Buis busbiker gebroken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Deijsbreker
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 14:13

Buis busbiker gebroken



Bericht door Deijsbreker »

Een stang van de busbiker is gebroken, zie foto’s
Zit nu wel met een probleem hier in Zuid Portugal.
Iemand een idee voor een oplossing?
Zal het hier laten lassen als noodreparatie voldoende sterk zijn?
Grr
Fred
Bijlagen
IMG_2774.jpeg
IMG_2774.jpeg (170.5 KiB) 853 keer bekeken
IMG_2775.jpeg
IMG_2775.jpeg (148.12 KiB) 853 keer bekeken
Groeten
Fred

Ducato Possl X250 van 2009
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door jheeck »

Als de reparateur er een passend stukje buis ín kan zetten heb je waarschijnlijk een prima reparatie. Die stang oog wel wat dunnetjes, ik zal de mijne in de gaten houden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door AadenAnke »

Ik had dat voering jaar ook (wel in Friesland) binnen maat van de pijp is 21mm bij de Action hadden ze bezemstelen van 20mm rond :think: deze er met een hamer helemaal ingeslagen en daarna afgezaagd. Heb daar nog 2 weken mee rond gereden voordat ik een nieuwe aluminium pijp van 25/21mm had deze gelijk maar versterkt met wederom de bezemsteel direct ook de andere nog intact zijnde originele pijp versterkt! Ook bij mij was het de zelfde plek als op jouw foto. Succes

Gr Aad
Arnor
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door Arnor »

Zijn Busbiker-gebruikers in het algemeen op de hoogte van mogelijke terugroepacties van de producent? Op de site van de producent is na te gaan voor welke types terugroepacties gelden.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door jheeck »

Ik weet alleen van een terugroepactie voor de vergrendeling, daar ben ik destijds keurig door de leverende Adria-dealer op geattendeerd. Ik zal binnenkort nog eens kijken of er mogelijk een nieuwe recall is.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
BoxerCamp
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door BoxerCamp »

Deijsbreker schreef:
za 27 mei 2023, 23:29
Zal het hier laten lassen als noodreparatie voldoende sterk zijn?
Laten lassen, is zelfs een prima permanent oplossing
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door tonic »

Ik vraag met dan toch af hoe dit kan breken bij normaal gebruik.
De fietsen staan in de goot dus die vangen het gewicht op. Aan de afgebroken buis zitten de stangen om die fietsen op zijn plaats te houden. Daar staat wat horizontale kracht op. Maar dat kan nooit veel zijn. Je kunt er volgens mij alleen spanning op krijgen als je erg gaat wringen.
Maar volgens mij kan het spanningsvrij en dan zou het gewoon heel moeten blijven.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door PJD »

Juist op die stangen komt de meeste kracht, die fietsen willen omvallen vangen wat wind en het beweegt altijd. Ik vind het best dunne rommel oneerbiedig gezegt.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door hathi »

Goeie opmerking Tonic,…..het kan bijna niet anders als dat de fietsen staan te trillen onder het rijden,in ieder geval zodoende in beweging zijn dat op den duur de buis breekt,op de plek waar deze gelast of ingeperst is ,de zwakste plek,dus ik zou kijken of die zwenkdrager wel goed / voldoende vergrendeld is
Hans
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door tonic »

PJD schreef:
zo 28 mei 2023, 19:37
Juist op die stangen komt de meeste kracht, die fietsen willen omvallen vangen wat wind en het beweegt altijd. Ik vind het best dunne rommel oneerbiedig gezegt.
Huh? Het gewicht van de fietsen staat op de goten. Die beugel krijgt alleen de wiebel krachten. Dus die kunnen nooit heel hoog zijn. Dus breken bij normaal gebruik geloof ik niet zo in.
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door PJD »

Ik denk dat je onderschat hoe groot die krachten zijn onder het rijden.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door tonic »

Zou kunnen maar ik zie er zat rondrijden die zelf dit soort problemen kunnen veroorzaken.
Bijvoorbeeld extra spanbanden onder langs de goten en achter de verticale beugel langs. En maar aantrekken die handel.
Als je dan over verkeersdrempels gaat verleg je krachten. Dus dat bedoel ik met onder spanning zetten. Je kunt te gek doen.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door myway »

Als ik zie hoe de fietsen bewegen op mijn personenauto als ik over een drempel ga, denk ik ook wel eens nou.
Op de camper kan ik het niet zien
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Buis busbiker gebroken



Bericht door PJD »

Vaak ben je dan te bang, als dat spul ergens voor gemaakt word moet het gewoon voldoen zoals ontworpen.
Maar het seizoen begint weer en jaarlijks liggen er weer fietsen op de snelweg. Afgelopen vrijdag een caravan in de berm zonder auto, er kan dus altijd iets mis gaan.
Laatst gewijzigd door PJD op zo 28 mei 2023, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie