Daklijst/aluminiumstrip(?) vervangen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Geert95
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 jul 2023, 19:26

Daklijst/aluminiumstrip(?) vervangen



Bericht door Geert95 »

Hallo mede-camperaars! Helaas ben ik laatst met mijn Fiat Ducato Benimar (1998) tegen een paal aangereden waardoor (ik denk dat het zo heet) mijn daklijst / aluminium strip los is komen te zitten en compleet verbogen is.

Nu wil ik dit graag zelf (of laten) repareren. Volgende week heb ik wel een reisje gepland staan met m’n camper naar Frankrijk en zou voor nu een noodoplossing willen toepassen.

Ik zit zelf te denken om het gebogen gedeelte eraf te zagen, vervolgens een rubberen band aansluitend plakken, de losse delen opnieuw kitten en dan maar hopen op goed weer in Frankrijk.

De strip zit op het dak gelukkig nog wel goed vast. Het gaat dus echt enkel om het gehele stuk vanaf de bocht. De kunststofstrip die onder de aluminium (nu gebogen) strip zit, zit er nog wel helemaal op. Wel zie ik hier en en daar de strip wat los zitten.

Heeft een van jullie tips welke materialen zoals kit (en wellicht een goede rubberen strip/band of iets anders) ik hier het beste voor zou kunnen gebruiken? Het is echt even een noodoplossing, ik kan hopelijk dit najaar nog terecht voor een vakkundige reparatie bij een garage.

Zie foto’s voor de schade.
Bijlagen
IMG_7572.jpeg
IMG_7572.jpeg (125.37 KiB) 11039 keer bekeken
IMG_7573.jpeg
IMG_7573.jpeg (190.24 KiB) 11039 keer bekeken
BoxerCamp
Berichten: 394
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Daklijst / aluminiumstrip (?) vervangen



Bericht door BoxerCamp »

Als het alleen om een deuk of los profiel gaat. Zou ik het verder niet afzagen of verwijderen.
Rubber terug in het profiel kloppen en als nood het profiel links er rechts afkitten.
Zodat het voorlopig op zijn plek blijft.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert95
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 jul 2023, 19:26

Re: Daklijst / aluminiumstrip (?) vervangen



Bericht door Geert95 »

Dank voor je reactie. Het lijkt op de foto alsof het een rubber is die loszit, maar het is echt van aluminium, dus "er terug in kloppen" zal niet zo makkelijk gaan ben ik bang gezien de strip echt best wel verbogen en verfrommeld is.

Vandaar mijn suggestie om het tijdelijk af te plakken met een rubberen band/tape o.i.d. Ik ben nog een beetje zoekende naar de meest ideale noodoplossing. Alle tips zijn dus van harte welkom!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Daklijst / aluminiumstrip (?) vervangen



Bericht door hathi »

Voor nood,kun je de strip wat op spanning trekken,zodat deze zoveel mogelijk recht te duwen is ,dan iets bij elkaar knijpen ,zodat het stukje voor stukje in het nog bestaande allu dakprofiel past,…en dan weer drukken op de strip,zodat deze weer uit elkaar gaat, en in het profiel klemt, ..mss kun je daarvoor een stukje hout of hamer steel gebruiken om de grootste deuken in de strip,naar buiten te drukken,het is maar Alluminium, succes
Hans
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Daklijst / aluminiumstrip (?) vervangen



Bericht door EasyBee »

Geert95 schreef:
vr 07 jul 2023, 10:53
Vandaar mijn suggestie om het tijdelijk af te plakken met een rubberen band/tape o.i.d. Ik ben nog een beetje zoekende naar de meest ideale noodoplossing. Alle tips zijn dus van harte welkom!
Als je al gaat plakken met tape https://tapes-shop.nl/3m-extreme-sealin ... 6-5-m.html
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie