DC installatie: doe ik dit wel goed?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

DC installatie: doe ik dit wel goed?



Bericht door paegan »

Hallo collega Camperaars,

ik maak hier een nieuw topic, aangezien dit onderwerp weinig van doen heeft met m'n vorige topic aangaande m'n zonnepaneel setup.
Ondertussen ben ik al wat weken bezig om e.e.a. te installeren en aan te sluiten.
Zonnepanelen liggen op het dak, alle elektronica zit in de gassenkast, het wisselstroom deel is inmiddels aangesloten op de Multiplus.
Nu ben ik met het DC deel bezig, maar loop tegen wat dingen aan.
Eerst was ik aan het knoeien met het aanknijpen van de perskabelogen, maar dat heb ik inmiddels onder de knie.
Nu heb ik dan de dubbele aansluiting van 2x 50mm2 op de Mega/Midi, die zit vast, maar het deksel van dat zekeringkastje ga ik er nooit weer op krijgen.
De multiplus schrijft voor dat deze met 2x50mm2 of 1x95mm2 aangesloten wordt en sowieso vraagt die 250A continue uit de roamer dat uiteraard ook.

De Mega/Midi is de afgaande kant van de schakelaar, de anderkant van de schakelaar komt van de plus van de accu. Onder die schakelaar is het ook krap, maar die zou ik onder kunnen uitvullen met vulringen of zoiets.

Maak ik een denkfout, of is er een foefje waardoor het onder/op de Mega/Midi beter gaat passen?
Ik zou wellicht tussen de schakelaar en de mega/Midiook een stuk Railkoper kunnen toepassen?

Of is dit niet anders en moet ik dan de behuizing (deksel) iets modificeren?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: DC installatie, doe ik dit wel goed?



Bericht door jansloos »

Heb je vooraf een "belastingplan" gemaakt?
Hoeveel stroom per welke tijd er afgenomen gaat worden?

Want die 2x50mm2 bij de accu?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: DC installatie, doe ik dit wel goed?



Bericht door paegan »

Ik ga koken op inductie, want gas in camper of caravan heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, dus dat is er allemaal uit.
Daartoe heb ik een multiplus 3000VA, welke voorschrijft dat de kabels naar de accu 1x95mm2 of 2x 50mm2 moeten zijn.
Advies, eerder verkregen in een ander topic was om dit in 2x50mm2 uit te voeren, ivm met het maken van de kabels o.a.

Dus dat is het " belastingplan " , dat heb ik iig nodig, hoe het daarna aangesloten wordt is allemaal niet zo spannend.
Die dikke tuinslangen, dat maakt het lastig.
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: DC installatie, doe ik dit wel goed?



Bericht door hblek »

Hi, voor het korte stukje tussen de zekering en de schakelaar is het verlies zo laag dat je deze rustig in de een enkele 50mm2 kunt uitvoeren.
Groeten Henk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: DC installatie, doe ik dit wel goed?



Bericht door Kroppie »

en op http://www.polz.info/leitungsrechner/, kun je kijken wat echt nodig is voor een bepaald amperage en lengte
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: DC installatie, doe ik dit wel goed?



Bericht door DJSmiley »

Kwa verlies valt het allemaal wel mee zeker op korte afstanden.

2 opties
- Aparte mega zekeringhouder gebruiken en 2x 50mm2 pakken, beide voorzien van een eigen zekering (dus bv 2x150A), dus 2 gezekerde kabels naar de MP
- 1x 70mm2 nemen en een 250A mega zekering (Zou mijn voorkeur zijn). Tenzij je de omvormer echt ver weg hebt is 70mm2 prima. 2x50 is niet perse nodig als je <1m blijft wat meestal wel het geval is
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: DC installatie: doe ik dit wel goed?



Bericht door jansloos »

Wat ik wel zou willen weten/zien; hoe heb je de kabel ogen aangeknepen?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
paegan
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 24 jun 2022, 14:34
Locatie: Sneek

Re: DC installatie: doe ik dit wel goed?



Bericht door paegan »

met een perskabel tang
Met vriendelijke groet Freddie

Retro Camper Pilote Peugeot J5 uit 1990
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: DC installatie: doe ik dit wel goed?



Bericht door jansloos »

Dan is t goed
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie