Contant geld meenemen?

Stinkerbell77
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 jun 2023, 20:44

Contant geld meenemen?



Bericht door Stinkerbell77 »

Hoi,

Wij gaan komende augustus naar zweden en willen voornamelijk in de natuur met de camper staan, nu is dat volgens mij niet zo moeilijk in Zweden. Mijn vraag is nemen jullie veel cash (Zweedse Kronen) om te betalen bij diverse camperplaatsen die een bijdrage vragen?

Wat is zo'n beetje de standaard qua bijdrage? bijvoorbeeld als het top was € 10,-?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

met vriendelijke groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 224
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Cash Geld meenemen



Bericht door Chateau »

In mei jl. zijn we door Zweden gereden en bij een van de eerste stadjes hebben we voor ca € 100 kronen uit de muur gehaald. We moesten uiteindelijk ons best doen de kronen kwijt te raken, in een restaurant konden we niet eens cash betalen. De supermarkt accepteerde wel cash, maar verder ging nagenoeg alles probleemloos met de creditcard.
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Cash Geld meenemen



Bericht door Hoekje »

Het “probleem” is dat sommige ställplatser een bordje hebben dat je kan SWISHEN….(100, of 200, of 250 SEK).
Tja.. dát kunnen toeristen dus niet, dat kan alleen als je een inwoner van Zweden bent.
Dan kan je dus regelmatig wél met contanten betalen, door het in envelop te doen die er vaak bij hangt. ( of je staat er gratis.)
Daarnaast kan je op de rommelmarktjes (in het Zweeds: Loppis(ar) die je overal tegenkomt, contant betalen (of SWISHEN).
Parkeren: daarvoor download je de app die aangegeven staat op de parkeerautomaat.
Verder kan je echt overal met je betaakaart of creditcard betalen.
Ik zou niet meer dan 100 euro aan contant opnemen. De euro is momenteel meer waard dan de de SEK. Je kan dus meer kopen voor je geld. Wissel niet van tevoren SEK dat is duur en niet nodig. In Zweden kan je in heel veel supermarkten geld bij de automaat opnemen. Veel genoegen in Zweden.
Stinkerbell77
Berichten: 4
Lid geworden op: do 15 jun 2023, 20:44

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Stinkerbell77 »

Super bedankt allemaal, heeft ons zeer geholpen.

Mvg
Patrick
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door DonaldDuck »

In Noorwegen en Zweden betaal ik OVERAL cash. Geen enkel probleem voor ze.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Aloys »

Cash is relatief duur, afhankelijk van waar je het ophaalt.

Wij hadden nog voor een paar tientjes aan Zweeds geld van enkele jaren geleden, daarmee hebben we het bijna 2 weken uitgezongen. We hebben overal betaald met mobieltje of pinpas, ook voor de kleinste dingen, behalve op vrije kampeerplaatsen waar we SEK 60 in een envelopje moesten doen.

De Zweedse kroon doet ongeveer € 0,085 en SEK 100 is dus € 8,50. Dus hebben we bij een supermarkt SEK 1000 opgehaald. Daar komen kosten bij van de geldautomaat, waardoor SEK 100 nu opeens € 9,50 kost: dat is dus bijna 12% meer.

Op een camping reed de eigenaar op een elektrisch scootertje rond. Ik vroeg hem waar ik moest betalen. Wacht maar even, zei hij, en kwam een paar minuten later weer aanrijden met een portable betaalapparaatje! :D

Ik heb (als ouwe l.l van 68) deze vakantie het betalen met mijn mobiel ontdekt. Ideaal! Ik heb namelijk bijna nooit een portemonnee bij me, maar wel altijd mijn telefoon. Nu kan ik daarmee een kop koffie betalen in het tegenoverliggende café, wanneer mij echtgenote uitgebreid een grote loppis bezoekt!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door roma »

Vergeet je de kosten van de eigen bank niet? Volgens mij worden er door de eigen bank ook nog kosten in rekening gebracht voor het opnemen van vreemde valuta, het omwisselen, koersverschillen.

Ik ben met je eens dat koffie beter smaakt als je partner erg lang in een winkel rondstruint.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Camperic »

Klopt :thumbup:
Kies bij een geldautomaat ook niet voor het omrekenen naar € :idea:
Die keuze krijg je en daar staat dan bij wat je voor de opname betaalt.
Kies je echter voor het onbekende :wink: , dus niet omrekenen, dan wordt er minder afgeschreven van de bankrekening!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door roma »

En dan zijn staatsbanken vaak gunstiger dan die kleine onbekende geldautomaten. Dat kan heel veel schelen.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1735
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Sandor Gora »

Wie mijn geld helemaal daar naar toe brengt en in die automaat klaar legt voor me, die mag wel wat verdienen, hoor.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Marco Polo »

Maar die SEK (of andere vreemde valuta) naar euro conversie is echt de limit qua geldklopperij.
Dan mag je een bank wat gunnen maar als je daar in mee gaat ben je toch echt gekke henkie :mrgreen: :crazy:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10209
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Peter LMC »

Haalt het geld bij een bankgebouw uit de muur en niet bij een automaat ergens in supermarkt of zo.
En laat de wisselkoers bij je eigenbank in NL toepassen.
Het scheelt mij (hier in de USA of Canada) telkens zo'n 25 euro dat ik beter af ben.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door Aloys »

Nu gaan jullie allemaal tips en opmerkingen aan mijn adres sturen, maar het gaat hier om de topicstarter die ik wat wijzer wilde maken! :D
Ik weet dat het mij bij een supermarkt uit zo'n automaat extra geld kost, maar ik had het toevallig nodig omdat ik de volgende ochtend een radio-rommelmarkt bezocht en ik daarvoor niet geld wilde lenen van mijn Zweedse radiovrienden...

Ik doe zoveel mogelijk met mijn pinpas of met mijn mobiel en dat bevalt super! :D We hebben ons toch 2 weken gered met die paar tientjes aan Zweeds geld die we nog over hadden van 5 jaar geleden.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DonaldDuck
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 01 jul 2022, 15:12

Re: Contant geld meenemen?



Bericht door DonaldDuck »

Aloysius, je bent inderdaad een
Aloys schreef:
za 19 aug 2023, 7:31
ouwe l.l van 68
als je met je mobiel betaalt en dat fraai vindt. Cash = vrijheid, als jij liever in een dictatuur leeft...
En op de gemiddelde smartphone zitten 30 apps die ALLES op je scherm, microfoon en alles wat verder in je smartphone gebeurt allemaal opnemen, doorgeven en die informatie verkopen. Apple en Google horen daar ook bij, en probeer maar eens een de-googled telefoon te vinden want die heb jij vast niet. Weten ze gelijk dat je op vakantie bent en ze thuis kunnen inbreken. Dan ben je echt achterhaald als je dat als betaalmiddel gebruikt en dar positief over bent.

Contant geld heeft nooit storing en is goedkoop bij een cash automaat bij een bank te krijgen. Betaal je anders dan heb ik in Zweden bij mensen kosten meegemaakt van €4,50 per transactie en je privacy verkocht je mee, lekkere kop koffie dan.
Plaats reactie