Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Camperic »

Een camper met lengtebed/bedden boven de voorstoelen zonder andere vaste bedden en daardoor veel leefruimte lijkt ons interessant. De Eura Mobil Active One 650 HS is hier een voorbeeld van. Wie weet nog meer campers met deze configuratie en voldoende laadvermogen <3500kg?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Camperic op do 01 jun 2023, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door hymer66 »

Hymer Duo mobil 534. Lengte bedden in hefbed voor en rondzit achter. Gewicht op kenteken 2885kg. :think:
Groet Hymer66.
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door Tabbert classic 570 »

ik heb een fiat ducato ffb 570 classic 1992. Hefbed voor 2 personen, ik ben zelf 1,93 en dat gaat net.
Ik heb een hele mooie rondzit waar rond de 6 personen kunnen zitten plus 2 bij de bestuurder/passagier.
Eventueel 2 extra slaapplekken te creeren,
max 3100 kg op kenteken/was ooit 2900 dacht ik.
Is geen alkoof maar misschien een leuke optie waar je misschien niet aan gedacht had.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door Bas vd laar »

Hij heeft het toch echt over lengtebedden in een alkoof, niet over een bed in de breedte in een integraal...
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door Camperic »

Klopt :thumbup:

Het gaat ons echter om de functionaliteit van lengtebed(en) boven de voorstoelen die de leefruimte niet in de weg zitten. Een integraal als de Duo Mobil 534 is dus ook een optie blijkbaar :D

Ik pas topictitel en eerste bericht aan!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Zijspan »

Er zijn best wel campers met een hefbed in, sommige midden in de camper, andere boven de stoelen.
Bij onze hymer hangt dat boven de stoelen, is een dwars slaper waar ik met m’n bijna 2 meter niet in pas.
Lengte bedden zou beter gaan, en dan overdag omhoog.
Dat zag ik bij ander merk camper weet niet meer welk merk, die had midden in de camper een hefbed hangen wat groot genoeg was voor mij, wel een moeilijke klim vonden wij en het hangt echt in de weg overdag en dat was dan op z’n hoogste stand.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Dafluc »

De vraag is dus welke camper heeft een hefbed in de lengte (en geen ander vast bed).
Afbeelding
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door dieseltje+ »

Niet per ce een hefbed toch?!
Een camper met lengtebed/bedden boven de voorstoelen zonder andere vaste bedden
(ja sorry, staat telefonisch in de wacht)
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op do 01 jun 2023, 9:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door EasyBee »

@Dafluc

Je vergeet een belangrijk stukkie :
Het gaat echter om de functionaliteit van lengtebed(en) boven de voorstoelen die de leefruimte niet in de weg zitten.

@Dieseltje
Alkoof of anders met hefbed.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Hymerferry »

Ik heb in mijn zelfbouw casco ook lengtebedden in de alkoof gemaakt en dat bevalt erg goed. Stuk tussen de bedden is deels open dus je stapt binnendoor makkelijker in de cabine en ook in bed en dat ligt altijd gebruiksklaar. Van campers met alleen dwarsbed in de alkoof is de keuze veel ruimer en vaak zijn die bedden al 160 cm breed. Je kan overwegen deze om te (laten) bouwen naar lengtebedden. Ik heb bedframes laten lassen van aluminium hoeklijn van 80 bij 80 mm waar een lattenbodem in zit. Zijde zijn netjes bekleed met de stof van de bekleding en dit geheel, zijn eigenlijk losse delen, zou je vrij makkelijk ook in een breedslaper kunnen monteren. Wellicht de kastjes die tegen de alkoofzijde aanzitten wat aanpassen maar een camperbouwer kan dit vrij makkelijk voor je maken. Dan heb je veel meer keuze van geschikte modellen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Camperic »

Met zelfbouw of maatwerk heb je uiteraard veel mogelijkheden :thumbup:

Het gaat ons inderdaad niet om een hefbed in het algemeen (hebben we nu ook en gaan we er waarschijnlijk voor de zomer nog uit halen) en om een langsbed. We willen geen dwarsbed en geen hefbed midden in de camper. Het vaste bed (niet steeds opnieuw moeten bouwen/dekken voor de nacht) moet de leefruimte niet beperken en een hefbed midden in de camper doet dat wel als een van beide al naar bed wil, maar de ander nog niet. Ook de stahoogte is vaak beperkt met hefbed in het midden.

Een bed aan de voorkant is vaak ook gunstig voor de gewichtsverdeling aangezien de achteras meestal het zwaarste wordt belast.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Alkoof met lengtebed(den)



Bericht door Camperic »

hymer66 schreef:
wo 31 mei 2023, 23:59
Hymer Duo mobil 534. Gewicht op kenteken 2885kg. :think:
Na een rondje surfen blijkt dat “kentekengewicht” inderdaad zoals gewoonlijk weinig realistisch te zijn :crazy:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Zijspan »

Dat van het extra gewicht is geen gek idee, maar ik keek even bij onze Hymer en dan zouden de eerste kastjes aan beide zijdes vanaf het hefbed er af moeten, dan kom je op een meter of 2 lengte, verder gaat niet wat dan kom je weer tegen het grote dakluik aan.
Of je maakt opklapbare stukken die je steeds inklapt, dan zou het gaan?
Het is geen gek idee lengte bedden die je laat zakken en dat niet van je leef ruimte afgaat.

En het midden hefbed wat ik ooit zag geeft wel een mooi fatsoenlijk bed maar hangt voor ons echt in de weg, het beperkt de loop ruimte behoorlijk in hoogte.
Verder een mooie camper die aan ons voldeed.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Camper met lengtebed(den) boven voorstoelen



Bericht door Camperic »

Zijspan schreef:
do 01 jun 2023, 16:16
Het is geen gek idee lengte bedden die je laat zakken en dat niet van je leef ruimte afgaat.
Dank je :)

Bij de Eura Mobil AO 650 HS en Hymer Duo Mobil 534 is dat af fabriek mooi gedaan.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie