Dolomieten tips

Plaats reactie
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Dolomieten tips



Bericht door truus53 »

Dit jaar weer richting Italië en een stop voor een paar dagen in de Dolemieten lijkt ons prachtig. Er is helaas zoveel informatie over allerlei passen en wandelingen te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mij werd verteld dat de dagwandeling vanaf passo de falzarego erg mooi is (tunnels). Drei zinnen ook, maar dat blijkt erg toeristisch met een dure tolweg. Ik weet zeker dat er best nog andere mooie wandelingen zijn, iemand nog tips? En ga je dan met de camper naar de startplek? Ben benieuwd hoe anderen dit regelen. Het mooiste is een camping van waaruit je een bus kunt pakken naar diverse wandelstartpunten lijkt me. Ik kom nu uit op Cortina d’ampezzo.
Is er route die we zeker moeten rijden?
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Dolomieten tips



Bericht door Hermes »

Ik zou zeggen kies deze route:
https://www.tomtom.com/nl_nl/routes/det ... ites-road/
Zeer mooi.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Dolomieten tips



Bericht door hurktoilet »

Vooraf dit: bekijk eerst de weerberichten: het hooggebergte, zeker van de Dolomieten, is schitterend, maar in de wolken krijg je daar niets van mee.
Drei Zinnen kost 45 euro, een krankzinnige prijs voor een krankzinnig uitzicht. Mooi met zonsondergang, maar zet ook je wekker voor zonsopgang. Na dat spektakel stap je weer lekker in bed om uit te slapen.
Passo Gardena: kom er na zeven uur en geniet eerste rang van zonsondergang. Dan vind je er een prachtige plek. Loop nog 30 meter de heuvel op en je kijkt ook naar de andere kant van de pas. De volgende ochtend komen medewerkers je al manen achteraan te gaan staan, op de tenen van de buurman, want het wordt druk overdag, te druk, maar dan vertrek je gewoon..
Passo Fedaia, aan de voet van de Marmolada, de koningin van de Dolomieten. Wilde plekjes te over rond de meren aan de top en relatief rustig, zie P4N.
Passo Pordoi: de col zelf is een gekkenhuis, maar iets oostelijker heb je bij dalstation kabelbanen een royale gravelparking waar je prima kunt staan.
Passo Sella: een pas om alleen maar langzaam overheen te rijden. Echt schitterend, maar deze zondag lukte het me in de drukte niet om daar een plekje te vinden om de camper daar te parkeren.
Tot slot: houd er rekening mee dat de prijzen van campings en camperplaatsen in deze regio absurd zijn geworden. 50 euro per nacht op een nette,maar simpele camping is heel gewoon, we betaalden ook al 44 euro op een camperplaats. En simpele gemeentelijke camperplaatsen zoals in Frankrijk kun je hier vergeten.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Dolomieten tips



Bericht door truus53 »

Dank voor de waardevolle tips! Ik ga de genoemde plekjes opzoeken.

Vorige keer reden we over Zwitserland Italië in, voor Dolemieten lijkt Oostenrijk logischer toch?
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Dolomieten tips



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Bovenop de Falzarego pas kun je (gratis) overnachten. Pak hier de Gondel en wandel de 13 km lange route (die wij in de winter per SKI doen) naar San Cassiano. Terug met de bus. Prachtige dagtocht. Zo zijn er vele overnachting plaatsen langs de 4 pasroutes. Kijk eens op Park4Night. Groet Eric
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Dolomieten tips



Bericht door Hermes »

truus53 schreef:
ma 17 jul 2023, 9:03
Dank voor de waardevolle tips! Ik ga de genoemde plekjes opzoeken.

Vorige keer reden we over Zwitserland Italië in, voor Dolemieten lijkt Oostenrijk logischer toch?
Je kunt het beste over de Fernpas en daarna de Resschenpas nemen. En als je langs de snelweg via Landeck naar Nauders rijdt hoef je ook
geen tol te betalen. Op je navigatie kun je ingeven tolwegen vermijden (Oostenrijk).
Succes.
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Dolomieten tips



Bericht door TonenJolanda »

Wij hebben een paar jaar geleden deze gelopen: https://bergwijzer.nl/reportage/wandeli ... dolomieten

Prima te doen als beginners die we toen waren.
Groet, Ton
Gebruikersavatar
truus53
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 04 jun 2012, 16:03

Re: Dolomieten tips



Bericht door truus53 »

Bedankt voor de tips, ze staan genoteerd.
Peter+Annie
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Dolomieten tips



Bericht door Peter+Annie »

Hermes schreef:
ma 17 jul 2023, 11:44
truus53 schreef:
ma 17 jul 2023, 9:03
Dank voor de waardevolle tips! Ik ga de genoemde plekjes opzoeken.

Vorige keer reden we over Zwitserland Italië in, voor Dolemieten lijkt Oostenrijk logischer toch?
Je kunt het beste over de Fernpas en daarna de Resschenpas nemen. En als je langs de snelweg via Landeck naar Nauders rijdt hoef je ook
geen tol te betalen. Op je navigatie kun je ingeven tolwegen vermijden (Oostenrijk).
Succes.
Je bedoelt natuurlijk dat je ,komende vanaf de Fernpas, niet de Landeckertunnel moet nemen, maar door moet rijden en door de stad Landeck moet rijden.
de Landecker tunnel is n.l wél vignetplichtig.

https://www.google.nl/maps/dir/47.17281 ... ?entry=ttu
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6798
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Dolomieten tips



Bericht door evdoetelaar+larana »

Passo Gavia is ook de moeite waard als je camper niet al te groot is en je voldoende motorvermogen hebt. https://www.google.nl/maps/place/Gaviap ... ?entry=ttu.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Plaats reactie