uitschrijven BRP camper verzekeren

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
poolnoodle
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 16 apr 2021, 9:11
Contacteer:

uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door poolnoodle »

Beste mede forum gebruikers!
Wij gaan reizen voor max 3 jaar, met een (over een jaar) leerplichtig kind. Binnen de wetgeving is dan bepaald dat als je geen contact met de leerplicht wenst je je uitschrijft. Dit gaan wij doen omdat het ons meer vrijheid geeft. Maar Nederland zou Nederland niet zijn als er niet 100000 adders onder het gras zouden zitten. want waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ;)

Probleem waar wij tegenaan lopen is dat geen enkele verzekeraar je campertje wilt verzekeren als je geen woonadres hebt. Zorg verzekering hebben wij via de SVB geregeld, wij worden tijdelijk in een RNI gemeente ingeschreven en met deze regeling kan een verzekeraar een zorgverzekering wettelijk niet weigeren. Alle andere verzekeringen, al zou het bij de zelfde maatschappij zijn, die gaan dus mooi niet door!

De uitschrijving is dus enkel voor de leerplicht. En we hebben dus ook de intentie om weer terug te keren, of in het buiteland te settelen, we zien wel!

Mijn concrete vraag is, zijn er andere camperaars/Vanlifers die de verzekeringskwestie hebben weten te tackelen? OOM/Expat kan geen voertuigen verzekeren. Univé, waar ik al trouw 15 jaar aan doneer stopt de samenwerking.

Heeft iemand hier het antwoord op? als ik het forum doorzoek zie ik alleen eindeloze discussies en persoonlijke meningen over plannen, voor de duidelijkheid, daar ben ik niet naar opzoek ;)

Bedankt voor het mee denken toppers!
Je kan ons volgen op instagram/debendevandrie of op onze website www.debendevandrie.com
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren.



Bericht door Tabbert classic 570 »

Ik ben ook bezig met het lang camperen. Het enige wat je zou kunnen doen is bij een vriend-familie inschrijven. Een postadres is volgens mij voor max 1 jaar. En een zorgverzekering voor het buitenland ( naam even vergeten is ook 6 tot max 12 maanden.
Als je vrouw/man laat uitschrijven dan denk ik dat jouw kind niet schoolplichtig is, als hij/zei het ouderschap volledig draagt. Maar daar zou je even achteraan moeten gaan.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door DucatoDolf »

Los van mijn mening denk ik dat het wellicht handiger is om iets te doen met thuisonderwijs of onderwijs op afstand. Daar al aan gedacht?
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren.



Bericht door Schouwen »

Tabbert classic 570 schreef:
di 04 jul 2023, 16:24
Ik ben ook bezig met het lang camperen. Het enige wat je zou kunnen doen is bij een vriend-familie inschrijven. Een postadres is volgens mij voor max 1 jaar. En een zorgverzekering voor het buitenland ( naam even vergeten is ook 6 tot max 12 maanden.
Als je vrouw/man laat uitschrijven dan denk ik dat jouw kind niet schoolplichtig is, als hij/zei het ouderschap volledig draagt. Maar daar zou je even achteraan moeten gaan.
Met postadres zul je ongetwijfeld het briefadres bedoelen, maar is wel een totaal ander ding!
En aan een briefadres zit geen wettelijk maximum. Zolang je aan de voorwaarden van het (reeds verleende) briefadres blijft voldoen, heb je er recht op.
Wij hebben het al meer dan 4 jaar, ik ken er met 15 en 12 jaar.
Later is nu al…
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Schouwen »

Van Aveco weet ik, dat ze vrij ver gaan met camperverzekeringen, zeker met een briefadres.
Maar in het RNI?
Dan zul je ze moeten bellen.
En nooit reppen over permanente bewoning, je gaat veel, vele malen, korte en lange reizen maken…
Later is nu al…
Arend1987
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 11:11

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Arend1987 »

Heb je toevallig al meer duidelijkheid?
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Schouwen »

Ondertussen kennen wij een stel met twee kinderen. Zij heeft zich uitgeschreven. Hij niet.
En dat werkt al 4 of 5 jaar prima.
Later is nu al…
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

Het antwoord op de vraag is kort en bondig nee. Dit ligt niet primair bij de verzekeraar maar bij de RDW. Als je niet bent ingeschreven in de BRP kan de rdw bij gebrek aan een woonadres de auto niet op naam stellen. Voor de verzekeraar is van belang dat kentekenhouder, eigenaar en regelmatige bestuurder op het zelfde adres wonen.
Een briefadres kan hier geen uitkomst bieden, het is niet meer zo dat dit voor onbepaalde tijd wordt uitgegeven, maar voor maximaal 8 maanden. Dit omdat de gemeenten de verplichting hebben iemand die niet minimaal 4 maanden per jaar in Nederland verblijft uit te schrijven. Artikel 8 in de wet BRP geeft een uitweg dat de gemeente een briefadres voor onbepaalde tijd kan uitgeven, maar veel gemeenten zijn hier terug houdend in. Uit eigen ervaring weet ik dat de gemeente zo maar (mogelijk door tipgever uit je eigen omgeving of die van de briefadresgever) van je kan verlangen dat je aantoont aan die vier maanden verplichting voldoet.
Los daarvan is de essentie dat je niet woont op het briefadres en dus niet voldoet aan de voorwaarden die de verzekering stelt.
Een uitweg is er wel, maar die is niet eenvoudig. Richt een bv op en neem als DGA een auto van de zaak.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door metatoon »

T's stelde deze vraag 4 juli.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Schouwen
Berichten: 313
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door Schouwen »

roscher schreef:
do 29 feb 2024, 15:18
Het antwoord op de vraag is kort en bondig nee. Dit ligt niet primair bij de verzekeraar maar bij de RDW. Als je niet bent ingeschreven in de BRP kan de rdw bij gebrek aan een woonadres de auto niet op naam stellen. Voor de verzekeraar is van belang dat kentekenhouder, eigenaar en regelmatige bestuurder op het zelfde adres wonen.
Een briefadres kan hier geen uitkomst bieden, het is niet meer zo dat dit voor onbepaalde tijd wordt uitgegeven, maar voor maximaal 8 maanden. Dit omdat de gemeenten de verplichting hebben iemand die niet minimaal 4 maanden per jaar in Nederland verblijft uit te schrijven. Artikel 8 in de wet BRP geeft een uitweg dat de gemeente een briefadres voor onbepaalde tijd kan uitgeven, maar veel gemeenten zijn hier terug houdend in. Uit eigen ervaring weet ik dat de gemeente zo maar (mogelijk door tipgever uit je eigen omgeving of die van de briefadresgever) van je kan verlangen dat je aantoont aan die vier maanden verplichting voldoet.
Los daarvan is de essentie dat je niet woont op het briefadres en dus niet voldoet aan de voorwaarden die de verzekering stelt.
Een uitweg is er wel, maar die is niet eenvoudig. Richt een bv op en neem als DGA een auto van de zaak.
[/quote

Een briefadres heeft GEEN maximum duur, wordt absoluut met heen woord over gerept in de wet brp.
Hoe vaak moet dit nog herhaald worden?
En zolang je het hebt, kun je nog steeds je camper verzekeren, alleen de keus is dun, Aveco doet het en sporadisch een enkele andere, maar vaak weer voor beperkte tijd.
Ik herhaal het voor de zekerheid nog maar een keer:
Een briefadres heeft GEEN maximum looptijd.🙄

En het zal in dit geval ook idd niet voldoen, omdat meestal toch wordt gecontroleerd op die vier maanden NL.
Later is nu al…
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

De uitvoering berust bij de gemeenten, daarom staat er in de wet BRP niets over de uitvoering van het briefadres. De wet BRP is een kader wet, deze gaat vrijwel altijd vergezeld van een amvb, waarin zaken verder worden uitgediept. Voor de daadwerkelijke uitvoering is er dan nog de regeling, soms centraal en soms gedelegeerd. Je moet deze drie zaken combineren om tot de juiste conclusie te kunnen komen.

Art 2.4 en 2.6 geven duidelijk aan dat personen die meer dan 1/3 van de tijd niet in Nederland verblijven niet voor inschrijving van de brp in aanmerking komen.

Je moet in dit geval de regeling die de gemeente van jou keuze bekijken en deze zal doorgaans ergens tussen de 6 en 8 maanden zijn. Die acht maanden wordt gehanteerd omdat na deze periode de gemeente je moet uitschrijven. Deze verplichting is wel degelijk in de wet BRP terug te vinden.https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/b ... ente-5d6c2# hier de link naar de betreffende regeling zoals de gemeente Amsterdam er mee omgaat, maximaal 8 maanden. Ik denk dat een aantal oudere deelnemers zich eens goed moeten inlezen in de wijzigingen die er de laatste paar jaar in de wet BRP zijn doorgevoerd. Als je langer dan een jaar of drie een briefadres hebt dan kan dat inderdaad een onbeperkt adres zijn, maar je loopt dan zonder meer de kans dat je door de gemeente wordt uitgeschreven. Ze zullen je waarschijnlijk wel eerst in de gelegenheid stellen eerst aan te tonen dat je meer dan 4 maanden per jaar in Nederland verblijft.
Laatst gewijzigd door roscher op do 29 feb 2024, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

@metatoon, is het onderwerp minder relevant omdat het wat ouder is?
Ik denk dat er nog aardig wat ouderen die langdurig in het buitenland verblijven raar van de bok gaan dromen.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door EasyBee »

Omdat het er zijdelings mee te maken heeft, toch even dit.
Als je niet ingeschreven bent in de BRP, bouw je geen AOW rechten op. Je kunt je dan wel vrijwillig verzekeren van AOW, maar dat kost uiteraard geld. Voor de bepaling van je AOW rechten wordt vanaf de ingangsleeftijd van je AOW uitkering 50 jaar terug gekeken. In die 50 jaar kun je in stapjes van 2% per jaar 100% AOW opbouwen, door in Nederland in de BRP ingeschreven te staan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
roscher
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 09 jun 2023, 7:25

Re: uitschrijven BRP camper verzekeren



Bericht door roscher »

Nog een zijdelings dingetje.
De belastingdienst hanteert andere regels dus zelfs als je uitgeschreven bent ben je nog belastingplichtig in Nederland.
Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.
Plaats reactie