Hefdak: voor- en nadelen?
Hefdak: voor- en nadelen?
Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum (al heb ik al geregeld van alles hier gelezen).
Ik heb me nu toch maar aangemeld omdat ik iets met mijn bus moet...Het is nu nog een rolstoelbus...
(Ik twijfel nog of het een rolstoelbus kan blijven of toch een gewone bus/camper)
Nu heb ik al vaak naar hefdaken gekeken, maar ik vroeg me af hoe het met de constructie zit enz. Maak je je bus veel kwetsbaarder voor regen enz? Of is dat niet het geval?
Als het dak open staat lijkt het me logisch, maar ik bedoel meer met een dicht dak, wat zijn dan de nadelen tov het gewone dak zo laten?
Of zijn er eigenlijk helemaal geen nadelen wat betreft regen/rijgedrag/enz.
En als je hem swinters dicht laat, komt er dan sneller condens enz?
Moet je hem swinters ook af en toe luchten of laten jullie hem ook wel eens maanden dicht geklapt?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Ik ben nieuw hier op het forum (al heb ik al geregeld van alles hier gelezen).
Ik heb me nu toch maar aangemeld omdat ik iets met mijn bus moet...Het is nu nog een rolstoelbus...
(Ik twijfel nog of het een rolstoelbus kan blijven of toch een gewone bus/camper)
Nu heb ik al vaak naar hefdaken gekeken, maar ik vroeg me af hoe het met de constructie zit enz. Maak je je bus veel kwetsbaarder voor regen enz? Of is dat niet het geval?
Als het dak open staat lijkt het me logisch, maar ik bedoel meer met een dicht dak, wat zijn dan de nadelen tov het gewone dak zo laten?
Of zijn er eigenlijk helemaal geen nadelen wat betreft regen/rijgedrag/enz.
En als je hem swinters dicht laat, komt er dan sneller condens enz?
Moet je hem swinters ook af en toe luchten of laten jullie hem ook wel eens maanden dicht geklapt?
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Een camper geeft beperkingen voor wat betreft het voor de deur staan. Meestal max 3 dagen. Ik zou me hierover goed informeren. Lopen ook draadjes over hier. Wat is het voordeel 't.o.v. het huidige kenteken?
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Ja, ik weet het. Tov het huidige kenteken is er geen voordeel, maar mijn moeder is helaas gaan hemelen dus ik moet er nu wat mee... 

Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Als rolstoel bus is er misschien gebruik gemaakt van vrijstelling bpm en is er ook vrijstelling van houderschapsbelasting/wegenbelasting die 2 zeker ff goed tjekke zodat je niet onaangenaam verrast wordt
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Als jij of je partner geen rolstoel hebt verlies je zowiezo je belastingvoordeel. Maak je geen camper betaal je veel wegenbelasting, betaal je vol kun je inbouwen zoals je wilt en heb je niks met belastingdienst te maken.
Hefdak is een tent, koud nat geen geluid demping. Voordeel is extra slaapruimte of je kunt staan in je bus. Meer na dan voordelen.
Nat of vochtig inklappen betekent ergens weer laten drogen. Er is veel kwaliteits verschil in afdichtingen, scharnieren enz.
Ergens op het forum experimenteerd iemand met een verticaal uitschuifdak van panelen minder nadelen maar niet makkelijk te maken. Er zijn chinese campers die het hele dak omhoog schuiven en een extra verdieping maken!!
Hoe handig ben je, hoeveel tijd heb je en wat voor budget dat bepaald vaak de keuze.
Er zijn veel beginners met super ideen maar de eindstreep halen met een mooie inbouw valt niet mee.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Hefdak is een tent, koud nat geen geluid demping. Voordeel is extra slaapruimte of je kunt staan in je bus. Meer na dan voordelen.
Nat of vochtig inklappen betekent ergens weer laten drogen. Er is veel kwaliteits verschil in afdichtingen, scharnieren enz.
Ergens op het forum experimenteerd iemand met een verticaal uitschuifdak van panelen minder nadelen maar niet makkelijk te maken. Er zijn chinese campers die het hele dak omhoog schuiven en een extra verdieping maken!!
Hoe handig ben je, hoeveel tijd heb je en wat voor budget dat bepaald vaak de keuze.
Er zijn veel beginners met super ideen maar de eindstreep halen met een mooie inbouw valt niet mee.
Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Okee. Gecondoleerd. Ik heb nooit lekkages of extra condens ervaren. Je kunt zelfs kiezen voor een hefdak zonder doek.
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
De reden waarom wij niet aan een hefdak heeft een paar redenen, die wellicht niet voor iedereen geldt. Dus ik vermeld het om goede afwegingen te maken:
1) Elk 'gat in het dak' is een mogelijk risico voor lekkage. Dat hoeft niet, maar het blijft altijd wat kwetsbaarder dan een dicht dak. Dit valt dus onder het motto: wat er niet op zit, kan ook niet stuk, heeft geen onderhoud nodig, kost geen geld.
2) Gewicht. Wellicht (weet het niet zeker) weegt een hefdak meer dan een gesloten dak. Veel campers zijn overbeladen en dus goed letten op je totaal gewicht is een essentieel afwegingsfactor voor camper
3) Kwaliteit constructie. Wellicht zitten daar verschillen in
4) Kou of hitte tijdens het gebruik. Ik heb zelf het idee dat het kouder is dan een vast geïsoleerd dak.
5) Geluid. Soms sta je op plekken, waar het wat lawaaiig is. Vergeleken met onze vouwwagen destijds, vind ik dat je een camper redelijk goed geluidsarm kunt maken. Ik stel mij voor (weet het niet zeker) dat dit bij een hefdak met tentdoekwanden minder is.
6) Lengte personen. Wij zijn niet zo groot, dus wij lopen niet gebogen in onze camper. Maar als je klang bent, lijkt mij een hefdak wel prettig.
1) Elk 'gat in het dak' is een mogelijk risico voor lekkage. Dat hoeft niet, maar het blijft altijd wat kwetsbaarder dan een dicht dak. Dit valt dus onder het motto: wat er niet op zit, kan ook niet stuk, heeft geen onderhoud nodig, kost geen geld.
2) Gewicht. Wellicht (weet het niet zeker) weegt een hefdak meer dan een gesloten dak. Veel campers zijn overbeladen en dus goed letten op je totaal gewicht is een essentieel afwegingsfactor voor camper
3) Kwaliteit constructie. Wellicht zitten daar verschillen in
4) Kou of hitte tijdens het gebruik. Ik heb zelf het idee dat het kouder is dan een vast geïsoleerd dak.
5) Geluid. Soms sta je op plekken, waar het wat lawaaiig is. Vergeleken met onze vouwwagen destijds, vind ik dat je een camper redelijk goed geluidsarm kunt maken. Ik stel mij voor (weet het niet zeker) dat dit bij een hefdak met tentdoekwanden minder is.
6) Lengte personen. Wij zijn niet zo groot, dus wij lopen niet gebogen in onze camper. Maar als je klang bent, lijkt mij een hefdak wel prettig.
Wim
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Maar met het huidige dak geen camper en kwarttarief neem ik aan. Anders hoef je niet na te denken over een hefdak. Dus dan is er niet echt een keus.
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Bedankt voor de reacties!
Mijn grootste dilemma is dus ook wel...een goed dak openzagen, is het verstandig? Anderzijds wordt het veelvuldig gedaan en al jaren, dus zooo slecht zou het niet moeten zijn?
Als het in principe geen extra vocht/condens oplevert...
Het geluid tijdens het slapen kan ik wel handelen ga ik vanuit, is er tijdens het rijden ook veel extra geluid?
Slapen in het hefdak zal idd wel wat frisser zijn, maar in principe is het de bedoeling om vooral de zon achterna te gaan...en ik heb een erg goede slaapzak, moet nu ook geregeld in een tentje slapen in de winter en dat gaat ook prima dus daar verwacht ik geen problemen mee
Maar heel fijn om ervaringen/ideeën te horen!
Mijn grootste dilemma is dus ook wel...een goed dak openzagen, is het verstandig? Anderzijds wordt het veelvuldig gedaan en al jaren, dus zooo slecht zou het niet moeten zijn?

Als het in principe geen extra vocht/condens oplevert...
Het geluid tijdens het slapen kan ik wel handelen ga ik vanuit, is er tijdens het rijden ook veel extra geluid?
Slapen in het hefdak zal idd wel wat frisser zijn, maar in principe is het de bedoeling om vooral de zon achterna te gaan...en ik heb een erg goede slaapzak, moet nu ook geregeld in een tentje slapen in de winter en dat gaat ook prima dus daar verwacht ik geen problemen mee

Maar heel fijn om ervaringen/ideeën te horen!
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Gezien de vervelende reden dat je nu ‘iets moet’ met die bus kan ik me voorstellen dat daar nog wat emotie bij komt kijken…maar als je echt een camper wil dan zou je misschien toch moeten overwegen naar een andere bus te gaan uitkijken.
Ik kan het natuurlijk grandioos mis hebben maar het lijkt me dat als die rolstoelombouw nog in je bus zit dat het dan toch problematisch kan worden om aan alle voorwaarden van de belastingdienst te komen. Als het wel kan sjouw je sowieso een hoop nutteloos gewicht mee. Dat wil je vast niet horen, maar ik wilde het toch even meegeven voor je enthousiast spanten door gaat zagen.
Ik kan het natuurlijk grandioos mis hebben maar het lijkt me dat als die rolstoelombouw nog in je bus zit dat het dan toch problematisch kan worden om aan alle voorwaarden van de belastingdienst te komen. Als het wel kan sjouw je sowieso een hoop nutteloos gewicht mee. Dat wil je vast niet horen, maar ik wilde het toch even meegeven voor je enthousiast spanten door gaat zagen.
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Helaas is die emotie inderdaad flink aanwezig ja...
Wat de inrichting betreft, die kan er wel makkelijk uit, het was de bedoeling om ooooit de bus om te bouwen tot camper, dat ooit werd alleen al binnen een jaar...(14 jaar verlangen naar een rolstoelbus en wanneer je hem EINDELIJK kunt financieren hem binnen een jaar wegdoen voelt heel...k.....uhhh...."naar") maar naar mijn mening werd niet gevraagd
Maar de inrichting is dus niet perse het probleem, deze kan er evt wel uit.
(Financieel gezien zal het ongeveer om het even zijn, een nieuwe camper kopen of deze ombouwen)
Maar ik heb al besloten ALS ik deze bus wegdoen, dan komt er geen nieuwe, voor mezelf vind ik die investering te groot (mijn moeder was het meer dan waard! en deze bus heeft inmiddelsflinke emotionelewaarde kwam ik achter grrr)
Dus het is wel echt met deze bus waar ik dus of als rolstoelbus mee blijf rijden, of dure wegenbelastingbus, of camper.
Alle 3 de opties zouden met hefdak kunnen natuurlijk mja tis wel even iets wat je doet...zon dak doorzagen, dus wil die keuze weloverwogen maken...
Fijn dat iedereen zo meedenkt!!
Wat de inrichting betreft, die kan er wel makkelijk uit, het was de bedoeling om ooooit de bus om te bouwen tot camper, dat ooit werd alleen al binnen een jaar...(14 jaar verlangen naar een rolstoelbus en wanneer je hem EINDELIJK kunt financieren hem binnen een jaar wegdoen voelt heel...k.....uhhh...."naar") maar naar mijn mening werd niet gevraagd
Maar de inrichting is dus niet perse het probleem, deze kan er evt wel uit.
(Financieel gezien zal het ongeveer om het even zijn, een nieuwe camper kopen of deze ombouwen)
Maar ik heb al besloten ALS ik deze bus wegdoen, dan komt er geen nieuwe, voor mezelf vind ik die investering te groot (mijn moeder was het meer dan waard! en deze bus heeft inmiddelsflinke emotionelewaarde kwam ik achter grrr)
Dus het is wel echt met deze bus waar ik dus of als rolstoelbus mee blijf rijden, of dure wegenbelastingbus, of camper.
Alle 3 de opties zouden met hefdak kunnen natuurlijk mja tis wel even iets wat je doet...zon dak doorzagen, dus wil die keuze weloverwogen maken...
Fijn dat iedereen zo meedenkt!!
- ducati 900
- Berichten: 7378
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Als rolstoelbus rijden gaat niet meer met vrijstelling van belasting als je moeder is overleden.
Je komt dan automatisch in het geel dus hoge tarief.
Blijft over hefdak erop en als camper inbouwen en laten keuren en rijden tegen halftarief in de toekomst.
Of verkopen.
En hefdak hoef je niet bang voor te zijn, zoek eens bij op mickelmoen ôf hefdak, bijna 7000 hits.
Wat voor bus is het?
Ben.
Je komt dan automatisch in het geel dus hoge tarief.
Blijft over hefdak erop en als camper inbouwen en laten keuren en rijden tegen halftarief in de toekomst.
Of verkopen.
En hefdak hoef je niet bang voor te zijn, zoek eens bij op mickelmoen ôf hefdak, bijna 7000 hits.
Wat voor bus is het?
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Mickel Moen
- Berichten: 5245
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Die Mickelmoen ben ik dus.
Op mijn blog vandaag 1328074 pageviews. Voor wat het waard is.
Ten eerste ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor bus het is.
Een hefdak zie je namelijk vooral op wat kleinere bussen formaat VW Transporter. Wil je met dit formaat voor het campertarief in aanmerking komen, dan moet je wel iets met een pop-updakje, (slaap)hefdak of hoogdak, i.v.m. de hoogte.
Of een hefdak iets voor jouw is, is erg persoonlijk. Zo subjectief als het maar kan. Veel nadelen hierboven genoemd kan ik onderbouwd als klinklare nonsens weerleggen. Echter, dat is vanuit mijn perspectief.
Inherent aan een hefdakbus is compact. De een ziet dat als een voordeel en een ander als een nadeel.
Er is mij al eens verteld, dat tentkampeerders eerder voor een busje met hefdak gaan terwijl caravanliefhebbers eerder voor wat groter met een vast dak gaan. Ik kan mij hier iets bij voorstellen.
Laat ik beginnen met het enige echte nadeel.
Een nieuw kwaliteits slaaphefdak is duur. Reken inclusief op kleur spuiten en montage op minimaal €5000
Dan moet je je afvragen of de bus, waar je het dak op gaat monteren, dat waard is.
Alternatief is een pop-updakje of een tweedehands van de sloop. Die zijn echter lastig te vinden.
Er zijn ook goedkope slaaphefdaken. Van wat ik daarvan gezien heb, is de kwaliteit dermate slecht, dat ik er, alleen al van er naar te kijken, buikpijn krijg.
Een nadeel hierboven genoemd zou zijn de vochthuishouding. Dat geldt voor iedere camper. Overlast van vocht, lekkage daargelaten, heeft te maken met slecht ventileren. Laat nu juist een hefdak daar in het voordeel zijn. Mits het doek van katoen is. Er zijn ook hefdaken met kunststof doek. Die zou ik links laten liggen. Wie ervaring met tenten heeft weet, dat een katoenen tent uitmuntend is in ademen en dus vocht regulatie. Een groot nadeel van een polyester tent.
Bovendien hebben de meeste kwaliteits hefdaken grote ventilatieopeningen.
Lekkage. In principe is een hefdak waterdicht. Lekkage is altijd een gevolg van slechte montage of onvoldoende onderhoud. Dat geldt evenzeer voor dakluiken e.d. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het doek van een hefdak veroudert. Het wordt dunner, er kunnen kleine beschadigingen komen. Dat soort dingen. Vergelijk dat met een tent. Mijn doek is dit jaar na 13 jaar zeer intensief gebruik vervangen. Dat was de bus nog zeker waard. Overigens geldt dat ook voor dakluiken. Al zullen die iets minder kwetsbaar zijn.
Geluid. Tja. Met het hefdak open, is het meer zoals een tent. Stel je de bus naast een drukke weg, dan zul je dat horen. Wij zoeken juist naar overnachtingsplaatsen weg van lawaai. Overigens scheelt het of je boven of beneden slaapt.
Onder het rijden is een hefdak juist stiller. Ik kon dat duidelijk merken, toen mijn dak geplaatst was. Heb je ook nog een matrasje tussen de bedplaat en het dak wordt het dak helemaal stil. Overigens speelt het ontwerp en de kwaliteit hier ook een rol. Bijvoorbeeld al dan niet met een spoiler.
De discussie over het parkeren van een recreatievoertuig voor de deur, ga ik hier niet verder op in. Onze bus staat altijd op straat voor de deur. Is ook onze dagelijkse auto. Wij hebben niet een andere. En dat al sinds 2009. Een voordeel van een hefdak is natuurlijk ook, dat de bus , maar ietsjes hoger wordt. Ik kan met mijn bus op iedere reguliere parkeerplaats en ik rijd hem zo een parkeergarage in met een minimale hoogte van 2.10 meter. Er zijn er die in een garage van 2 meter passen.
Kou. Een hefdak is natuurlijk wat kouder. Ik heb er daarom een hefdaksjaal bij gemaakt, voor in het koude deel van het jaar. Zo zijn er ook bus-mutsen en poncho’s. In combinatie met een goede verwarming kom je een heel eind. Helemaal winterhard maken is wel een uitdaging. Maar als je toch al niet van plan was om er mee naar de wintersport te gaan is dat niet belangrijk.
Een enkele keer met kou en slagregen, zetten we het hefdak op een kier. Hebben we het voordeel van het geïsoleerde dak en toch voldoende ventilatie. Alleen als je beneden slaapt natuurlijk.
Kortom. Het is zeer persoonlijk.
Op mijn blog vandaag 1328074 pageviews. Voor wat het waard is.
Ten eerste ben ik wel nieuwsgierig naar wat voor bus het is.
Een hefdak zie je namelijk vooral op wat kleinere bussen formaat VW Transporter. Wil je met dit formaat voor het campertarief in aanmerking komen, dan moet je wel iets met een pop-updakje, (slaap)hefdak of hoogdak, i.v.m. de hoogte.
Of een hefdak iets voor jouw is, is erg persoonlijk. Zo subjectief als het maar kan. Veel nadelen hierboven genoemd kan ik onderbouwd als klinklare nonsens weerleggen. Echter, dat is vanuit mijn perspectief.
Inherent aan een hefdakbus is compact. De een ziet dat als een voordeel en een ander als een nadeel.
Er is mij al eens verteld, dat tentkampeerders eerder voor een busje met hefdak gaan terwijl caravanliefhebbers eerder voor wat groter met een vast dak gaan. Ik kan mij hier iets bij voorstellen.
Laat ik beginnen met het enige echte nadeel.
Een nieuw kwaliteits slaaphefdak is duur. Reken inclusief op kleur spuiten en montage op minimaal €5000
Dan moet je je afvragen of de bus, waar je het dak op gaat monteren, dat waard is.
Alternatief is een pop-updakje of een tweedehands van de sloop. Die zijn echter lastig te vinden.
Er zijn ook goedkope slaaphefdaken. Van wat ik daarvan gezien heb, is de kwaliteit dermate slecht, dat ik er, alleen al van er naar te kijken, buikpijn krijg.
Een nadeel hierboven genoemd zou zijn de vochthuishouding. Dat geldt voor iedere camper. Overlast van vocht, lekkage daargelaten, heeft te maken met slecht ventileren. Laat nu juist een hefdak daar in het voordeel zijn. Mits het doek van katoen is. Er zijn ook hefdaken met kunststof doek. Die zou ik links laten liggen. Wie ervaring met tenten heeft weet, dat een katoenen tent uitmuntend is in ademen en dus vocht regulatie. Een groot nadeel van een polyester tent.
Bovendien hebben de meeste kwaliteits hefdaken grote ventilatieopeningen.
Lekkage. In principe is een hefdak waterdicht. Lekkage is altijd een gevolg van slechte montage of onvoldoende onderhoud. Dat geldt evenzeer voor dakluiken e.d. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het doek van een hefdak veroudert. Het wordt dunner, er kunnen kleine beschadigingen komen. Dat soort dingen. Vergelijk dat met een tent. Mijn doek is dit jaar na 13 jaar zeer intensief gebruik vervangen. Dat was de bus nog zeker waard. Overigens geldt dat ook voor dakluiken. Al zullen die iets minder kwetsbaar zijn.
Geluid. Tja. Met het hefdak open, is het meer zoals een tent. Stel je de bus naast een drukke weg, dan zul je dat horen. Wij zoeken juist naar overnachtingsplaatsen weg van lawaai. Overigens scheelt het of je boven of beneden slaapt.
Onder het rijden is een hefdak juist stiller. Ik kon dat duidelijk merken, toen mijn dak geplaatst was. Heb je ook nog een matrasje tussen de bedplaat en het dak wordt het dak helemaal stil. Overigens speelt het ontwerp en de kwaliteit hier ook een rol. Bijvoorbeeld al dan niet met een spoiler.
De discussie over het parkeren van een recreatievoertuig voor de deur, ga ik hier niet verder op in. Onze bus staat altijd op straat voor de deur. Is ook onze dagelijkse auto. Wij hebben niet een andere. En dat al sinds 2009. Een voordeel van een hefdak is natuurlijk ook, dat de bus , maar ietsjes hoger wordt. Ik kan met mijn bus op iedere reguliere parkeerplaats en ik rijd hem zo een parkeergarage in met een minimale hoogte van 2.10 meter. Er zijn er die in een garage van 2 meter passen.
Kou. Een hefdak is natuurlijk wat kouder. Ik heb er daarom een hefdaksjaal bij gemaakt, voor in het koude deel van het jaar. Zo zijn er ook bus-mutsen en poncho’s. In combinatie met een goede verwarming kom je een heel eind. Helemaal winterhard maken is wel een uitdaging. Maar als je toch al niet van plan was om er mee naar de wintersport te gaan is dat niet belangrijk.
Een enkele keer met kou en slagregen, zetten we het hefdak op een kier. Hebben we het voordeel van het geïsoleerde dak en toch voldoende ventilatie. Alleen als je beneden slaapt natuurlijk.
Kortom. Het is zeer persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 20 nov 2023, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hefdak: voor- en nadelen?
Kortom. Het is zeer persoonlijk.




Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)