Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Hallo,
Hier nog een verslag van het ombouwen van een ex-Jumbo bezorg bus naar camper, of althans een poging daartoe.
De voorgeschiedenis is dat na een aantal jaren met de motor Scandinavië te hebben bezocht ik toch wel graag het noorderlicht wou zien.
Met de motor zou dit kunnen, maar met een camper leek mij dat een stuk beter.
Dus op jacht naar een geschikte camper.
Deze werd gevonden in de vorm van een Eura Mobil I 625 VB.
Begin 2020 mocht ik mij de trotse eigenaar noemen van voorgenoemde camper.
Toen kwam corona, en Scandinavië ging even onhold.
Intussen wel in Nederland de nodige uitjes gedaan, want ja, in een camper had je die mogelijkheden ten tijde van de corona maatregelen.
We liepen bij het gebruik met z'n tweeën en hond wel tegen wat beperkingen aan.
Nu was de camper bedoeld om solo naar het noorderlicht te gaan jagen, en het gebruik in Nederland was eigenlijk een soort van niet verwachte bonus.
Eind 2021 was het zover en werd het noorderlicht met succes gezocht en gevonden.
Terug gekomen werd het plan opgevat dat er wellicht maar een zelfbouw camper moest komen, en zo'n Jumbo bezorg bus leek daar wel de ideale kandidaat voor.
Begin 2022 werd de Eura Mobil uitgezwaaid en opzoek naar een geschikte ex-Jumbo bus.
Die werd uiteindelijk gevonden in Groningen, en werd gereserveerd tot hij BPM vrij was.
Het grote ombouw avontuur kon beginnen.
Grtzzz,
Han
Hier nog een verslag van het ombouwen van een ex-Jumbo bezorg bus naar camper, of althans een poging daartoe.
De voorgeschiedenis is dat na een aantal jaren met de motor Scandinavië te hebben bezocht ik toch wel graag het noorderlicht wou zien.
Met de motor zou dit kunnen, maar met een camper leek mij dat een stuk beter.
Dus op jacht naar een geschikte camper.
Deze werd gevonden in de vorm van een Eura Mobil I 625 VB.
Begin 2020 mocht ik mij de trotse eigenaar noemen van voorgenoemde camper.
Toen kwam corona, en Scandinavië ging even onhold.
Intussen wel in Nederland de nodige uitjes gedaan, want ja, in een camper had je die mogelijkheden ten tijde van de corona maatregelen.
We liepen bij het gebruik met z'n tweeën en hond wel tegen wat beperkingen aan.
Nu was de camper bedoeld om solo naar het noorderlicht te gaan jagen, en het gebruik in Nederland was eigenlijk een soort van niet verwachte bonus.
Eind 2021 was het zover en werd het noorderlicht met succes gezocht en gevonden.
Terug gekomen werd het plan opgevat dat er wellicht maar een zelfbouw camper moest komen, en zo'n Jumbo bezorg bus leek daar wel de ideale kandidaat voor.
Begin 2022 werd de Eura Mobil uitgezwaaid en opzoek naar een geschikte ex-Jumbo bus.
Die werd uiteindelijk gevonden in Groningen, en werd gereserveerd tot hij BPM vrij was.
Het grote ombouw avontuur kon beginnen.
Grtzzz,
Han
Grtzzz,
Han
Han
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Renault Master Ex-Jumbo naar camper.
Om het voor mijn vrouw, en ook voor mijzelf wat inzichtelijk te maken hoe het een en ander er uit zou komen te zien de nodige schetsen gemaakt in SketchUp zodat er wat meer gevoel bij kwam wat de bedoeling was en wat zou kunnen werken met de beschikbare ruimte.
Hieronder de schetsen van het vertrekpunt van de ombouw.
Grtzzz,
Han
Hieronder de schetsen van het vertrekpunt van de ombouw.
Grtzzz,
Han
Grtzzz,
Han
Han
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Renault Master Ex-Jumbo naar camper.
Je gaat 'm niet omkeuren naar camper neem ik hieruit aan? Dat wordt wel een uitdaging met die bankjes achterin....tot bij BPM vrij was.
Bij ombouw naar camper mag je rest BPM aftikken.
Bij behoud bestelauto mag je volgens mij geen zitplaatsen achterin plaatsen. Dat is op te lossen door de zitplaatsen los als lading mee te nemen. Toch ff goed uitzoeken.
Verder leuk project en mooie wagen
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op za 05 aug 2023, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renault Master Ex-Jumbo naar camper.
Zoek en kijk ook even ophet youtube kanaal. Ombouw Jumbo bakwagen.
Deze meneer heeft er een hefbed in gemaakt.
Cees
Deze meneer heeft er een hefbed in gemaakt.
Cees
15 maart 2024 weer reizen door Europa 😊
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 01 feb 2022, 21:28
Re: Renault Master Ex-Jumbo naar camper.
Mooie sketchup impressie van je indeling. Leuk om te zien hoe veel verschillende indelingen er te maken zijn met de een ex-Jumbo.
Wij hebben er bewust voor gekozen om geen opening te maken in het kopschot, zag dat jij hier een schuifdeur gaat maken.
Veel succes met de bouw.
Wij hebben er bewust voor gekozen om geen opening te maken in het kopschot, zag dat jij hier een schuifdeur gaat maken.
Veel succes met de bouw.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Busje thuis, nu begint het leeg maken.
Alle stellingen van z'n vorige toepassing zitten er nog gewoon in.
Uitboren van de popnagels viel op z'n zachts gezegd nogal tegen.
De oplossing kwam van een zijdelingse opmerking van Belgische vrienden, waarom gebruik je niet een pneumatische hamer / beitel.
Dus naar de bouwmarkt en het bewuste gereedschap opgehaald.
Hiermee ging het super!
Na 2 avonden de buurt op een hoop gehamer te hebben getrakteerd was alles gedemonteerd.
Alles plus nog wat rondslingerende accu's naar een recycling firma in de buurt gebracht en we hadden een lege bak.
Nu kon het schoonmaken van de wanden beginnen.
Grtzzz,
Han
Alle stellingen van z'n vorige toepassing zitten er nog gewoon in.
Uitboren van de popnagels viel op z'n zachts gezegd nogal tegen.
De oplossing kwam van een zijdelingse opmerking van Belgische vrienden, waarom gebruik je niet een pneumatische hamer / beitel.
Dus naar de bouwmarkt en het bewuste gereedschap opgehaald.
Hiermee ging het super!
Na 2 avonden de buurt op een hoop gehamer te hebben getrakteerd was alles gedemonteerd.
Alles plus nog wat rondslingerende accu's naar een recycling firma in de buurt gebracht en we hadden een lege bak.
Nu kon het schoonmaken van de wanden beginnen.
Grtzzz,
Han
Grtzzz,
Han
Han
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Met de stellingen er uit bleek na een paar regenbuien er lekkage te zijn.
En wel in/op de hoeken, al is dat best lastig te vinden in een spier witte bak
Deze dus los gepeuterd en beter afgekit en weer terug geplaatst.
Heb gezien dat "Citybox" losse hoekstukken verkoopt, dus wellicht tzt een set nieuwe plaatsen.
Toch makkelijk zo'n steiger
En wel in/op de hoeken, al is dat best lastig te vinden in een spier witte bak
Deze dus los gepeuterd en beter afgekit en weer terug geplaatst.
Heb gezien dat "Citybox" losse hoekstukken verkoopt, dus wellicht tzt een set nieuwe plaatsen.
Toch makkelijk zo'n steiger
Grtzzz,
Han
Han
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Weer verder;
Na het dichten van de lekkage werd het duidelijk dat er toch wel wat koude bruggen zaten in de bak.
Om dit te verminderen heb ik alle zichtbare alu delen bekleed met 3 x 50mm armaflex tape.
Wat later werd duidelijk dat ook alle dwars balken in het dak condens veroorzaakten dus ook deze werden voorzien van een extra isolatie laag aan de binnenzijde.
Een verdere stap was het doorhangen van de achterdeur oplossen.
Met gesloten deuren hing de middelste duidelijk lager bij de sluiting.
Stellen met de bouten in de scharnierplaten mocht niet baten ivm gewicht van de deur versus klemkracht op sandwich panelen.
Dus een klein wigje geprint en deze geplaatst met behulp van een 3m boutje die hem eigenlijk alleen positioneert, zit niet vast gedraaid.
Dit werkt naar volle tevredenheid en de deur zit er mooi recht in als deze dicht is.
Na het nodige meten en plakbandjes plakken met maten om idee te krijgen van tot waar dingen zouden komen etc is het idee van de schuifdeur vervangen door een scharnierende deur.
Na inmeten en drie keer controleren de boor erin gevolgd door de decoupeerzaag.
We hadden die dag zo de smaak te pakken dat de achterste maxxfan er ook gelijk geplaatst werd.
Voor de basis constructie ga ik gebruikmaken van aluminium constructie profiel in de maat 3030.
Dit is voormij handiger mee te werken dan hout.
Hier dus een bestelling voor geplaatst.
Wordt vervolgt.
Na het dichten van de lekkage werd het duidelijk dat er toch wel wat koude bruggen zaten in de bak.
Om dit te verminderen heb ik alle zichtbare alu delen bekleed met 3 x 50mm armaflex tape.
Wat later werd duidelijk dat ook alle dwars balken in het dak condens veroorzaakten dus ook deze werden voorzien van een extra isolatie laag aan de binnenzijde.
Een verdere stap was het doorhangen van de achterdeur oplossen.
Met gesloten deuren hing de middelste duidelijk lager bij de sluiting.
Stellen met de bouten in de scharnierplaten mocht niet baten ivm gewicht van de deur versus klemkracht op sandwich panelen.
Dus een klein wigje geprint en deze geplaatst met behulp van een 3m boutje die hem eigenlijk alleen positioneert, zit niet vast gedraaid.
Dit werkt naar volle tevredenheid en de deur zit er mooi recht in als deze dicht is.
Na het nodige meten en plakbandjes plakken met maten om idee te krijgen van tot waar dingen zouden komen etc is het idee van de schuifdeur vervangen door een scharnierende deur.
Na inmeten en drie keer controleren de boor erin gevolgd door de decoupeerzaag.
We hadden die dag zo de smaak te pakken dat de achterste maxxfan er ook gelijk geplaatst werd.
Voor de basis constructie ga ik gebruikmaken van aluminium constructie profiel in de maat 3030.
Dit is voormij handiger mee te werken dan hout.
Hier dus een bestelling voor geplaatst.
Wordt vervolgt.
Grtzzz,
Han
Han
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Naast dat een ei is gelegd voor de constructie zitten we nog met de vraag; hoe te verwarmen, koken en warmwater maken.
Ik dacht eerst om er een LPG tank onder te bouwen, echter na de ervaringen met een trip naar Scandinavië en de beschikbaarheid van LPG vulstations, als mede via UK campervan youtubers ervan doordrongen dat LPG steeds meer een bijproduct is wat minder en minder gaat aangeboden worden bij reguliere tankstations, hier nog eens driftig over nagedacht.
Hoewel de Master lowliner gewoon op een bus chassis staat viel de ruimte eronder ook nog een keer tegen, waardoor de tank inhoud tegen zou vallen als ik ook nog bodemvrijheid wil houden (wellicht meer tussen de oren).
Dit geholpen door een andere opmerking van stroom kun je zelf opwekken, LPG (gas) zul je altijd moeten kopen gaf voor mij de doorslag om naar elektrisch / inductie te gaan kijken.
Er was immers sowieso al een omvormer en solar bedacht, dus met het "budget" wat nu niet gebruikt werd voor gas apparaten, kon het elektra deel uitgebreider en zwaarder worden.
Verwarmen was de keuze gevallen op een diesel lucht verwarmer.
En voor warmwater hadden we al wat boilers voorbij zien komen in 12 volt / 220 volt als wel motorwarmte dus hier kijken wat ons geschikt lijkt in beschikbare liters en benodigde inbouwruimte.
Voor het totaal plaatje nu dus uitzoeken wat we geschikt achten om aan te schaffen wat het bovenstaande plaatje werkbaar zou maken.
En natuurlijk de kosten in de gaten houden.
Ik dacht eerst om er een LPG tank onder te bouwen, echter na de ervaringen met een trip naar Scandinavië en de beschikbaarheid van LPG vulstations, als mede via UK campervan youtubers ervan doordrongen dat LPG steeds meer een bijproduct is wat minder en minder gaat aangeboden worden bij reguliere tankstations, hier nog eens driftig over nagedacht.
Hoewel de Master lowliner gewoon op een bus chassis staat viel de ruimte eronder ook nog een keer tegen, waardoor de tank inhoud tegen zou vallen als ik ook nog bodemvrijheid wil houden (wellicht meer tussen de oren).
Dit geholpen door een andere opmerking van stroom kun je zelf opwekken, LPG (gas) zul je altijd moeten kopen gaf voor mij de doorslag om naar elektrisch / inductie te gaan kijken.
Er was immers sowieso al een omvormer en solar bedacht, dus met het "budget" wat nu niet gebruikt werd voor gas apparaten, kon het elektra deel uitgebreider en zwaarder worden.
Verwarmen was de keuze gevallen op een diesel lucht verwarmer.
En voor warmwater hadden we al wat boilers voorbij zien komen in 12 volt / 220 volt als wel motorwarmte dus hier kijken wat ons geschikt lijkt in beschikbare liters en benodigde inbouwruimte.
Voor het totaal plaatje nu dus uitzoeken wat we geschikt achten om aan te schaffen wat het bovenstaande plaatje werkbaar zou maken.
En natuurlijk de kosten in de gaten houden.
Grtzzz,
Han
Han
- DucatoDolf
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Er lopen wat topics over inductie koken en wat je daar dus voor set up voor nodig hebt. O.a. in mijn ombouwtopic. Heb je eenmaal een flinke omvormer, dan kun je koelkast en boiler ook op 230V doen, wat vaak wat goedkoper in aanschaf is.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
En weer verder;
Na het gat zagen van de doorgang bleek de decoupeerzaag niet uit te blinken in haaksheid
Dus met de bovenfrees corrigeren.
Als kozijn oplossing voor een 3D geprinte oplossing gegaan.(camperbouw was excuus om 3D printer er thuis door te krijgen )
Het zagen en vervolgens passen en meten met inbouwen.
aangezien de wielkasten alleen maar stalen doosjes waren, deze voorzien van hout omhulsel welke ook gelijk geïsoleerd is.
Op de "garagevloer" een isolerende plaat aangebracht.
Het idee van de inductie plaat opbergen.
Keukenblok.
Een en ander begint vorm te krijgen.
Na het gat zagen van de doorgang bleek de decoupeerzaag niet uit te blinken in haaksheid
Dus met de bovenfrees corrigeren.
Als kozijn oplossing voor een 3D geprinte oplossing gegaan.(camperbouw was excuus om 3D printer er thuis door te krijgen )
Het zagen en vervolgens passen en meten met inbouwen.
aangezien de wielkasten alleen maar stalen doosjes waren, deze voorzien van hout omhulsel welke ook gelijk geïsoleerd is.
Op de "garagevloer" een isolerende plaat aangebracht.
Het idee van de inductie plaat opbergen.
Keukenblok.
Een en ander begint vorm te krijgen.
Grtzzz,
Han
Han
- BruurZenBuur
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 13 mei 2008, 22:43
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Die honingraat met lamineerlaag is supersterk en heel licht in vergelijking met multiplex.
Ik gebruik zo een van 15mm als bedplank in mijn slaaphefdak. (117x182cm) Heb de rand vol verlijmd met alu 20x20 hoekprofiel, ging best wat in met die honingraat aan de randen. Ik heb hem uit Barneveld vandaan.
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di 02 aug 2022, 16:54
Re: Van Renault Master (ex-Jumbo) naar camper
Mooi om te zien hoe iedereen zijn eigen manier van werken heeft.
Aluminiumprofielen had ik nog niet eerder gezien.
Waar kun je die honigraat platen met lamineerlaag vinden?
Aluminiumprofielen had ik nog niet eerder gezien.
Waar kun je die honigraat platen met lamineerlaag vinden?