Review gevraagd Renogy DCC50s

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi guys.

Ik heb een Ducato 2.3 110 pk uit 2005 zonder roetfilter dus zeker geen intelligente dynamo.
De accu is een 12.8 volt renogy lifepo4 met een bt2 connect. Er zijn 2 zonnepanelen van 100 watt in serie. Nu wil ik een dcc50s booster ook van renogy aanschaffen.

Is er iemand die ervaring heeft met dat ding en mij kan informeren?

Alvast bedankt voor de reacties.
Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door DJSmiley »

- Maak de panelen afschakelbaar: Die DCC is 25A vanaf de dynamo, of 50A als er geen zon is. Als je met 50A wilt laden tijdens het rijden dan moet je de panelen dus uitschakelen (als het overdag is)
- Zorg dat je het nieuwe model krijgt: De oudere serie heeft max 25V voor de PV, met 2x100W in serie ga je daar overheen. De nieuwere zouden 50V moeten kunnen. Documentatie en specificaties wisselen en zijn onduidelijk, idem wat je besteld. Dat is dus een gok welke je krijgt, duidelijkheid ga je vermoedelijk niet krijgen tot je m fysiek hebt. Betaal dus met creditcard zodat je die kan gebruiken mocht het de verkeerde zin
- Support van Renogy is nagenoeg 0. Response op vragen gaat ook heel moeizaam tot niet, uitzonderingen nagelaten. Levertijden varieeren, orderstatus navragen is (dus) ook erg lastig.

Technisch doet ie wat ie moet doen (net zoals veel andere Renogy producten), zolang je rekening houd met de eventuele beperkingen.

Renogy is een Chinese dozenschuiver, dus de prijs is gunstig, ten koste van support en aftersales. Maar daar kies je voor als je een budgetmerk neemt en dat komt terug in een lage prijs.

Als je een gecombineerd apparaat zoekt zou je ook de Xenteq HDC kunnen overwegen. Die is ook ongeveer vergelijkbaar in functies en kan tot 45V PV aan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
spikee
Berichten: 94
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 20:22

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door spikee »

Ik gebruik hem al een aantal jaren en dat werkt gewoon prima.
De solar ingangsspanning is wel wat beperkt wat een aantal nadelen kan hebben. Buiten dat doet hij het prima.

Bij een vriend van mij is het in zijn offroad landcruiser ietwat minder verlopen, maar dat kan ook gelegen hebben aan andere aspecten binnen zijn elektra (akku met kuren).
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi guys.

Ik heb de dcc50s besteld.
Ik heb gevraagd naar de nieuwste versie of die opgestuurd kan worden.

Als blijkt dat die toch de 2 solar panels niet in serie aan kan dan zet ik ze wel parallel. Is wat meer werk maar dat is niet echt een probleem.

Ik ben benieuwd.

Nog een klein vraagje over de ebl99. Daarvan kan ik toch simpel het acculaden uitzetten door een zekering weg te halen? Of is dat toch iets anders?

Ik hoor dat graag.

Toch werelds zo'n forum met veel kennis. Dank jullie wel.

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door rongreven »

Ja, dat kan, zie schema.

Schaudt EBL 99 front__01.jpg
Schaudt EBL 99 front__01.jpg (104.47 KiB) 806 keer bekeken

Of de stekker er uit, dat kan ook.
Groet, Ron Greven
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door CaradoT135 »

Daarmee schakel je de interne lader van de EBL99 uit als je aan de paal staat.

Hoe ga je de DC-DC lader aansluiten? Zet je deze tussen de startaccu en EBL of sluit je deze aan buiten de EBL om en rechtstreeks tussen startaccu en HH accu?
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi carado.

Ik dacht tussen de ebl en de startaccu. Maar ik denk dat die kabels misschien wel eens te dun zullen zijn.

Wat stel jij voor om te doen?

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door DJSmiley »

Tussen startaccu en EBL kan prima, als die afstand kort is (bv de EBL onder de stoel).
Die kabel is meestal 10mm2. Dan kun je, op korte lengte (<2m), prima 50A doorheen krijgen (0.35V spanningsval). Bij langere lengtes zou ik liever voor een zwaardere kabeldiameter gaan (16mm2)

Invoer achteruit de kroonsteen halen en op de ingang van de DCDC zetten.
Uitgang van de DCDC zou ik dan direct naar de HH accu doen en niet via de EBL. 20-30A kan wel, maar in theorie ga je hier naar de 50A en dat zou ik liever direct op de HH accu doen (met een zekering uiteraard)

Tevens moet je de zekering bij de startaccu verzwaren. Die is meestal 50A, maar omdat je DCDC dat al is zou ik die vervangen door een 80A midi zekering. Je kan m ook door een zwaardere maxi steekzekering vervangen maar bij hogere stromen heb ik persoonlijk de voorkeur voor een midi zekering met kabelschoenen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi dj.

Ik heb een fiat Ducato 2005 met de EBL onder het rechter voorstoel. HH accu onder de linker. Die zitten dus beide vlakbij elkaar.
Ik ga de DCC50S via de huidige kabel aansluiten op de startaccu via een aftakking. De zekering van 50amp zal ik verhogen. Ik heb al enkele 100amp zekeringen dus dat komt goed. Ik sluit de DCC50S rechtstreeks aan op de lifepo4. Ik zal daar ook een dikke kabel voornemen. De accu van renogy kan met max 50amp geladen worden. Zal ik die kabel dan ook afzekeren met 50 amp of ook met 80 amp?

Ik moet alleen de zekering op de EBL99 voor het laden van de HH accu verwijderen toch?

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi ron greven
Ik zie nu welke zekering je bedoelt.

"Ja, dat kan, zie schema"

Dankjewel

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door rongreven »

Graag gedaan. :thumbup:
Groet, Ron Greven
CaradoT135
Berichten: 2357
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door CaradoT135 »

Cees v schreef:
za 09 dec 2023, 19:23
Hi dj.

Ik heb een fiat Ducato 2005 met de EBL onder het rechter voorstoel. HH accu onder de linker. Die zitten dus beide vlakbij elkaar.
Ik ga de DCC50S via de huidige kabel aansluiten op de startaccu via een aftakking. De zekering van 50amp zal ik verhogen. Ik heb al enkele 100amp zekeringen dus dat komt goed. Ik sluit de DCC50S rechtstreeks aan op de lifepo4. Ik zal daar ook een dikke kabel voornemen. De accu van renogy kan met max 50amp geladen worden. Zal ik die kabel dan ook afzekeren met 50 amp of ook met 80 amp?

Ik moet alleen de zekering op de EBL99 voor het laden van de HH accu verwijderen toch?

Cees
.
Electra CaradoT135.png
Electra CaradoT135.png (316.33 KiB) 458 keer bekeken
Ik heb het zo gedaan, de verwijderde zekering voor het laden vanuit de EBL heb vervangen voor een gezekerde schakelaar. Zo kan ik aan de paal staan, mijn startaccu laden zonder de HH accu te laden, die heb ik met een schakelaar uitstaan. Ik kan met deze constructie ook de koelkast op 230V zetten zonder te laden.
De zekering tussen startaccu en EBL heb ik verwijderd. Op het plaatje heb ik alle zekeringen weggelaten, maar die heb ik in het eggie wel.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op wo 13 dec 2023, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hi guys

Ik heb contact gehad met customer service van renogy. Ik had de vraag gesteld of ik 2 zonnepanelen van 100 watt in serie kon aansluiten en daar is positief op gereageerd.

Zie hieronder hun antwoord.
Wat betreft uw vraag over de DCC50S, ja, u kunt uw twee zonnepanelen (elk 100 watt) in serie schakelen. De nieuwe versie van de DCC50S ondersteunt een maximale PV-ingang van 50 volt, waardoor hij compatibel is met uw opstelling.

De reactie van renogy is wat traag maar ze komen wel met een antwoord en zelfs in mijn eigen taal.

Ik vind dat toch een goede service.

Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Cees v
Berichten: 107
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 23:44

Re: Review gevraagd Renogy DCC50s



Bericht door Cees v »

Hoi guys.

Ik ben vandaag bezig geweest met het aanleggen van de Lifepo4 accu en de DCC50S. Volgens mij ben ik bijna zover. Ik heb alleen 1 vraagje dat betreft de ebl99.
Moet ik de zwarte kabel die naar de lifepo4 gaat koppelen/samenvoegen aan de rode draad die van de startaccu komt. Zie de bijgesloten foto.

Ik hoor het graag.
Bijlagen
20240204_134659.jpg
20240204_134659.jpg (164.09 KiB) 230 keer bekeken
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
Plaats reactie