hoe is verblijf in Marokko te verlengen?

Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door bensto »

Goedenavond
Mijn vraag: Heeft iemand ervaring hoe je je verblijf in Marokko kunt verlengen na de eerste 90 dagen?

Achtergrond: ik lees op het forum bijvoorbeeld ‘ verlengen kan op het politiebureau’ of 'verlengen is omslachtig' waarvan ik niet weet hoe ik deze antwoorden moet waarderen. Vandaar de vraag naar ervaringsdeskundigheid.
Toelichting. Een familielid verblijft nu als toerist (niet met camper) in Marokko en haar 90 dagen zitten er bijna op. Zij wil daar langer verblijven. Ik heb gezocht op het forum en daarbuiten en kwam deze link tegen https://www.consulat.ma/nl/te-verlenen-soorten-visa met informatie van het Marokkaanse consulaat waarvan ik opmaak dat het gaat om een lange termijn visum en dit formulier https://www.consulat.ma/sites/default/f ... reVisa.pdf. Als deze informatie juist is, dan de vraag: waar / bij wie lever je het formulier in? Hoe lang duurt de afhandeling? Moet er behalve dit formulier nog meer worden aangereikt? Hoe wordt gecheckt of je over voldoende financiele middelen beschikt? Als dit verlengen (heel) ingewikkeld of omslachtig is danwel erg lang duurt, kun je dan niet beter naar Ceuta en dan opnieuw Marokko binnengaan met een nieuw stempel voor 3 maanden in je paspoort?
(Zijn dus eigenlijk twee vragen he)

NB (off topic) hoe ' verberg' je ook alweer een url in een woord? Te lang geleden iets gepost.
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door veetee »

Ik heb alleen een antwoord op je NB vraag:

dit:

Code: Selecteer alles

Deze [url=http://www.camperforum.nl]link (url)[/url] verwijst naar het camperforum.
Geeft :

Deze link (url) verwijst naar het camperforum.

Succes met de andere vraag.
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door bensto »

dank veetee
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door roma »

Interessante vraag. Uit de eerste link haal je al veel duidelijkheid:
- een bestaand visum kan in Marokko NIET gewijzigd worden. Dat kan alleen in land van herkomst.


Border hoppen is in veel landen uitgesloten. Weet niet of dat in Marokko ook zo is. Dus bv even naar Maretanie en weer terug.

Moet er geen 90 dagen tussen zitten om weer in Marokko terug te komen?

Financien kan je aantonen met afschrift van je bankrekening / met overzicht van je reguliere inkomsten.

Regels van Mar lijken veel op de Schengenregels. Samengevat: moeilijk.

Ik (Nl paspoort) dacht met mijn partner (ZuiAfrikaans paspoort) die Schengenregels te “nemen” door 90 dagen in Mar door te brengen en dan weer terug Spanje (=Schengen) in. Maar…. wij kunnen pas terug van Mar naar Spanje op dag 91 en niet op dag 90. Zo nauw luistert dat. Er zit dus voor ons niets anders op dan heen en weer vliegen tussen Nl en ZA. Duur en lomp.

In de regel verloopt de papierwinkel via de Mar ambassade en in het ergste geval via FVS Global, maar dan ben je aan de goden over geleverd. Waar je in Marokko moet zijn weet ik niet.
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door bensto »

Goedemiddag
Heb net even gebeld met het call center van het Marokkaans consulaat. Waarom ook niet? (08000223848). Zij adviseren in Marokko naar de plaatselijke politie te gaan - die kijken naar de mogelijkheden en bemiddelen. Mogelijkheid is: verblijf verlengen (ik denk: stempel in paspoort voor weer 3 maanden) of visum aanvragen (ik denk: dan geldig voor max 1 jaar). Ben dan toch benieuwd wie hier ervaring mee heeft.
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45237
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door thole »

Dag Ben,
we hebben zelf nooit verlengd maar kennen wel de nodige camperaars die dat wel doen of gedaan hebben. Het is tamelijk eenvoudig, je moet wel even een vaste verblijfplaats hebben voor een week of zo. Het gaat hier dan wel over een verlenging van opnieuw 3 maanden.
Zie hier bij de tips van de Keizersreizen:

https://www.dekeizersreizen.nl/tips-voo ... o-demande/

Je kunt ook even het land verlaten (Ceuta, Melilla)) en dan weer terug gaan.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door roma »

Dat klinkt redelijk eenvoudig voor personen met een Nederlands paspoort. Dan kan je, zoals Thole zegt, even de grens over bij Ceuta en weer terug. Voor andere nationaliteiten kan het moeilijker, zelfs onmogelijk zijn. Zeker als je afhankelijk bent van een Schengenvisum.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door kampo »

Volgens wat ik erover lees kan je ofwel
Met 3 maand verlengen door eventjes het land te verlaten
Ofwel een verlenging aanvragen bij het dichtst bijzijnde commissariaat.
Recente nformatie hierover moet je bij de ambassade opvragen.
Natuurlijk heb je nooit garantie dat dit gaat lukken.
Als jullie een verschillende nationaliteit hebben dan kan het zijn dat de ene verlenging krijgt en de andere niet.
Hangt van de politieke situatie van het moment af is per land verschillend en ook van jullie persoon.

Wij verlengen hier tenslotte ook niet zomaar voor iedere toerist of buitenlander.

Er zijn nog andere aandachtspunten
..ook opletten met de maximale termijn voor de tijdelijke invoer van je voertuig, hond,....
...opletten als je niet gehuwd bent en met een vrouw betrapt wordt. De regels zijn daar anders als bij ons en ingegeven door de Islam.

Tja Marokko heeft zijn eigen regels, net zoals veel landen...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45237
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door thole »

Goedenavond
Mijn vraag: Heeft iemand ervaring hoe je je verblijf in Marokko kunt verlengen na de eerste 90 dagen?
Naast de mogelijkheden die ik al aangaf kun je ook even met het vliegtuig naar Nederland heen en weer.
Uit milieuoverwegingen is dit echter een laatste optie.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door bensto »

Goedenavond
Dank voor alle bijdragen - het wordt mij steeds duidelijker. Nog even puntjes op de i ook nav ervaring van Roma: als je op dag 90 op en neer Ceuta doet, krijg je geen nieuw stempel, moet je een dag in Ceuta blijven want dan pas is stempel verlopen. Als je dag 91 (of 95 of 101) op en neer gaat, ben je eigenlijk te laat, want datum is verlopen. Gaat er dan iemand bij het hek aan Marokkaanse of Spaanse zijde moeilijk doen? Oftewel: luistert het zo nauw of zoek ik nu een spijker op veel te laag water?
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45237
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door thole »

Dan heb je een probleem aan Marokkaanse zijde van de grens, je bent in overtreding want je bent langer dan 90 dagen in het land gebleven. Dan krijg je met de Marokkaanse bureaucratie te maken.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door PaulBng »

kampo schreef: ...opletten als je niet gehuwd bent en met een vrouw betrapt wordt. De regels zijn daar anders als bij ons en ingegeven door de Islam.

Tja Marokko heeft zijn eigen regels, net zoals veel landen...
Echt?
Dus je kunt niet met je vaste vriendin gaan tenzij je getrouwd bent?

Paul
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door TestCase »

Wees gerust Paul, ze respecteren de toeristen maar voor Marokkanen zijn er andere, strengere, regels.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
roma
Berichten: 4581
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: hoe is verblijf in Marokko te verlengen?



Bericht door roma »

bensto schreef:
do 29 jun 2023, 23:26
….als je op dag 90 op en neer Ceuta doet, krijg je geen nieuw stempel, moet je een dag in Ceuta blijven want dan pas is stempel verlopen. Als je dag 91 (of 95 of 101) op en neer gaat, ben je eigenlijk te laat, want datum is verlopen…..
Dus….maar wel even goed uitzoeken….op dag 90 naar Ceuta, hotel zoeken en op dag 91, 92, whatever, terug Marokko in. Zorg wel dat je in- en uitreisstempels in je pas krijgt.
Ben benieuwd of dat lukt met een Ned paspoort.
Plaats reactie