Balk bevestigen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Myrthe1234
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 mei 2023, 10:45

Balk bevestigen



Bericht door Myrthe1234 »

Kan iemand mij vertellen hoe ik een houten balk (dikte en breedte 5 cm) van het bed aan het staal van de bus bevestig?
De lengte van de balk (2 meter) moet aan het staal.
Ik heb namelijk geen idee..
Bedankt alvast!
Laatst gewijzigd door Myrthe1234 op ma 29 mei 2023, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Balk bevestigen



Bericht door AadenAnke »

Definitief of tijdelijk of een soort van dagelijks plaatsen en wegnemen? Foto’s en een duidelijke omschrijving van wat de bedoeling is maakt veel duidelijk

Gr Aad
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Balk bevestigen



Bericht door DJSmiley »

Heb je perse zo'n dikke balk nodig? Gewicht is altijd een aandachtspuntje en een dikke balk is niet perse altijd nodig

Met dun hout en een goede bouwmethode kun je steviger bouwen dan met dikke balken..

Iig als het een holle kokerbalk is: Blindklinkmoeren. En als het definitief vast moet dan zou ik ook nog over de hele lengte kitten.

Als het om de overspanning over de hele breedte gaat: De Ikea Skorva middenbalken. Die buigen, itt een 5cm balk, niet door. Kun je met de standaard beugeltjes aan de wand zetten, of in de Metod rail klikken: https://www.youtube.com/watch?v=AVzFVjCLmgY
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Balk bevestigen



Bericht door hathi »

Myrthe, bedoel je zoiets? Voor beide functies dus vast en los er in monteren.

IMG_4997.png
IMG_4997.png (175.79 KiB) 3476 keer bekeken
Hans
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Balk bevestigen



Bericht door HoK »

Blindklinkmoeren is de beste optie. Bij de beugels zoals @hathi aangeeft zou je ook wat kunnen doen met popnagels. Maar een blindklinkmoer ga je meer gebruiken als je meer wil bouwen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Balk bevestigen



Bericht door Aloys »

Ja, en dan natuurlijk in het metalen frame, niet in de buitenwand van de bus! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Kleine Camper
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 28 feb 2021, 8:46
Locatie: Alkmaar

Re: Balk bevestigen



Bericht door Kleine Camper »

Het is een beetje onduidelijk wat de vraag precies is.
Bedoel je de breedte balken onder het bed? Dan zijn inderdaad de genoemde Skorva's van Ikea een goede optie. Je kunt dan de Metod kopen zoals aangegeven of voor een paar euro bij Toolstation kastophangstrips. Deze zijn bijna hetzelde als die van Ikea. Alleen wel los te krijgen. Goedkoper dan de Metod.

Als je bedoeld om een balk overlangs aan het metalen frame van de bus, om hier bijvoorbeeld je bed, keukenkastjes of ander meubilair aan te bevestigen, dan blindklinkmoeren de beste optie. Je balk hoeft dan echt geen 5 cm dit te zijn.

Succes!
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Balk bevestigen



Bericht door anneh »

https://www.youtube.com/watch?v=64j6sJ9omu8

Zelf ook bezig met een zelfbouw, ik heb het op deze manier gedaan met Blindklinkmoeren en erg handig met playdo
Plaats reactie