Scheepswrak Zakynthos voor de tweede keer vergaan

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marchugo
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 12:28

Scheepswrak Zakynthos voor de tweede keer vergaan



Bericht door marchugo »

https://parakalo.wordpress.com/2024/01/ ... verdwijnt/

Het iconische scheepswrak op het strand van Zakynthos heeft grote schade opgelopen en dreigt zelfs helemaal te ‘verdwijnen’. Het wrak heeft al jaren te lijden onder slechte weersomstandigheden, vooral in de winter.

Het strand is een van de meest gefotografeerde plekken in Griekenland en trekt jaarlijks duizenden toeristen.

Het slechte weer van vorige week dat ook de baai trof met hoge golven, heeft de toestand van het scheepswrak ook geen goed gedaan. Het wrak van de Panagiotis ligt nu half begraven in het zand. De romp is zwaar beschadigd en verschillende stukken zijn in zee beland.

‘Gemeente moet wrak beheren’

Burgemeester Giorgos Stasinopoulos van Zakynthos zei tegen omroep ERT dat het tijd wordt dat de gemeente de locatie gaat beheren. “Het schip verdwijnt; het is de laatste kans om te redden wat er nog over is”, benadrukte hij. “Het scheepswrak is een wereldmonument van natuurlijke schoonheid, maar heeft lokaal beheer nodig.”

Op het eiland heerst verontwaardiging over de ‘ineenstorting’ van de beroemde attractie en beschuldigingen vliegen over en weer. Petros Voutirakos, eigenaar van boten die bezoekers naar het scheepswrak vervoeren, vertelde lokale media dat hij politici al had gewaarschuwd voordat de ineenstorting van het scheepswrak begon.

“Ik vertelde hen dat we iets moeten doen om het te behouden. Ik had zelfs gezegd dat ik bereid was hun kosten te dekken.” Voutirakos suggereerde dat hem werd gevraagd om zogenaamde ​​“kickbacks” (onrechtmatige betalingen) voor iedereen die bij de besluitvorming betrokken was. Toen hij zei dat hij het veel geld vond, heeft hij nooit meer iets van hen gehoord.
MAGEIA LINUX: het veilige en voor leken gemakkelijke pc-besturingssysteem.
www.mageia.org
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Scheepswrak Zakynthos voor de tweede keer vergaan



Bericht door pwhooftman »

Grappig, toen ik het nieuwsbericht las vond ik het juist een mooi voorbeeld van hoe de natuur onze troep opruimt als je maar lang genoeg wacht, zelfs zoiets groots als een schip.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 242
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Scheepswrak Zakynthos voor de tweede keer vergaan



Bericht door 1934 »

Inderdaad mooie opruiming van de natuur,en het strand of baai wword er niet minder mooi om !
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Scheepswrak Zakynthos voor de tweede keer vergaan



Bericht door dedruivenplukker »

Bij Tarfaya ligt een redelijk vers wrak waar ze daar graag vanaf willen.
De Middellandse zee in slepen met zo'n extra sterke tros en dan kunnen ze in Griekenland weer even vooruit.
Tarfaya.jpg
Tarfaya.jpg (54.41 KiB) 277 keer bekeken



https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Assalama.jpg
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie