Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Niet met campers van doen maar hier zitten toch wat mensen die er veeeeeeeeeel meer van snappen dan ik :lol:
Wa hebben besloten we gaan van het gas af! Nu nog de vraag hoe :lol: verwarmen met airco (7ruimtes :think: ) of een full elektic warmte pomp? In beide gevallen komen er dan ook nog extra zonnepanelen bij. Daar voor ga ik het dak van het afdak :lol: vervangen en verstevigen. Waar ik in ditzelfde verhaal niet goed uitkom is de vraag gaan we voor airco’s en een warmwaterboiler of een warmtepomp met warmtewater afname. Wat ik terug vindt op het net zijn allemaal verkoop praatjes maar wezenlijke vergelijkingen en argumenten voor en tegen het één of het ander kan ik niet echt vinden. Misschien dat er hier wat goed onderlegde camperaars zitten die mij daarbij de weg kunnen wijzen?
Alvast bedankt

Gr Aad
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Hymerferry »

Ik heb in januari straks al 10 jaar een aardgasloos huis (1922, buren labelG) wat ook nog ruim nul op de meter is. Heb de nodige praktijk ervaring met allerhande systemen. Heb bovenruimtes nu allemaal airco’s, wel indien mogelijk kiezen voor meerdere single split units omdat multi splits nogal eens vreemde klappen geeft in de andere units als 1 unit aanslaat en andere uit staan.Beneden vloerverwarming draait op pellet cv huiskamermodel incl. Elektrostatisch fijnstoffilter (ben ik importeur van).en dat alles rond centrale buffertank 500 liter waar ook zonneboiler op zit. Als ik nu weer opnieuw zou beginnen dan zou ik gaan voor het concept van HR solar, een Nederlands bedrijf wat zeer hoogwaardige systemen maakt, ze zitten bij jou om de hoek in De Lier. Combinatie van PVT paneel (stroom en water in 1) en warmtepomp die erg compact is maar vooral stil. Want dat wordt wel eens vergeten, warmtepompen en airco’s kunnen flink resonantie geluid maken en trillingen doorzetten naar binnen die 2 etages lager veel meer hoorbaar zijn dan bij de unit zelf.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Fijn zo’n snelle reactie :thumbup: een houtkachel nee Anke heeft buiten alle andere klachten ook nog flink last met haar longen dus die optie doen we niet. We hebben nu al een overschot aan geproduceerde elektriciteit en daar komt nog een 3.000wp bij. We hebben de cv water temperatuur op 50 graden staan en die brengt in combinatie met de vloerverwarming het huis snel op temperatuur. Nu eerst het dak versterken en zonnepanelen regelen en installeren. Moet wel een 15 meter kabel in de tuin ingraven en dan nog een meter of 12 in de kruipruimte ophangen en een uitbreiding van de groepenkast fiksen 1 groep voor de extra panelen 2 groepen voor het koken op inductie! Komt gelijk de vraag boven hoeveel is de hoogste stroom opname van de buiten en binnen unit van een warmtepomp? Ik denk dat ik er maar gewoon een groepenkast met/voor 6 groepen bij plaatst :lol:
De Lier is niet echt om de hoek toch altijd nog een minuut of 40/50 rijden in de praktijk :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Kroppie »

zo te horen komt het met de energie helemaal goed, nu ook met Anke nog, succes
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Kregen net een telefoontje van de MDL arts morgenochtend om 7 uur gaan ze een ERCP doen aan de hand van de bloeduitslagen van deze ochtend rond 11uur dus dat is wel erg snel iets te snel voor mijn gemoed rust zeg maar


Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door kampo »

Wat helpt is om die prijzen te vergelijken...
Of maak eens een budget op.
Reversibele airco units zijn als investering (veel) goedkoper dan een lucht/water warmtepomp met vloerverwarming.
Maar zo een warme lucht blazende dingen aan de wand is veel minder comfortabel.
Als je het goed wilt dan gebruik je beide systemen.

Vergeet de laadpaal voor je EV niet mee in te plannen.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Mijn EV dat duurt nog wel een jaar of 15/20 als dat er ooit van komt :lol: net voor dik 1000€ aan de Skoda laten doen (distributieketting en rollen remschijven alle filters en vloeistoffen en de rest voor een echte grote beurt) paar maanden terug rondom nieuwe banden en de wagen is pas 10 jaar oud net ingereden zeg maar :lol: dus die kan nog wel een goeie 15/20 jaar mee volgens mij :shh: er staat ook nog steeds één oldtimer op me te wachten een Mercedes 280SE uit ergens de jaren 60 van de vorige eeuw :lol: is rijdend weg gezet bougies eruit gedraaid en wat olie in de cilinders gegoten! Staat lekker warm in het warenhuis bij een bevriende bloemenkweker heeft nog wat extra liefde en aandacht nodig dus een EV hooguit om de accu als huis accu te gebruiken :shh:
Wat betreft de investering 7 ruimtes verwarmen (woonkamer 4 slaapkamers 2 badkamers) slaan we de zolderkamer maar over die wordt nu ook elektrisch verwarmt. Dat met split airco’s verwarmen vraagt ook best een flinke investering! Bij een warmtepomp is het de huidige cv ketel weg halen en de pomp aansluiten de rest van de installatie is er. Voor geschikt! Ja een WP is een grotere investering maar nu ook weer geen veelvoud van de airco’s. Het comfort is toch wel wat anders en al die leidingen van de airco’s door en aan het huis is ook niet echt het mooiste. Het geproduceerde geluid is voor mij geen probleem (doe gewoon mijn oortjes uit :lol: ) maar bij Anke is dat anders. Die is gevoeliger voor geluid kan een spelt horen vallen :lol: zeg maar.


Gr Aad
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Vopper »

Dan is een lawaaipomp met buitenunit geen goede optie.
Als ik ooit voor een warmtepomp zou kiezen moet het wel een STILLE zijn, dus met een grondbron of combisolarpanelen.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Grondbron combisolarpanelen ? ? Grondbron nog nooit van gehoord dus leg eens uit in dombo taal? Combisolarpanelen heb een vaag idee maar als je toch aan het uitleggen ben? :lol: onze buurman 2 huizen verder heeft een WP met de unit op het platte dak dus zeg maar een 12/13 meter van onze tuin die horen we (ik) niet Anke alleen als nergens anders enig geluid vandaan komt.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Kroppie »

grondbron, i.p.v. warmte uit de lucht halen wat een gewone warmte pomp doet, de grondbron haalt de warmte uit de grond, hoe dieper hoe warmer, maar ook hoe duurder
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Vopper »

Grondbron gebruikt de warmte uit grondwater en combisolar zijn de PVT panelen, wekken stroom en warmte op.
Dan heb je alleen maar een unit met goed geluidgedempte compressor.
Hopelijk is het zo wat duidelijker. :wink:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door AadenAnke »

Denk dat een Grondbron niet mag. Weet dat er een bedrijf hier in de polder ooit iets wilde met aardwarmte ( paar duizend meter diep boren en water rondpompen kreeg geen vergunning iets met drinkwater? Die panelen is iets met vloeistof verwarmen denk ik, ga ik eens wat meer naar kijken.

Gr Aad
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door bennieh »

Beste Aad, hier een link over een duurzaam bouwproject in Puttershoek dat gestart werd met een bronboring. https://www.gemeentehw.nl/actueel/start ... rtementen/

Zelf ben ik sinds april 2021 gasloos.
Huis begin jaren negentig, vloerverwarming in hoofdvertrekken, radiatoren in slaapkamers.
Wonen met z'n tweeën.
Verbruiken vóór mijn "transitie": G 2200 m3, E 3700 kWh.
Zonnepanelen geplaatst en 2 warmtepompen.
Eentje (LG) alleen voor verwarming, met buitenunit die warmte onttrekt aan de buitenlucht, capaciteit nominaal 9 kW.
De andere (Auer Edel) voor warm tapwater, bevat voorraadvat van 150 liter, onttrekt de warmte aan de retour van de vloerverwarming (cascade dus ahw, energetisch een mooie oplossing).
Vorig jaar, 2022, veel zon, heb netto ca. 800 kWh terug het net in kunnen sturen (heb gelukkig nog die fijne ferraris meter).
Dit jaar was minder, heb ca. 150 kWh meer verbruikt dan opgewekt.
Grotendeels zelf aangelegd, warmtepompen zelf geïmporteerd uit Italië en Frankrijk.
Zijn er content mee.
Buitenunit maakt idd lawaai, wij kunnen er mee leven.
In de nacht gaat ie op laag toeren, maar een omkasting staat nog op de to-do-list.

Overigens neem ik aan dat de hedendaagse warmtepomp inmiddels al weer een stuk verder doorontwikkeld is.
De LG unit is eigenlijk een omgekeerde airco.
De buitenwarmtewisselaar, die in geval van een airco de condensor is, en in geval van een warmtepomp de verdamper, heeft een veel te kleine lamelafstand, 1,2 mm dacht ik.
Ergo bij waterkoud weer relatief vaak dichtvriezen en dus ontdooien, ergo verlies van netto verwarmingscapaciteit.
Maar ja, kleiner formaat, dus goedkoper te bouwen voor fabrikant.
Daar heb je met een water-waterwarmtepomp geen last van, groot voordeel, was ook mijn voorkeur geweest, maar vond ik toen te duur.

De gasketel heb ik gehandhaafd, als emergency back-up.
Zelfs een besturing gemaakt dat ie automatisch bij komt bij zeer lage buitentemperaturen of uitgevallen lintverwarming van de waterleidingen naar de buitenunit. Maar is meer een hobby gimmick, ook nog niet nodig gehad.
Ketel omgebouwd naar propaan (andere orifice, dat is alles), heb een paar flessen paraat staan.
Peugeot Expert L2H2 2009
Will
Berichten: 3563
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Extra zonnepanelen en warmtepomp thuis



Bericht door Will »

AadenAnke schreef:
Wa hebben besloten we gaan van het gas af! Nu nog de vraag hoe :lol: verwarmen met airco (7ruimtes
Niet dus, rond kijken naar een seniorenwoning waar al dat mooi 's al in zit. :-B

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie