Micro Modular Stealth Camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Lekker bezig!

Een plan wat in de puntjes toe uitgewerkt wordt is onbezonnen. Want je kunt nooit alles voorzien. Een plan maak je om ergens mee te beginnen en tijdens het werk aan te passen. Anders zou het eerder een montage instructie heten :-B
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Over montage instructies gesproken: die van de IKEA lades heb ik gewoon meteen bij het papier gegooid. Een jaar of 3 geleden heb ik er voor onze keuken zo bijna 50 in elkaar gestoken, dus die dingen ken ik ondertussen wel.

Bouwdag 2 zit erop. Even zwoegen en veel op de knieën werken, weliswaar met werkbroek en kniebeschermers.
Het rechter element is af. Hier het lijmen van de bovenplaat:

Afbeelding

Dan nog wat afwerken met een vijs hier en daar:

Afbeelding
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Vandaag eindelijk eens een dag zonder aanhoudende regen en storm, dus zag ik de kans om de dakventilator te installeren:

Afbeelding

Een beetje raar, zo asymmetrisch, maar zo staat hij mooi boven het kookstel en bovendien zou hij, bij installatie in het midden, ook zeer irritant geweest zijn omdat je er dan de hele tijd met je hoofd tegenaan zou zitten.
Het hele proces, met afdichting en electro, bleek ongeveer 3 keer langer te duren dan gedacht. Ik had dan ook nog nooit zoiets gedaan en die kabeltjes van de ventilator en de leds in dat kleine behuizingetje krijgen was niet simpel. Ik moest ook nog een plankje maken om het dak te verdikken. Het gat maken ging verbazend goed, maar wel een raar gevoel erbij om gewoon een gat ik je dak te zagen :-)

Afbeelding

Even nog een testje van licht en ventilator: alles werkt :thumbup:
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Na nog een aantal metingen in de auto, heb ik de achterkanten van de "poten" schuin ingekort naar beneden toe:

Afbeelding

Dan een bodemplaat aangebracht, waardoor het geheel nu echt heel stevig staat:

Afbeelding

En hier het voorlopige resultaat, met links en rechts compleet en de vloerplaat er tussen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Vandaag was de tijd gekomen om de batterijbox te maken:

Afbeelding

Ziet er onnodig stevig uit maar dat is omdat hij ook dienst zal doen om het linker en rechter element met elkaar te verbinden.
Links en rechts komen er dan drie M8 bouten om de elementen recht omlaag aan de laadvloer te bevestigen en beide elementen worden dan nog eens met een bout en slagmoer aan elkaar verbonden, via de centrale batterijbox.

Ook heel belangrijk: "cable management" :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

DucatoDolf schreef: Maak een directe dikke kabel van je startaccu naar deze unit op de Anderson input
Nog eens bedankt voor deze tip. Ik heb ondertussen een 10 AWG kabel met Anderson stekker aangeschaft en eens direct aan de autobatterij gehangen en dat werkt inderdaad perfect. Ik kan dan trouwens nog extra vermogen voorzien door gelijktijdig een USB-C PD lader via de 12V stekker aan te sluiten en dan laadt hij nog iets sneller.
Nu heb ik enkel nog een geschakelde aansluiting hiervoor nodig, liefst niet rechtstreeks aan de batterij maar ergens aan de zekeringkast in de auto, want anders gaat hij ook blijven laden als de motor niet draait.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Tegenwoordig gaat het wat langzamer omdat m'n initiële lang-zelfbouw-weekend er op zit en ik nu weer full-time werk, maar 's avond na het werk en nu bijvoorbeeld dit weekend vond ik nog wat tijd om verder te doen.
Onderaan heb ik hulpstukjes aangebracht die mooi tussen de ribbels van de laadvloer van de auto (zouden moeten) passen, zodat ik de M8-bouten hierdoor (hopelijk) zal kunnen vastdraaien en dat de elementen dan (als alles dus past) lekker stevig vast zitten. Dat testen zal voor volgend weekend zijn, want zoals gezegd gebruik ik deze auto tijdens de week voor het werk en nu zit hij dus weer vol werkmateriaal.

Afbeelding

Aan de bovenkant ziet het er dan zo uit, met een verzonken bout zodat ik er nog een plastic bak op kan schuiven zonder dat die bak daarvan afziet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Fase 2 is ondertussen aangebroken en nu worden de elementen ingebouwd en verder uitgebreid.
Daarbij liep ik tegen een klein probleempje aan, want ik had indertijd achteraan 2 speakers bijgeplaatst tegen de achterwand, maar die dingen zaten nu in de weg en dus werd ik even op een zijspoor gezet:

Afbeelding

Rare vorm, omdat ze zowel licht naar onderen als naar voren gericht staan. Na wat schuren en afwerken werd het dit:

Afbeelding

En nu staan m'n achterspeakers hier, op een plek waar ze me in de camper weinig of niet zullen storen:

Afbeelding

Alle elementen werden ook eens in de auto geplaatst:

Afbeelding

Na nog een paar kleine aanpassingen past nu alles er perfect in. Ik ben er ook al even wat mee gaan rijden en het zit echt wel (letterlijk) moervast en rammelt helemaal niet. Die paar losse planken zullen natuurlijk wel nog moeten bevestigd worden. Daarvoor zijn de exacte metingen gedaan en nu staat alles weer binnen om er verder aan te werken.
De volgende stap wordt frezen en scharniertjes plaatsen. Er moeten ook nog een paar platen gezaagd worden voor een uitbouw vooraan om op te slapen.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Het heeft allemaal wat langer geduurd, onder andere door een tweetal weken ziekte vanwege RSV, maar de laatste dagen ben ik er weer tegenaan gegaan. Fase 2 is nu compleet, wat dus betekent dat de elementen in de auto passen, dat alles vast zit en dat er een uitbreiding vooraan is om languit te kunnen slapen.
Aan de rechter achterkant maakte ik een verstevigd systeem met paumelles (uitneembare deurscharnieren) om de centrale bodempanelen als zetel te kunnen installeren in dag-modus.

Afbeelding

Geïnstalleerd ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding

De paumelles zorgen er voor dat de panelen enkel van achter naar voor kunnen ingeschoven worden, waardoor het ook bij eventueel ongeval veilig is en de panelen dus niet los kunnen komen.
Het gasstelletje zit vast met sjorogen en spanriem en de pootjes zijn ingefreesd zodat het mooi blijft liggen.

Afbeelding

Tijdens het rijden klem ik ovenwanten tussen het deksel en de pannendragers, want anders rammelt het verschrikkelijk, maar zo dus niet.
De bevestiging van het gasstel zit onderaan de klep van de koelbox, die dus in dag-modus bereikbaar is.

Afbeelding

Om naar nacht-modus te gaan, klap je eerst de zetels naar voren en neem je dan de hulpstukken die niet toevallig net achter die zetels passen.

Afbeelding

Links en rechts plaats je de custom plankdragers.

Afbeelding

Je klapt de "bodem-extensie-unit" uit.

Afbeelding

Je plaats ook nog deze draagbalk, die zich tijdens de dag achter de frigo bevindt en daar dienst doet om dat toestel op z'n plaats te houden.

Afbeelding

En dan plaats je de extensie, die door pin-in-gat in het midden en door de plankdragers aan de zijkanten op z'n plaats wordt gehouden.

Afbeelding

Als dat allemaal gelukt is, ben je nu in nacht-modus :-)

Afbeelding

Mits nog enkele kleine aanpassingen, onder andere hier en daar een gaatje voor handig openen of voor doorvoer van gas, is de bouw nu af.
Morgen volgt dan fase 3: een dagje schuren en verven. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n leuke fase en doe ik veel liever het bedenken en het houtwerk, maar ja je moet er door, he?
Fase 4 wordt dan inrichting. Ik heb al wat plannen voor isolatie, (magneet)gordijnen en hangnetten.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

Goed bezig geweest :thumbup: Ziet er goed uit. Eventueel de boel beplakken?
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Beplakken? Wat bedoel je daar exact mee?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door DucatoDolf »

In plaats van schilderen plakfolie. Maar dat is wellicht wat minder strak.
Gebruikersavatar
StealthCamper
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 25 okt 2023, 21:00

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door StealthCamper »

Plakfolie? Ok. Dat zou denk ik een pak meer werk betekenen en zoals ik al zei hou ik niet van de afwerkfase ;-)
Schuren en schilderen gaat ook het hout vastzetten zodat het niet meer splintert. Dat is de voornaamste reden dat ik het ga doen.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Micro Modular Stealth Camper



Bericht door tranny »

Daarom heb ik overal trespa gebruikt i.p.v. hout... splintert niet, hoeft niet geschilderd te worden en is krasvast.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie