Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Eerder las ik elders dat wanneer je het stretchvilt 'onder' je rubber plakt dit het vocht van de buitenschil aantrekt en daarom altijd nat is. Beetje mosterd na de maaltijd, maar houd hier rekening mee. Er zijn er die daarom het vilt tot het rubber plakken.
Verder chapeau, ziet er profi uit!
Verder chapeau, ziet er profi uit!
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Bedankt voor het inzicht, Dolf. Ik zal het in de gaten houden en komende tijd eens proberen mij in te lezen. Mocht je het betreffende stuk artikel terug weten te vinden, dan hou ik mij aanbevolen!
Vraagje: Welk waterfilter raden jullie aan? Ik heb nu een vervangbare cartridge op het oog van 5mu, maar is wat aan de grote kant voor mijn benodigheden.
Zie: https://nl.rs-online.com/web/p/water-fi ... es/7382728
https://nl.rs-online.com/web/p/water-fi ... 82716?gb=s
Anderzijds is deze voor mij een optie, maar het budget loopt al de spuigaten uit, dus dit is het maximum voor ons.
https://www.camperpassie.nl/alb-filter- ... QEEALw_wcB
Onze reis gaat richting de balkan, gedurende de eerste drie maanden (zie beginpost). Ik begrijp dat de bestemming wel eens invloed wil hebben op de keuze.
Bij voorkeur tanken we water bij bij een vulpunt en kopen we geen plastic flessen.
Vraagje: Welk waterfilter raden jullie aan? Ik heb nu een vervangbare cartridge op het oog van 5mu, maar is wat aan de grote kant voor mijn benodigheden.
Zie: https://nl.rs-online.com/web/p/water-fi ... es/7382728
https://nl.rs-online.com/web/p/water-fi ... 82716?gb=s
Anderzijds is deze voor mij een optie, maar het budget loopt al de spuigaten uit, dus dit is het maximum voor ons.
https://www.camperpassie.nl/alb-filter- ... QEEALw_wcB
Onze reis gaat richting de balkan, gedurende de eerste drie maanden (zie beginpost). Ik begrijp dat de bestemming wel eens invloed wil hebben op de keuze.
Bij voorkeur tanken we water bij bij een vulpunt en kopen we geen plastic flessen.
Laatst gewijzigd door VNK op wo 13 dec 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Even voor je terug gezocht met de zoekfunctie op "vilt rubber". De volgende topics kon ik mij herinneren.
viewtopic.php?p=2198671#p2198671
viewtopic.php?p=2175397#p2175397
viewtopic.php?p=2025280#p2025280
Verder heb ik hier weinig mensen voor bij zien komen die überhaupt een waterfilter installeren. Dat is zeker een persoonlijke keuze. Veel mensen die het water niet vertrouwen gebruiken flessenwater om te drinken en te koken. Dat kost niet veel, kun je koelen in de koelkast en is altijd schoon. Water in de tank dan om te wassen etc. Verder geen idee welk filter goed voor jou zou zijn. Beter een te grote capaciteit dan te klein denk ik?
viewtopic.php?p=2198671#p2198671
viewtopic.php?p=2175397#p2175397
viewtopic.php?p=2025280#p2025280
Verder heb ik hier weinig mensen voor bij zien komen die überhaupt een waterfilter installeren. Dat is zeker een persoonlijke keuze. Veel mensen die het water niet vertrouwen gebruiken flessenwater om te drinken en te koken. Dat kost niet veel, kun je koelen in de koelkast en is altijd schoon. Water in de tank dan om te wassen etc. Verder geen idee welk filter goed voor jou zou zijn. Beter een te grote capaciteit dan te klein denk ik?
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Geen idee of het wat voor je is, maar kwam deze ook nog tegen:
https://www.aqualogic.nl/Inline-C-Ultra ... TMEALw_wcB
Er zijn ook leveranciers van waterfilterkannen die beloven je water goed te filteren zodat het veilig drinkbaar is.
https://www.aqualogic.nl/Inline-C-Ultra ... TMEALw_wcB
Er zijn ook leveranciers van waterfilterkannen die beloven je water goed te filteren zodat het veilig drinkbaar is.
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
De discussie is hier al veel vaker gevoerd maar waarom een waterfilter. Wij zijn met de camper sinds 1999 in heel Europa geweest. Van de Noordkaap tot Zuid Turkije, Bari en Gibraltar en van Reykjavik tot Moskou. Deze zomer nog 7 weken in Turkije. En raad eens: nooit een filter gebruikt. Water in de tank voor wassen en koken en in enkele gevallen drinkwater uit de fles.
Pax Intrantibus = Vrede aan wie hier binnen komt.
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Ja veel discussie op de forums maar in veel gevallen is een mening gebaseerd op 1 eigen ervaring.
Je hebt filter systemen van 50 € en van 2500 € (of alles daar tussenin). Die kan je met elkaar gaan vergelijken. Het gaat dan over gebruiksgemak en filtratieresultaat over langere tijd geëvalueerd.
Hoe lang hou je het vol om iedere 6 maand een filter van bv 50€ uit te wisselen ?
Het is zoals een WC onderwerp, iedereen kan mee filosoferen.
Dus rechtsreeks naar de zaken die voor @VNK van belang kunnen zijn....
Je hebt een beperkt budget, weinig ervaring/bouwenergie en weinig inbouwplaats.
Enkel bij drukwaterpompen want filtratie betekend extra verlies aan debiet/druk.
Het betreft hier een voertuig met kleine watertank. Relatief grote omloopsnelheid.
Dus spiegel je daarom niet aan de grote filter systemen. Water is overal verkrijgbaar.
Problemen of risico's komen vooral als de watertemperatuur boven de 20°C gaat en vooral langdurig hoger dan 25°C. Daarvoor heb je de "in line" UV lampen.
Waterhygiëne hangt af van de gebruikers, er zitten veel viezerikjes tussen is mijn ervaring
Begin met je sanitair watersysteem zo te bouwen dat je AL het water gemakkelijk kan aflaten.
Dus aflaat kranen op alle onderste punten en fris water tank. Tank aflaat kraan onderaan en binnen op te stellen omwille van vorst is primair.
Doe het, maak het systeem zeer regelmatig leeg en gebruik de bekende reinigingsmethodes.
Bij filteren is er is een volgorde. Respecteer die.
Begin met de verplichte kleine grof filter voor de pomp die tegenwoordig voor gemonteerd geleverd wordt bij de betere drukwaterpompen.
Vervolgens kan je een draagbare goedkope filter in de "Gardena" vulslang gebruiken.
Als er nog plaats overblijft kan je nog een vaste "compacte" combinatie filter in de drukleiding gebruiken.
Een combinatie filter heeft 3 filters in 1 (grof, fijn, actief kool). Beoordeel deze combinatiefilters op basis van hun maximaal debiet.
Al de volgende filtratiesystemen beschouw ik als te groot/duur voor je voertuig.
Je hebt filter systemen van 50 € en van 2500 € (of alles daar tussenin). Die kan je met elkaar gaan vergelijken. Het gaat dan over gebruiksgemak en filtratieresultaat over langere tijd geëvalueerd.
Hoe lang hou je het vol om iedere 6 maand een filter van bv 50€ uit te wisselen ?
Het is zoals een WC onderwerp, iedereen kan mee filosoferen.
Dus rechtsreeks naar de zaken die voor @VNK van belang kunnen zijn....
Je hebt een beperkt budget, weinig ervaring/bouwenergie en weinig inbouwplaats.
Enkel bij drukwaterpompen want filtratie betekend extra verlies aan debiet/druk.
Het betreft hier een voertuig met kleine watertank. Relatief grote omloopsnelheid.
Dus spiegel je daarom niet aan de grote filter systemen. Water is overal verkrijgbaar.
Problemen of risico's komen vooral als de watertemperatuur boven de 20°C gaat en vooral langdurig hoger dan 25°C. Daarvoor heb je de "in line" UV lampen.
Waterhygiëne hangt af van de gebruikers, er zitten veel viezerikjes tussen is mijn ervaring
Begin met je sanitair watersysteem zo te bouwen dat je AL het water gemakkelijk kan aflaten.
Dus aflaat kranen op alle onderste punten en fris water tank. Tank aflaat kraan onderaan en binnen op te stellen omwille van vorst is primair.
Doe het, maak het systeem zeer regelmatig leeg en gebruik de bekende reinigingsmethodes.
Bij filteren is er is een volgorde. Respecteer die.
Begin met de verplichte kleine grof filter voor de pomp die tegenwoordig voor gemonteerd geleverd wordt bij de betere drukwaterpompen.
Vervolgens kan je een draagbare goedkope filter in de "Gardena" vulslang gebruiken.
Als er nog plaats overblijft kan je nog een vaste "compacte" combinatie filter in de drukleiding gebruiken.
Een combinatie filter heeft 3 filters in 1 (grof, fijn, actief kool). Beoordeel deze combinatiefilters op basis van hun maximaal debiet.
Al de volgende filtratiesystemen beschouw ik als te groot/duur voor je voertuig.
Groeten Kampo
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
En dan praten we nog alleen maar over het eruit filteren van vaste stoffen zoals zand en dergelijken! Eigenlijk alleen ten behoud van onze pomp en kranen. Over bacteriën pesticiden vloeistoffen e.d. hebben we het dan nog niet. Wat er in water uit een put kan zitten ik durf er niet aan te denken. Water van waterleiding bedrijven (zeker in Europa) zullen voor de gezondheid wel oké zijn de smaak kan sterk verschillen. Maar Kampo haalde het ook al aan er zijn smerige gebruikers onder ons daarom reinig ik een tappunt altijd eerst met water en zeep daarna met een flink doordrenkt met alcohol stuk keukenpapier gebruik mijn eigen slang/gieter en spoel ik bij een vertrouwd punt regelmatig de tank door
Gr Aad
Gr Aad
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Dankjewel voor je moeite, Dolf.DucatoDolf schreef: ↑do 14 dec 2023, 11:26Even voor je terug gezocht met de zoekfunctie op "vilt rubber". De volgende topics kon ik mij herinneren.
viewtopic.php?p=2198671#p2198671
viewtopic.php?p=2175397#p2175397
viewtopic.php?p=2025280#p2025280
Verder heb ik hier weinig mensen voor bij zien komen die überhaupt een waterfilter installeren. Dat is zeker een persoonlijke keuze. Veel mensen die het water niet vertrouwen gebruiken flessenwater om te drinken en te koken. Dat kost niet veel, kun je koelen in de koelkast en is altijd schoon. Water in de tank dan om te wassen etc. Verder geen idee welk filter goed voor jou zou zijn. Beter een te grote capaciteit dan te klein denk ik?
Ik heb ze even doorgelezen en denk dat de interpretatie aan de wensen overlaat. Ik zie dikwijls een situatie beschreven als onderstaande afbeelding.
Ik heb het heel abstract uitgetekend Donkerblauw stelt hier even het plaatwerk voor. Roze het vilt.
Waar ik de onderstaande situatie heb:
Ben niet zo bang dat vocht langs het rubber kanten profiel trekt, omdat in de transit daar een dubbele seal op zit. (In de afbeelding zie je er aan beide kanten eentje zitten, ter illustratie)
Desalwelteplus, ga ik het in de gaten houden. Ik wil het zeker niet teniet doen, maar ik durf het nog even aan. Andrs snij ik het vilt een cm terug.
Dank voor het meedenken! Dit is technisch eenzelfde filter als welke ik doorlinkte uit mijn vorige post. Gezien we deze ook gebruiken op mijn werk, vind ik de inbouwmaat op zijn minst 'mwah' te noemen. De ruimte heb ik wel, maar wil ik liever besteden aan andere prut welke opgeberg dient te worden.Hermine schreef: ↑do 14 dec 2023, 11:57Geen idee of het wat voor je is, maar kwam deze ook nog tegen:
https://www.aqualogic.nl/Inline-C-Ultra ... TMEALw_wcB
Er zijn ook leveranciers van waterfilterkannen die beloven je water goed te filteren zodat het veilig drinkbaar is.
Ten minste om je pomp vrij te houden van spul, dacht ik. Als je dan toch al bezig bent, waarom dan niet proper aanpakken. Ik neig naar wél een filter. En, wat is je schoonmaak procedure? Ik lees hier veel uiteenlopende technieken en ben benieuwd naar de uwe!Malamu schreef: ↑do 14 dec 2023, 16:55De discussie is hier al veel vaker gevoerd maar waarom een waterfilter. Wij zijn met de camper sinds 1999 in heel Europa geweest. Van de Noordkaap tot Zuid Turkije, Bari en Gibraltar en van Reykjavik tot Moskou. Deze zomer nog 7 weken in Turkije. En raad eens: nooit een filter gebruikt. Water in de tank voor wassen en koken en in enkele gevallen drinkwater uit de fles.
Wederom dank voor het inzicht. Ik heb een goed idee van alle watersystemen en zal er eens werk van maken om de exacte samenstelling van de waterdelen uit te tekenen. Ik zal dat hier delen ter keuring. Verder neig ik naar die ALB filter, ben benieuwd of jij daar ideeën over hebt? Dan zou je dus inderdaad een gardena filter -> tank -> aflaat -> Drukpomp -> Nano filter krijgen, mooi geillustreerd in het plaatje van ALBkampo schreef: ↑vr 15 dec 2023, 7:17Ja veel discussie op de forums maar in veel gevallen is een mening gebaseerd op 1 eigen ervaring.
Je hebt filter systemen van 50 € en van 2500 € (of alles daar tussenin). Die kan je met elkaar gaan vergelijken. Het gaat dan over gebruiksgemak en filtratieresultaat over langere tijd geëvalueerd.
Hoe lang hou je het vol om iedere 6 maand een filter van bv 50€ uit te wisselen ?
Het is zoals een WC onderwerp, iedereen kan mee filosoferen.
Dus rechtsreeks naar de zaken die voor @VNK van belang kunnen zijn....
Je hebt een beperkt budget, weinig ervaring/bouwenergie en weinig inbouwplaats.
Enkel bij drukwaterpompen want filtratie betekend extra verlies aan debiet/druk.
Het betreft hier een voertuig met kleine watertank. Relatief grote omloopsnelheid.
Dus spiegel je daarom niet aan de grote filter systemen. Water is overal verkrijgbaar.
Problemen of risico's komen vooral als de watertemperatuur boven de 20°C gaat en vooral langdurig hoger dan 25°C. Daarvoor heb je de "in line" UV lampen.
Waterhygiëne hangt af van de gebruikers, er zitten veel viezerikjes tussen is mijn ervaring
Begin met je sanitair watersysteem zo te bouwen dat je AL het water gemakkelijk kan aflaten.
Dus aflaat kranen op alle onderste punten en fris water tank. Tank aflaat kraan onderaan en binnen op te stellen omwille van vorst is primair.
Doe het, maak het systeem zeer regelmatig leeg en gebruik de bekende reinigingsmethodes.
Bij filteren is er is een volgorde. Respecteer die.
Begin met de verplichte kleine grof filter voor de pomp die tegenwoordig voor gemonteerd geleverd wordt bij de betere drukwaterpompen.
Vervolgens kan je een draagbare goedkope filter in de "Gardena" vulslang gebruiken.
Als er nog plaats overblijft kan je nog een vaste "compacte" combinatie filter in de drukleiding gebruiken.
Een combinatie filter heeft 3 filters in 1 (grof, fijn, actief kool). Beoordeel deze combinatiefilters op basis van hun maximaal debiet.
Al de volgende filtratiesystemen beschouw ik als te groot/duur voor je voertuig.
Fijn dat je ervaringen deelt! Zo iets had ik wel al begrepen. Heb al veel gelezen hier op het forum maar iedereen staat er anders in. Dat hygiënische trekt mij wel.AadenAnke schreef: ↑vr 15 dec 2023, 10:04En dan praten we nog alleen maar over het eruit filteren van vaste stoffen zoals zand en dergelijken! Eigenlijk alleen ten behoud van onze pomp en kranen. Over bacteriën pesticiden vloeistoffen e.d. hebben we het dan nog niet. Wat er in water uit een put kan zitten ik durf er niet aan te denken. Water van waterleiding bedrijven (zeker in Europa) zullen voor de gezondheid wel oké zijn de smaak kan sterk verschillen. Maar Kampo haalde het ook al aan er zijn smerige gebruikers onder ons daarom reinig ik een tappunt altijd eerst met water en zeep daarna met een flink doordrenkt met alcohol stuk keukenpapier gebruik mijn eigen slang/gieter en spoel ik bij een vertrouwd punt regelmatig de tank door
Gr Aad
Groetjes,
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Update!
Elektra inmiddels binnen, na eerst een from/to tabel gemaakt te hebben. Deze zal ook leidend zijn tijdens het aansluiten van het geheel. Lengtes zijn uitgemeten met marge, maar zullen ter plekke op maat gemaakt gaan worden. De Shunt naar smartshunt wordt waarschijnlijk een koperen strip van 25x4, even afhankelijk van hoe het eruit gaat zien in detail. Beide opties liggen op tafel.
Verder heb ik wat verbruikers een eigen kleur gegeven voor gemakkelijke herkenning in de uiteindelijke kabelboom mocht daar misere ontstaan.
In de tabel zie je dus de locatie van en naar, met welke lengte en welke dia, vervolgens de kleur en uiteindebehandeling. Veelal dikke kabels kwalitatief hoge krimpogen ingekocht gezien de aardige vermogens die zullen lopen. Alles van een artikelnummer voorzien zodat het lekker makkelijk inkoopt bij de webshop.
Aan de hand van dit schema. Waar de 3e zekeringshouder is komen te vervallen en nu dus ook alle gebruikers af te schakelen zijn.
Kabeltje (70mm2) , verrast door de soepelheid. Dit geeft vertrouwen om het in een hoekje te krijgen. Ook gelijk krimpkous gekocht om de ogen te kunnen isoleren. De echt hoge stromen krijgen een rubber kapje waar nodig (Zie 'Extra end' in tabel)
Zoals beloofd ook een plaatje van de inmiddels verlijmde vloer. Frontjes van de ramen zijn hier niet verlijmd, dat komt in de mooimaakfase.
En zo ook de eerste kast gemaakt! Renske is ruim een halve dag zoet geweest aan de mal, maar het resultaat mag er zijn. Het is een (nog) vrijstaande kast van 9mm powerplex. De rest van de meubels zullen hier ook van gemaakt worden.Na het in elkaar zetten van de kast ook meteen de koelkast gepast, die zit perfect. Onder het koelkastje komt een uitschuif composttoilet en erboven zullen we vrije kastruimte krijgen. De opening aan de zijkant is uiteraard om de kabels en slangen door te laten, en om de losse compressor in een klein compartiment voor de wielkast en na het tussenschot van het bed te monteren, waar hij zijn warme lucht af kan staan aan de ventilatieschacht in de tussenwand.
Elektra inmiddels binnen, na eerst een from/to tabel gemaakt te hebben. Deze zal ook leidend zijn tijdens het aansluiten van het geheel. Lengtes zijn uitgemeten met marge, maar zullen ter plekke op maat gemaakt gaan worden. De Shunt naar smartshunt wordt waarschijnlijk een koperen strip van 25x4, even afhankelijk van hoe het eruit gaat zien in detail. Beide opties liggen op tafel.
Verder heb ik wat verbruikers een eigen kleur gegeven voor gemakkelijke herkenning in de uiteindelijke kabelboom mocht daar misere ontstaan.
In de tabel zie je dus de locatie van en naar, met welke lengte en welke dia, vervolgens de kleur en uiteindebehandeling. Veelal dikke kabels kwalitatief hoge krimpogen ingekocht gezien de aardige vermogens die zullen lopen. Alles van een artikelnummer voorzien zodat het lekker makkelijk inkoopt bij de webshop.
Aan de hand van dit schema. Waar de 3e zekeringshouder is komen te vervallen en nu dus ook alle gebruikers af te schakelen zijn.
Kabeltje (70mm2) , verrast door de soepelheid. Dit geeft vertrouwen om het in een hoekje te krijgen. Ook gelijk krimpkous gekocht om de ogen te kunnen isoleren. De echt hoge stromen krijgen een rubber kapje waar nodig (Zie 'Extra end' in tabel)
Zoals beloofd ook een plaatje van de inmiddels verlijmde vloer. Frontjes van de ramen zijn hier niet verlijmd, dat komt in de mooimaakfase.
En zo ook de eerste kast gemaakt! Renske is ruim een halve dag zoet geweest aan de mal, maar het resultaat mag er zijn. Het is een (nog) vrijstaande kast van 9mm powerplex. De rest van de meubels zullen hier ook van gemaakt worden.Na het in elkaar zetten van de kast ook meteen de koelkast gepast, die zit perfect. Onder het koelkastje komt een uitschuif composttoilet en erboven zullen we vrije kastruimte krijgen. De opening aan de zijkant is uiteraard om de kabels en slangen door te laten, en om de losse compressor in een klein compartiment voor de wielkast en na het tussenschot van het bed te monteren, waar hij zijn warme lucht af kan staan aan de ventilatieschacht in de tussenwand.
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Update!
Er is weer een hoop gebeurd afgelopen dagen. Even pronken hoe de bus er nu bij staat. We zijn superblij met hoe het bij elkaar begint te geraken.
Ik ben niet vanzelf blij geworden, waar ik twee weken geleden nog een echte 'Builders block' had.
Mijn idee was om twee kasten te maken aan weerszijden van de garage, en daar dan balken op te laten steunen die het bed weer zouden maken. Met een hoop gepuzzel en gezoek kwam ik er niet uit. Ik had nog wel een middag de tijd, dus heb de boel op assteunen gezet en ben begonnen aan de vuilwatertank.
Wat een rotklus. Constant boven je macht werken, de grond was vies en nat, en het begon snel donker te worden. Ik ben dan ook nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Er zitten nu zelftappers in de chassisbalken voorzien van een laag kit, maar een enkeling draaide door. Ook kan ik de spanning op de montagebanden niet helemaal naar wens regelen. Ik ga nog eens terug met een blindklinkmoer en wat draadeinde.
Was bijna vergeten een overloop te plaatsen, dus de boel nog even losgemaakt en weer terug moeten zetten. De bovenkant komt uit met een Ø40 slang direct onder het keukenblok. De tank is 30L, en past daarmee precies tussen twee chassisbalken in. Het resultaat is dat de tank nauwelijks verder uitsteekt dat de dieseltank en zo de nodige grondspeling behouden blijft.
Na dat beunweekend ben ik eens gaan googlen en forummen, om te zoeken naar een passende oplossing voor het bed. Ik ben daarbij vrij snel op de IKEA Skorva uitgekomen. De maandag na werk gelijk even langsgereden en drie balken opgehaald. De ochtend erna nog langs de metaalboer voor een 60x3 alu strip waar de boel op komt te rusten. Ik heb er een hekel aan dat ik de balk niet zo snel kon vinden in 3D, dus die heb ik gelijk nagetekend voor iemand die hetzelfde probleem heeft als ik. Die kun je hier downloaden, of als je een berichtje stuurt kan ik 'm mailen.
https://grabcad.com/library/skorva-midbeam-1
Beetje boren, verzinken en meten. Balk erin, klik. Klaar. Kan er op zitten en beweegt niets. Was alles maar zo simpel op te lossen!
Nu een gigantische overspanning weten te maken, waardoor de hele vloer van de garage vrij in te delen is!
Ik ben begonnen met een tussenschot te maken, met enig overleg en kijken in de glazen bol toch maar alvast een gat gemaakt om makkelijk bij de garage te komen. Idee is om een brede lade te maken om nog spullen kwijt te kunnen en vanuit binnen de elektra kan bereiken zonder het matras op te tillen. Hier heb ik alles voorzien van kantenband. Strijkijzer waar het kan, en in de radius van de hoeken heb ik een industriele fohn gebruikt in combinatie met een siliconen roller. Aanrader! Ziet er superstrak uit.
Nog wat plaatjes van het bed. Het luik is precies even hoog als de Skorva balk. Maximale hoogte dus. Uit mijn hoofd is dat nu 68cm. Het einde van de lattenbodem zit op 75cm. Het bed is 150 breed (Dwarsslaper) en 186 lang. Mijlpaal behaald!
Op naar de voorzieningen. Ik wou de pomp en expansievat (En dus filter) onder de tank monteren, die zwarte streep die je ziet stelt de wielkasttank voor. Daar een klepje maken om makkelijk bij je spullen te kunnen indien nodig, en weggestopt wanneer alles naar behoren werkt.
Dat ziet er dan zo uit. De tank volledig ingesloten door 15mm multiplex, en veelal hoekbeugels. Het kleinere vierkantje is het serviceluik voor de koelkast compressor.
De elektra begint nu vorm te krijgen. Vandaag veel zitten spelen met de positie van alles. Dat kan nu lekker ruim opgezet worden vanwege de nieuwe bedconstructie. De grote schakelaars heb ik teruggezet in de muur, zodat daar geen bagage tegenaan kan komen en eventuele heisa veroorzaakt. De accu komt bovenop de plaat/wielkast, bijna tegen de multiplus aan. Kabels kunnen dan tussen muur en wielkast weggewerkt worden waardoor het geheel hopelijk 'clusterfuck free' blijft.
Achterin de 'Bak' komt een 12V zekeringhouder, twee aardlekautomaten, en de MPPT regelaar tegen de hoge tussenwand geplaatst. Zekeringen Blijven bereikbaar door het verticaal op de muur te plaatsen. Alle kabelmanagement kan dan op het 'horizontale' vlak.
Klinkt vaag? Klopt! Ik heb het helemaal in mijn hoofd zitten. Van de week maar eens verder uittekenen. En een smartdongle bestellen. Dacht dat de multiplus uit zich zelf smart was, maar dat staat er helemaal niet op, dus is 'ie dat niet.
Als je wilt zien hoe het verder wordt, zie ik jullie graag terug in het nieuwe jaar!
Bedankt voor het lezen en een fijne jaarwisseling gewenst,
Renske & Jeroen
Er is weer een hoop gebeurd afgelopen dagen. Even pronken hoe de bus er nu bij staat. We zijn superblij met hoe het bij elkaar begint te geraken.
Ik ben niet vanzelf blij geworden, waar ik twee weken geleden nog een echte 'Builders block' had.
Mijn idee was om twee kasten te maken aan weerszijden van de garage, en daar dan balken op te laten steunen die het bed weer zouden maken. Met een hoop gepuzzel en gezoek kwam ik er niet uit. Ik had nog wel een middag de tijd, dus heb de boel op assteunen gezet en ben begonnen aan de vuilwatertank.
Wat een rotklus. Constant boven je macht werken, de grond was vies en nat, en het begon snel donker te worden. Ik ben dan ook nog niet helemaal tevreden met het resultaat. Er zitten nu zelftappers in de chassisbalken voorzien van een laag kit, maar een enkeling draaide door. Ook kan ik de spanning op de montagebanden niet helemaal naar wens regelen. Ik ga nog eens terug met een blindklinkmoer en wat draadeinde.
Was bijna vergeten een overloop te plaatsen, dus de boel nog even losgemaakt en weer terug moeten zetten. De bovenkant komt uit met een Ø40 slang direct onder het keukenblok. De tank is 30L, en past daarmee precies tussen twee chassisbalken in. Het resultaat is dat de tank nauwelijks verder uitsteekt dat de dieseltank en zo de nodige grondspeling behouden blijft.
Na dat beunweekend ben ik eens gaan googlen en forummen, om te zoeken naar een passende oplossing voor het bed. Ik ben daarbij vrij snel op de IKEA Skorva uitgekomen. De maandag na werk gelijk even langsgereden en drie balken opgehaald. De ochtend erna nog langs de metaalboer voor een 60x3 alu strip waar de boel op komt te rusten. Ik heb er een hekel aan dat ik de balk niet zo snel kon vinden in 3D, dus die heb ik gelijk nagetekend voor iemand die hetzelfde probleem heeft als ik. Die kun je hier downloaden, of als je een berichtje stuurt kan ik 'm mailen.
https://grabcad.com/library/skorva-midbeam-1
Beetje boren, verzinken en meten. Balk erin, klik. Klaar. Kan er op zitten en beweegt niets. Was alles maar zo simpel op te lossen!
Nu een gigantische overspanning weten te maken, waardoor de hele vloer van de garage vrij in te delen is!
Ik ben begonnen met een tussenschot te maken, met enig overleg en kijken in de glazen bol toch maar alvast een gat gemaakt om makkelijk bij de garage te komen. Idee is om een brede lade te maken om nog spullen kwijt te kunnen en vanuit binnen de elektra kan bereiken zonder het matras op te tillen. Hier heb ik alles voorzien van kantenband. Strijkijzer waar het kan, en in de radius van de hoeken heb ik een industriele fohn gebruikt in combinatie met een siliconen roller. Aanrader! Ziet er superstrak uit.
Nog wat plaatjes van het bed. Het luik is precies even hoog als de Skorva balk. Maximale hoogte dus. Uit mijn hoofd is dat nu 68cm. Het einde van de lattenbodem zit op 75cm. Het bed is 150 breed (Dwarsslaper) en 186 lang. Mijlpaal behaald!
Op naar de voorzieningen. Ik wou de pomp en expansievat (En dus filter) onder de tank monteren, die zwarte streep die je ziet stelt de wielkasttank voor. Daar een klepje maken om makkelijk bij je spullen te kunnen indien nodig, en weggestopt wanneer alles naar behoren werkt.
Dat ziet er dan zo uit. De tank volledig ingesloten door 15mm multiplex, en veelal hoekbeugels. Het kleinere vierkantje is het serviceluik voor de koelkast compressor.
De elektra begint nu vorm te krijgen. Vandaag veel zitten spelen met de positie van alles. Dat kan nu lekker ruim opgezet worden vanwege de nieuwe bedconstructie. De grote schakelaars heb ik teruggezet in de muur, zodat daar geen bagage tegenaan kan komen en eventuele heisa veroorzaakt. De accu komt bovenop de plaat/wielkast, bijna tegen de multiplus aan. Kabels kunnen dan tussen muur en wielkast weggewerkt worden waardoor het geheel hopelijk 'clusterfuck free' blijft.
Achterin de 'Bak' komt een 12V zekeringhouder, twee aardlekautomaten, en de MPPT regelaar tegen de hoge tussenwand geplaatst. Zekeringen Blijven bereikbaar door het verticaal op de muur te plaatsen. Alle kabelmanagement kan dan op het 'horizontale' vlak.
Klinkt vaag? Klopt! Ik heb het helemaal in mijn hoofd zitten. Van de week maar eens verder uittekenen. En een smartdongle bestellen. Dacht dat de multiplus uit zich zelf smart was, maar dat staat er helemaal niet op, dus is 'ie dat niet.
Als je wilt zien hoe het verder wordt, zie ik jullie graag terug in het nieuwe jaar!
Bedankt voor het lezen en een fijne jaarwisseling gewenst,
Renske & Jeroen
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Lekker bezig hoor!
Ik zie dat je een verbreding achter aan het bed hebt gemaakt. Wij zetten daar onze 'hoge' campingstoelen tussen de deuren en het bed. Mooie ruimte voor spullen die te hoog zijn voor onder het bed. Waarschijnlijk hebben jullie meer ruimte, maar dan heb je de tip iig.
Ik zie dat je een verbreding achter aan het bed hebt gemaakt. Wij zetten daar onze 'hoge' campingstoelen tussen de deuren en het bed. Mooie ruimte voor spullen die te hoog zijn voor onder het bed. Waarschijnlijk hebben jullie meer ruimte, maar dan heb je de tip iig.
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Goed bezig inderdaad!
Ja, als je zoveel bezig bent met alles uitdenken wil de buildersblock toeslaan. Slim om dan even op wat anders te focussen.
Begint mooi vorm te krijgen.
Ja, als je zoveel bezig bent met alles uitdenken wil de buildersblock toeslaan. Slim om dan even op wat anders te focussen.
Begint mooi vorm te krijgen.
Re: Ford Transit L3H2 ombouw: het zwarte gat
Inderdaad goed bezig hoor, daar gaan jullie samen vast heel mooie tijden in beleven!
Heb overigens bewondering hoe jij, en alle zelfbouwers die ongetwijfeld dit topic ook volgen, de tijd en moeite willen nemen om alles zo mooi te delen. Heb zelf de moed nog niet bijeen kunnen sprokkelen.
We zijn, vanwege de sterke wens voor een vast bed in lengterichting, onlangs gestart met het ombouwen van een Ford Transit (2018) L4H3. Slagje groter dus. We hoopten in de tussentijd onze oude VW LT 32 nog te kunnen gebruiken, maar die heeft er kort geleden (jaloers zeker…) de brui aan gegeven.
Heb overigens bewondering hoe jij, en alle zelfbouwers die ongetwijfeld dit topic ook volgen, de tijd en moeite willen nemen om alles zo mooi te delen. Heb zelf de moed nog niet bijeen kunnen sprokkelen.
We zijn, vanwege de sterke wens voor een vast bed in lengterichting, onlangs gestart met het ombouwen van een Ford Transit (2018) L4H3. Slagje groter dus. We hoopten in de tussentijd onze oude VW LT 32 nog te kunnen gebruiken, maar die heeft er kort geleden (jaloers zeker…) de brui aan gegeven.