Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door JTG »

:wink: Goed bezig!
Neem je 'm mee naar het aankomende zelfbouw weekend?
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Dat is in juni toch? Ik ben erg optimistisch van nature, maar ik denk niet dat ik dan al een minimum viable product heb staan :lol:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door JTG »

Onze eerste keer stond er een soort bedopbouw in ons bus-y met lijmklemmen vast en een fleece deken aan de wand om het witte blik aan het zicht te onttrekken. 😁 dat was in 2018. Je doet altijd ideeën op voor de afwerking/inrichting, ik zou het echt aanraden. Sta je er niet zelf kom dan kijken op de zaterdag.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door DucatoDolf »

Juist een project in aanbouw is leuk om ook te zien. Daarbij, er is geen hond ooit klaar met zijn zelfbouw camper :wink:
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door fostar82 »

kampo schreef:
ma 04 dec 2023, 20:22
Met een 150A BMS wordt het nipt om inductie te koken.
12V x 150A minus 15% inverterverliezen = 1530Watt die je maximaal mag afnemen. Neem nog wat extra reserve en de kookplaat mag maximaal 1400 Watt zijn.
Waarom heb je geen accu met een BMS van 200A genomen ?
Edit: Maar daar hebben we het reeds over gehad. Dus dubbel en foutje van mij.
Nog even terugkomend op het accu, BMS koken op inductie verhaal..
De 150A BMS hoeft de beperkende factor niet te zijn. Wij koken met de bekende Valbildad kookplaat via een 2000W omvormer vanaf een 280Ah LPF accu. Alle gebruikers zitten via een 120Ah Overkill BMS op de accu. Maar naar tip van @DJSmiley zit de omvormer direct op de accu aangesloten, waarbij de aan/uit schakelaar van de omvormer via een relais bediend wordt door de BMS. Dus stopt de BMS de ontlaadstroom omdat die te groot wordt, dan krijgt de relais geen stroom meer en schakelt daarmee de omvormer uit.

Mooi uitgewerkte plannen trouwens :D
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

De eerste uitdaging! Het dakluik van de Maxxfan moet precies tussen 2 dakspanten in, en precies op de plek waar de dakverlenging (L4) is vastgelijmd / gepuntlast. Als ik het goed zie dan zijn ze dubbel gelast (2 stroken) en sneuvelen er 2 gelaste punten én een laag kit aan de bovenzijde. Ik weet dat een dakspant er niet zomaar uitmag.

Heeft er iemand ervaring met een dakraam te bevestigen op de plek waar de dakplaten van verlengde bus op elkaar zijn gelast? Mijn gevoel zegt dat de constructie niet wordt aangetast - omdat er nog veel puntgelasde plekken overblijven over de hele breedte. En wellicht waar het dakluik zit de plekken op een paar extra paar punten aan elkaar lassen - en heel goed inkitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Verder is het frame van het grote raam aan de zijkant mooi op maat gemaakt. Naar voorbeeld van JTG ingezaagd met de invalzaag zodat het de ronding van de platen volgt.

En een testopstelling van het bankje achter met kantelbed. Onder het bankje komt de electra, ook op maat gesneden van restanten foam - en past wmb erg goed! De boiler (Elgena Nautic-Therm - ME / 660W) komt ook op die plek - deze wordt aangesloten op koelwater van de motor zodat bij aankomst het 'eerste rondje' van de zaak is.

De liggende Multiplus ga ik op 5cm hoge laten vastmaken, dan kan hij wat beter zijn warmte kwijt denk ik. De ruimte onder de Multiplus blijft dan grotendeels open.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

Ik snap dat je allerlei overwegingen hebt gemaakt waarom je de Maxxfan precies daar wil hebben, maar...de fabrieksbouwers plaatsen denk ik niet voor niets dakluiken juist niet op die plek?

De foto is het dak van onze Pössl in een L4, de Maxxfan zit op de plaats van de standaard mini Heki, net achter het spant en de puntlasnaad. Hij zal dus pakweg 10 cm verder naar achter zitten.Afbeelding
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10205
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door Peter LMC »

De fabrikanten zullen het daar plaatsen waar het het makkelijks en het snelste gaat lijkt me.
Zo weinig mogelijk zagen en uitbreken.
Tijd is geld.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

En waar de kans op problemen achteraf zo klein mogelijk zijn: de spanten en puntlasnaden moeten ten opzichte van elkaar enigszins kunnen werken. De kitnaden worden robotmatig aangebracht voor het spuiten van de afwerklagen en blijven taai-flexibel. Ik vraag mij oprecht af of je je hiermee geen toekomstige lekkage problemen op je hals haalt...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door VNK »

Wat betreft je dakluik;

Kijk eens op de eerste pagina in mijn bouwtopic. Ik heb een adapter gebruikt met een gat van 36x36 ipv 40x40 zoals ik dat nu op jouw mal zie staan. Werkt superstrak af en past op de regulier verkrijgbare maxxfan. Daarmee komt je luik dus 2cm verder van de spant af. Ook ik heb 'm nu strak tegen de spant aanzitten.

viewtopic.php?t=8484889

Het sterkte punt van zo'n balk zit 'm dichter naar de hoeken toe. Ik ben geneigd om te zeggen dat het verbreken van die puntlas in het midden niet zo ernstig is als men doet lijken. Je kan de spant nog extra kitten met een hoogwaardige montagekit om de boel bij elkaar te houden. Sowieso zit mijn dakluik volledig verlijmd met de volgende lijm:

https://www.kitcentrum.nl/overige/carro ... sCEALw_wcB

Verder;

Mooi zo, die frames voor de ramen. Ik wou dat ik dat zo had gemaakt. Kwam helaas het topic van JTG pas tegen nadat alles al gemonteerd zat.
zelfbouwer25
Berichten: 41
Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door zelfbouwer25 »

Goed idee van dat 36cm gat; helaas is het dan alsnog te krap en gaan die 2 laspunten eraan. Of ik moet een stuk uit de spant zagen, van twee cm breed maar dat doe ik liever niet… alternatief, maar dat heeft echt niet de voorkeur, om hier een 28x28 heki te zetten en dan achterin de maxxfan. Nadeel; maxxfan zit dan precies boven bed van de kids.

Maar die 36cm ga ik wel doen; want 40 is inderdaad niet nodig. Waar had jij die adapter vandaan?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door gjvonk »

Als je genoeg hebt aan 36x36, zou ik het voor de zekerheid zo uitkienen dat je achter het spant komt.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3



Bericht door DucatoDolf »

Die boiler via het koelwater, doe je dat met een warmtewisselaar (platenwisselaar)? En zet je die gewoon tussen de leiding of nog ergens een (elektrisch bedienbare) klep?

Ik denk dat die puntlasjes ook zo'n probleem niet zijn. Dus bus valt echt niet meteen uit elkaar.
Plaats reactie