Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door Jeroen1181 »

Sprinter 208cdi max toelaatbaar gewicht vast gegeven?

Ik heb flink wat gezocht op ‘Verhogen maximaal toelaatbare massa’ Maar voor mijn helderheid (…) hieronder mijn vraag..

Vorig jaar kochten wij een Sprinter 208cdi 2002. We kochten deze wagen van een camperbedrijf die nieuwe camers verkoopt (al 20 plus jaren) en een afdeling tweedehands. In ons geval een Sprinter van het rode kruis met weinig km’s, die door dit camper bedrijf een nieuwe inbouw heeft gekregen.
In de advertentie staat geschreven over 500+kg extra mee te nemen gewicht. Nakijkend op kentekenbewijs bleek dit 423kg. Jammer, maar ok.
Volgens het bedrijf doen 'ze' niet moeilijk over dit kleine verschil.

Onlangs hebben we een weging gedaan (we willen graag een zwaardere HH accu) en bleek het helaas nog wel wat minder kg te kunnen verplaatsen. Namelijk 230kg, waarvan er nog een bijrijder gewicht afgetrokken moet worden. Oftewel ledig gewicht klopt niet. En dan blijft er niet veel over.

Omdat het bedrijf niet reageert op mijn contact maken en daarmee niet een hulpvaardigheid toont (.. natuurlijk ga ik met volharding door met contact maken) zoek ik verder.. met hoop op meer kg!
Zo zou ik op voorhand zou ik graag willen weten of het überhaupt mogelijk is het maximaal toegestaan gewicht van deze Sprinter te verhogen naar max. 3500kg. Eigenlijk is iedere 100kg erbij welkom.
Ik heb ergens gelezen dat opwaarderen mogelijk is, maar type afhankelijk?
Kan iemand mij misschien “zomaar uit het hoofd” vertellen of verhogen van maximaal toegestaan gewicht mogelijk is voor een Sprinter 208cdi?
Iemand vertelde me dat het max op het plaatje altijd aangehouden zou moeten worden. Of enkel via kostbare RDW keuring.
Maar op de afbeelding hieronder staat bij 1-1600 en bij 2-1800. Zou dit betekenen dat 3400kg mogelijk zou zijn (ipv 2950kg)?

Middels tuning door een bedrijf dat bevoegd is nieuwe wagens te tunen met behoud van garantie, heeft de wagen nu een 115 tal pk ipv 84pk (de motor die erin ligt blijkt nl een zwaardere te zijn).
Meer is mogelijk maar dit is een mooie verhouding tussen vermogen en koppel hebben we ons laten vertellen. Het vermogen zou het naar mijn idee aldus geen beperking hoeven zijn 😊 De wagen rijdt als een zonnetje!

Ik hoor het graag!

IMG_0928B.jpg
IMG_0928B.jpg (86 KiB) 1324 keer bekeken
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door hathi »

Volgens mij moet je daar eerst voor naar de fabrikant ( Mercedes dus ) welke daarvoor een certificaat en of type plaatje af wil geven,ook WDT is mss nog een mogelijkheid ? PS, bij de oudere modellen (TN) was enkel de achteras,met trommels en de velgen anders,….maar de huidige Sprinter is gebonden aan een type keuring , en daarover kan medeforum lid Tonic je alles over vertellen?
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Bas vd laar »

Het kan, je kunt van de 208 (vaak 2950 kg, soms zelfs 2590 kg max) een 308 maken (max 3500 kg)
de 2 en 3 in de typeaanduiding staan voor het max gewicht, de 8 voor de pk's ( 80, afgerond )

Je dient het achterveerpakket van een 308 te monteren (heeft 1 extra bladveer) en dan naar de keuring in Lelystad.
De remmen zijn volgens mij identiek bij de 208 en 308, dus daar zou je niks aan hoeven doen.

Het bedrijf blijven benaderen over een bus die vorig jaar is gekocht, is een beetje onzinnig, daar is niks te winnen.

Het verhaal van de motor, dat er een sterkere in ligt klopt niet, het zijn allemaal 2.1 viercilinders en deze zijn allemaal identiek.
Ze zijn alleen softwarematig begrensd.
De 80 pk versie die jij hebt kan naar max 160 pk, net zoals de 211 (standaard 110 pk) cdi en de 213 cdi (standaard 130 pk).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door kampo »

Ik ben een beetje verrast...
Je koopt de lichtste versie met de zwakste motor die destijds door Mercedes gemaakt werd. Een voertuig dat zwaarste inzet deed want ambulance en bovendien al 21 jaar oud.
Dat moet toch wel een goedkope aankoop geweest zijn...
Nu wil je een upgrade doorvoeren...
Volgens mij kan je deze beter verkopen en het juiste type basisvoertuig kopen om er een camper van te maken.
Dat moet eigenlijk minstens een 312 zijn van 3500kg

PS
Beetje flauw van een camperbedrijf om jullie zo te belazeren. En jullie moeten je beter vooraf informeren.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13179
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door AadenAnke »

Klopt maar het blijft gewoon niet netjes (om het maar zwak uit te drukken) dat ze adverteren met 500kg beschikbaar laadvermogen wat dan in de praktijk nog niet de helft is. Zeker als dat bedrijf zelf de ombouw gedaan heeft.
Ik denk trouwens dat het geen goedkoop dingetje was zal gewoon de hoofdprijs voor betaald zijn. Handel en de onwetende koper gelooft alles op het moment dat hij verliefd geworden is. Het is te doen best wat werk en zal ook wel wat kosten. Maar als je er verliefd op ben het vast wel waard.

Gr Aad
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door tonic »

Ik ben even in dit verhaal gedoken :-B . En iedereen heeft hier een beetje gelijk.

De fabrikant heeft het maximale gewicht opgegeven voor dit voertuig dus 2950kg. Als je dat verhoogd wilt hebben dan moet die fabrikant/importeur dus verklaren dat dit specifieke voertuig een hoger gewicht zou kunnen dragen. Deze verklaring moet afgegeven zijn op chassisnummer.
Dus de TS moet eerst langs bij de dealer om te kijken of die verklaring te verkrijgen is. De kans daarop is erg klein.

Dan krijgen we het as wissel verhaal van Bas.
Als je op de RDW site kijkt dan spreken ze daar alleen over die verklaring van de fabrikant/importeur en die is niet te verkrijgen (waarschijnlijk). Heb je die niet dan kom je automatisch bij de afdeling VRT van de RDW in Lelystad terecht.
Je bent er niet met alleen die as te wisselen en er komen zeer hoge kosten bij kijken. Ik heb even contact gehad met VRT.
Het voertuig heeft een Europese typegoedkeuring en bij verandering daaraan word je gezien als 2de fase bouwer.
Je wordt verantwoordelijk voor de integriteit van het aangeboden voertuig. Je wordt dus technisch verantwoordelijk. dit was vroeger de autofabrikant.
In de aanvraag moeten de nieuwe gewichten worden verklaard as1, as2, maximaal gewicht en maximaal gewicht van het samenstel. Dit wordt als particulier al een beetje lastig of natte vinger werk.
Daarnaast wordt er dan op het testcentrum Lelystad een test gehouden op weggedrag, stuurgedrag en remmentesten. voor deze remmentesten dien je kraantjes aan te brengen in het remsysteem.
het is ongeveer 1,5 dag testwerk a 138 euro per uur. En daarbij komt dan de baan en apparatuur huur.
Deze kosten komen dan bovenop de daadwerkelijke ombouw kosten.

samengevat dan kom je op de opmerking van Kampo dit wordt voor dit voertuig te duur. En misschien is een andere camper dan een betere optie.
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Jeroen1181 »

Bas vd laar schreef:
zo 28 mei 2023, 12:43
Het kan, je kunt van de 208 (vaak 2950 kg, soms zelfs 2590 kg max) een 308 maken (max 3500 kg)
de 2 en 3 in de typeaanduiding staan voor het max gewicht, de 8 voor de pk's ( 80, afgerond )

Je dient het achterveerpakket van een 308 te monteren (heeft 1 extra bladveer) en dan naar de keuring in Lelystad.
De remmen zijn volgens mij identiek bij de 208 en 308, dus daar zou je niks aan hoeven doen.

Het bedrijf blijven benaderen over een bus die vorig jaar is gekocht, is een beetje onzinnig, daar is niks te winnen.

Het verhaal van de motor, dat er een sterkere in ligt klopt niet, het zijn allemaal 2.1 viercilinders en deze zijn allemaal identiek.
Ze zijn alleen softwarematig begrensd.
De 80 pk versie die jij hebt kan naar max 160 pk, net zoals de 211 (standaard 110 pk) cdi en de 213 cdi (standaard 130 pk).
Dankjewel voor je uitleg!
Dat is goed te weten van het verenpakket, ik kan daarmee verder. Met verder bedoel ik uitzoeken..
Ja inderdaad, met het verhaal over de motor bedoel ik inderdaad de softwarematige begrenzing,
Ik las inderdaad dat deze naar 160pk kan, maar advies was 115pk ivm optimaal draaien van de motor.

Is de keuring in Lelystad een RDW keuring? Op gewicht of dat mechaniek geschikt is voor het verhogen van het maximaal toelaatbaar gewicht, als ik vragen mag.
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Jeroen1181 »

kampo schreef:
zo 28 mei 2023, 14:37
Ik ben een beetje verrast...
Je koopt de lichtste versie met de zwakste motor die destijds door Mercedes gemaakt werd. Een voertuig dat zwaarste inzet deed want ambulance en bovendien al 21 jaar oud.
Dat moet toch wel een goedkope aankoop geweest zijn...
Nu wil je een upgrade doorvoeren...
Volgens mij kan je deze beter verkopen en het juiste type basisvoertuig kopen om er een camper van te maken.
Dat moet eigenlijk minstens een 312 zijn van 3500kg

PS
Beetje flauw van een camperbedrijf om jullie zo te belazeren. En jullie moeten je beter vooraf informeren.
Ah, ambulance, de bus is gebruikt als rodekruis wagen enkel voor het heen en weer tijden tijdens evenementen van het rode kruis. Hij stond in dezelfde garage als de ambulances, droog, en kreeg netjes onderhoud als de rest.

Zeker hebben we ons laten informeren, maar dan door het bedrijf dat deze wagen aankocht en aan ons verkocht.
Ook op internet en daar inderdaad twijfel over 208 ipv een zwaardere uitvoering.
De doorslag deze wagen te kopen was dat ik las dat de motor weliswaar als de lichtste versie verkocht is, maar software matig naar beneden afgesteld was en zo het vertrouwen heb dat deze in verhouding rustig belast is geweest..
En ja, ik heb de verkoper gevraagd naar het maximaal te vervoeren gewicht. Het is een groot camperbedrijf dat een hele serie modellen op de markt brengt. En occasions verkopen.
En zo vertrouwde ik op hun naamsbekendheid en dat ze deze ook hoog willen houden.
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Jeroen1181 »

AadenAnke schreef:
zo 28 mei 2023, 17:15
Klopt maar het blijft gewoon niet netjes (om het maar zwak uit te drukken) dat ze adverteren met 500kg beschikbaar laadvermogen wat dan in de praktijk nog niet de helft is. Zeker als dat bedrijf zelf de ombouw gedaan heeft.
Ik denk trouwens dat het geen goedkoop dingetje was zal gewoon de hoofdprijs voor betaald zijn. Handel en de onwetende koper gelooft alles op het moment dat hij verliefd geworden is. Het is te doen best wat werk en zal ook wel wat kosten. Maar als je er verliefd op ben het vast wel waard.

Gr Aad
Wel, mijn vertrouwen was ok omdat het een bekend bedrijf is wat nieuwe en occasion campers verkoopt. En daarmee geen twijfel gehad.
Aanvankelijk deze wagen links laten liggen omdat het een 208cdi is, maar verder informeren en na contact met een tuning bedrijf (die met behoud van garantie nieuwe campers mag tunen van de fabrikant) dat deze motor naar beneden getuned was, en zo best wat extra pk 'vrij gemaakt' kon worden, deze wagen gekocht.
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Jeroen1181 »

tonic schreef:
di 30 mei 2023, 12:29
Ik ben even in dit verhaal gedoken :-B . En iedereen heeft hier een beetje gelijk.

De fabrikant heeft het maximale gewicht opgegeven voor dit voertuig dus 2950kg. Als je dat verhoogd wilt hebben dan moet die fabrikant/importeur dus verklaren dat dit specifieke voertuig een hoger gewicht zou kunnen dragen. Deze verklaring moet afgegeven zijn op chassisnummer.
Dus de TS moet eerst langs bij de dealer om te kijken of die verklaring te verkrijgen is. De kans daarop is erg klein.

Dan krijgen we het as wissel verhaal van Bas.
Als je op de RDW site kijkt dan spreken ze daar alleen over die verklaring van de fabrikant/importeur en die is niet te verkrijgen (waarschijnlijk). Heb je die niet dan kom je automatisch bij de afdeling VRT van de RDW in Lelystad terecht.
Je bent er niet met alleen die as te wisselen en er komen zeer hoge kosten bij kijken. Ik heb even contact gehad met VRT.
Het voertuig heeft een Europese typegoedkeuring en bij verandering daaraan word je gezien als 2de fase bouwer.
Je wordt verantwoordelijk voor de integriteit van het aangeboden voertuig. Je wordt dus technisch verantwoordelijk. dit was vroeger de autofabrikant.
In de aanvraag moeten de nieuwe gewichten worden verklaard as1, as2, maximaal gewicht en maximaal gewicht van het samenstel. Dit wordt als particulier al een beetje lastig of natte vinger werk.
Daarnaast wordt er dan op het testcentrum Lelystad een test gehouden op weggedrag, stuurgedrag en remmentesten. voor deze remmentesten dien je kraantjes aan te brengen in het remsysteem.
het is ongeveer 1,5 dag testwerk a 138 euro per uur. En daarbij komt dan de baan en apparatuur huur.
Deze kosten komen dan bovenop de daadwerkelijke ombouw kosten.

samengevat dan kom je op de opmerking van Kampo dit wordt voor dit voertuig te duur. En misschien is een andere camper dan een betere optie.
Als eerste dankjewel voor je uitgebreide uitleg. Word er vanzelfsprekend niet blij van.. was mooi geweest.
Laat ik hopen dat de verkopende partij zo bereidwillig is te helpen in deze. Ze hebben namelijk een goed/vriendschappelijk contact met de Mercedes dealer/garage vlakbij.
Maar de kosten zoals je schrijft zijn niet mild..
Bij nieuwe ontwikkelingen.. een wordt vervolgd.

Dank en groet!
Jeroen1181
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht Sprinter 208CDI onmogelijk of toch wel?



Bericht door Jeroen1181 »

Bas vd laar schreef:
zo 28 mei 2023, 12:43
Het kan, je kunt van de 208 (vaak 2950 kg, soms zelfs 2590 kg max) een 308 maken (max 3500 kg)
de 2 en 3 in de typeaanduiding staan voor het max gewicht, de 8 voor de pk's ( 80, afgerond )

Je dient het achterveerpakket van een 308 te monteren (heeft 1 extra bladveer) en dan naar de keuring in Lelystad.
De remmen zijn volgens mij identiek bij de 208 en 308, dus daar zou je niks aan hoeven doen.

Het bedrijf blijven benaderen over een bus die vorig jaar is gekocht, is een beetje onzinnig, daar is niks te winnen.

Het verhaal van de motor, dat er een sterkere in ligt klopt niet, het zijn allemaal 2.1 viercilinders en deze zijn allemaal identiek.
Ze zijn alleen softwarematig begrensd.
De 80 pk versie die jij hebt kan naar max 160 pk, net zoals de 211 (standaard 110 pk) cdi en de 213 cdi (standaard 130 pk).
Het bedrijf blijven benaderen over een bus die vorig jaar is gekocht, is een beetje onzinnig, daar is niks te winnen.
Wel, ik vind dat het bedrijf mij hierin tegemoed mag komen. Ze hebben duidelijk aangegeven wat het nog te vervoeren gewicht zou zijn. Daarnaast heb ik het specifiek gevraagd of dit gewicht klopte. En heb ik gevraagd hoe het gewicht tot stand gekomen was van de wagen bij verkoop, onze aankoop.
Dit was als camperuitvoering met halfve tank diesel (50ltr) en bestuurder in de wagen.

Het zou mooi zijn als een upgrade naar '308' mogelijk zou zijn. Bij nieuws.. ik laat het weten!
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door dedruivenplukker »

Mercedes NL geeft sinds enige tijd geen homologatiepapieren meer af van voertuigen ouder dan tien jaar. :-?

Je hebt een te licht basisvoertuig gekocht, dat had je moeten onderzoeken (wegen) voor de koop.
Iedereen met de twee serie van MB loopt daar tegen aan, het is een algemeen bekend gegeven bij deze voertuigbezitters.
Of, het risico lopen, of weinig meenemen, of het voertuig lichter maken.
De aslasten samen zijn altijd minder dan het totaal toegestaan gewicht bij een MB.

Ik hoorde wel laatst dat iemand via MB Frankrijk de papieren kon krijgen, dat was iemand die ook in Fr. woonde met een terug gekeurd ,3500 kg, voertuig dat ook te zwaar was. Staat nu weer op > 3500kg.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door tonic »

Bij een terug gekeurd voertuig is het niet zo moeilijk. Dat lukt zelfs in Nederland :P
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Verhogen max toelaatbaar gewicht MB Sprinter 208CDI (on)mogelijk?



Bericht door dedruivenplukker »

Wel als daar gegevens van bekend zijn.
Dat is bij oudere voertuigen lang niet altijd het geval
Dit is er bijvoorbeeld bekend bij de RDW van mijn terug gekeurde (van 4600kg naar 3500kg) voertuig:


Zwaar voertuig.png
Zwaar voertuig.png (39.61 KiB) 814 keer bekeken

Zowel de RDW als MB Nederland kunnen hier helaas niet zo veel meer mee.
En er rijden nog heel veel oude Benzen rond.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie