Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 796
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door MarceldeHoog »

Voor een geiser moet je sowieso een gesloten systeem hebben (dus inlaat en uitlaat naar buiten, zijn speciale dubbelwandige buizen voor te koop).

Echter om die aan te sluiten zijn er voorwaarden aan afstanden (buislengtes), en daarbij kun je ook vaak niet recht naar boven in een buscamper: geen rechte wand. Dat maakt het erg lastig om alles volgens de veligheids regels te doen. Daarnaast wordt alels bij elkaar niet eens zoveel goedkoper meer dan bijvoorbeeld een truma gas boiler.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Als de geiser in een luchtdichte kast is gemonteerd met een rooster naar de zijkant en afvoer via het dak dan zou het toch geen probleem moeten zijn?

In de zomer is een hotfill boiler prima, omdat ik dan stroom voldoende heb. Misschien dat ik met een boiler begin om de kosten te drukken en omdat dit erg makkelijk te installeren is.

https://www.warmteservice.nl/Boiler-en- ... p/18156705

Bijvoorbeeld een boiler als deze kan gemakkelijk worden aangesloten op het systeem volgens mij? Ik wil een 12/500 omvormer installeren.
HoK
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door HoK »

Bereid je wel voor om wat extra gereedschap te kopen wat specifiek voor dun plaatmateriaal geschikt is. Een blindklinkmoertang (pneumatisch is nog beter) is niet onmisbaar maar wel zeer handig als je ooit nog weer wat wil veranderen. Kit+schroeven werkt, maar demontage is wel een dingetje dan.

Tot nu toe (en ik ben niet eens ver met mijn bouw) heb ik meer geld aan hout uitgegeven dan ik had ingeschat + maxxfan was een pittig duur apparaat. Verder heb ik het geluk van een goede werkplaats (dus ieder moment van de dag een goed verlichte werkomgeving), neem van mij aan in een slecht verlichte omgeving duurt alles langer. En dat seizoen komt er wel aan.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

De boiler uit de link heeft een koperen vat wat het beste is. Prima keuze. Bij verwarmen gooit de boiler wel water terug naar de koude inlaat bij een drukloos systeem. Bij een systeem op druk heb je dan een overstortventiel nodig met bijbehorende afvoer. Een 500 Watt omvormer is veel te klein. Een omvormer heeft verliezen, de opstart stroom is bij veel apparaten hoger dan het wattage wat aangegeven staat. Ga voor minimaal 1000Watt zuivere sinus. Dan heb je ook nog een beetje capaciteit over voor iets anders. Niets zo irritant dan een omvormer die continu uitslaat omdat ie om z'n max draait.
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

@HoK
Dank voor je reactie. Bidklinkmoertang heb ik liggen :) Hout heb ik op ongeveer ca.1200 euro staan (ik heb het in mijn begroting opgesplitst in alle verschillende kasten en dergelijke).

Ik ben niet van plan een grote maxxfan te installeren maar een dakraam van 50x70. Verder wil ik een kleine maxxfan in de douche installeren om vocht kwijt te kunnen.

@DucatoDolf
Goed om te weten dat ik een grotere omvormer nodig ga hebben. Is bijvoorbeeld onderstaande een goede optie?
https://www.obelink.nl/green-cell-invgc ... 63681.html

Of kan ik beter voor een andere variant gaan? Dit scheelt namelijk ruim 100 euro met een victron model.

En voor 2 tientjes meer zou ik een 2000watt omvormer kunnen doen van datzelfde merk: https://www.obelink.nl/green-cell-invgc ... 63698.html.

@iemand die goed is met elektraschema's
Ik heb nogmaals mijn elektraschema bijgevoegd aangezien ik benieuwd ben of ik eventueel bepaalde onderdelen over het hoofd zie. Als ik eventuele fouten nog kan aanpassen ga ik de lengtes van de kabels, diktes en zekeringen bepalen. Dus wie o wie kan mij tips geven op bijgevoegd stroomschema :) (in het schema staan nog 2 zonnepanelen, dat zal er eentje worden van ca. 435WP, en mogelijk komt er een tweede 12V kastje bij)
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.02.05.jpeg
WhatsApp Image 2023-10-16 at 15.02.05.jpeg (98.22 KiB) 1279 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

Beide omvormers die je laat zijn zijn van het type 'gemodificeerde sinus'. Victron heeft bij mijn weten alleen zuivere zinus omvormers. Zuivere sinus omvormers zijn altijd duurder.

Verschil tussen gemodificeerde en zuivere sinus omvormers laat zich vooral zien in prijs. Gemodificeerd is beduidend goedkoper. Deze is echter ook veel minder geschikt voor bijna alle apparaten. Veel apparatuur gaat op langere termijn stuk bij gebruik van een gemodificeerde sinusgolf. Gebruik je de omvormer alleen voor de boiler dan zal dat prima gaan, maar wil je ook een compressor koelkast/koelbox er op aansluiten of wat laders van je laptop of elektrische fiets oid. dan kun je echt beter voor een zuivere sinus omvormer gaan.

Victron is goed maar prijzig. Er zijn wel goedkopere alternatieven. Zelf heb ik alles van Ective. Een zuivere sinusomvormer van 1000Watt kost hier €223,36. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... 2000W.html

Maar sta je ook wel eens aan de walstroom dan is een omschakelautomaat wel handig. Steek je de stekker van de auto in de walstroom, dan schakelt de omschakelautomaat in de camper alle 230V aansluiting om van de omvormer naar de walstroom. Bij Ective is dat dan een TSI variant. Die van 1000 Watt kost dan €259,57. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... --UPS.html

Ook zijn er nog omvormers met ingebouwde acculader. Bij Ective is dat de CSI variant. Die gaat automatisch omschakelen en de accu laden op het moment dat je de stekker van de auto in de walstroom steekt. 1000Watt variant met 10A lader kost dan €311,56. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... p-UPS.html

Zelf heb ik de TSI 25, die heeft een vermogen van 2500Watt, daar kan ik ook een kleine inductie kookplaat mee aan de gang helpen. Maar dan heb je wel een serieuze accu nodig. Ik adviseer jou de Ective TSI 10 of Ective CSI 10. Dan heb je genoeg vermogen voor je boiler en nog wat extra's. Zit een omschakelautomaat in wat erg handig is en goedkoper dan een losse er naast. De CSI heeft dan nog een ingebouwde lader van 10A, dat is niet veel, maar puur om een nachtje op te kunnen laden als het echt nodig is.

Ik ben fan van Ective geworden, maar er zijn ook vergelijkbare merken met vergelijkbare prijzen of nog goedkoper zelfs. Maar met het oog op de toekomst zou ik tenminste 1000Watt ZUIVERE sinus zoeken. Succes. :thumbup:

N.B. Met een stevige omvormer kun je ook een goedkope 230V huishoudkoelkast nemen. Dan zou ik voor 1500Watt of meer gaan in je omvormer.
En aangezien je serieuze plannen hebt zou ik wellicht overwegen om gasloos te gaan. Je verwarmt toch al op diesel en water per boiler, skip dan ook die gaskookplaat en ga inductie koken. Dan heb je wel een LFP accu nodig en een omvormer van tenminste 2000-2500Watt :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Whatever »

Ik heb nu 9 jaar een HQ-omvormer van max. 1700watt in de camper. Van elektrische tandenborstel tot kritische Apple-opladers; geen enkel probleem. Ook ben ik al 9 jaar op zoek naar mensen die schade hebben ondervonden van de 'gemodificeerde sinus'.

Die tekst van Obelink is overigens wel tenenkrommend:

'Waarom een gemodificeerde sinusgolf?
Het gebruik van een gemodificeerde sinusgolf maakt een eenvoudige bediening van de omvormer mogelijk, wat resulteert in een lagere uitvalfrequentie en een zeer licht gewicht.Het gebruik van een gemodificeerde sinusgolf maakt een eenvoudige bediening van de omvormer mogelijk, waardoor de omvormer een lagere uitvalfrequentie en een zeer laag gewicht heeft.'
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Dank voor jullie reacties. In de omschrijving staat wel dat het om een zuivere sinus gaat bij de Green cel apparaten, dus dat snap ik niet helemaal.

Gasloos is nog niet mijn plan, dat is in de winter gewoon erg lastig, wie weet in de toekomst ;)

Bedankt voor je aanbevelingen van Ective. Ik zie dat de CSI maar een 10amp acculader heeft, dit zou ik graag hoger hebben, zodat ik in 1 nacht de accu LFP 260Ah vol kan krijgen. De 1500 watt CSI heeft wel een acculader van 20Ah (376,01), dat is voldoende. Bij Victron kost een 30Ah acculader €179,00, die hoef ik dan niet meer te kopen.

Mijn originele plan was: Victron acculader (€179), victron omvormer (€219),victron mppt 100/30 (€169): totaal €567,00

Nu zag ik ook dat ze bij Ective een SSI variant hebben. Die heeft een acculader (20Ah), omvormer (1000W) en Mppt (20Ah) in 1 voor €399,01. Dan heb ik 3 apparaten in 1, is dat niet een betere keuze, wat er ook voor zorgt dat alles zeer makkelijk aan te sluiten is? Of zie ik hierbij iets over het hoofd?

Betreft de koelkast: kost het niet meer stroom om een huishoudkoelkast in je bus te hebben? Ik probeer namelijk alles zo minimaal te houden kwa stroomverbruik. De compressorkoelkast die ik op het oog heb gebruikt ca. 1,3Ah.

Ps. Morgen ga ik eindelijk voor een bus kijken! :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door kampo »

Campah schreef:
di 17 okt 2023, 12:13
...
Betreft de koelkast: kost het niet meer stroom om een huishoudkoelkast in je bus te hebben? Ik probeer namelijk alles zo minimaal te houden kwa stroomverbruik. De compressorkoelkast die ik op het oog heb gebruikt ca. 1,3Ah...
Dat laatste klopt alvast niet.
Een erg kleine compressor koelbox zonder vriesvak verbruikt ongeveer 25 tot 40Ah. Bij een grote koelkast met vriesvak kan het stroomverbruik oplopen tot boven de 100Ah. En alles er tussenin.
Die Ah is per 24h.

Een 230V koelkast via een inverter zal ongeveer 15% meer stroom verbranden door de gemiddelde omzettingsverliezen van de inverter.
Overdag, als er overschot aan zon is, dan maakt dat niet veel verschil. Maar als je s´nachts of in de winter de 230V koelkast stroom uit een accu moet halen dan is dat meerverbruik een ramp. Behalve de inverter komen er dan ook nog de accu verliezen bovenop.
Je zal je elektrische installatie toch minstens 25% groter en duurder moeten maken als je dat meerverbruik in alle omstandigheden wilt opvangen.

Bij campers die enkel in de zomer gebruikt worden en een overschot aan zonnepanelen aan boord hebben, dan gaat het gemakkelijker.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door DucatoDolf »

De omvormer verliezen zou je des nachts enigszins op kunnen vangen door een extra thermostaat in de koelkast te plaatsen en die je omvormer laten schakelen. Zo gaat je omvormer alleen aan als de koelkast even 'aan' moet slaan. De Ectives hebben een sluipverbruik van iets meer dan 1A en tot ongeveer 15% verlies. Dat is inderdaad veel als je niet veel bij laadt overdag. De keuze is enigzins persoonlijk, ik zou begrijpen dat je geen HH koelkast neemt. De 12V varianten worden ook wel goedkoper kom ik achter. De boiler hoef je natuurlijk niet altijd aan te houden. Warm hem vooral als je rijdt (laadbooster DC-DC) tot maximum temperatuur. Daarna kun je 'm gerust een nacht uitlaten, je zult je nog steeds verbranden aan het hete water wat er dan nog is.

De SSI heeft inderdaad ook nog een ingebouwde MPPT, maar de behuizing wordt daarmee erg groot. Verder kreeg ik het advies dat alles in 1 apparaten ook niet altijd ideaal is. Het is vaak een compromis tussen van alles wat. Je lader bijvoorbeeld is wat klein. (inderdaad groeit het A in laadstroom met de toename van vermogen type) Wil je tzt meer of hogere opbrengst panelen kan dat wellicht niet op de ingebouwde MPPT oid. Ook als er 1 ding stuk gaat zit je meteen met alles om het hand. Met name om de enorme toename in afmetingen koos ik voor de TSI. Omdat ik niet vaak een lader nodig heb had ik achteraf beter een CSI kunnen nemen, die is net zo groot qua afmetingen. Maar ik adviseer om de MPPT los te nemen. Eventueel van Victron, maar kan ook van Ective of nog goedkopere varianten.

N.B. ik heb nog eens gekeken naar de GreenCell. In de omschrijving heeft Obelink het over gemodificeerd. In de specs bij het ene model Zuiver en bij de ander gemodificeerd. Hier zeggen ze ook zuiver https://greencell.global/nl/power-inver ... cification Maar het is een Pools? bedrijf? :eh: Geen ervaring mee, ken het niet, maar wie weet gaat het goed. Obelink lijkt er vertrouwen in te hebben. Vragen ze wel wat centjes voor. Misschien bel je ze eens op hoe het nu zit.

O.a. Conrad, Bol.com en Amazon verkopen ze ook. Er lijken duidelijk verschillende varianten te zijn. Zuiver en gemodificeerd. Goed opletten dus. En prijzen variëren ook enorm.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door kampo »

Je hebt echte sinus en goedkopere gemodificeerde sinus (blokgolf)
Die laatste moet je maar beter niet kopen want veel 230V toestellen werken daar niet op.
Groeten Kampo
Campah
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 06 okt 2023, 17:46

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door Campah »

Ik heb een hackers hyfridge 85 op het oog, ik denk dat ik dat doe i.p.v. een 230v koelkast omdat het toch minder stroom gebruikt. Verder wil ik gewoon een zuivere sinus aanschaffen.

@ducatoDolf, je noemt nog een slaapverbruik bij de Ective van 1A. Gebruikt hij dus altijd 1A? En hoe is dat dan in vergelijking tot een Victron model?

Hmm, betreft alle apparaten in 1 ga ik eens nadenken wat slim is en eens met mijn vader overleggen wat in mij geval het beste zou zijn.


Vandaag heb ik een bus bekeken en hierbij waren wat gebreken die simpel verholpen worden door de garage. Voornamelijk wat deukjes en krassen (geen probleem voor mij). Bij de aankoopkeuring bleek de onderkant van de bus nog prima te zijn en hij vond de bus voor de km stand (200.000) er nog netjes uitzien. Bij de wielkast was wel wat roest door steenslag, zie afbeelding.

De monteur bij de aankoopkeuring gaf aan dat die bij alle bussen van deze leeftijd is en dat het nog niet vergevorderde roest is. Je kunt het opschuren/slijpen, primer op doen en weer lakken gaf hij aan maar het zal zo weer kapot zijn door steenslag. Hoe zien jullie dit? Dit is het enige pintje wat ik een beetje spannend vind bij de bus, de rest ziet er goed uit of valt binnen de perken.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-10-18 at 18.21.41.jpeg
WhatsApp Image 2023-10-18 at 18.21.41.jpeg (129.81 KiB) 1020 keer bekeken
Gebruikersavatar
VNK
Berichten: 90
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 11:53
Locatie: Rotterdam

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door VNK »

Dik in de tectyl zetten? Dat kan flink wat steenslag hebben voor je het opnieuw moet doen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia X10 met Tapatalk

Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1603
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding



Bericht door tranny »

Als dat beetje oppervlakteroest het enigste is?
De losse lak en roest met een staalborstel eraf schrobben (niet tot op blank metaal), het aangeroeste metaal eerst goed drogen (fohn o.i.d.) en insoppen met lauw/warme gekookte lijnolie of Owatrololie, en als dat droog is (duurt een paar dagen) een paar laagjes witte ijzermenie erover met de kwast.
De gekookte lijnolie impregneert en stopt de roest, en een paar laagjes menie is zachter en dikker als autolak en daarmee ook veel minder gevoelig voor nieuwe steenslag.
Enkel tectyl erover kan ik je niet aanraden, het ziet er wel mooi afgewerkt uit maar de roest kruipt daaronder onzichtbaar verder.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie