Dolomieten te doen met oude camper?

BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

Deze zomer willen we voor het eerst met onze Hymer S660 (de 'bruine beer' met Mercedes motor) uit 1981 (dus oldtimer) richting Noord Italië. We overwegen een route door de Dolomieten maar vragen ons af hoe stijl en bochtig dat is en of dat te doen is met onze ouwe beer. Wie heeft ervaringsverhalen en tips?
Groetjes, R&B
Will
Berichten: 3561
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door Will »

Wij zijn ooit met 1900 cc naar het Zuiden geweest ook met bergen het ging best goed. Alleen heeft het overige verkeer zoveel geduld want het werkt echt op de zenuwen. Een 2500 cc turbo geen probleem maar dat weet ik nog niet anders gewoon gaan.

Mvrgr.Wil
.
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door dedruivenplukker »

Welke motor zit er in, een OM617? of OM616 ?

Dat modelletje heeft een z.g. kruipversnelling en achterwielaandrijving dus je komt altijd boven.
Ook zit er een stuur in het voertuig ten behoeve van de bochten. :thumbup: Achterwielaandrijving = kleine draaicirkel.
Ik heb er zelfs wel eens een camperplaats mee leeg getrokken omdat de voorwiel aangedreven campers doorslipten vanwege te weinig druk op de vooras. Alle hellingen die ik durfde zijn altijd gelukt. :thumbup:
Ik heb nog een filmpje van een rit in de wijngaarden over een onverharde weg tussen de druiven door in de Chablis, ik schat > 25%.
Stapvoets dat dan weer wel.......

Mijn ervaring is ook dat de oudste wegen de makkelijkste hellingen hebben. Vroeger moest men met paard en wagen of FIAT Topolino (13PK) of Fiat 850 ook over die bergen. Het is vaak net dat nieuw aangelegde weggetje naar strand of uitzicht punt waar bezuinigd wordt en men in een rechte lijn van A naar B gaat.

Fiat Topolino.jpeg
Fiat Topolino.jpeg (119.11 KiB) 3456 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door Kroppie »

zelfs lopend gaat het, alleen niet met een camperuitrusting op je rug :-B
jaren 70 veel ritten gemaakt in die omgeving met een fiat 850 coupe
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door Japie »

Wij hebben dit zelf gedaan met een Mitsubishi L300 met slechts 68 PK, Is te doen, Hele kleine smalle weggetjes hebben we genomen met steile hellingen maar we zijn altijd boven gekomen. Griezelig mooi daar. Als je veel fans verzameld hebt achter je ga je even aan de kant.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

"Wij zijn ooit met 1900 cc naar het Zuiden geweest ook met bergen het ging best goed. Alleen heeft het overige verkeer zoveel geduld want het werkt echt op de zenuwen. Een 2500 cc turbo geen probleem maar dat weet ik nog niet anders gewoon gaan."
Dank Wil voor je reactie 🙄 Dus met een 2350cc met 89pk moet het dus te doen zijn (heeft geen turbo)? 😁
BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

dedruivenplukker schreef:
ma 29 mei 2023, 15:21
Welke motor zit er in, een OM617? of OM616 ?

Dat modelletje heeft een z.g. kruipversnelling en achterwielaandrijving dus je komt altijd boven.
Ook zit er een stuur in het voertuig ten behoeve van de bochten. :thumbup: Achterwielaandrijving = kleine draaicirkel.
Motor geen idee, weet Lleen dat het een 2360cc met 89 pk is. Kruipversnelling herken ik niet, achterwielaandrijving wel, net als een stuur 🤣
Maar dank voor je reactie; is bemoedigend 😉
BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

Kroppie schreef:
ma 29 mei 2023, 16:00
zelfs lopend gaat het, alleen niet met een camperuitrusting op je rug :-B
jaren 70 veel ritten gemaakt in die omgeving met een fiat 850 coupe
Die fiat 850 is toch een klein autootje en niet te vergelijken met een zware camper van ruim 6,5 meter? 🤔
BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

Japie schreef:
ma 29 mei 2023, 16:14
Wij hebben dit zelf gedaan met een Mitsubishi L300 met slechts 68 PK, Is te doen, Hele kleine smalle weggetjes hebben we genomen met steile hellingen maar we zijn altijd boven gekomen. Griezelig mooi daar. Als je veel fans verzameld hebt achter je ga je even aan de kant.
Dank voor je reactie. Even opzij om de slinger auto's voorbij te laten is geen probleem. Krijg wel klotsoksels van "hele kleine smalle weggetjes met steile hellingen" 😬🤯
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door Japie »

Ach, dat ben je zo vergeten als je de omgeving ziet. Smal bedoel ik alleen op de tussendoor weggetjes, je kan elkaar passeren en wegen zijn goed te berijden. Je hebt ook niet direct zulke steile afgronden naast je zoals op enkele andere plekken.
Gewoon doen. Steile hellingen, ik had met de stukken dat ik naar zijn 2 terug moest en zelfs een stuk in zijn 1. Het is in de Dolemieten wel rustiger als in veel andere streken.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door dedruivenplukker »

BereBar schreef:
ma 29 mei 2023, 16:28
Die fiat 850 is toch een klein autootje en niet te vergelijken met een zware camper van ruim 6,5 meter? 🤔
Was mijn eerste auto, met vier volwassenen plus kampeerbagage voorin en op het dak reden we via Italië naar Turkije.
En weer terug. :thumbup:

Zo gingen we vroeger op vakantie:
renault 4.jpg
renault 4.jpg (101.98 KiB) 3369 keer bekeken

En ik zou toch nog even naar je motorblok kijken, wat jij opgeeft is een vreemde combinatie.
De OM617 heeft 89PS maar is een 3L 5 cilindermotor. Heb je 5 versnellingen?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
BereBar
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 8:05

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door BereBar »

Dank Japie! Ik ben om; we gaan een route uitstippelen en het avontuur aan 💪😊
Ook druivenplukker dank voor het meedenken. Ik ga m'n informatie over motorblok eens goed nakijken. Heb trouwens 4 versnellingen. En die fiat van toen is echt geweldig, die foto is goud 🤣👌
JVG
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 07 jun 2019, 15:13
Locatie: limburg

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door JVG »

Beetje laat mijn reactie. Maar we zijn in het verleden ook naar de Dolomieten geweest met een Burstner camper bouwjaar 1990. Ook een met
vier versnellingen aan het stuur. Geen problemen ondervonden, soms inderdaad terug naar de 2e versnelling en in bochten naar 1 , maar we kwamen altijd boven. Een keer na het afdalen even moeten pauzeren om de remmen voor te laten afkoelen.
Wel een leuk verhaal bij deze reis.
We stonden ergens op een camping, toen een Duits echtpaar met een splinter nieuwe Concorde van zo`n 10 meter lengte naast ons kwam staan.
We kwamen aan de praat en hij zei tegen ons, dit is mijn droom, wijzend naar zijn camper. Ik antwoordde toen, dit is onze droom, wijzend naar ons oud beestje!!
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 376
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Dolomieten te doen met oude camper?



Bericht door JPWGusta »

Ik heb het (toen de dieren nog spraken) zelfs met een 2cv met 400cc motortje gedaan, ging wel heeeeel traag :-B
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Plaats reactie