Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Goed bezig!
Neem je 'm mee naar het aankomende zelfbouw weekend?
Neem je 'm mee naar het aankomende zelfbouw weekend?
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Dat is in juni toch? Ik ben erg optimistisch van nature, maar ik denk niet dat ik dan al een minimum viable product heb staan
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Onze eerste keer stond er een soort bedopbouw in ons bus-y met lijmklemmen vast en een fleece deken aan de wand om het witte blik aan het zicht te onttrekken. dat was in 2018. Je doet altijd ideeën op voor de afwerking/inrichting, ik zou het echt aanraden. Sta je er niet zelf kom dan kijken op de zaterdag.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Juist een project in aanbouw is leuk om ook te zien. Daarbij, er is geen hond ooit klaar met zijn zelfbouw camper
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Nog even terugkomend op het accu, BMS koken op inductie verhaal..kampo schreef: ↑ma 04 dec 2023, 20:22Met een 150A BMS wordt het nipt om inductie te koken.
12V x 150A minus 15% inverterverliezen = 1530Watt die je maximaal mag afnemen. Neem nog wat extra reserve en de kookplaat mag maximaal 1400 Watt zijn.
Waarom heb je geen accu met een BMS van 200A genomen ?
Edit: Maar daar hebben we het reeds over gehad. Dus dubbel en foutje van mij.
De 150A BMS hoeft de beperkende factor niet te zijn. Wij koken met de bekende Valbildad kookplaat via een 2000W omvormer vanaf een 280Ah LPF accu. Alle gebruikers zitten via een 120Ah Overkill BMS op de accu. Maar naar tip van @DJSmiley zit de omvormer direct op de accu aangesloten, waarbij de aan/uit schakelaar van de omvormer via een relais bediend wordt door de BMS. Dus stopt de BMS de ontlaadstroom omdat die te groot wordt, dan krijgt de relais geen stroom meer en schakelt daarmee de omvormer uit.
Mooi uitgewerkte plannen trouwens
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
De eerste uitdaging! Het dakluik van de Maxxfan moet precies tussen 2 dakspanten in, en precies op de plek waar de dakverlenging (L4) is vastgelijmd / gepuntlast. Als ik het goed zie dan zijn ze dubbel gelast (2 stroken) en sneuvelen er 2 gelaste punten én een laag kit aan de bovenzijde. Ik weet dat een dakspant er niet zomaar uitmag.
Heeft er iemand ervaring met een dakraam te bevestigen op de plek waar de dakplaten van verlengde bus op elkaar zijn gelast? Mijn gevoel zegt dat de constructie niet wordt aangetast - omdat er nog veel puntgelasde plekken overblijven over de hele breedte. En wellicht waar het dakluik zit de plekken op een paar extra paar punten aan elkaar lassen - en heel goed inkitten.
Heeft er iemand ervaring met een dakraam te bevestigen op de plek waar de dakplaten van verlengde bus op elkaar zijn gelast? Mijn gevoel zegt dat de constructie niet wordt aangetast - omdat er nog veel puntgelasde plekken overblijven over de hele breedte. En wellicht waar het dakluik zit de plekken op een paar extra paar punten aan elkaar lassen - en heel goed inkitten.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Verder is het frame van het grote raam aan de zijkant mooi op maat gemaakt. Naar voorbeeld van JTG ingezaagd met de invalzaag zodat het de ronding van de platen volgt.
En een testopstelling van het bankje achter met kantelbed. Onder het bankje komt de electra, ook op maat gesneden van restanten foam - en past wmb erg goed! De boiler (Elgena Nautic-Therm - ME / 660W) komt ook op die plek - deze wordt aangesloten op koelwater van de motor zodat bij aankomst het 'eerste rondje' van de zaak is.
De liggende Multiplus ga ik op 5cm hoge laten vastmaken, dan kan hij wat beter zijn warmte kwijt denk ik. De ruimte onder de Multiplus blijft dan grotendeels open.
En een testopstelling van het bankje achter met kantelbed. Onder het bankje komt de electra, ook op maat gesneden van restanten foam - en past wmb erg goed! De boiler (Elgena Nautic-Therm - ME / 660W) komt ook op die plek - deze wordt aangesloten op koelwater van de motor zodat bij aankomst het 'eerste rondje' van de zaak is.
De liggende Multiplus ga ik op 5cm hoge laten vastmaken, dan kan hij wat beter zijn warmte kwijt denk ik. De ruimte onder de Multiplus blijft dan grotendeels open.
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Ik snap dat je allerlei overwegingen hebt gemaakt waarom je de Maxxfan precies daar wil hebben, maar...de fabrieksbouwers plaatsen denk ik niet voor niets dakluiken juist niet op die plek?
De foto is het dak van onze Pössl in een L4, de Maxxfan zit op de plaats van de standaard mini Heki, net achter het spant en de puntlasnaad. Hij zal dus pakweg 10 cm verder naar achter zitten.
De foto is het dak van onze Pössl in een L4, de Maxxfan zit op de plaats van de standaard mini Heki, net achter het spant en de puntlasnaad. Hij zal dus pakweg 10 cm verder naar achter zitten.
Buscamper fan
- Peter LMC
- Berichten: 10205
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
De fabrikanten zullen het daar plaatsen waar het het makkelijks en het snelste gaat lijkt me.
Zo weinig mogelijk zagen en uitbreken.
Tijd is geld.
Zo weinig mogelijk zagen en uitbreken.
Tijd is geld.
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
En waar de kans op problemen achteraf zo klein mogelijk zijn: de spanten en puntlasnaden moeten ten opzichte van elkaar enigszins kunnen werken. De kitnaden worden robotmatig aangebracht voor het spuiten van de afwerklagen en blijven taai-flexibel. Ik vraag mij oprecht af of je je hiermee geen toekomstige lekkage problemen op je hals haalt...
Buscamper fan
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Wat betreft je dakluik;
Kijk eens op de eerste pagina in mijn bouwtopic. Ik heb een adapter gebruikt met een gat van 36x36 ipv 40x40 zoals ik dat nu op jouw mal zie staan. Werkt superstrak af en past op de regulier verkrijgbare maxxfan. Daarmee komt je luik dus 2cm verder van de spant af. Ook ik heb 'm nu strak tegen de spant aanzitten.
viewtopic.php?t=8484889
Het sterkte punt van zo'n balk zit 'm dichter naar de hoeken toe. Ik ben geneigd om te zeggen dat het verbreken van die puntlas in het midden niet zo ernstig is als men doet lijken. Je kan de spant nog extra kitten met een hoogwaardige montagekit om de boel bij elkaar te houden. Sowieso zit mijn dakluik volledig verlijmd met de volgende lijm:
https://www.kitcentrum.nl/overige/carro ... sCEALw_wcB
Verder;
Mooi zo, die frames voor de ramen. Ik wou dat ik dat zo had gemaakt. Kwam helaas het topic van JTG pas tegen nadat alles al gemonteerd zat.
Kijk eens op de eerste pagina in mijn bouwtopic. Ik heb een adapter gebruikt met een gat van 36x36 ipv 40x40 zoals ik dat nu op jouw mal zie staan. Werkt superstrak af en past op de regulier verkrijgbare maxxfan. Daarmee komt je luik dus 2cm verder van de spant af. Ook ik heb 'm nu strak tegen de spant aanzitten.
viewtopic.php?t=8484889
Het sterkte punt van zo'n balk zit 'm dichter naar de hoeken toe. Ik ben geneigd om te zeggen dat het verbreken van die puntlas in het midden niet zo ernstig is als men doet lijken. Je kan de spant nog extra kitten met een hoogwaardige montagekit om de boel bij elkaar te houden. Sowieso zit mijn dakluik volledig verlijmd met de volgende lijm:
https://www.kitcentrum.nl/overige/carro ... sCEALw_wcB
Verder;
Mooi zo, die frames voor de ramen. Ik wou dat ik dat zo had gemaakt. Kwam helaas het topic van JTG pas tegen nadat alles al gemonteerd zat.
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: di 18 jul 2023, 8:44
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Goed idee van dat 36cm gat; helaas is het dan alsnog te krap en gaan die 2 laspunten eraan. Of ik moet een stuk uit de spant zagen, van twee cm breed maar dat doe ik liever niet… alternatief, maar dat heeft echt niet de voorkeur, om hier een 28x28 heki te zetten en dan achterin de maxxfan. Nadeel; maxxfan zit dan precies boven bed van de kids.
Maar die 36cm ga ik wel doen; want 40 is inderdaad niet nodig. Waar had jij die adapter vandaan?
Maar die 36cm ga ik wel doen; want 40 is inderdaad niet nodig. Waar had jij die adapter vandaan?
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Als je genoeg hebt aan 36x36, zou ik het voor de zekerheid zo uitkienen dat je achter het spant komt.
Buscamper fan
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3
Die boiler via het koelwater, doe je dat met een warmtewisselaar (platenwisselaar)? En zet je die gewoon tussen de leiding of nog ergens een (elektrisch bedienbare) klep?
Ik denk dat die puntlasjes ook zo'n probleem niet zijn. Dus bus valt echt niet meteen uit elkaar.
Ik denk dat die puntlasjes ook zo'n probleem niet zijn. Dus bus valt echt niet meteen uit elkaar.