Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?

Plaats reactie
Dries_m
Berichten: 4
Lid geworden op: za 26 nov 2022, 8:05

Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Dries_m »

Hallo allemaal,

Wij gaan in 2024 voor een tweede maal naar Zweden. Een eerste reis in 2022 is ons erg goed bevallen, waardoor een vervolg zich opdringt.

Onze eerste reis ging van Gotenborg, tussen de grote meren naar Stockholm om dan ten noorden van het Vanern-meer richting Noorwegen te rijden. Langs Bohuslan keerden we dan terug.

Tijdens die rit is het ons duidelijk geworden dat we misschien iets vertikaler willen reizen. Dus geen oost-west (de landschappen zijn fantastisch, maar nogal gelijkaardig), maar eerder midden-noord (om meer verschil in natuur te beleven).
Omwille van de afstanden beperken we ons tot Varmland en Dalarna (en eventueel nog een stuk Noorwegen erbij), waarbij de route evenwijdig met de noorse grens loopt (eventueel wat uitbreidbaar naar het oosten, eens voor het Vanern-meer).

Uiteraard zal natuur de hoofdbrok innemen, waarbij we zoveel mogelijk campings willen vermijden. We wandelen graag, en zijn zeer natuur gericht.

We zouden echter deze keer onze activiteiten iets willen uitbreiden. Naast wandelen zouden we wat meer willen doen.
Daarom deze post op het forum!

Welke activiteiten zijn een aanrader?
Waar kunnen we betoverend kajakken?
Wild spotten?
Natuurfenomenen? Grotten?
Zijn er natuurspots die echt de omweg waard zijn (naast de nationale parken)?
Andere tips?

We reizen met een VW California (met 4), binnenactiviteiten bij regenweer kunnen ook handig zijn.

Alvast bedankt!

Hieronder een lijst van zaken die we al genoteerd hebben:
Nationaal park Tresticklan
Arvika
Värmlands Moose Park
Brattfallet
Hornkullens Silvergruva
Stensjön (Stone Lake)
Högt & Lågt Klätterpark & Äventyrspark i Sälen
Nationaal park Fulufjället
Idre Fjäll (maar ik twijfel, is tenslotte een lelijk skistation)
Nationaal park Töfsingdalen (ligt misschien wel al te ver)
eventueel terug keren via Nationaal park Rondane, Noorwegen.
de hoekies
Berichten: 6026
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Met camper van naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door de hoekies »

Onderstaande tekst is uit een website van onze camperreizen-tijd , de site heb ik niet meer maar de info wel bewaard in Word documenten daarom leest het misschien raar :

Wij zijn o.a naar Arvidjauer gereden naar de nederzetting van de Laplanders oftewel Samen genoemd, in deze stad is een nederzetting (Lappstaden) van vroeger geheel nagebouwd met de orginele huisjes en opslagruimtes. Arvidsjaur (Samisch: Árviesjávvre) is een industriestadje (tätort) in en het bestuurscentrum van de Zweedse gemeente Arvidsjaur. Het is gelegen op de zuidelijke oever van het Arvidsjaursjön. De omgeving van het plaatsje werd rond 1757 door de Zweden gekolonialiseerd, daarvoor was het een nederzetting van de Saami. Deze Saami komen nog elk jaar op de rendiermarkt waarbij het “vee” opnieuw verdeeld wordt over de eigenaren; oudere dieren worden geslacht en jongere dieren gebrandmerkt. In het centrum van het stadje staat een woonwijk Lappenstaden (Lappenstad), waar de Saami nog volgens traditie kunnen leven. Het is daarbij een soort open museum voor de Zweden.
Het stadje kan voor haar ontwikkeling geen kant op. Het ligt ingeklemd tussen het meer aan de noordkant en aan de zuidwest kant ligt de Prästberget van 570 meter hoog

Ook zijn we naar Gammelstad Kyrkestad geweest Het kerkdorp Gammelstad (Zweeds:Gammelstads kyrkstad) is één van de veertien werelderfgoederen op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO in Zweden en is opgenomen op deze lijst in 1996, het is een cultuurerfgoed.
Het kerkdorp is gelegen binnen de stad Gammelstad en ligt ongeveer 5 kilometer buiten het centrum van de stad Luleå in de provincie Norrbotten in Noord-Zweden, de moeite pom dit te bekijken en zo een beeld krijgt hoe men leefde.

We zijn richting Orsa gereden met heel veel regen tot we nabij Mora zijn afgeslagen naar Nusnäs ( coördinaten N 60.96191 O 14.65109 ) want daar gaan we slapen voor het fabriekje waar de houten paardjes worden gemaakt die in Zweden een symbool zijn . Toen we aankwamen was inmiddels alles gesloten maar morgenvroeg zijn we zeker een van de eerste want totaal staan er nu 2 campers . Het hele dorpje heeft te maken met de productie,beschilderingen of transport van de houten paardjes en hanen. Ook dit stadje heeft zijn "vikingsschip " waar men roeiwedstijden mee houdt tegen de andere Zweedse plaatsen zoals b.v Mora

Ook kun je in Orsa naar het berenpark , daar zijn we de beren,ijsberen,tijgers,luipaarden,wolven,uilen en nog meer van zo`n soort beesten , in het berenpark is een ronde gemaakt met flinke klimmingen maar je komt langs alle dieren de ene zie je beter als de andere.

Als de kinderen ( en het vrouwtje ) van winkelen houden is een binnenactiviteit de grootste IKEA van de wereld in Stockholm met 9 etage`s allemaal met heel veel glas gigantisch gebouw
Kan geen 19 mb versturen anders zou ik je het versalg in Word kunnen sturen incl overnachtingsplaatsen,watervallen ,afgravingen,natuurbezienswaardigheden en nog meer
Succes met de voorbereiding voor een mooie trip in een heel mooi land
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Met camper van naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Hermine »

We hebben vorig jaar voor het eerst Zweden en Noorwegen bezocht. Behalve dan dat de natuur wat ons betreft gewoonweg de allermooiste -en ook nog gratis- attractie is zou ik nog even niet weten waar te beginnen met tips. Toch alvast een kleine poging:
Het bezoek aan Varmländs Moosepark vonden wij beslist zeer interessant, maar vooraleer je de elanden te zien krijgt, ze mag voederen en zelfs aanraken, krijg je heel lang heel veel theorie te horen, zo ook bij het afsluiten van de tour, die in ons geval toch zeker drie uur duurde. Voor met name jongere kinderen is dat vaak moeilijk vol te houden.
In Fulufjället vonden we de wandeling naar de Njupeskär (hoogste waterval van zweden) beslist de moeite waard.
Zal verder nog eens nadenken...
Dries_m
Berichten: 4
Lid geworden op: za 26 nov 2022, 8:05

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Dries_m »

Alvast dank voor beide antwoorden.
De beren in Orsa en het Moosepark staan ondertussen op de lijst.
Ik heb het gevoel dat Siljan-meer eigenlijk niet te missen is, al begrijp ik nog niet helemaal wat de aantrekkingskracht precies is. De Dalarna-paardjes interesseren me iets minder, maar ik begrijp het belang ervan.
Falun lijkt me ook iets at we beter opnemen, ik lees er veel over…

Ik ben vooral op zoek naar aantrekkelijke punten in het beboste land, iets wat de reis wat meer perspectief biedt tussen al die supermooie bossen en meren. Vooral om de jeugd wat te motiveren en wat afwisseling te geven.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door TestCase »

Falun is leuk om in de mijn af te dalen.
http://www.vakantiedalarna.nl/falu-gruva.html
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Hermine
Berichten: 253
Lid geworden op: za 04 nov 2023, 16:41

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Hermine »

Oh, en het schiet me zojuist nog te binnen dat we tijdens een bijzonder regenachtige dag onderweg naar 'boven' enorm genoten hebben van een rondvaart op het dalslandkanaal (opgestapt in Håverud).

Zie voor informatie:
https://www.vastsverige.com/en/mellerud ... al/?site=5

Zoals je ziet kun je daar met goed weer ook kajakken!
Gebruikersavatar
Cor Gonny en de kids
Berichten: 167
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 12:20
Locatie: de Kempen

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Cor Gonny en de kids »

De Wildernisroute staat hoog op onze lijst,
mss ook iets voor jullie (of een gedeelte)

Gr. Cor
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door beatrix18 »

Dries, ik heb de indruk dat je het goed doet.
Mijn zus, ex reisleidster in Noorwegen, beschreef het langgeleden al; "Van elke steen in Noorwegen die anders is, wordt een attractie gemaakt".
Zo gaat het overal.
Zoek wat leuke dingen voor de kids en ondertussen zie je zelf ook al veel moois.
Een mooi vuurtje (volgens de lokale regels) en lekker eten met z'n allen kan mooiere herinneringen opleveren dan een Dalarna paardje alleen.
Veel plezier met (niet teveel :wink: ) plannen maken.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Met buscamper naar Varmland en Dalarna: tips of wat we niet mogen missen?



Bericht door Hoekje »

Pas op!
Mag ik jullie er even op wijzen dat het wildpark Orsa met beren (en o.a. wolven en ander wild), definitief gesloten is.
Heel erg jammer want het was een fantastisch mooi gebied en het geld dubbel en dwars waard.

Een ander mooi dierenpark is Kolmården in zuid-oost Zweden, nabij Norrköping. Mooi uitzicht ook!

Dan is in midden Zweden nog een fantastisch mooi dierenpark met de Zweedse grote 5. Ik zoek nog even waar dat ook al weer was.
Update: dit is Järvzoo
Plaats reactie