Reisverslag Zuid-Noorwegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

Voor de familie heb ik een reisverslag gemaakt van onze belevenissen in Zuid-Noorwegen. We zijn nog onderweg, woensdag stappen we weer op de boot naar Denemarken en rijden dan in 2 dagen naar Nederland.

Misschien leuk om een indruk op te doen van het reizen in Noorwegen met camper en onze hond Waldo.
https://r2-op-stap.jouwweb.nl/reizen/noorwegen-2023

DJI_0079.jpg
DJI_0079.jpg (96.37 KiB) 9362 keer bekeken
Kaart bijna rond.jpg
Kaart bijna rond.jpg (185.69 KiB) 9359 keer bekeken
Gebruikersavatar
Unit 13
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 16:48
Locatie: Texel

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Unit 13 »

Goedenavond Fotor,

Geweldig om te zien en om het verslag te lezen, herkenbaar ook.
Nagenoeg dezelfde route ook gereden.
Erg leuk om weer te zien, beetje voorpret voor onze reis.
Nog een kleine week en dan gaan wij ook weer naar Noorwegen.
Waarschijnlijk ook de weg 9 omhoog (voor ons 1ste keer)

Fijne dagen nog gewenst
Groet Willem
De Horizon Voorbij
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

Willem, dank voor je leuke reactie.

Weg 9 naar boven is mooi, maar nog niet het hoogtepunt. Als je nog wat verder naar boven kunt: ik vond weg 40 van Rjukan naar Geilo over de Hardangervidda en weg 51 door Jotunheimen supergaaf. Maar kies vooral je eigen weg 8-) .
Gebruikersavatar
Unit 13
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 16:48
Locatie: Texel

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Unit 13 »

Goedenavond Fotor,

Dank voor de tip, ook die wegen zijn ons bekend. :D
Reizen bijna ieder jaar naar Noorwegen, Via Zweden of zoals nu weer vanuit Hirtshals.
Vanuit Kristiansand wel links en rechts af langs de kust gereden ,maar nog niet eerder de weg 9 omhoog.
Dit jaar richting Runde, en verder zien wij wel.
Ooit de Lofoten, tot nu toe zijn wij niet hoger in Noorwegen geweest dan Jossund bjugn (weg 721)iets boven Trondheim.
De Horizon Voorbij
rmas
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:22

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door rmas »

Mooi! Wij vertrekken a.s. dinsdag met de nachtboot van Embden naar Kristiansand. Waar is jullie camping van dag 19? Met die luchtfoto? Dat lijkt ons ook wel wat maar ik kon het niet terugvinden op je kaartje.
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

rmas schreef:
za 10 jun 2023, 19:03
Waar is jullie camping van dag 19? Met die luchtfoto? Dat lijkt ons ook wel wat maar ik kon het niet terugvinden op je kaartje.
Dat is Legå camping in Ualand: https://legaacamping.no/
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

Dit is overigens de uiteindelijke route geworden.
Route Noorwegen.jpg
Route Noorwegen.jpg (168.06 KiB) 8991 keer bekeken
Inclusief heen- en terugreis, totaal 4108 km.
Route totaal.jpg
Route totaal.jpg (90.59 KiB) 8991 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

En hier nog wat dronebeelden van onze Noorwegen vakantie.
Wat een gaaf land is het toch.

https://www.youtube.com/watch?v=q3h-BPuys_U

De Bruintjes
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 21 aug 2023, 8:48

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door De Bruintjes »

Fotor schreef:
za 10 jun 2023, 19:59
Dit is overigens de uiteindelijke route geworden.
Route Noorwegen.jpg

Inclusief heen- en terugreis, totaal 4108 km.
Route totaal.jpg
Is deze route te doen in ongeveer 2,5 week wij zouden ook graag eens naar Noorwegen gaan maar vind het inschatten van de tijd om dingen te bezoeken nogal ingewikkeld aangezien Noors Europa voor ons nieuw is.

En wat zijn de kosten van tol , overtocht etc.

Mvg fam de Bruin
Gebruikersavatar
Fotor
Berichten: 14
Lid geworden op: za 12 feb 2022, 19:56
Contacteer:

Re: Reisverslag Zuid-Noorwegen



Bericht door Fotor »

De Bruintjes schreef:
ma 21 aug 2023, 9:40
Is deze route te doen in ongeveer 2,5 week wij zouden ook graag eens naar Noorwegen gaan maar vind het inschatten van de tijd om dingen te bezoeken nogal ingewikkeld aangezien Noors Europa voor ons nieuw is.

En wat zijn de kosten van tol , overtocht etc.

Mvg fam de Bruin
Ja, dat is prima te doen.
Wij hebben deze route afgelegd in 3 weken tijd. Op de heenweg richting het noorden hebben we een voor ons 'normaal' tempo aangehouden. Niet achterlijk veel rijden op een dag, regelmatig uitstappen, wandeling maken etc. Net voor de helft van de vakantie zijn we bij Geiranger omgekeerd en weer zuidwaarts gegaan. De laatste dagen hebben we echt rustig aan gedaan met meer rusttijd en relatief weinig rijden. In 2,5 week kun je dit traject nog steeds goed rijden zonder ergens te moeten haasten.

De planning voan een route in Noorwegen is zeker anders dan op andere plaatsen. Je zult bergpassen moeten rijden en veel wegen langs de fjorden zijn smal, bochtig en onoverzichtelijk. Daardoor ligt je gemiddelde rijsnelheid op de meeste dagen op maximaal 50 km/h. Bovendien is het landschap op veel plaatsen zo indrukwekkend en afwisselend dat je geen grote afstanden moet willen rijden (buiten dat het qua snelheid niet kan). Als je teveel indrukken op een dag krijgt word je het zat (is tenminste onze ervaring op eerdere reizen) en dat zou zonde zijn. 100-150 km is op de meeste dagen meer dan voldoende. Meer naar het noorden worden de wegen volgens mij wel geschikter om langere afstanden te (kunnen) rijden, maar die hoek heb ik helaas nog niet bezocht.

Dan kosten voor tol en overtocht. Voor tol heb ik tot op heden nog geen rekening mogen ontvangen. Ik heb dus de tolwegen gemist of de rekening doet er erg lang over.
De prijzen voor de overtochten zou ik checken op de sites van de rederijen. Voor de route Hirtshals - Kristiansand heb je de keuze tussen Fjordline en Colorline. De prijzen zijn erg afhankelijk van datum, tijd en grootte van je voertuig. Ik was voor beide overtochten samen ca €660 kwijt.
Plaats reactie