Watertanks legen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gerben75
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 16:16

Watertanks legen



Bericht door Gerben75 »

Wij zijn afgelopen weekend voor het eerst weg geweest met onze camper. Dat was genieten en dus proberen we dat spoedig weer te doen.
Nu even een vraag, laten jullie de watertank en truma boiler altijd leeg lopen als de camper bijvoorbeeld 3 weken in de stalling gaat?
En wat doen jullie dan met water wat bijvoorbeeld in de leidingen staat richting de douche en wasbakje. Graag jullie advies en tips
Gr Gerben
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Watertanks legen



Bericht door Zijspan »

Alles afhankelijk van wanneer je weer weg wilt natuurlijk.
Ik liet altijd alles leeg als ik thuis was, ook de boiler, de leidingen lopen ook we leeg.
Wij stonden op eigen terrein dus was dat makkelijker om alles weer te vullen en of de stekker er in te doen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Watertanks legen



Bericht door EasyBee »

Langer dan een week? Dan laten we toch echt alle water er uit lopen. Zowel schoonwatertank als boiler en stroom er af zodat de pomp niet aanslaat en kranen open in de middenstand, dan lopen leidingen wel zo goed als leeg.
Kan makkelijk. Staat op eigen terrein. Kan dus ook makkelijk weer vullen. Dan laat ik als eerste de kranen even lopen om eventueel restwater gelijk doorlopen om leidingen even door te spoelen.
NB Vuilwatertank zeker legen, want we gaan die troep niet stil laten staan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Watertanks legen



Bericht door Marco Polo »

Alles leeg en vers vullen voor vertrek.
Gerben75
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 apr 2023, 16:16

Re: Watertanks legen



Bericht door Gerben75 »

Dank voor jullie advies, ga ik dan ook doen. Hier ook op eigen terrein dus idd gemakkelijk te dien. Bij de boiler zit zo'n speciale "schakelaar "die ook de vorst beveiliging is,daar kan ik hem denk ik leeg laten lopen
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Watertanks legen



Bericht door Sandor Gora »

Daarmee loopt ieg de boiler leeg. De watertank zal nog een eigen knop, kraan of dop hebben om leeg te lopen.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Watertanks legen



Bericht door myway »

Of de leidingen leeglopen is natuurlijk afhankelijk van welke pomp er inzit.
Bij een drukpomp en een dompelpomp met terugslagklep lopen de leidingen niet leeg.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Watertanks legen



Bericht door AadenAnke »

Ik laat het er lekker inzitten en laat het leeg lopen net voor vertrek en dan ff spoelen. Met 2 a 3 weken of langer stilstand neem ik een buisje opgeloste gebitstabletten mee dat ik er bij de stalling in de drinkwatertank gooi, bij thuiskomst (5 rontonde) leeg pompen in grijswatertank en die legen in het riool vullen en herhalen. Wij drinken altijd water uit de tank

Gr Aad
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Watertanks legen



Bericht door Adfur »

Marco Polo schreef:
ma 29 mei 2023, 23:11
Alles leeg en vers vullen voor vertrek.
Doe ik ook. Water vang ik op en giet het bij de planten in de tuin.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Watertanks legen



Bericht door gjvonk »

Hmm, er is een forumlid die beduidend minder positieve herinneringen heeft aan het gebruik van een heel buisje gebitsreinigingstabletten...het water bleef schuimen.

Eén a 2 weken laat ik het schone water in de tank en boiler wel zitten. Staat hij langer stil, dan gaan boiler en schoonwatertank leeg. De boiler via de vorstbeveiliging en de schoonwatertank via het aftapventiel van de schoonwatertank zelf (een handbediende plug onderin de tank als je daar makkelijk bij kan van bovenaf via een inspectiedop of een aftapplug die bediend wordt met een draaiwieltje, meestal ook van binnen in de camper). Zoek dat op in je handleiding of vermeld hier om welk merk, model en bouwjaar camper het gaat. Het automerk doet er niet toe, de fabrieksnaam van de opbouw / inbouw wel. Let op dat je de douche- en keukenkraan in de middenstand open zet, er loopt dan ook water uit de leiding mee. Je waterpomp dus even uitzetten. Heb je geen aparte schakelaar daarvoor, dan het 12 volt camperdeel uitzetten met de daarvoor bestemde knop.

Het schoonspoelen van het systeem deed ik 1x per jaar met citroenzuur, maar ga dat na mijn recente "kalkavonturen" maar 2x per jaar doen.

Het eventuele water wat in de leidingen boven de terugslagklep blijf staan, spoelt de volgende keer met vullen er ruimschoots uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk





Buscamper fan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Watertanks legen



Bericht door Adfur »

Als de tank leeg is reinig ik hem verder niet. Deed het vroeger wel met steradent. Vond ik te veel werk ivm naspoelen. Als ik hem weer vul voeg ik "Hadex" in een lage verdunning toe zoals voorgeschreven, dit is zuiver bleekwater. In principe is het water dan drinkbaar (met een lichte chloorsmaak), maar wij drinken nooit water uit de tank, gebruiken het alleen maar voor spoelen en wassen en in nood voor douchen. Tijdens het reizen voeg ik bij het vullen niets meer toe, het water wordt regelmatig met schoon water aangevuld.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Watertanks legen



Bericht door gjvonk »

Ik gebruikte chloortabletten voor de reiniging van tanks en leidingen, tot ik er hier op het forum op gewezen werd dat chloor niet goed is voor het boilervat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Watertanks legen



Bericht door Adfur »

De concentratie chloor is in mijn geval zo laag dat dit mi geen invloed heeft. In veel Frans en Engels "drinkwater" zit meer chloor!
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Watertanks legen



Bericht door GeMa »

Ik gebruik ook Hadex. Op de boot ook altijd gebruikt, nooit problemen mee gehad. Begin van het seizoen een onderhoudsdosis en alles goed doorspoelen, daarna de "normale" (lage) dosis, proef je bijna niet en nooit problemen met bedorven water. Laat wel de boel leeglopen als ik langer dan 14 dagen niet camper.
Plaats reactie