Wieltjes onder te laag chassis

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
The Scorpios
Berichten: 460
Lid geworden op: za 25 mei 2013, 16:20
Locatie: Apeldoorn

Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door The Scorpios »

Onze pilote essentiële 650 heeft een mooie achterbumper maar te laag bij de grond. Onze eerste reis kostte ons al een bumper en een hoop trammelant maar ook nu gaat het vaak net goed. Wat is wijsheid. Ik heb het forum doorgespit op wieltjes of vering. Goedkoop tegen duur. Wat is wijsheid? Hoe bevallen de stootwielen in zo'n geval? Is het altijd zo dat chassis verlenging dat aan vooraf gaat? Hoe gaat dat? #niettechnische camoeraars. Bevalt het na jaren nog steeds?

En tips wie dat plaatst?
Nelleke

De herinnering die je later wilt hebben, moet je nu maken.
En dat doen we o.a. met onze Pilote P650D Essentiel uit 2019.
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 957
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door Rens en Riet »

Schuin op en af rijden van het
obstakel wil ook wel eens helpen.

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6331
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door rongreven »

Neem even contact op met Carsupport.
http://www.carsupport.nl/
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
linfiel
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 27 mei 2011, 15:11
Locatie: Den Helder

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door linfiel »

Misschien iets hogere banden monteren achter.
Groet. Linfiel.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door ducati 900 »

Hulpluchtvering met compressor achter, rijdt ook nog eens een pak beter.
Hoeft niet eens veel duurder dan carsupport te zijn.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door Peter+Annie »

ducati 900 schreef:
vr 02 jun 2023, 15:13
Hulpluchtvering met compressor achter, rijdt ook nog eens een pak beter.
Hoeft niet eens veel duurder dan carsupport te zijn.

Ben.
Als je, zoals ik, hulpluchtvering van ALKO hebt moet je niet rekenen dat je chassis aande achterkant ver omhoog komt, slechts enkele centimeters.
Je bent immers gebonden aan de uitslaglengte van de balgjes.
Ik had bij onze Adria ook mijn twijfels en had destijds de vraag hier ook gesteld, na lang wikken en wegen heb ik besloten er helemaal niks aan te doen.
NA een reis naar de Noordkaap en via de Vestralen en de Lofoten terug heb ik nergens last gehad dat de achterkant iets raakte.
Deze week zag ik er nog een die had er wieltjes ondergebouwd, maar dat kost je ook iets van 10 cm bodemvrijheid .
De wieltjes zullende grond eerder raken dan je chassisverlenger, en als je over een drempel gaat geeft dat toch een beste klap op de chassis verlenger.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door TOL »

Het is al eerder vermeld. Vraag bij CAR-support wat de mogelijkheden zijn. Ik ben 2 mnd terug heen geweest en mijn camper is 7cm hoger komen te staan. Enige nadeel is het prijskaartje wat overigens maar 1 keer zeer doet😀 en de keren dat de achterkant de grond raakt is vele malen vaker😀
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
wha3jtwkz
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 nov 2011, 12:24

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door wha3jtwkz »

Ik heb ze zelf gemaakt het werkt wel als je met de camper recht of langzaam over een bult rijd. Alleen als je met de camper draait dan rij je ze stuk. Dat is mij overkomen in engeland. Een oplossing kan ook met twee latten op de onderkant lijmen of schroeven.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door ducati 900 »

Peter+Annie schreef:
vr 02 jun 2023, 15:52
ducati 900 schreef:
vr 02 jun 2023, 15:13
Hulpluchtvering met compressor achter, rijdt ook nog eens een pak beter.
Hoeft niet eens veel duurder dan carsupport te zijn.

Ben.
Als je, zoals ikw, hulpluchtvering van ALKO hebt moet je niet rekenen dat je chassis aande achterkant ver omhoog komt, slechts enkele centimeters.
Je bent immers gebonden aan de uitslaglengte van de balgjes.
Ik had bij onze Adria ook mijn twijfels en had destijds de vraag hier ook gesteld, na lang wikken en wegen heb ik besloten er helemaal niks aan te doen.
NA een reis naar de Noordkaap en via de Vestralen en de Lofoten terug heb ik nergens last gehad dat de achterkant iets raakte.
Deze week zag ik er nog een die had er wieltjes ondergebouwd, maar dat kost je ook iets van 10 cm bodemvrijheid .
De wieltjes zullende grond eerder raken dan je chassisverlenger, en als je over een drempel gaat geeft dat toch een beste klap op de chassis verlenger.
Dan moet je dus geen hulpluchtvering van Alko hebben, bij ons gaat de achterkant wel 15 cm omhoog.
Het voordeel hiervan is dat je dat ook kunt gebruiken om te levelen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door seth_space »

Nadeel van wieltjes, nog dichter bij de grond en kans op serieuze schade als de camper volledig op de chassis verlenger gaat leunen.
Gewoon voorzichtig rijden bij sterke hellingen en veer verbindingen diagonaal oprijden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door jansloos »

En achteruit de oprit op?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door Jazp »

Zoals al gezegd valt veel inderdaad te voorkomen door bedachtzaam over hobbells en knikken te rijden.
Ter aanvulling kan je eventueel nog een stukje hout op het chassis zetten zodat dat als eerste de grond raakt. Als het dan een keer toch net niet gaat, wordt je gewaarschuwd door het schurende hout zonder gelijk schade aan de camper te hebben.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5662
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door Camperic »

ducati 900 schreef:
wo 07 jun 2023, 21:59
Peter+Annie schreef:
vr 02 jun 2023, 15:52
ducati 900 schreef:
vr 02 jun 2023, 15:13
Hulpluchtvering met compressor achter, rijdt ook nog eens een pak beter.
Hoeft niet eens veel duurder dan carsupport te zijn.
Als je, zoals ik, hulpluchtvering van ALKO hebt moet je niet rekenen dat je chassis aande achterkant ver omhoog komt, slechts enkele centimeters.
Je bent immers gebonden aan de uitslaglengte van de balgjes.
Dan moet je dus geen hulpluchtvering van Alko hebben, bij ons gaat de achterkant wel 15 cm omhoog.
Het voordeel hiervan is dat je dat ook kunt gebruiken om te levelen.
Oorzaak is niet de luchtvering van AL-KO, maar de luchtvering die je kunt plaatsen met AL-KO as en CarSupport monteert ook luchtvering :wink:
Ik heb destijds ook geïnformeerd naar luchtvering als alternatief voor stalen (hulp)veren, maar de AL-KO as biedt slechts ruimte voor kleine luchtbalgjes die daardoor bij gebruik worden overbelast en dan voor problemen gaan zorgen. Advies was om daarvoor niet te kiezen dus (ondanks dat het duurder was en ze dat ook zouden monteren!).
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Crispie
Berichten: 31
Lid geworden op: do 12 dec 2019, 23:57

Re: Wieltjes onder te laag chassis



Bericht door Crispie »

Hi, ik heb een Bavaria met hetzelfde probleem. Wieltjes geplaatst (3x) drempel geraakt, wieltjes kapot, kunnen overigens zowiezo het gewicht van de camper niet dragen. Er is wel een bout blijven zitten. Als die de grond raakt: stoppen en andere weg zoeken. Het plaatsen van een extra veerblad zou ook kunnen helpen. Er rijden bussen rond met enorme wielen, die lijken wat steviger.
Plaats reactie