Apple CarPlay valt uit

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Eric K
Berichten: 15
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 23:06
Locatie: Delft

Apple CarPlay valt uit



Bericht door Eric K »

Ik heb in mijn Ducato buscamper een Pioneer SPH-DA360DAB 'radio'. Deze heb ik met een goede USB kabel op mijn iPhone aangesloten (draadloos kan niet volgens de gebruiksaanwijzing). Als ik zorg dat ik op de telefoon ben ingelogd en ik start de motor, gaat de radio aan en krijg ik Apple CarPlay, waarvan ik de navigatie functionaliteit gebruik.
Onder het rijden valt de CarPlay verbinding op de radio meestal na een tijdje uit. Het CarPlay icoontje is dan niet meer zichtbaar in het menu. Het zou kunnen dat eea komt doordat op mijn telefoon de internet verbinding even is verbroken, maar dat weet ik niet zeker. De verbinding met de radio komt echter niet meer tot stand. Daarvoor moet ik stoppen, motor uit en alles weer opstarten.
Iemand die dit probleem en een mogelijk oplossing kent?
Adria Twin Supreme 640 SLB 2021 op basis Fiat Ducato 140 pk aut. 9
Camper-T
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door Camper-T »

Zonder internetverbinding moet CarPlay gewoon blijven werken. Ergens is CarPlay (en Android Auto) niet meer dan een doorgeefluik wat op het radioscherm laat zien wat je telefoon produceert. CarPlay is dan ook een stukje software wat voor 90% in de telefoon zit en minimaal in de radio.

Als je uit het niets de CarPlay verbinding met de radio verliest is de kans groot dat het in de fysieke verbinding zit. Peuter de Lightning aansluiting onderop de iPhone eens uit met een tandenstoker want vaak zit hier opgehoopt vuil en stof in. Controleer de USB verbinding met de radio, of de USB connectoren enige weerstand geven (goed aansluiten) bij verbinden en probeer een goede (geen Action kwaliteit) USB kabel, of dit beter gaat.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Eric K
Berichten: 15
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 23:06
Locatie: Delft

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door Eric K »

Dank voor je antwoord. USB kabel is al vervangen voor goede kwaliteit. Ik ga nu de contacten nog eens nalopen. Wel vreemd dat eea in mijn Volvo personenauto altijd werkt.
Adria Twin Supreme 640 SLB 2021 op basis Fiat Ducato 140 pk aut. 9
Eric K
Berichten: 15
Lid geworden op: do 24 aug 2023, 23:06
Locatie: Delft

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door Eric K »

Vergat ik nog: paar maanden geleden firmware van de radio nog ververst. Daar zal het dus ook niet aan liggen.
Adria Twin Supreme 640 SLB 2021 op basis Fiat Ducato 140 pk aut. 9
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door BoxerCamp »

Gezien je opnieuw moet opstarten... dacht ik juist wel aan de software?
Niet elke update is direct een vooruitgang :wink:
Kan je terug naar de versie waarbij het nog wel goed werkte en dat eerst testen.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 437
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door FJM »

We hebben de luxe dat we drie voertuigen hebben met Carplay of Android Auto.
Twee van die voertuigen zijn uitgerust met een Pioneer Carplay systeem (af fabriek). En ook wij merken dat het systeem na enige tijd uitvalt. Hij start dan wel opnieuw op en we hoeven niet te stoppen om het systeem weer te laten werken. Dat is dan ons voordeel.
In onze camper gebeurt het ALTIJD dat het systeem (af fabriek) tussen de 15 en 30 minuten een keer uitvalt. We hebben echt alles gedaan: firmware updaten, kabels vervangen, ottocast systeem toepassen, oudere versies (lees: oude samsung en oude iphone gebruikt). We zijn er dan ook van uit gegaan dat het in de Pioneer moet zitten.
We hebben daartoe ook contact opgenomen met Pioneer. Maar die houden de boor af: heb je de laatste firmwar (JA), heb je wel de juiste iOS (JA), heb je wel … (JA, JA, JA). Daarna is het ijzig stil vanuit Japan….
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
gerard1111
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 30 apr 2010, 10:57
Locatie: groningen

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door gerard1111 »

Wij hebben het probleem gehad in de auto met carplay
Als de telefoon continue bijlaadt schakelt die carplay uit

Wij hebben het opgelost door er een dongel tussen te plaatsen
Het werkt nu via bluetooth prima
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 867
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door Veebee »

Telefoon laadt tijdens verbinding, icm data verkeer wordt phone warm. Zou een oorzaak kunnen zijn.
Tip, schaf dongle aan om draadloos te verbinden via bluetooth.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door GeMa »

Toevallig (of niet) hier ook problemen met CarPlay in combinatie met een Pioneer AVIC EVO systeem in onze Knaus camper (fabrieksinstallatie).

Soms loopt de Pioneer vast bij gebruik van Carplay, ook moet je niet opstarten met de telefoon al verbonden met de Pioneer.

Alles al geprobeerd, alle updates uitgevoeerd, USB kabel vervangen etc.

En ja, ook hier weinig ondersteuning van de helpdesk van Pioneer. Zo lopen hun script af en dan weten ze het niet meer.

Dus, even kabel los, Pioneer opnieuw opstarten en dan weer de kabel verbinden, helaas.......
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 437
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Apple CarPlay valt uit



Bericht door FJM »

.... en het gebeurt natuurlijk altijd als je aan het navigeren bent en bij een drukke rotonde bent....

(iets van de Wet van Murphy)
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Plaats reactie