Nachtmerrie in Turkije

Plaats reactie
Joviland
Berichten: 3
Lid geworden op: do 02 feb 2023, 23:04
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Joviland »

Onze Adblue tank ging kapot in Turkije.

Nou dan ben je dus goed de sjaak!

Niet te repareren (duurt volgens garage 3 maanden om te bestellen).
Niet te importeren (komt niet door de douane)
Camper repatriëren is een bureaucratische hel

Hele verhaal (nog steeds niet afgelopen) staat op deze blog https://www.turkeyisnotreadyfor.eu/.

Ik hoop iedereen hiermee iets wijzer c.q. bewuster te maken.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Jan en Simonne »

Mijn hemel, wat een ellende!
En wanneer komt de camper terug?
Weet je daar al iets meer over?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door pwhooftman »

Wat een vreselijke bende. De beste kans lijk je nog te maken door gewoon iemand met de tank in de kofferbak de grens over te laten rijden.
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door deusjevo »

Wat een verhaal zeg! :o

Is er ooit een second opinion gesteld na het onderzoek in die eerste Turkse garage in Ankara?
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Marco Polo »

Ooit een keer meegemaakt met een gasturbine van omgerekend 5 miljoen euro uit Zwitserland.
Kranen stonden klaar om hem van de trailer te halen maar stempel van het douanekantoor/ broker ontbrak.
Was hoop stress maar wel snel geregeld :mrgreen:
Grote bedrijven sturen kleinere, belangrijke items vaak via een koerier in de (hand-)bagage 🧳 zoals dhr Hooftman al aangeeft.
Weten ze ook zeker dat het aankomt :angel:
Laatst gewijzigd door Marco Polo op do 07 sep 2023, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door kampo »

Achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Is het de bedoeling dat we een analyse maken van het voorval ?
1. Waarschijnlijk bestond er ook de mogelijkheid om het adblue tankje (tijdelijk) te repareren en het systeem te foppen. Daar moet je dan zelf gaan naast staan met de NL techneut aan de telefoon. WhatsApp video inschakelen.
2. Een pakje kan je volgens mij beter vanuit NL organiseren en versturen. Zo iets doe je met een transportbedrijf dat ervaring heeft met TR. Niet zelf lokaal gaan organiseren, dat is vragen om problemen.
3. De reisbijstand of pech verhelping dat is een thema dat hier al meermaals aan bod kwam. Meestal niet zo positief, dus niets nieuws. Het verbaasd me bovendien dat TR niet uitgesloten is.
4. Ik denk dat er ook andere mogelijkheden zijn om een defect voertuig uit TR te repatrieren en die niet via een notaris gaan. De ambassade in Den Haag kent dit het best. Humanitaire hulp of zo iets.
5. Ik heb een vriend die in 2019 met zijn vrachtwagen camper over kop ging in Mongolië. Samen met de garage hebben we de noodzakelijke onderdelen, nieuw motorblok, cabine onderdelen en 6 grote banden bij elkaar gezet. Het was zo veel dat we het in een 20 voet container gestoken hebben. Het nam ons 2 weken om die spullen bij elkaar te krijgen. Gewoon met een groot transportbedrijf. Tot onze verbazing stond de container 7 dagen later uitgeklaard en wel bij de douane in Ulanbataar. Kijk op de wereldkaart waar dat ligt.
Natuurlijk niets via pechverzekering. Veel dingen doe je beter zelf. Zeker als je naar "vreemde" landen gaat. Het kan dus ook anders.

Ik wens het je toe dat je de stress snel vergeet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Marco Polo »

Is dus geen kwestie van dat Turkije niet klaar is voor Europa.
Maar aan de buitengrenzen werkt het nu eenmaal zo.
Zijn ze in de UK inmiddels ook achter :mrgreen:

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing :thumbup:
en sterkte en succes met de verdere afhandeling 8-)
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door amigob2 »

Dit is wel heel K.T maar een nachtmerrie ?
Het moet toch mogelijk zijn om zelf ( familie / vriend) dat onderdeel ( nieuwe / tweedehands ) naar Turkije te sturen.
Officieel mag het blijkbaar niet, maar wat is de kans dat hij er uit gepikt wordt.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Kroppie »

je zal maar net de pech hebben, maar is het idd niet toegestaan familie een reserve deel te brengen ?, of een adblue tank in te voeren, en is er met een ander tankkie niks te versieren?, of zonder adblue naar huis?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Joviland
Berichten: 3
Lid geworden op: do 02 feb 2023, 23:04
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Joviland »

deusjevo schreef:
do 07 sep 2023, 13:23
Wat een verhaal zeg! :o

Is er ooit een second opinion gesteld na het onderzoek in die eerste Turkse garage in Ankara?
Tja, de monteur hangt een laptop aan de camper en doet een analyse. Wat moet ik daarvan zeggen, ik ben geen techneut.
Joviland
Berichten: 3
Lid geworden op: do 02 feb 2023, 23:04
Locatie: Voorburg
Contacteer:

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door Joviland »

pwhooftman schreef:
do 07 sep 2023, 12:52
Wat een vreselijke bende. De beste kans lijk je nog te maken door gewoon iemand met de tank in de kofferbak de grens over te laten rijden.
Achteraf gezien; klopt! Maar ja, even naar Turkije rijden, pffft.
Ook achteraf gezien; we hadden meteen moeten repatriëren, ook geen eenvoudig proces in Turkije (zie verslag) maar wel volgens het script van de alarmcentrale. En dat had tijd (en wat stress) gescheeld.
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door kampertjes »

Wat een verhaal zeg! En die hond terug in het vliegtuig…. Brrr
Het komt vaker voor heb ik begrepen. Feitelijk is de AdBlue tank dan niet kapot maar de boel is compleet ontregelt (hoewel ik natuurlijk niet weet wat bij jullie de oorzaak was). Die melding van 450 km rijden en als je de motor dan uitzet, start ie niet weer, die melding krijg je uiteindelijk ook als je AdBlue niet tijdig bijvult. Dat heeft te maken met type goedkeuring, anders zouden mensen doorrijden zonder AdBlue bij te vullen en voldoet ie niet aan de normen.
Nu komt het: als je bijvult voordat je de 1e melding krijgt bestaat risico dat systeem dit niet opmerkt. Dan klopt dus de registratie van het systeem niet meer met wat er in de tank zit. In ieder geval moet je de instructies van handleiding exact volgen: na bijvullen 1 minuut contact aan maar niet starten. Contact minuut uit en dan pas starten (zo ongeveer, doe het nu even uit m’n hoofd). Moet eerlijk bekennen dat ik het ook wel eens vergeten ben, gaat goed tot nu toe maar dit verhaal heb ik al meerdere keren gehoord.
Het schijnt erg moeilijk weer te fixen te zijn maar onmogelijk is het ook weer niet. Ben dus benieuwd hoe jij de AdBlue bijgevuld hebt. Ter lering voor anderen hier.
Sterkte verder!
deusjevo
Berichten: 760
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Nachtmerrie in Turkije



Bericht door deusjevo »

Joviland schreef:
do 07 sep 2023, 15:06
deusjevo schreef:
do 07 sep 2023, 13:23
Wat een verhaal zeg! :o

Is er ooit een second opinion gesteld na het onderzoek in die eerste Turkse garage in Ankara?
Tja, de monteur hangt een laptop aan de camper en doet een analyse. Wat moet ik daarvan zeggen, ik ben geen techneut.
Als ik al die ellende lees die dit veroorzaakt heeft lijkt mij een second opinion wel ernstig handig.
Wellicht had je na een noodreparatie of klap met een hamer weer gewoon door gekund?

Ik zou het altijd doen voor die paar centen vooral als de initiële monteur deze diagnose nog even stelt om 17.45, dus einde dienst.
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Plaats reactie