Laadbooster Victron Smart Orion XS

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door evdoetelaar+larana »

Interessante testvideo over de nieuw laadbooster Victron, de Smart Orion XS (in vergelijking met de Votronic laadbooster). https://www.youtube.com/watch?v=B5gDcQkCKj8. Ik ben naar de reacties van de deskundigen op het forum.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door Camperic »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :wink:
Orion XS, in het filmpje ook met tekst BuckBoost :think: , lijkt dus pas interessant na toekomstige firmware upgrade, maar dan blijven de (te) kleine aansluitpunten nog een aandachtspunt.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door CaradoT135 »

Een ding wat ik niet goed begrijp is of het testen van de opstelling zoals is gedaan vergelijkbaar is met de praktijk met een (slimme) dynamo. Die bepaald welke spanning wordt geleverd dat is niet de startaccu. De gebruikte multiplus is op een bepaalde waarde ingesteld is dat zomaar één op één te vergelijken met een combinatie accu en dynamo?
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door DJSmiley »

Nee, dat niet. Maar op zich maakt dat voor de functie ook weinig uit.

Een slimme dynamo zal de extra stroombelasting van de laadbooster zien (daarom heeft ie een shunt op de accu) en zal dus de dynamo bijbehorend 'opschalen', om zo te voorkomen dat de startaccu tever leeg getrokken wordt.

In die situatie is de laadstroom naar de Orion dus niet gelijk aan de MP setup (waar het een vast deel is wat uit de MP komt), maar voor het resultaat maakt het niet uit.

De aansluitpunten vind ik wel een serieus gemis van Victron. Het zijn letterlijk schroefterminals, zonder klem. Net zoals bij een budget kroonsteen. Juist daar wil je GEEN kabels in zonder adereindhulzen, omdat je door de draaiende beweging van de schroef juist de dunne adertjes gaat breken tijdens het aandraaien.
De oude Orion had, net zoals de meeste apparaten, een klem, waarbij de roterende beweging geen belasting gaf op de aders, maar op de klem, waardoor de aders onbeschadigd geklemd werden.

Daarnaast vind ik de aansluitingen te klein. 16mm2 past, maar ook ik krijg er geen 16mm2 in met adereindhuls. Zonder adereindhuls gaat het wel. Maar ook de kabelmantel wordt een probleem. De 16mm2 dubbel geisoleerde kabel die ik altijd gebruik (DG Rubber) is het maximum wat door gaten van het kapje past..
25mm2.. ik betwijfel het. Dan moet je sowieso al terug naar enkel geisoleerde kabels.

Hij is wel mooi compact, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou de Votronic 1212-50 mijn voorkeur zijn.
Dan mis je wel de BT mogelijkheden en VE Direct opties, en is het configureren wat lastiger (meer opties / aansluitmogelijkheden en settings met jumpers) maar functioneel zou die mijn voorkeur hebben.
Bijlagen
IMG_1298.jpeg
IMG_1298.jpeg (159.09 KiB) 422 keer bekeken
IMG_1342.jpeg
IMG_1342.jpeg (168.46 KiB) 422 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door CaradoT135 »

In die situatie is de laadstroom naar de Orion dus niet gelijk aan de MP setup (waar het een vast deel is wat uit de MP komt), maar voor het resultaat maakt het niet uit.
Ok, dat is duidelijk, wat wel uitmaakt wat betreft de test die is gedaan, is de 6 meter kabellengte met een 16mm² kabel, dat is buiten de specs van Victron, die schrijft in dat geval een 25 mm² kabel, alleen dat gaat moeilijk passen begrijp ik. Ik vond een 16 mm² in de oude Orion al een hele uitdaging.
De aansluitpunten vind ik wel een serieus gemis van Victron. Het zijn letterlijk schroefterminals, zonder klem. Net zoals bij een budget kroonsteen. Juist daar wil je GEEN kabels in zonder adereindhulzen, omdat je door de draaiende beweging van de schroef juist de dunne adertjes gaat breken tijdens het aandraaien.
Ja dat is een misser.
Maar ook de kabelmantel wordt een probleem. De 16mm2 dubbel geisoleerde kabel die ik altijd gebruik (DG Rubber) is het maximum wat door gaten van het kapje past. 25mm2.. ik betwijfel het.
Zou je kunnen oplossen meer kabel te ontbloten en een stukje krimpkous te gebruiken.
Hij is wel mooi compact, maar als ik op dit moment zou moeten kiezen zou de Votronic 1212-50 mijn voorkeur zijn.
Dan mis je wel de BT mogelijkheden en VE Direct opties, en is het configureren wat lastiger (meer opties / aansluitmogelijkheden en settings met jumpers) maar functioneel zou die mijn voorkeur hebben.
Ik zie voor mijzelf geen reden om mijn 30A om te ruilen, eigenlijk had ik met mijn huidige verbruik en tijdstip van vakantie gaan wel voldoende gehad aan de 18A uitvoering.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door kampo »

Voor mezelf heb ik een voorlopige beoordeling gemaakt van dit nieuwe Orion XS toestel

+++ kleinste booster op de markt ?
+++ hoogste rendement op de markt 98,5% ?
+++ 5 jaar garantie
+++ bekend merk
+++ VE direct mogelijkheden
+++ Bluetooth mogelijkheden
+++ programmatie en settings mogelijkheden en eenvoud (Victron connect)
+++ opstarten is mogelijk zonder dat D+ aansluiting verplicht is
+++ je kan het laadprofiel volledig personaliseren bv 13,4V absorptie, 13,3V float wat overeenkomt met het beperken van je acculading tot ongeveer 80% SOC. Als je bv 14,4V instelt dan zal dat ongeveer 100% SOC zijn.
+++ slechts 1,5mA stroomverbruik in standby
+++ begrenzen van maximale stroom is mogelijk.
+ parallel gebruik van meerdere boosters is synchroon mogelijk
+ 24V en andere versies volgen
+ goedkeuringen voor automobiel gebruik.
+ automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP) en onderspannings beveiliging.
+ updates installeren via BT is mogelijk.

--- schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
--- (nog) geen andere vermogens beschikbaar dan 700W van dit XS model (Sterling gaat tot 1500W)
--- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
--- geen bi directioneel laden. Geen uitgang voor het laden van de startaccu (komt misschien ooit later)
--- DVCC is voorzien maar nog niet zover. Distributed Voltage and Charge Current Controler. Bv begrenzen van lading bij gebruik van over sized solar system
- BT pairing (nog) niet mogelijk met andere Victron devices
- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur. Ook anderen hebben dit niet. Een 2de VE direct poort ontbreekt.
- Prijs blijft hoog (>400 €)
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door DJSmiley »

Mooi overzichtje.

- automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP)
Zit er nu nog niet in, hij weet de temperatuur niet van de accu en VE Smart networking is nog niet in de firmware (dus geen temperatuursensor)

- (nog) geen connectiviteit met Cerbo monitoring over VE direct
Zit (nu nog) alleen in de beta van VenusOS, dus semi-mogelijk, maar nog niet in de officiele versie

- geen temperatuur sensor aansluiting voor de meting van bv dynamo temperatuur.
Die heb ik al eens gesuggereerd bij Victron. Zou ideaal zijn als dat ding, bv net zoals de WCS Ladebooster, bij een te warme dynamo automatisch terugregelt.

DVCC en bidirectioneel laden zijn beide al wel benoemd als optie, maar nog niet bevestigd of en wanneer dit in de software geimplementeerd wordt (DVCC verwacht ik als eerste)

Prijs is iets lager, rond de 350-400 euro, maar toch iets duurder dan de Votronic. Die mist wel diverse opties die de Victron wel heeft/krijgt, maar daar zit bv wel weer een temperatuursensor bij, en losse sense draden (om daarmee onafhankelijk van de belastte kabel de start- en huishoudaccuspanning te meten).
Tzt verwacht ik dat een shunt en VE Smart networking dat, iig aan de uitgang, ook wel bieden bij de Victron.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door CaradoT135 »

schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
In de Nederlandstalige handleiding wordt bij 16mm² een maximale kabellengte van 5 meter aangegeven.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door Peter LMC »

DJSmiley schreef:
ma 22 jan 2024, 8:39

- automatische uitschakeling bij lage temperatuur (LFP)
Zit er nu nog niet in, hij weet de temperatuur niet van de accu en VE Smart networking is nog niet in de firmware (dus geen temperatuursensor)
Maar wat als dit er dan wel op zit :?:
Hoe gedraagt zich dit dan bij een LFP accu in Artic ( -30 gr) uitvoering?
Is dit dan aan/uit te zetten via de app.?

Ik wacht nog even met aankoop en wacht even af.
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door CaradoT135 »

Als dat dezelfde instelling is als in de SmartSolar kan je die zelf instellen.
.
Screenshot_20240122-093507.jpg
Screenshot_20240122-093507.jpg (47.23 KiB) 276 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10208
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door Peter LMC »

Dan wel ja.
Maar het zit er nog niet op had ik begrepen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door kampo »

CaradoT135 schreef:
ma 22 jan 2024, 9:02
schroefterminals van lusterklem type en gaan vlot tot 16mm² kabelsectie (dit is zonder probleem voor kabellengte tot ongeveer 3m) maar moeilijk tot 25mm² zoals gespecifieerd op data blad.
In de Nederlandstalige handleiding wordt bij 16mm² een maximale kabellengte van 5 meter aangegeven.
Ja je hebt gelijk zo staat het in de handleiding.
Dat de aan te bevelen maximale kabel lengte bij 16mm² ongeveer 3m is had ik zelf berekend en geïnterpreteerd.

De lusterklemmen op die Orion XS zijn echt niet optimaal. Daar is iedereen het meteen mee eens.
In het Duitse filmpje zitten ze wel extreem lang te "zeiken" over die lusterklemmen.
Naar mijn mening is het een beetje overdreven.
Als ik op mijn eigen lijstje ook de voordelen van deze XS bekijk, dan ziet het eindresultaat er helemaal niet negatief uit. Waarom de echte +++ voordelen niet aan bod komen in het filmpje ?

Hoe het aansluiten van een 16 of 25mm² kabel precies gaat als je de goede adereind hulzen of de juiste stift kabelschoentjes zou gebruiken, weet ik niet, want nog niet gedaan.
Het juiste materiaal gebruiken is een hele kunst, dat is geweten.

Victron heeft inderdaad betere kabel klemsystemen op zijn andere toestellen.
Dan was deze discussie er niet geweest.

Wat ik ook niet weet is hoe je een temperatuur sensor op de goede manier zou kunnen aansluiten op een dynamo.
Laatst gewijzigd door kampo op ma 22 jan 2024, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door DJSmiley »

Stiftkabelschoen zal ik idd nog ff proberen.

Met adereindhuls kreeg ik 16mm2 er iig niet in (Klauke ongeisoleerde adereindhuls), zowel met hex als vierkante persing geprobeerd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Laadbooster Victron Smart Orion XS



Bericht door evdoetelaar+larana »

In deze video een vergelijkende test m.b.t. de warmteontwikkeling van de Orion TR en de Orion XS. Ook is aangegeven dat een 25 mm2 kabel wel mogelijk is, mits de juiste kabel wordt gebruikt. https://www.youtube.com/watch?v=nXvUIUsOSAU&t=1s
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie