Satellietontvangst zuid-Spanje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Edmond
Berichten: 168
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door Edmond »

Hallo ik gebruik al jaren een eenvoudige Ess schotel 65 cm ,ontvangst in Zuid Spanje en Portugal geen probleem, gewicht 5 kilo, prijs 199 € op marktplaats vaak 50 €
Instaleren met een Bente satfinder ongeveer 10 minuten,
Gr Ed
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door komtwelgoed »

Een Eis schotel is een prima schotel en daar kun de skew ook prima en eenvoudig instellen maar als de schotel op het dak staat, is het een heel ander verhaal. Bovendien gaat het bij automatische schotels fout als je volgens de handleiding een verkeerde afstelinstructie krijgt of de software niet weet wat de juiste skew moet zijn. Ook gaat het fout als je een duo-lnb gebruikt om zowel de Astra 19,2 als de Astra 23,5 te kunnen ontvangen zonder iets aan de schotel te veranderen. De antennes staan nu gewoon in de verkeerde stand in de duo-lnb waardoor je mindere of zelfs geen ontvangst hebt.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door Hoofdnoorman »

Als aanvulling op het schrijven van "Komtwelgoed". Hij is erg goed thuis in deze materie en ik ben dus even aan het kijken geweest.

Hij heeft een sterk vermoeden dat Astra een vooringestelde Pre-Skew van 7,5 graden heeft laten vervallen.
Nu is, tijdens mijn overwintering in Spanje, de Astra-3 LNB van mijn huisschotel defect geraakt. M.a.w. ik heb 4 LNB's in mijn schotel maar een was defect.
Dus vanmiddag even een andere LNB voor in de plaats gezet en idd, deze moest vrijwel op 5 graden staan. Ik zit zelf op 6.2 graden O.L.

Maar er viel mij ook wat meer op.
Canaal Digitaal (M7) heeft op transponder DVB-S 12070-H de OTA voor de CAM803 updating in gebruik genomen. Staat nog niet bij Kingofsat.
Deze transponder is er eigenlijk altijd al geweest maar, ik meen, gedurende langere tijd niet in gebruik geweest.
Een aantal jaren geleden werden heel veel mensen uitgebuit en geadviseerd om nieuwe apparatuur aan te schaffen omdat de "enige" werkende transponder DVB-S 12168-V heel snel uit zou kunnen worden geschakeld en men dan zonder beeld zou komen te zitten.
Ik beschikte over een betrouwbare bron die vertelde dat Ocko deze transponder tot 2030 gehuurd had. Echter hier klopt nu ook iets niet meer. Op 15 januari j.l. zijn Ocko en Ocko-Star verhuisd naar de DVB-S2 transponder 12090-V. De andere kanalen van RTL-Luxemburg zitten daar nog wel.

Maar nu viel mij nog meer op. Ik gebruikte de 12168-V als zoektransponder voor diverse apparatuur. Een paar dagen geleden had ik moeite met mijn SAMY-Solar om Astra 3 binnen te hengelen. Nu stond de Skew nog op Benidorm. Op de overnachtingsplaats in Sprimont (Luik) maar eens de LNB terug gezet en de zoektransponder 12070-H ingesteld. Nou, mijn Samy werkt weer perfect.

Vanmiddag dus, tussen de hagelkorrels door, die nieuwe LNB in mijn huisinstallatie. Zit ik even de transponders te vergelijken. Hier blijkt dat Transponder 12070-V heel erg sterk is. Bij mij geeft de meter 14.8 dB aan terwijl NPO 1 iets van 13 dB en de RTL 4 ongeveer 13,3 dB is.

Ondanks alles, denk ik dat Komtwelgoed geheel gelijk heeft en dat de Pre-Skew van 7,5 graden is verdwenen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door komtwelgoed »

Beste Hoofdnoorman

De M7-groep waar Canal Digitaal onder valt, heeft heeft sinds jaar en dag 2 transponders in gebruik. Dat is transponder 12515H op de Astra 19,2 en transponder 12070H op de Astra 23,5. Die zijn al zolang deze satellieten door M7 worden gebruikt ongewijzigd. Dat moet ook wel omdat die twee transponders worden gebruikt om nieuwe zenderlijsten te downloaden, voor de Electronische Programma Gids (EPG) en de CAM-module van updates te voorzien. Die frequenties staan in de software van alle merken satellietontvangers ingeprogrammeerd. De parameters van die 2 frequenties kun je niet zo maaar veranderen want dan slaan alle ontvangers op tilt van alle M7/CanalDigitaal gebruikers.

De parameters zijn nog zoals bijna alle parameters van de transponders die heel vroeger gebruikt werden namelijk DVB-S, QPSK. Inmiddels zijn nagenoeg alle transponders omgezet naar DVB-S2, 8PSK omdat er dan veel meer zenders op een transponder kunnen. Dit houdt tevens in dat na de omzetting, de transponder (en dus de zenders) een stuk moeilijker te ontvangen zijn. De provider kiest voor moeilijkere uitzendparameters om bijv. 25% meer zenders op een transponder te krijgen, maar de gebruiker heeft een 25% betere signaal-ruisverouding nodig om de zender goed te kunnen ontvangen. Vaak resulteert dat in een maat grotere schotel.

Dat de zenderlijsten en de EPG van die 2 transponders komen, is ook te zien op de site van KinofSat. Onderaan bij transponder 12070 van de Astra 23,5 zien we op 2 regels staan: M7 Zenterio en EPG Nagra. Onderaan bij transponder 12515 van de Astra 19,2 zie we zelfs 5 regels van Canal Digitaal/M7 Group staan met de nodige informatie.
Het voordeel van die hele makkelijke parameters van die 2 transponders is, is dat je ontvanger bij slecht signaal (harde regen of niet goed uitgerichte schotel) toch de noodzakelijke informatie al kan ontvangen zonder dat er signaal genoeg is om de zenders te kunnen ontvangen.

Wat de pré-skew klopt je verhaal niet.
Als je schotel op 6,2 oost staat, heb je een skew van -5,6 graden nodig als de satelliet uitzendt met een pré-skew van 7,5 graden, zie bijv. Dishpointer.
Als de satelliet zonder pré-skew uitzendt, dan heb je een skew van -13,2 graden nodig, zie: https://extranet.ses.com/AntennaPointingCalculator/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door Hoofdnoorman »

Beste Edward.

Op de 12070 is een derde Data geopend voor de CAM803. Deze staat nog niet op Kingofsat.
De kanalen op 12070 komen bij mij, zoals al opgemerkt, pak en beet, 1,5 dB sterker binnen dan die op 12168.

Wat betreft van de Pre-Skew. Moest ik even nadenken maar de LNB bevestigingsrail voor mijn 4 LNB's zit natuurlijk al schuin gemonteerd en dat heb ik vergeten mede te delen. Ik heb dus een Multifeed schotel van 110 cm. De gewisselde LNB komt van een oude Oyster af. Mogelijk is deze al 7,5 graden verdraaid.

Overigens gebruik ik de parameters voor de positioners van automatische schotelsystemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
komtwelgoed
Berichten: 1734
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 11:32

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door komtwelgoed »

Transponder 12168V zit tegenwoordig op de Astra 3C die naast de Astra 3B hangt op 23,5 oost en heeft een andere footprint die aan de randgebieden sterker of zwakker kan zijn afhankelijk waar in Europa.
Laatst gewijzigd door komtwelgoed op ma 25 mar 2024, 0:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Satellietontvangst zuid-Spanje



Bericht door Hoofdnoorman »

Aha, oh ja, daar had je al een melding over gemaakt. Dat kan de boel verklaren, want ik ben er bijna zeker van dat vorig jaar 12168 beter was dan de 12070. Hoewel ik beide transponders altijd in-programmeerde in de positioners.

Nou ik heb even een paar hele drukke weken met schotels afleveren en monteren maar ga daarna mijn eigen SAMY-Solar een grote beurt geven. Hier heb ik de 65 cm schotel voor een 85 omgeruild, maar de LNB arm heeft een opdonder gekregen tijdens een knipgat in de weg.

Het ga je goed man, daar in het zuiden. :cheers:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie