat wordt herhaald tot alle cellen "vol " zijn. Oftewel, bij de genoemde 3200 mV zou je dan moeten aflezen : 3200/3204/3202/3203 mV.

Externe balancer gebruiken, hoe doe je dat en waarom ?

Die Ah in de plaatjes zijn er alleen voorkom het verhaal simpel te houden.
Onbalans kun je alleen opsporen door de celspanningen van alle cellen uit te lezen, in mV.
En dan de verschillen tussen die celspanningen bekijken.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door ChaussonZaan »

Heren.
Als U het simpel wil houden, bekijk de plaatjes en lees de bijbehorende tekst.
En vergeet wat er na komt.
Dat is meer voor degenen die er dieper op in willen gaan.

Kern van mijn verhaal is, zet je LFP regelmatig een nacht aan de 230 V lader.
Regelmatig is zeker een keer per jaar.
Maar niet altijd verstandig, als je LFP nog in zijn garantie periode zit en je onderhoud hem niet volgens de leveranciers instructies, geen garantie.
Victron b.v. geeft het aan het elke maand te doen.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door willemzon »

Ik probeer het eea serieus te volgen, maar schiet mij maar lek, ik ben de draad volledig kwijt, ook in mijn topic als prijsverschillen in lfp accu,s.

Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door BoxerCamp »

AadenAnke schreef:
za 27 jan 2024, 10:43
@ camper-t ik vraag me inderdaad af als leek die zodra er met vakjargon termen gegooid wordt afhaakt waar de TS die nog geen maand lid is als leermeester naar toe wil? Waarbij de deskundige die al jaren actief zijn op dit forum toch regelmatig tegen gas geven! Waarbij ik als leek (dus waarschijnlijk tot de beoogde doelgroep behorende) het spoor direct bijster ben en dus wel leest maar niet begrijpt waar het over gaat.

Gr Aad
Begrijp de reactie wel Aad wel.
Ik behoor bij de andere doelgroep (HTS elektrotechniek).
Maar ook ik ben vaak in dit soort topics, weer snel vertrokken.
De vak gerichten discussies doe ik wel met directe collega's op het werk, ipv in het camperforum :-B
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Balanceren van een LFP accu



Bericht door AadenAnke »

Dat begrijp ik dan weer :lol: de vakgerichte discussies voer ik aan de koffietafel in de chauffeurs kantines e.d. helaas zijn dat steeds vaker kleine ongezellige hokjes met hufterproef meubileer en een automaat waar je snel een bak pakt (die soms top is maar meestal redelijk en soms ronduit smerig) en dan maar weer naar buiten :lol:

Gr Aad
Plaats reactie