Laadbooster Victron Smart Orion XS
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6798
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Laadbooster Victron Smart Orion XS
Interessante testvideo over de nieuw laadbooster Victron, de Smart Orion XS (in vergelijking met de Votronic laadbooster). https://www.youtube.com/watch?v=B5gDcQkCKj8. Ik ben naar de reacties van de deskundigen op het forum.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Daar ben ik ook wel benieuwd naar
Orion XS, in het filmpje ook met tekst BuckBoost , lijkt dus pas interessant na toekomstige firmware upgrade, maar dan blijven de (te) kleine aansluitpunten nog een aandachtspunt.
Orion XS, in het filmpje ook met tekst BuckBoost , lijkt dus pas interessant na toekomstige firmware upgrade, maar dan blijven de (te) kleine aansluitpunten nog een aandachtspunt.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
-
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Een ding wat ik niet goed begrijp is of het testen van de opstelling zoals is gedaan vergelijkbaar is met de praktijk met een (slimme) dynamo. Die bepaald welke spanning wordt geleverd dat is niet de startaccu. De gebruikte multiplus is op een bepaalde waarde ingesteld is dat zomaar één op één te vergelijken met een combinatie accu en dynamo?
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Nee, dat niet. Maar op zich maakt dat voor de functie ook weinig uit.
Een slimme dynamo zal de extra stroombelasting van de laadbooster zien (daarom heeft ie een shunt op de accu) en zal dus de dynamo bijbehorend 'opschalen', om zo te voorkomen dat de startaccu tever leeg getrokken wordt.
In die situatie is de laadstroom naar de Orion dus niet gelijk aan de MP setup (waar het een vast deel is wat uit de MP komt), maar voor het resultaat maakt het niet uit.
De aansluitpunten vind ik wel een serieus gemis van Victron. Het zijn letterlijk schroefterminals, zonder klem. Net zoals bij een budget kroonsteen. Juist daar wil je GEEN kabels in zonder adereindhulzen, omdat je door de draaiende beweging van de schroef juist de dunne adertjes gaat breken tijdens het aandraaien.
De oude Orion had, net zoals de meeste apparaten, een klem, waarbij de roterende beweging geen belasting gaf op de aders, maar op de klem, waardoor de aders onbeschadigd geklemd werden.
Daarnaast vind ik de aansluitingen te klein. 16mm2 past, maar ook ik krijg er geen 16mm2 in met adereindhuls. Zonder adereindhuls gaat het wel. Maar ook de kabelmantel wordt een probleem. De 16mm2 dubbel geisoleerde kabel die ik altijd gebruik (DG Rubber) is het maximum wat door gaten van het kapje past..
25mm2.. ik betwijfel het. Dan moet je sowieso al terug naar enkel geisoleerde kabels.
Hij is wel mooi compact, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou de Votronic 1212-50 mijn voorkeur zijn.
Dan mis je wel de BT mogelijkheden en VE Direct opties, en is het configureren wat lastiger (meer opties / aansluitmogelijkheden en settings met jumpers) maar functioneel zou die mijn voorkeur hebben.
Een slimme dynamo zal de extra stroombelasting van de laadbooster zien (daarom heeft ie een shunt op de accu) en zal dus de dynamo bijbehorend 'opschalen', om zo te voorkomen dat de startaccu tever leeg getrokken wordt.
In die situatie is de laadstroom naar de Orion dus niet gelijk aan de MP setup (waar het een vast deel is wat uit de MP komt), maar voor het resultaat maakt het niet uit.
De aansluitpunten vind ik wel een serieus gemis van Victron. Het zijn letterlijk schroefterminals, zonder klem. Net zoals bij een budget kroonsteen. Juist daar wil je GEEN kabels in zonder adereindhulzen, omdat je door de draaiende beweging van de schroef juist de dunne adertjes gaat breken tijdens het aandraaien.
De oude Orion had, net zoals de meeste apparaten, een klem, waarbij de roterende beweging geen belasting gaf op de aders, maar op de klem, waardoor de aders onbeschadigd geklemd werden.
Daarnaast vind ik de aansluitingen te klein. 16mm2 past, maar ook ik krijg er geen 16mm2 in met adereindhuls. Zonder adereindhuls gaat het wel. Maar ook de kabelmantel wordt een probleem. De 16mm2 dubbel geisoleerde kabel die ik altijd gebruik (DG Rubber) is het maximum wat door gaten van het kapje past..
25mm2.. ik betwijfel het. Dan moet je sowieso al terug naar enkel geisoleerde kabels.
Hij is wel mooi compact, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou de Votronic 1212-50 mijn voorkeur zijn.
Dan mis je wel de BT mogelijkheden en VE Direct opties, en is het configureren wat lastiger (meer opties / aansluitmogelijkheden en settings met jumpers) maar functioneel zou die mijn voorkeur hebben.
- Bijlagen
-
- IMG_1298.jpeg (159.09 KiB) 422 keer bekeken
-
- IMG_1342.jpeg (168.46 KiB) 422 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Ok, dat is duidelijk, wat wel uitmaakt wat betreft de test die is gedaan, is de 6 meter kabellengte met een 16mm² kabel, dat is buiten de specs van Victron, die schrijft in dat geval een 25 mm² kabel, alleen dat gaat moeilijk passen begrijp ik. Ik vond een 16 mm² in de oude Orion al een hele uitdaging.In die situatie is de laadstroom naar de Orion dus niet gelijk aan de MP setup (waar het een vast deel is wat uit de MP komt), maar voor het resultaat maakt het niet uit.
Ja dat is een misser.De aansluitpunten vind ik wel een serieus gemis van Victron. Het zijn letterlijk schroefterminals, zonder klem. Net zoals bij een budget kroonsteen. Juist daar wil je GEEN kabels in zonder adereindhulzen, omdat je door de draaiende beweging van de schroef juist de dunne adertjes gaat breken tijdens het aandraaien.
Zou je kunnen oplossen meer kabel te ontbloten en een stukje krimpkous te gebruiken.Maar ook de kabelmantel wordt een probleem. De 16mm2 dubbel geisoleerde kabel die ik altijd gebruik (DG Rubber) is het maximum wat door gaten van het kapje past. 25mm2.. ik betwijfel het.
Ik zie voor mijzelf geen reden om mijn 30A om te ruilen, eigenlijk had ik met mijn huidige verbruik en tijdstip van vakantie gaan wel voldoende gehad aan de 18A uitvoering.Hij is wel mooi compact, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou de Votronic 1212-50 mijn voorkeur zijn.
Dan mis je wel de BT mogelijkheden en VE Direct opties, en is het configureren wat lastiger (meer opties / aansluitmogelijkheden en settings met jumpers) maar functioneel zou die mijn voorkeur hebben.
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Voor mezelf heb ik een voorlopige beoordeling gemaakt van dit nieuwe Orion XS toestel
+++ kleinste booster op de markt ?
+++ hoogste rendement op de markt 98,5% ?
+++ 5 jaar garantie
+++ bekend merk
+++ VE direct mogelijkheden
+++ Bluetooth mogelijkheden
+++ programmatie en settings mogelijkheden en eenvoud (Victron connect)
+++ opstarten is mogelijk zonder dat D+ aansluiting verplicht is
+++ je kan het laadprofiel volledig personaliseren bv 13,4V absorptie, 13,3V float wat overeenkomt met het beperken van je acculading tot ongeveer 80% SOC. Als je bv 14,4V instelt dan zal dat ongeveer 100% SOC zijn.
+++ slechts 1,5mA stroomverbruik in standby
+++ begrenzen van maximale stroom is mogelijk.
+ parallel gebruik van meerdere boosters is synchroon mogelijk
+ 24V en andere versies volgen
+ goedkeuringen voor automobiel gebruik.
+ automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP) en onderspannings beveiliging.
+ updates installeren via BT is mogelijk.
--- schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
--- (nog) geen andere vermogens beschikbaar dan 700W van dit XS model (Sterling gaat tot 1500W)
--- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
--- geen bi directioneel laden. Geen uitgang voor het laden van de startaccu (komt misschien ooit later)
--- DVCC is voorzien maar nog niet zover. Distributed Voltage and Charge Current Controler. Bv begrenzen van lading bij gebruik van over sized solar system
- BT pairing (nog) niet mogelijk met andere Victron devices
- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur. Ook anderen hebben dit niet. Een 2de VE direct poort ontbreekt.
- Prijs blijft hoog (>400 €)
+++ kleinste booster op de markt ?
+++ hoogste rendement op de markt 98,5% ?
+++ 5 jaar garantie
+++ bekend merk
+++ VE direct mogelijkheden
+++ Bluetooth mogelijkheden
+++ programmatie en settings mogelijkheden en eenvoud (Victron connect)
+++ opstarten is mogelijk zonder dat D+ aansluiting verplicht is
+++ je kan het laadprofiel volledig personaliseren bv 13,4V absorptie, 13,3V float wat overeenkomt met het beperken van je acculading tot ongeveer 80% SOC. Als je bv 14,4V instelt dan zal dat ongeveer 100% SOC zijn.
+++ slechts 1,5mA stroomverbruik in standby
+++ begrenzen van maximale stroom is mogelijk.
+ parallel gebruik van meerdere boosters is synchroon mogelijk
+ 24V en andere versies volgen
+ goedkeuringen voor automobiel gebruik.
+ automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP) en onderspannings beveiliging.
+ updates installeren via BT is mogelijk.
--- schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
--- (nog) geen andere vermogens beschikbaar dan 700W van dit XS model (Sterling gaat tot 1500W)
--- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
--- geen bi directioneel laden. Geen uitgang voor het laden van de startaccu (komt misschien ooit later)
--- DVCC is voorzien maar nog niet zover. Distributed Voltage and Charge Current Controler. Bv begrenzen van lading bij gebruik van over sized solar system
- BT pairing (nog) niet mogelijk met andere Victron devices
- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur. Ook anderen hebben dit niet. Een 2de VE direct poort ontbreekt.
- Prijs blijft hoog (>400 €)
Groeten Kampo
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Mooi overzichtje.
- automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP)
Zit er nu nog niet in, hij weet de temperatuur niet van de accu en VE Smart networking is nog niet in de firmware (dus geen temperatuursensor)
- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
Zit (nu nog) alleen in de beta van VenusOS, dus semi-mogelijk, maar nog niet in de officiele versie
- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur.
Die heb ik al eens gesuggereerd bij Victron. Zou ideaal zijn als dat ding, bv net zoals de WCS Ladebooster, bij een te warme dynamo automatisch terugregelt.
DVCC en bidirectioneel laden zijn beide al wel benoemd als optie, maar nog niet bevestigd of en wanneer dit in de software geimplementeerd wordt (DVCC verwacht ik als eerste)
Prijs is iets lager, rond de 350-400 euro, maar toch iets duurder dan de Votronic. Die mist wel diverse opties die de Victron wel heeft/krijgt, maar daar zit bv wel weer een temperatuursensor bij, en losse sense draden (om daarmee onafhankelijk van de belastte kabel de start- en huishoudaccuspanning te meten).
Tzt verwacht ik dat een shunt en VE Smart networking dat, iig aan de uitgang, ook wel bieden bij de Victron.
- automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP)
Zit er nu nog niet in, hij weet de temperatuur niet van de accu en VE Smart networking is nog niet in de firmware (dus geen temperatuursensor)
- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
Zit (nu nog) alleen in de beta van VenusOS, dus semi-mogelijk, maar nog niet in de officiele versie
- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur.
Die heb ik al eens gesuggereerd bij Victron. Zou ideaal zijn als dat ding, bv net zoals de WCS Ladebooster, bij een te warme dynamo automatisch terugregelt.
DVCC en bidirectioneel laden zijn beide al wel benoemd als optie, maar nog niet bevestigd of en wanneer dit in de software geimplementeerd wordt (DVCC verwacht ik als eerste)
Prijs is iets lager, rond de 350-400 euro, maar toch iets duurder dan de Votronic. Die mist wel diverse opties die de Victron wel heeft/krijgt, maar daar zit bv wel weer een temperatuursensor bij, en losse sense draden (om daarmee onafhankelijk van de belastte kabel de start- en huishoudaccuspanning te meten).
Tzt verwacht ik dat een shunt en VE Smart networking dat, iig aan de uitgang, ook wel bieden bij de Victron.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
In de Nederlandstalige handleiding wordt bij 16mm² een maximale kabellengte van 5 meter aangegeven.schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
- Peter LMC
- Berichten: 10208
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Maar wat als dit er dan wel op zit
Hoe gedraagt zich dit dan bij een LFP accu in Artic ( -30 gr) uitvoering?
Is dit dan aan/uit te zetten via de app.?
Ik wacht nog even met aankoop en wacht even af.
-
- Berichten: 2357
- Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
- Locatie: Borger-Odoorn
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Als dat dezelfde instelling is als in de SmartSolar kan je die zelf instellen.
.
.
- Peter LMC
- Berichten: 10208
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Ja je hebt gelijk zo staat het in de handleiding.CaradoT135 schreef: ↑ma 22 jan 2024, 9:02In de Nederlandstalige handleiding wordt bij 16mm² een maximale kabellengte van 5 meter aangegeven.schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
Dat de aan te bevelen maximale kabel lengte bij 16mm² ongeveer 3m is had ik zelf berekend en geïnterpreteerd.
De lusterklemmen op die Orion XS zijn echt niet optimaal. Daar is iedereen het meteen mee eens.
In het Duitse filmpje zitten ze wel extreem lang te "zeiken" over die lusterklemmen.
Naar mijn mening is het een beetje overdreven.
Als ik op mijn eigen lijstje ook de voordelen van deze XS bekijk, dan ziet het eindresultaat er helemaal niet negatief uit. Waarom de echte +++ voordelen niet aan bod komen in het filmpje ?
Hoe het aansluiten van een 16 of 25mm² kabel precies gaat als je de goede adereind hulzen of de juiste stift kabelschoentjes zou gebruiken, weet ik niet, want nog niet gedaan.
Het juiste materiaal gebruiken is een hele kunst, dat is geweten.
Victron heeft inderdaad betere kabel klemsystemen op zijn andere toestellen.
Dan was deze discussie er niet geweest.
Wat ik ook niet weet is hoe je een temperatuur sensor op de goede manier zou kunnen aansluiten op een dynamo.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 22 jan 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
Stiftkabelschoen zal ik idd nog ff proberen.
Met adereindhuls kreeg ik 16mm2 er iig niet in (Klauke ongeisoleerde adereindhuls), zowel met hex als vierkante persing geprobeerd.
Met adereindhuls kreeg ik 16mm2 er iig niet in (Klauke ongeisoleerde adereindhuls), zowel met hex als vierkante persing geprobeerd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6798
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS
In deze video een vergelijkende test m.b.t. de warmteontwikkeling van de Orion TR en de Orion XS. Ook is aangegeven dat een 25 mm2 kabel wel mogelijk is, mits de juiste kabel wordt gebruikt. https://www.youtube.com/watch?v=nXvUIUsOSAU&t=1s
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017