Powerstation of alle losse delen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
FredVerhees
Berichten: 15
Lid geworden op: do 13 feb 2020, 22:02

Powerstation of alle losse delen?



Bericht door FredVerhees »

Beste bouwers,
ik begin binnenkort met bouwen. Over elektriciteit lees en zie ik heel veel, maar ik heb er weinig verstand van. Laat mij maar timmeren. Huishoudaccu's, wel of niet met zonnepanelen, omvormers, laders, controlelampjes en wat al niet meer zij. Voor mij geen boiler, koffiezetapparaat, geen waterkoker (misschien een kleine dompelaar voor een kop thee of koffie), wel opladen telefoon, laptop, koelkast (compressor in lade, 40 liter), Ik wil wel met zonnepanelen werken.
Ik ga niet langer dan 2 dagen off-grid, vooral dus walstroom en heel veel zonnepanelen lijkt me overbodig (max 300 watt?).
Kan ik dan niet beter kiezen voor een Lifepo4 powerstation? Daar zit alles toch al netjes bij elkaar en is nog draagbaar ook.
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Powerstation of alle losse delen.



Bericht door Jean Baret »

Hier zul je veel reacties op krijgen. ;)
Ik ben van de powerstations. Tuurlijk, je kunt alles zelf in elkaar zetten, en tuurlijk, dat is goedkoper maar als ik de berichten hier zo lees, betaal je daar een prijs mee in de vorm van heeeel veel tijd, gedoe, en soms risico’s. Als dat je hobby is: prima. Ikzelf besteed mijn tijd graag aan andere dingen.
Ik heb heel vergelijkbare eisen als jij, en heb een Bluetti. Doet het geweldig. Als ik nu moest kiezen, nam ik deze. In prijs gezakt omdat het geen LFP is, wel lithium. https://www.bluettipower.eu/products/bluetti-eb240
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door Aloys »

Bluetti is volgens mij wél LiFePO4 (Lithium-IJzer-Fosfaat) want alléén Lithium is te gevaarlijk.
Bluetti EB70 (kleur: Grijs) is een krachtige power station met 716Wh en LiFePO4 accu. De LiFePO4 accu heeft een lange levensduur, waarbij je uit kan gaan van gemiddeld 2500 cycli. Na 2500 laadcyclussen zal de capaciteit nog steeds gemiddeld 80% zijn.
Bron: https://offgridpowerstation.nl/product/ ... %25%20zijn.
Bij LiFe(PO4) accu's wordt er gebruik gemaakt van lithium-ijzer-fosfaat LiFe(PO4) als kathode. Deze natuurlijke grondstoffen zorgen ervoor dat deze accu's niet schadelijk zijn voor het milieu. Daarnaast is de chemisch opstelling van LiFe(PO4) lithium accu's stabieler en onbrandbaar. Dit houdt in dat deze stof beter bestand is tegen oververhitting en ander misbruik. Oók in deze accu's wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van een Battery Management System (BMS) om de veiligheid te garanderen en schade te voorkomen. LiFe(PO4) accu's zijn dus milieuvriendelijker maar vooral ook veiliger dan Li-ion accu's.
Bron: https://www.bootman.nl/advies/accus/ver ... hium-accus

Zelf heb ik 2 stuks 100W zonnepanelen op mijn bus (12 jaar oud) en een 200Ah LiFePO4-accu. Voldoende om 4 dagen vrij te staan in de winter met compressorkoelkast (65L), dieselkachel, 2 telefoons, 2 tablets en een laptop. Verbruik circa 30-50Ah/dag.
Ik verwacht in de zomer, zonder de dieselkachel en met meer zon, langer vrij te kunnen staan, misschien wel onbeperkt! :D
Maar in de praktijk blijft het bij ons ook meestal bij 2 dagen, hooguit 3.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door Camper-T »

Als je veel aan de walstroom hangt en hooguit 2 dagen off-grid wilt staan dan kan dit prima met een goede huishoudaccu zonder extra's.
Koken, koffie/thee zetten en de boiler/verwarming kan allemaal op gas. Opladen kan in de meeste gevallen ook via een 12V USB lader.
Alleen de laptoplader en bijvoorbeeld opladers voor e-bikes kan lastig worden zonder 230V maar de vraag is of je dit hebt en hoe vaak...

Wil je zonnepanelen op dak om de accu op peil te houden dan is dit echt geen hogere wiskunde. Hiervan zijn voldoende schema's en info.
Ik zou een goede LFP (lithium) huishoudaccu nemen, met een DC-DC booster richting de dynamo en een MPPT lader voor de zonnepanelen.
Voor incidenteel 230V gebruik kun je een kleine omvormer nemen die je direct op de huishoudaccu kunt aansluiten. Dat houdt het simpel.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door MarceldeHoog »

Hey is simpelweg een keuze, gebaseerd op zowel je eigen behoefte, als je kennis van zaken.

Een eigen, op maat gebouwde installatie is wat voordeliger, maar wat belangrijker is: je kunt ieder component kiezen op basis van jouw wensen. Zo gebruik ik zelf bijvoorbeeld een 50A DC/DC lader voor tijdens het rijden, omdat ik graag snel bij laadt.
Ook is bij een defect slechts het defecte onderdeel te vervangen.

Daat staat tegenover dan een power station plug en play is. Weinig kennis nodig, eenvoudig te plaatsen. Met als nadeel dat je weinig component keuze hebt, en bij defect niet snel 1 onderdeel vervangt.

Kortom, er is geen eenduidig antwoord.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door jheeck »

Aloys schreef:
wo 31 mei 2023, 11:35
Ik verwacht in de zomer, zonder de dieselkachel en met meer zon, langer vrij te kunnen staan, misschien wel onbeperkt! :D
Maar in de praktijk blijft het bij ons ook meestal bij 2 dagen, hooguit 3.
Mijn energiebalans slaat 'szomers ook richting onbeperkt maar ik ben nu op Corfu toch vrijwillig in de schaduw gaan staan, dan af en toe maar even bijladen met walstroom. Ik red zonder zon ruim twee etmalen met mijn 90Ah lfp en compressorkoelkast.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Over de voor- en nadelen van een powerstation is hiervoor al geschreven. Ga je - om welke reden dan ook - toch voor een powerstation dan is deze misschien het overwegen waard. https://www.ective.de/ECTIVE-AccuBox-12 ... werstation
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door Jean Baret »

Aloys schreef:Bluetti is volgens mij wél LiFePO4 (Lithium-IJzer-Fosfaat) want alléén Lithium is te gevaarlijk.
Bluetti EB70 (kleur: Grijs) is een krachtige power station met 716Wh en LiFePO4 accu. De LiFePO4 accu heeft een lange levensduur, waarbij je uit kan gaan van gemiddeld 2500 cycli. Na 2500 laadcyclussen zal de capaciteit nog steeds gemiddeld 80% zijn.
Dat klopt niet. EB70 is inderdaad LFP, maar de EB240, waar ik de link van stuurde, is dat niet.

Trouwens, wat Marcel al schreef, het nadeel van alles in een is dat je hem niet zelf kan samenstellen. Daarom was ik zo blij met de bluetti die precies doet waar ik behoefte aan heb. Aangezien OP geen gekke dingen nodig heeft qua power, is de EB240 ideaal. Daar kun je het zelfs langer mee uithouden dan 3 dagen. Weer opladen is wel lastig want hij trekt 20A en daar kan de camping vast niet tegen. Afbeelding Dus zonnepanelen zijn dan het handigst, of thuis opladen. Voorlopig doe ik dat laatste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door DJSmiley »

20A met opladen?

Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk. Dat zou 4500W en dan zou je m in 30min vol hebben.

edit: Ik zie er gewoon een 200W adapter bij zitten.. Dat is <1A, dat kan natuurlijk op elke paal.

Waar haal je die 20A vandaan? Zelfs een auto laad, via de thuislader, dat niet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door DucatoDolf »

Zal wel 20A op 12V bedoelen denk ik?
evdoetelaar+larana schreef:
wo 31 mei 2023, 13:52
Over de voor- en nadelen van een powerstation is hiervoor al geschreven. Ga je - om welke reden dan ook - toch voor een powerstation dan is deze misschien het overwegen waard. https://www.ective.de/ECTIVE-AccuBox-12 ... werstation
Of deze van Ective die dan meer op het draagbare aspect is ontwikkeld. https://www.ective.de/blackbox-10

Met een beetje hulp van forummers kun je inderdaad ook gewoon zelf iets samen stellen en zou voordeliger zijn met een beter uitgebalanceerd systeem. Het fysieke inbouwen kan ook vast iemand je wel bij helpen.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door evdoetelaar+larana »

Precies. Er zijn voldoende mogelijkheden, afhankelijk van de eisen/wensen, beschikbare ruimte, kosten en vaardigheden.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door GeMa »

FredVerhees schreef:
wo 31 mei 2023, 10:16
Beste bouwers,
ik begin binnenkort met bouwen. Over elektriciteit lees en zie ik heel veel, maar ik heb er weinig verstand van. Laat mij maar timmeren. Huishoudaccu's, wel of niet met zonnepanelen, omvormers, laders, controlelampjes en wat al niet meer zij. Voor mij geen boiler, koffiezetapparaat, geen waterkoker (misschien een kleine dompelaar voor een kop thee of koffie), wel opladen telefoon, laptop, koelkast (compressor in lade, 40 liter), Ik wil wel met zonnepanelen werken.
Ik ga niet langer dan 2 dagen off-grid, vooral dus walstroom en heel veel zonnepanelen lijkt me overbodig (max 300 watt?).
Kan ik dan niet beter kiezen voor een Lifepo4 powerstation? Daar zit alles toch al netjes bij elkaar en is nog draagbaar ook.
Ik heb ook geworsteld met dit "probleem". Uiteindelijk voor een mix gekozen, wel zonnepanelen op het dak voor het opladen van de huishoudaccu (ongeveer 600 euro ex. montage) en een Ecoflow Delta 2 (met wat zoeken 999 euro) voor m'n bakje koffie met de Nespresso en het opladen van de e-bike accu.

Ik sta namelijk ook maar max 2-3 dagen off grid en buiten de Nespresso en de e-bike accu kan ik alles op 12 volt doen. Zo blijft m'n huishoudaccu off grid goed op peil en met de Ecoflow kan ik makkelijk 2-3 dagen overbruggen.

En ja, een complete ingebouwde installatie (LifePO4 accu, aangepast acculader, omvormer, zonnepanelen op het dak met MPPT omvormer) is technisch fraaier en misschien ook wel gebruiksvriendelijker. Echter, dan was ik zomaar 4000-5000 euro of meer kwijt geweest (offerte Super-B), terwijl ik nu voor veel minder dan de helft hetzelfde heb bereikt.

En ja, misschien voor een deel appels met peren vergelijken, maar het gaat om het resultaat en dit werkt (voor mij)! En ook nog eens relatief eenvoudig zelf te installeren, Ecoflow werkt zo uit de doos, panelen zijn zelf te doen.

Het is maar wat je wilt (uitgeven).
Gebruikersavatar
Jean Baret
Berichten: 386
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:32

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door Jean Baret »

DucatoDolf schreef:Zal wel 20A op 12V bedoelen denk ik?
Duh. Super dom dit, maar inderdaad. Ooit zien staan in de specs, nooit goed gecheckt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
It’s bigger on the inside. Ombouwtopic van mijn bus.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Powerstation of alle losse delen?



Bericht door Lambiek »

Powerstation, makkelijker ,

En ik zou dan een type kopen die je ook in thuis situatie kunt gebruiken. En uwaarmee je in de toekomst er een paar kunt koppelen. De accu's vd uitbreiding sets zijn minder duur .

Dus bij thuis komst , powerstation even uit camper en thuis koppelen aan de installatie met zonnepanelen op 't dak vh huis.

( kan natuurlijk ook zonder zonnepanelen)

Dus bij een stroomstoring kun je dan een tijdje de belangrijkste dingen voorzien van stroom.

Mogelijkheden ??
om automatisch , in de avond als ZON weg is en de zonnepanelen van je huis niks meer doen , de powerstation )s) mee te laten draaien op een gedeelte vd electra installatie meterkast

Powerstation, ook handig, bij klussen enz waar geen stopcontact aanwezig is. En je kunt koffie zetten nespresso.







Verstuurd vanaf mijn SM-S916B met Tapatalk

.
Plaats reactie