zonnepanelen laden niet op

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
tieske8
Berichten: 10
Lid geworden op: di 30 mei 2023, 13:30

Re: zonnepanelen laden niet op



Bericht door tieske8 »

Kroppie schreef:
di 30 mei 2023, 19:36
zo te zien ken je bij de boutkop met een sleutel, het zal wat zoeken worden om de moer tegen te houden in het frame mmaar ook dat is mogelijk, die bouten krijg je wel los, niet te snel opgeven, anders met een snijdraad de lijmlaag doorsnijden, maar dat is meer werk lijkt mij
Heb ik geprobeerd. De verticale bout (de kop zichtbaar op de foto) zal wel lukken, maar er zitten ook horizontale bouten in (moeilijk, maar net zichtbaar op de foto) en die kan ik echt niet bij.

CaradoT135 schreef:
di 30 mei 2023, 23:00
Als je toch een ander paneel gaat plaatsen, koop een iets groter formaat paneel koopt kan je over de oude nog achter gebleven kitsrestanten heen plakken, geen mens die dat ziet.
Thx. Goede tip :thumbup:
myway schreef:
di 30 mei 2023, 23:10
Het probleem is meestal dat er te weinig kit is gebruikt.
Als het vast zit moet er nog minstens 2 mm dik de kit tussen steun en dak zitten, je kunt er dan nog tussendoor.
Nou komt het bij aluminium spoilers nog wel eens voor dat er op het lijmvlak nog verhogingen zitten.
De kit zit er tussen en de verhogingen zitten tegen het dak.
Is er dan een goede kit gebruikt is het vaak onmogelijk om het los te krijgen en is alleen een slijptol de oplossing. Afbeelding
Thx. Da's goed om te weten :thumbup:
myway schreef:
di 30 mei 2023, 22:44
Als de panelen er al zo lang opzitten dan zullen ze paralel staan.
De regelaar is een pwm regelaar en die regelaar kan niet met hogere spanning overweg als die panelen in serie zouden staan.
Waar hebben ze de paralel aansluiting gemaakt, buiten of ergens in de wagen?
Buiten, het grote paneel lust door naar het kleine paneel, waar een kleine doos onder gelijmd is. Van daar gaat de kabel door de dakdoorvoer naar binnen.
myway schreef:
di 30 mei 2023, 22:44
Wat is de voc op de draden die de regelaar ingaan en kun je ergens de voc per paneel meten.
Dat was 12.8 volt. Er zit wel een krimpkous op de kabel tussen beide panelen zag ik, dus daar zou ik ze eventueel kunnen loskoppelen om te meten.


We willen dit seizoen de camper proberen (of het wat voor ons is) aan het einde kijken we dan wat we doen. Tot die tijd wil ik eigenlijk geen grote kosten maken, dus alles nu vervangen doe ik denk ik nog even niet.

Ik overweeg nu om de regelaar te vervangen door een nieuwe die wel lagere spanningen kan gebruiken (als die bestaan?) en dan gedimensioneerd op eventuele nieuwe panelen. Dan is het minimaal werkend, wat van pas komt mochten we hem weer verkopen. En als we hem houden kan ik alsnog de panelen vervangen.

Klinkt dat logisch? Wat voor regelaar raden jullie aan?
Plaats reactie