Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
camperbrabo
Berichten: 106
Lid geworden op: za 11 feb 2023, 17:32

Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door camperbrabo »

Ik wil een vaste 4g (5g ready) antenne monteren en ben even nieuwsgierig wat er door medeforumleden geinstalleerd is en of je die weer zou kopen etc..

Ik zoek geen wifi extender, ik heb mijn eigen router met simkaart, ik wil alleen de faraday kooi omzeilen en in remote gebieden proberen nog iets van signaal te krijgen met een sterke antenne.
Carthago chic c-line 5.0 2012
PE1OPQ Theo
Berichten: 4576
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door PE1OPQ Theo »

Hoeveel dB moet deze antenne dan zijn?

Theo
Dirk Dreamer
Berichten: 269
Lid geworden op: zo 23 jan 2022, 3:53

Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door Dirk Dreamer »

Ik had een poynting puck gekocht. Heb hem echter nooit geplaatst. Omdat ik paar testen via het dakvenster gedaan heb (ik weet het wel , dat is zonder ‘ground effect’ dan) en het verschil qua ontvangst was niet groot genoeg. Dat valt eigenlijk reuze mee de ontvangst in de campervan , ondanks al het metaal.
Belangrijk is wel dat de draden van de antenne zo kort mogelijk zijn. Het is niet voor niks dat ze daar maar 2? meter aan zetten. Als je gaat verlengen ben je jouw winst dikwijls alweer kwijt.

Ik heb wel een (binnen)antenne met zuignappen. Maar als ik de mifi op de tafel of de keukenblok zet (=telkens naast een raam) dan werkt het meestal al even goed. Onze mifi is er eentje van Netgaer en heeft een batterij.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door gjvonk »

@Camperbrabo: wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Wij hebben in onze buscamper ook een Netgear (Nighthawk Mk2) en waar onze Samsung S telefoons al geen netwerk bereik meer hebben, heeft de Netgear nog voldoende signaal om TV te streamen (en dan staat ie in het randje naast de tafel of op de verduistering van de Midi Heki).

Zelfs als ie op het plankje boven het bed horizontaal aan de lader ligt, hebben we in veel gevallen nog voldoende signaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
bikerwally
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 8:17

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door bikerwally »

Panorama 5 in 1 MiMo antenne.
Hiermee hebben wij internet op plaatsen met een heel zwak signaal (waar je niet eens kan bellen indien je dezelfde sim in de smartphone stopt).
Versterking 698-960 MHz 2.3dBi
Versterking 1700-2700 MHz 5 dBi
Afbeelding
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door DJSmiley »

Zoiezo is de vraag of je perse een antenne nodig hebt. Is je camper compleet van staal? Dus heb je geen ramen, ventilatie of wat dan ook in het leefdeel? Ja. Dan is het handig.

Maar in de praktijk is dat nooit zo. Ik heb mn router gewoon in een bovenkastje en vrijwel altijd goed signaal. Een hele enkele keer op een afgelegen plek wat minder, maar dan kan ik m op het dak zetten. Die 2x per jaar is mij geen 200-300 euro waard.

Een goede antenne kost een aardig duitje euro’s, moet ook nog op het dak en je hebt verloopkabels nodig.

De winst is verschillend per frequentieband, en naar mate er ook 5G gebruikt wordt komen er meer frequentiereeksen bij.

Een kleintje zoals een Puck2 is een mooie antenne maar wat beperkt kwa winst, die is niet op alle frequenties de moeite waard.
Beter is de Poynting Mimo 3-17, maar die is ook een stuk groter
Panorama heeft vergelijkbaar (goed) spul.

Ook zijn veel externe antennes maar 2x2 mino, terwijl een moderne router 4x4 kan. Een router met 4x4 kan met de interne 4 antenne’s soms meer performance geven dan een externe 2x2…
En daarnaast is bij veel routers de externe antenneaansluiting slechts 2x2. Wil je optimaal een buitenantenne benutten dan zou je m moeten modificeren naar 4x4, of een router die dat al heeft.

Ook de winst is relatief. Als de interne antenne 1,5dB doet en een externe antenne doet 3dB klinkt dat leuk, maar als je ook nog 1,5dB verliest aan kabelverliezen en pigtails win je netto dus niets, behalve de winst van een andere plek van de antenne.

En op plekken zonder signaal ga je ook niets winnen, wat er niet is kun je ook niet versterken.

In mijn ervaring is een goede router met goede interne antenne’s zoals bv de Huawei en de Netgear M2+ voldoende en zijn de kosten/moeite met een externe antenne niet in verhouding.

Wil je echt overal online zijn dan is starlink een betere investering. Kost je eenmalig ook aardig wat maar dan kun je die activeren indien nodig.
Met 4/5G heb je niet overal dekking en zul je tegen de databundels aanlopen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
camperbrabo
Berichten: 106
Lid geworden op: za 11 feb 2023, 17:32

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door camperbrabo »

PE1OPQ Theo schreef:
vr 26 mei 2023, 23:51
Hoeveel dB moet deze antenne dan zijn?

Theo
Dat is wat ik juist vraag, wat heb je en ben je er tevreden over qua bereik etc.
Carthago chic c-line 5.0 2012
camperbrabo
Berichten: 106
Lid geworden op: za 11 feb 2023, 17:32

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door camperbrabo »

gjvonk schreef:
za 27 mei 2023, 4:22
@Camperbrabo: wat zijn je ervaringen tot nu toe?

Wij hebben in onze buscamper ook een Netgear (Nighthawk Mk2) en waar onze Samsung S telefoons al geen netwerk bereik meer hebben, heeft de Netgear nog voldoende signaal om TV te streamen (en dan staat ie in het randje naast de tafel of op de verduistering van de Midi Heki).

Zelfs als ie op het plankje boven het bed horizontaal aan de lader ligt, hebben we in veel gevallen nog voldoende signaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik heb nu een mifi huawei e5785. Die doet het best goed, maar kan beter volgens mij. Als ik hem buiten leg win ik 1 streepje maar met regen en ingedraaide luifel is dat niet handig. Ik heb een externe 4g antenne van ali maar dat geeft geen winst. Zal wss ad antenne liggen, goedkoop spul.
Carthago chic c-line 5.0 2012
camperbrabo
Berichten: 106
Lid geworden op: za 11 feb 2023, 17:32

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door camperbrabo »

@djsmiley
Wat voor router (merk+type) heb jij ?
Carthago chic c-line 5.0 2012
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door Camperic »

De “Camperforum router”: Huawei B818 :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door DJSmiley »

Klopt, de B818

Ik heb ter test nu ook een nieuwere Huawei op de kop getikt: De Huawei 5G CPE Pro 2

+ Hij is kleiner
+ Ondersteunt ook 5G

Er is ook een 5G CPE Pro, de H112-370, maar die is ouder. De CPE Pro 2 (H122-373) is nieuwer. Aan de eerste heb je relatief weinig. Die H112 ondersteunt alleen band 78, de 3.5Ghz. Die wordt in sommige landen wel gebruikt maar in Nederland vooralsnog nog niet.

De H122 ondersteunt veel meer 5G banden, oa 1, 3 en 28, die in NL en een aantal andere Europese landen ook gebruikt wordt. Die ondersteuning is dus zeker de moeite waard.

Kwa performance: Ja, hij is sneller. Thuis in NL haal ik met de B818 240Mbit, met de 5G CPE Pro 360Mbit..

Ik sta nu in Noorwegen en daar is de 5G CPE Pro ook iets sneller (280 tegen 230Mbit)

Maar met dat soort snelheden is het allemaal onzinnig, alleen leuk als je je bundel in 5min erdoorheen wilt jagen. In stabiliteit merk ik geen verschil tussen de B818 en de CPE Pro2.

Het nadeel van de CPE Pro2 vind ik dat ik hiermee GEEN netwerk operator kan selecteren: Die staat gewoon op auto. Met de B818 kon ik handmatig een roaming provider selecteren. Dat is soms wel handig want ik heb bv in de UK gemerkt dat EE by-far de snelste is tov de andere netwerken.
Misschien is dat een firmware dingetje, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

Bottomline: Voor nu is er, behalve voor het freak gehalte, geen enkele reden nog om de 5G CPE Pro2 aan te raden eigenlijk.

(Maar toen iemand m voor 100 euro op MP aanbood kon ik t toch niet laten om m toch maar te scoren )

Camperic schreef:
za 27 mei 2023, 18:11
De “Camperforum router”: Huawei B818 :wink:
CF Router is wat overdreven, maar in verhouding gaan er wel veel B818's van Marktplaats naar forumleden, of nav mensen die m gingen zoeken via het forum, omdat ie hier, tesamen met de Netgear M2 (+opvolgers) bekend staat als 1 van de betere routers
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door Camperic »

Was ook met een knipoog hè.
Ik heb hem zelf ook en zeer tevreden mee :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
camper job
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 04 jun 2018, 20:06

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door camper job »

DJSmiley schreef:
za 27 mei 2023, 19:01
Klopt, de B818

Ik heb ter test nu ook een nieuwere Huawei op de kop getikt: De Huawei 5G CPE Pro 2

+ Hij is kleiner
+ Ondersteunt ook 5G

Er is ook een 5G CPE Pro, de H112-370, maar die is ouder. De CPE Pro 2 (H122-373) is nieuwer. Aan de eerste heb je relatief weinig. Die H112 ondersteunt alleen band 78, de 3.5Ghz. Die wordt in sommige landen wel gebruikt maar in Nederland vooralsnog nog niet.

De H122 ondersteunt veel meer 5G banden, oa 1, 3 en 28, die in NL en een aantal andere Europese landen ook gebruikt wordt. Die ondersteuning is dus zeker de moeite waard.

Kwa performance: Ja, hij is sneller. Thuis in NL haal ik met de B818 240Mbit, met de 5G CPE Pro 360Mbit..

Ik sta nu in Noorwegen en daar is de 5G CPE Pro ook iets sneller (280 tegen 230Mbit)

Maar met dat soort snelheden is het allemaal onzinnig, alleen leuk als je je bundel in 5min erdoorheen wilt jagen. In stabiliteit merk ik geen verschil tussen de B818 en de CPE Pro2.

Het nadeel van de CPE Pro2 vind ik dat ik hiermee GEEN netwerk operator kan selecteren: Die staat gewoon op auto. Met de B818 kon ik handmatig een roaming provider selecteren. Dat is soms wel handig want ik heb bv in de UK gemerkt dat EE by-far de snelste is tov de andere netwerken.
Misschien is dat een firmware dingetje, maar daar heb ik verder nog niet naar gekeken.

Bottomline: Voor nu is er, behalve voor het freak gehalte, geen enkele reden nog om de 5G CPE Pro2 aan te raden eigenlijk.

(Maar toen iemand m voor 100 euro op MP aanbood kon ik t toch niet laten om m toch maar te scoren )

Camperic schreef:
za 27 mei 2023, 18:11
De “Camperforum router”: Huawei B818 :wink:
CF Router is wat overdreven, maar in verhouding gaan er wel veel B818's van Marktplaats naar forumleden, of nav mensen die m gingen zoeken via het forum, omdat ie hier, tesamen met de Netgear M2 (+opvolgers) bekend staat als 1 van de betere routers
Wat maakt de Huawei B818 router zo speciaal? Dat ie op 12V kan? Inmiddels zou je verwachten dat het ding gedateerd is en dat er betere alternatieven zijn. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welke 4g/5g antenne hebben jullie ?



Bericht door Camperic »

Dat staat in het bericht dat je quote :DD
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie