Satellietontvangst zuid-Spanje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door benpepper »

Wij zijn op reis met onze camper, tot gisteren werkte mijn sat tv van oyster perfect. Ik heb een bijna nieuwe camper met het avtex volautomatische systeem van oyster met een 80cm schotel . Nu zijn we vandaag 250km zuidelijker gegaan en zit nu in de buurt van Allicante en nu kan mijn sat tv geen enkele zender meer vinden. Hij blijft maar zoeken en draaien. nu heb ik zitten zoeken op internet en kom steeds iets over een Skew-hoek en lnb of zoiets tegen en dat men dat opnieuw moet gaan afstellen. Maar een bijna nieuwe camper en dan zelf gaan zitten klooien? Heeft iemand goede raad?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10209
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door Peter LMC »

Als je een Oyster hebt die GEEN auto Skew heeft dan zit er niets anders op dan deze
skew aan te passen zodat je wel ontvangst hebt.
Ook al heb je een nieuwe camper, er zit niets anders op. :wtf:
Je vermeld geen type nr maar het lijkt dat het geen automatische skew heeft.
Op de foto zie je de LNB van een Oyster misschien is deze hetzelfde als die van jullie.
En daar staat de aansluiting naar beneden. Dit is zoals het in Nederland staat.
Hoe verder ja naar het zuiden gaat dan veranderd de Skew.
Om deze weer goed te krijgen met je de LNB een klein beetje losdraaien en dan het geheel wat verdraaien.
Je verdraaid de lnb wat met de klok mee zodat het staartje wat naar onder wijst tussen de 7 en 8 staat.
Dan moet hij weer de satelliet ontvangen.
LNB stand..JPG
LNB stand..JPG (39.05 KiB) 1780 keer bekeken
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door myway »

Probeer het nog eens nadat je het voertuig een klein stukje verplaatst hebt.
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door benpepper »

bedankt, maar als ik de sat aanzet blijft hij draaien en kan ik hem niet verstellen, zet ik hem uit dan klapt dat ding helemaal in en kan ik er niet bij zo lijkt het. En als ik hem dan goed heb moet ik hem dan weer verzetten als ik noordelijker ben?
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door benpepper »

ik heb hem al een stukje verzet, werkte niet
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door benpepper »

kan ik optioneel een auto skew monteren als ik weer terug ben in NL?
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1558
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door Lammerts »

Het zou kunnen, dat je een instelling moet veranderen in het menu van de schotel. Je bent niet meer in Nederland, maar in Spanje. Dat moet ergens te wijzigen zijn.
Wij zochten support met onze vorige camper bij BMsat in Rijssen.
(Tegenwoordig rijden we een andere camper met een Teleco satelliet schotel)

Doe eens een PBtje naar Hoofdnoorman.
Mogelijk kan hij je op het goede spoor zetten.

De LNB moesten/moeten wij veel zuidelijker pas verzetten......

Succes, Elze.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510MN met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Lammerts op vr 22 sep 2023, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door Vopper »

Wanneer de schotel omhoog staat kun je de schakelaar van de besturingskast uitzetten, dan blijft de schotel staan en kun je eraan sleutelen.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Re: Satelliet ontvangst zuid Spanje.



Bericht door benpepper »

Het is me gelukt, de skew wat verdraaid en ik had best snel ontvangst. Ik heb weer wat geleerd. Wel een vraagje voor degene die het misschien weet. Kan ik mijn satelliet systeem upgraden met het automatische skew systeem. heb hier eens rondgekeken bij andere camperaars en die hebben veelal de auto skew.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Satelliet ontvangst zuid-Spanje



Bericht door Rob66 »

Het is technisch mogelijk maar zo prijzig dat het voordeliger is een nieuwe dakunit met de autoskew aan te schaffen.
Voorheen Worldwide Satellite; Verkocht en monteerde satellietontvangers, schotels, LED tv's, airco's, zonnepanelen, omvormers etc. voor campers en caravans. Vele jaren ervaring. www.wwsat.nl
Sponsor van de Campersite.nl
benpepper
Berichten: 25
Lid geworden op: di 28 jun 2022, 22:45

Re: Satelliet ontvangst zuid-Spanje



Bericht door benpepper »

inmiddels weer thuis, camper is nog in Allicante. Ik heb het aangetekend hoe hij stond en in het zuiden moet staan. Denk dat ik hem maar zelf effe zelf verzet als dat zo duur is. We gaan komende winter een paar leer terug en gaan dan zuid Spanje verkennen.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satelliet ontvangst zuid-Spanje



Bericht door komtwelgoed »

In Alicante moet de lnb voor de Astra 23,5 oost 20 graden schuin staan. In Nederland (Utrecht) 6 graden. In beide gevallen met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb kijkt. Dit kun je opzoeken op www.dishpointer.com.
Bijlagen
Hoek van 20 graden.png
Hoek van 20 graden.png (20.85 KiB) 1173 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Satelliet ontvangst zuid-Spanje



Bericht door Hoofdnoorman »

Je schrijft dat je de Oyster 80 hebt met de Avtex, dus de één-kabel Premium set.

Is dit idd de 80 cm schotel, dan is er geen mogelijkheid tot het monteren van een automatische Skew. De printplaat is hierin niet voorzien. Het onderstel is voorheen gebruikt bij twee uitvoeringen, in de 60 en 80 cm series met enkel nog maar een coax kabel voor de aansturing.
Geen van beiden worden meer geleverd (winkeldochters nagelaten) en het onderstel is ietwat aangepast en wordt nu verkocht onder de Oyster 70. Ook hier dus geen mogelijkheden voor de autoskew.

Voor de ronde schotels zoals de 85 en 65 cm is een eventuele upgrade naar autoskew wel mogelijk, als de schotel wordt aangestuurd door een 4-polige voedingskabel.
Om deze te monteren is er dus de autoskew nodig, een extra leiding voor het aansturen van de autoskew, een dunnere coaxkabel voor de LNB (aanbevolen) en de printplaat moet geschikt zijn voor de autoskew. Met montage mee een zaak van enkele honderden euro's.
Zit er dan geen Skew op, dan is de algemene ervaring dat "standje zuid Spanje" nog steeds in Nederland beeld (zonder reserve) oplevert.
Wil je toch die automatische Skew, kun je overwegen om de dakunit in te ruilen tegen een Oyster V van 85 cm. Deze volautomaat zoekt digitaal de positie op, kijkt of de camper recht staat en draait vervolgens naar de juiste berekende positie. Daar aangekomen is nog slechts enkel een heel licht "scherpstellen" nodig voor het beste ontvangst.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Satelliet ontvangst zuid-Spanje



Bericht door leomerymilles »

Hoi als ik goed beeld heb van Astra 1
19.5 graden Oost. En geen Atra3 23.5 Oost kan vinden. geen signaal krijg op de sab reciver .
Wat kan er dan mis zijn
Had tot portugal Astra 3
Na verplaatsen niks meer .en na veel gekloot ook geen Astra 3 meer in zoeksataliet
Handmatig vind ik niks
Graag hulp
Vriendelijke groeten leo
Plaats reactie