Ramen achter schuifdeur

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Ramen achter schuifdeur



Bericht door Aaron »

Hoi,
Ik heb 4 ramen gekocht om te monteren in mijn te bouwen camper. Het gaat om een Peugeot Boxer L3H3. Ik heb 3x DWS ramen van 900x450 en een van 700x450.
In mijn plannetje heb ik 1 raam in de schuifdeur, eentje naast de gordelbok achter de bestuurdersstoel, een raam achter de schuifdeur en een achter de gordelbok. Nu ben ik aan het aftekenen en meten en begin ik te twijfelen of het wel verstandig is om hem achter de schuifdeur te plaatsen. Daar zit namelijk de bevestiging van de schuifdeurgeleider. Het raam zal deze bevestiging met rust laten, hij komt hoger maar ik twijfel of het gat voor het raam de constructie daar niet zwak maakt. Zie op de foto onderaan de strip met bouten, die zijn van de geleider. Het gat komt er vlak langs. Heeft iemand dit al gedaan en wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

IMG_5511.jpeg
IMG_5511.jpeg (54.08 KiB) 737 keer bekeken
IMG_5512.jpeg
IMG_5512.jpeg (61.99 KiB) 737 keer bekeken

Groeten,
Aaron
Laatst gewijzigd door Aaron op vr 22 sep 2023, 7:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Ramen achter schuidfeur



Bericht door Aaron »

Als ik zo verder op internet kijk zie ik weinig (bijna niet) campers met een raam achter de schuifdeur. En als ze wel een raam hebben dan zit die voorbij de geleider. Dat zal een reden hebben. Jammer, had graag wat meer ramen gehad voor een ruimtelijk gevoel.
Mocht er nog iemand zijn met ideeën of ervaringen dan hoor ik dat graag.

Aaron
DucatoW
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 22 jul 2022, 19:35

Re: Ramen achter schuidfeur



Bericht door DucatoW »

Bij de personenbus versie is het toch ook helemaal glas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G525F met Tapatalk

isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ramen achter schuidfeur



Bericht door isoplus »

De reden dat er in buscampers achter de schuifdeur geen raam wordt geplaatst is omdat dat raam in geopende stand door de schuifdeur beschadigd kan worden.
Dat lijkt een domme reden maar er zijn campers met twee mooie ronde ramen achter de schuifdeur. Als de eerste open zou kunnen zou die vaak beschadigd worden.
Dus je kunt het ding daar plaatsen maar dicht laten.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ramen achter schuidfeur



Bericht door gjvonk »

Antwoorden waar je waarschijnlijk meer aan hebt:

Een raam in het vlak achter de schuifdeur kan wel degelijk en er zijn genoeg foto's van buscampers te vinden die dat bevestigen.

1. Een Pössl 2Win heeft dat bijvoorbeeld. Je hebt meerdere opties om te voorkomen dat de open schuivende deur het raam beschadigd.
2. Je kunt een vast raam maken.
3. Je kunt een schuifraam plaatsen.
4. Je kunt een deurvanger plaatsen, die de deur minder ver laat open gaan. Daarmee voorkom je dat de schuifdeur het openstaande raam beschadigd.
Deze laatste oplossing wordt toegepast bij Pössl's en Globecars...



Afbeelding
Buscamper fan
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Ramen achter schuifdeur



Bericht door Aaron »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet helemaal gerust op. De Pössl 2Win heeft het raam ver naar achteren, bijna achter de rails. Verder zie geen andere die hem er echt boven heeft (behalve de ronde raampjes maar die halen weinig plaatmateriaal weg).

Morgen naar de camperbeurs, nog wat kijken en vragen en dan neem ik een besluit :-B

Aaron
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2214
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ramen achter schuifdeur



Bericht door DucatoDolf »

Dat gat is het probleem niet; zie mijn bus. Een personenbus met rondom glas. Maar waarom zou je in vredesnaam zoveel glas willen? Heb je überbaubt al eens gecamperd?

Als je er daar een plaatst zou ik eentje doen die niet open kan, dat heeft toch geen zin met een schuifdeur. Een vast glas is dan ook nog een optie. Ziet er ook wel mooier uit.
Aaron
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 20:09

Re: Ramen achter schuifdeur



Bericht door Aaron »

Hoi DucatoDolf,
Bedankt voor je berichtje.
Jazeker, ik heb nu ook een camper en mijn indeling is anders dan bij "gewone" campers. Daarom wil ik veel licht binnen hebben. Veel gacamperd dus en ik weet wat ik wil uit (mijn eigen) ervaring.
Ik heb de ramen al en deze gaan open. Ik kan er voor kiezen om hem dicht te laten en/of voor een deurvanger gaan.

Ik heb iig besloten om hem er in te zetten. Bedankt voor jullie adviezen en ideeën :thumbup:
Plaats reactie