Permanent gevoede USB: tricky?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 42
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door jblokzijl »

Ik heb een USB stopcontactje ingebouwd en heb de spanning bij de schotel kabel vandaan gehaald, in de veronderstelling dat die werd geschakeld met de 12v hoofdschakelaar van de huishoudaccu. Maar nu blijkt dit een permanente 12v voeding te zijn, waarschijnlijk vanaf de startaccu (?). Hij blijft dus aan als ik de 12v hoofdschakelaar omzet. (er zit een zweefzekering van 5a tussen).
Over het standby verbruik van het ledje maak ik me niet zo'n zorgen, maar als er 2 ipads aanhangen, en we staan stil....dan wordt wellicht de startaccu leeg getrokken? 1 poort trekt 2a aan een iphone....wie kan adviseren? alleen gebruiken tijdens de rit? of toch ook nog maar een schakelaar er tussen zetten? zie foto's

Afbeelding

Afbeelding
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Permanent gevoede USB...tricky?



Bericht door jheeck »

Ik zou eerst vast proberen te stellen of 'altijd aan' per definitie betekent dat dat vanaf de startaccu komt. Wat bedoel je hier met "de 12v hoofdschakelaar van de huishoudaccu", is dat iets op je paneeltje of echt zo'n mechanische accuschakelaar waarmee je de hele accu loskoppelt? Bij mij houdt bijvoorbeeld de instaptrede voeding als ik op het paneel alles uit zet maar dat komt wel van de huishoudaccu.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 42
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Permanent gevoede USB...tricky?



Bericht door jblokzijl »

Ik bedoel daarmee de 12v schakelaar boven de deur. Mijn trapje blijft ook aan inderdaad....morgen dan maar eens polen loshalen en kijken of het ledje blijft branden?
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Permanent gevoede USB...tricky?



Bericht door jheeck »

Als je geen accuschakelaar hebt lijkt me dat de beste test-optie, ja.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Permanent gevoede USB...tricky?



Bericht door CaradoT135 »

Heb je een Schaudt EBL? Dan wordt het trapje en de schotel vanuit de EBL rechtstreeks gevoed. Dat zal uit veiligheidsoverwegingen zijn. Als je de 12V schakelaar uitzet met de trap en schotel uitgeklapt worden beiden niet ingeklapt zodra je gaat rijden met alle gevolgen van dien.

BTW, de handleiding van mijn schotel geeft aan dat je geen andere gebruikers op de voedingskabel mag aansluiten.
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 42
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Permanent gevoede USB...tricky?



Bericht door jblokzijl »

Geen idee welke EBL ik heb, een Hymer 654 uit 1994.
Ik gebruik de schotelvoeding, omdat ik de schotel niet gebruik.
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door veetee »

Terzijde: een iPad batterij (model 10) is 28.6 Wh, dat komt overeen met 2.38 Ah (uit de 12V accu). Twee volledig lege iPads laden bij stilstand kost je dus ca. 4.8 Ah. Daar trek je de accu niet mee leeg…
Gebruikersavatar
jblokzijl
Berichten: 42
Lid geworden op: za 01 apr 2023, 20:36
Locatie: Drenthe

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door jblokzijl »

Je had gelijk, hij zit inderdaad gewoon op de huishoud accu, maar dus niet geschakeld op de 12v schakelaar boven de deur. Geen gevaar voor de Startaccu dus.
Hymer B654 1994 (Ducato 230)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door Arie55 »

dat usb stopcontact is een verradelijke sluipverbruiker. Dat ding gebruikt bijna 30mA, zonder er maar iets in zit. En dat ledje maakt m.i. veel te veel licht als de nacht ingevallen is. Maak er een schakelaar tussen zodat dat sluipverbruik ophoud te bestaan. Dat ene dingetje kan je hh accu in een maand of 2 leegtrekken en om zeep helpen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door TestCase »

Inderdaad, die usb laadpunten altijd afschakelbaar maken.
In de nacht geven die ledjes best veel licht.
In de stalling loopt je hh accu echt leeg en is die accu stuk.

Ik heb uitschakelbare bij aliexpress gekocht.

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4367
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door jheeck »

De mijne zijn onverlicht en zitten op één na achter de hoofdschakelaar op het paneeltje. Die laatste draai ik in de stalling de nek om met de accuschakelaar. Binnenkort nog eens een apart voedingsdraadje trekken zodat die ook mee gaat met de rest.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Permanent gevoede USB: tricky?



Bericht door macfocus »

Kewestie vwn idd ff goed zoeken en contacten zonder lampje kopen.Conrad heeft fijne en rayonics ook.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie