Lege accu's in de morgen
Re: Lege accu's in de morgen
Wel als je meteen je antwoord onder de reactie plaatst. Quoten heeft waarde als je reageert op een bericht wat al eerder in de rij gepost werd...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Lege accu's in de morgen
als je er in geinteresseerd bent en leest wat er geschreven word dan is het heel duidelijk op wie en/of wat er door iemand gereageerd word, ook als een reactie wat later komt, gaat al jaaaaaaren goed, bij mij wel tenminste
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Lege accu's in de morgen
Maar lezen is moeilijk Jos.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Lege accu's in de morgen
Dat een acculader als omvormer gaat werken als de accu helemaal leeg is is meer niet dan wel.
De meeste laders gaan niet werken als de aangesloten accu te laag in spanning staat.
Als de motor loopt zal er meestal wel door de dynamo geladen worden.
Echter bestaat dan de kans als de start en hh-accu gekoppeld worden er een hoge vereffeningsstroom gaat lopen waardoor een zekering er wel uit gaat.
Als de motor loopt kijken of de spanning op de hh-accu omhoog gaat.
De meeste laders gaan niet werken als de aangesloten accu te laag in spanning staat.
Als de motor loopt zal er meestal wel door de dynamo geladen worden.
Echter bestaat dan de kans als de start en hh-accu gekoppeld worden er een hoge vereffeningsstroom gaat lopen waardoor een zekering er wel uit gaat.
Als de motor loopt kijken of de spanning op de hh-accu omhoog gaat.
Re: Lege accu's in de morgen
Motor starten terwijl de 230v nog aangesloten zit. De dynamo zet dan na een tijdje, kan even duren voordat startaccu evt. vol is en relais omschakelt naar hh accu, spanning op de hh accu('s) en de 230v lader gaat weer werken. Waarschijnlijk kan dan ook de motor weer uit en dan de 230v lader zijn werk laten doen!
Maar waarom de accu's leeg waren?
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Maar waarom de accu's leeg waren?
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Lege accu's in de morgen
Kan ook zijn dat dat niet werkt, sommige ebl’s schakelen het scheidingsrelais ook niet in als er geen spanning op de hh accu is (hele bedienpaneel is dan uit)
Of, als ie dat wel zou doen, de zekering meteen klapt omdat de laadstroom naar de hh accu te hoog is.
Teveel mogelijkheden eigenlijk.
Of, als ie dat wel zou doen, de zekering meteen klapt omdat de laadstroom naar de hh accu te hoog is.
Teveel mogelijkheden eigenlijk.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Lege accu's in de morgen
Maar je moet wat proberen? Zekering er uit is toch geen probleem, weet je dat ook weer.
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Lege accu's in de morgen
Na vanochtend bij verschillende campingzaken te zijn geweest, hoop meten, geen tijd hebben, etc., opperde een laatste medewerker bij mijn vertrek de door jou genoemde methode en het electrapanel ging aan en hij laadde op! Wat ik begreep, is dit niet echt een middel om te blijven doen ...TestCase schreef: ↑di 30 mei 2023, 11:23Motor starten terwijl de 230v nog aangesloten zit. De dynamo zet dan na een tijdje, kan even duren voordat startaccu evt. vol is en relais omschakelt naar hh accu, spanning op de hh accu('s) en de 230v lader gaat weer werken. Waarschijnlijk kan dan ook de motor weer uit en dan de 230v lader zijn werk laten doen!
Maar waarom de accu's leeg waren?
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
Ik ben nu geholpen, alleen de batterijen worden nog steeds niet goed opgeladen door de zonnepanelen ...
Maar ik kan weer vooruit, mijn dank hier aan de hulpvaardigen!
Re: Lege accu's in de morgen
Laden je accu's wel voldoende op als je aan de walstroom staat?
Het is lastig zoeken als je installatie niet werkt zoals je verwacht. Zeker bij een camper installatie waar er ook nog zonnepanelen aangesloten zijn.
Dan zijn er volgens mij zoveel variabelen:
- accu's bijna versleten?
- walstroomlader niet goed?
- zonnepaneel laadstroomregelaar niet goed?
- zonnepanelen niet (meer) goed?
- te hoog stroomverbruik in verhouding tot de accu capaciteit?
Wij zijn ondertussen bijna een jaar bezig en hebben het ook nog niet helemaal voor elkaar. De laadstroomregelaar is vervangen onder garantie. De huishoudaccu's zijn vervangen (geen garantie). Toch ook nog steeds stroom tekort. Onze volgende actie wordt nu een upgrade van de zonnepanelen en de laadstroomregelaar (van 2x80 Wp + PWM naar 2x 170 Wp + MPPT).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Het is lastig zoeken als je installatie niet werkt zoals je verwacht. Zeker bij een camper installatie waar er ook nog zonnepanelen aangesloten zijn.
Dan zijn er volgens mij zoveel variabelen:
- accu's bijna versleten?
- walstroomlader niet goed?
- zonnepaneel laadstroomregelaar niet goed?
- zonnepanelen niet (meer) goed?
- te hoog stroomverbruik in verhouding tot de accu capaciteit?
Wij zijn ondertussen bijna een jaar bezig en hebben het ook nog niet helemaal voor elkaar. De laadstroomregelaar is vervangen onder garantie. De huishoudaccu's zijn vervangen (geen garantie). Toch ook nog steeds stroom tekort. Onze volgende actie wordt nu een upgrade van de zonnepanelen en de laadstroomregelaar (van 2x80 Wp + PWM naar 2x 170 Wp + MPPT).
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan