van omvormer naar walstroomingang

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

van omvormer naar walstroomingang



Bericht door Leftie »

Met het oog op wat langere bootovertochten waarbij de absorbtiekoelkast van het gas af moet, speel ik met de gedachte om de omvormer tijdens de overtocht te koppelen aan de 230v ingang van de camper, zodat de koelkast op 230 v doorgaat.
Ik heb 220 ah lifepo4, en arriveer 100% vol, dus dat zou voor een uur of 20 geen probleem moeten zijn.

Punt is dat ik een kabel buiten de camper om moet leggen om bij de CEE ingang van de camper te komen. Liever hou ik de aansluiting binnen.
De belangrijkste vragen die ik heb zijn, wat doe ik met randaarde en maakt het verschil of ik de aansluiting vanaf de omvormer maak vóór of achter de bestaande aardlekschakelaar ?

Eventuele andere tips zijn natuurljik welkom.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door Joske »

Even kort door de bocht: dat gaat niet goed :bang:
de HHaccu 12V levert de omvormer van stroom, 230V
daarmee ga ik de camper van spanning voorzien,
dan wordt o.a. de EBL, met daarin de lader 230V =>12 V gevoed.
Daarmee wordt de HHaccu geladen.........
Die wordt steeds leger, dus de lader gaat steeds meer bijladen.
Tot er ergens wat kapot gaat.....

Op veerboten is vaak de mogelijkheid de camper aan de 230V van de boot te hangen.
Doen nagenoeg alle koelauto's.
Of zorg voor bevroren waterflessen in je koelkast.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door hathi »

Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door jheeck »

Ik zou eerder de koelkast op zo'n manier aansluiten zodat je 'm naar keuze op de walaansluiting of op de omvormer kunt zetten. Een automatische schakeling lijkt me niet slim, dan gaat de koelkast altijd op de omvormer zodra die aan staat.
Je hele camper aan de omvormer hangen is inderdaad niet handig, zoals Joske zegt, dan moet je weer je acculader apart uit kunnen zetten.
Ik weet niet waar je heen wil gaan veerbootreizen, ik kom net van de Superfast XI van Ancona naar Igoumenitsa af en daar konden de campers aan de 230v van de ferry.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13344
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door hathi »

J heeck schreef Ik zou eerder de koelkast op zo'n manier aansluiten zodat je 'm naar keuze op de walaansluiting of op de omvormer kunt zetten. Een automatische schakeling lijkt me niet slim, dan gaat de koelkast altijd op de omvormer zodra die aan staat. Daar is die priorty switch juist voor ,..dat je het zelf niet handmatig hoeft te doen ,geen walstroom schakelt deze automatisch over op de omvormer ff terug lezen Jurjen ?
Hans
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door jheeck »

Ja maar dat automatisch omschakelen betekent dat 'ie altijd op de omvormer gaat, ook als 'ie wel gewoon op gas mag draaien en dat lijkt me nou net niet de bedoeling.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door DJSmiley »

Idd, met zo’n priority ding krijgt ie 230 via de paal of omvormer en zal ie, via de omvormer, die prefereren, ook al sta je offgrid en heb je toevallig de omvormer aan. (Terwijl je m dan op gas wil)

Een handmatige schakelaar lijkt me dan het handigst. Stand 1 via de paal, stand 2 (als je die dus nodig hebt) via de omvormer. Dan zal ie alleen via de omvormer lopen als je dat zelf bewust kiest.

Dus zoiets: https://www.amazon.nl/Spactz-Aan-uit-Aa ... 0BS67V7WG/
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door Leftie »

Dank voor het wakkerschudden.
Als de aanwezigheid van een acculader een beperkende factor is, dan zijn we snel klaar, deze staat altijd uit, ik sta toch vrijwel nooit aan de stroom. En het is weinig werk om hem helemaal van het systeem te ontkoppelen.
Deze koelkastactie komt dermate weinig voor dat het een permanente modificatie dmv een relais oid rechtvaardigt en maak ik weer ongedaan zodra ik ergens neerstrijk.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een veilige manier die het mogelijk maakt om met zo min mogelijk handelingen onderweg van aansluiting te kunnen wisselen.
Ik ga overigens naar het noorden en de veerbootmaatschappijen aldaar zijn niet zo scheutig met 230v voorzieningen aan particulieren.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door jheeck »

Is de netstekker van je koelkast überhaupt bereikbaar of bereikbaar te maken? Als je daar een stopcontact of contrastekker naartoe kunt brengen die alleen op je omvormer is aangesloten kun je de koelkast even omstekkeren voor de overtocht. Daarna weer terugprikken in je boordnet voor de standaard setup. Dat kabeltje kan dan blijven liggen voor de volgende vaarten, dat eet geen brood.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door Leftie »

Goed idee Jurjen,
Ik heb het in de basis al voor elkaar, in die zin dat het werkt zoals ik wil.
Nu nog de meest gebruiksvriendelijke uitvoering verzinnen. Het liefst hou ik de aansluitingen van de Carthago zoveel mogelijk origineel.
Zelf maar wat verloopstekkers proberen te maken is goed voor mijn creativiteit.
Ik zie dat er 14.2 ah gevraagd wordt door omvormer en koelkast, 20 uur is te optimistisch, maar daarmee zouden de accu's het theoretisch 15 uur kunnen volhouden.
Ruim voldoende voor mijn behoefte.

Groet, Joep
hblek
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door hblek »

Andere optie, D+ signaal simuleren dan schakelt de koelkast naar 12v. Moet je wel zeker weten dat de 12v aansluiting van je koelkast via de huishoudaccu loopt. ;;-)
Groeten Henk
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door jheeck »

Klinkt leuk maar daar moet dan wel een diode in om ervoor te zorgen dat de schakelstroom alleen bij de koelkast terechtkomt en niet ook allerlei andere D+ gestuurde spullen activeert. Het is wel interessant om uit te zoeken of de koelkast zuiniger is op 12v dan op 230v, of juist andersom.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door DJSmiley »

Meestal op 12V iets zuiniger (lees: minder koeling)

Als je bv de Thetford 4000 serie pakt: 140 watt op 12V, 153 watt op 230V.

https://thetford-thetford-p01.s3.eu-cen ... GFcrPG1OVJ
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: van omvormer naar walstroomingang



Bericht door Leftie »

Ik ben er in principe van uitgegaan dat de koelkast op 230v beter presteert dan op 12v.
Maar het idee van Henk is ook een overweging waard. Ik zou dan de d+ van de koelkast-stuurunit kunnen afkoppelen en een constante 12v op de unit aansluiten. Kan natuurlijk ook met een a-b schakelaar. Dan zie ik direct op welke accu de koelkast dan werkt.
Als ik een denkfout maak, hoor ik het graag.

Groeten, Joep.
Plaats reactie