Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit
Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit
De hoofdzekering van de huishoudaccu (platte 40 A) springt er soms uit ( in de bijna 2 jaar dagboek de camper hebben is het een keer of 5 gebeurd).Het kan maanden goed gaan en dan ineens 2 x op een dag een kapotte zekering. Het betreft een Dethleffs Trend met een EBL 119 met OVP .
Op het moment dat de zekering stuk gaat staat er, afgezien van de normale 12 volt zaken, niets aan. De dealer kan het probleem ook niet achterhalen en stelt voor om de EBL ter controle/reparatie naar Schaudt (garantie) op te sturen. Hij denkt dat er mogelijk sluiting in de EBL zit.
Nou ben ik daarmee niet zo blij mee want het kan wel tot 8 weken duren voordat deze terugkomt.
De zekering gaat altijd kapot tijdens het rijden, althans we komen er altijd achter wanneer we stil staan na een (langere rit). Het kan ook zijn dat hij er al direct uitspringt bij vertrek, alleen daar heb ik nog nooit op gelet.
Wat ik wel zeker weet dat het bijna altijd gebeurt wanneer ik een of meerdere nachten aan de paal heb gestaan ( maar niet altijd). De camper is uitgevoerd met een Priority Switch (NDS), kan er iets misgaan bij het afkoppelen van de 230 volt? Piekspanning?
Wie heeft een idee?
Op het moment dat de zekering stuk gaat staat er, afgezien van de normale 12 volt zaken, niets aan. De dealer kan het probleem ook niet achterhalen en stelt voor om de EBL ter controle/reparatie naar Schaudt (garantie) op te sturen. Hij denkt dat er mogelijk sluiting in de EBL zit.
Nou ben ik daarmee niet zo blij mee want het kan wel tot 8 weken duren voordat deze terugkomt.
De zekering gaat altijd kapot tijdens het rijden, althans we komen er altijd achter wanneer we stil staan na een (langere rit). Het kan ook zijn dat hij er al direct uitspringt bij vertrek, alleen daar heb ik nog nooit op gelet.
Wat ik wel zeker weet dat het bijna altijd gebeurt wanneer ik een of meerdere nachten aan de paal heb gestaan ( maar niet altijd). De camper is uitgevoerd met een Priority Switch (NDS), kan er iets misgaan bij het afkoppelen van de 230 volt? Piekspanning?
Wie heeft een idee?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Als 'ie altijd na het rijden stuk blijkt te zijn zou ik het eerder zoeken in de laadstroom (vanaf de motoraccu). Heb je zonnepanelen? In het type camper wat ik heb willen de DC-DC-booster en de zonneregelaar met z'n tweeën die zekering nog wel eens overbelasten.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Kortsluiting lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik gok eerder dat 1 van de 2 accu's slecht is, of niet voldoende geladen is. Op het moment dat je dan gaat rijden gooit het interne scheidingsrelais beide accu's parallel. Als 1 accu vol is en 1 leeg dan kan er een grotere stroom lopen dan die 40A zekering kan hebben en zal ie logischerwijs springen.
Staat de omvormer aan op het moment dat de zekering klapt? Als die aanstaat met een zware verbruiker kan het goed zijn dat de stroom vanaf de dynamo te hoog wordt, immers zal dan ook nog eens het apparaat achter de omvormer gevoed worden via die kabel (Draaiende motor = hogere spanning dus de dynamo zal de meeste stroom leveren).
Als je met draaiende motor een zware belasting aansluit op de omvormer verwacht ik ook dat die zekering eruit zal springen namelijk, want dan is 40A ineens niet zoveel.
Wat voor soort accu? Lood of lithium? En heeft de dealer al gemeten wat er normaliter door die kabel aan stroom loopt?
Het zou ook nog een rotte massaverbinding kunnen zijn. Als daardoor je startaccu niet goed geladen wordt en je koppelt de (volle) huishoudaccu aan dan zal die ineens ook een hoop stroom de andere kant op jagen en die zekering dus ook springen (Een zekering is immers niet richtingsgevoelig)
Ik gok eerder dat 1 van de 2 accu's slecht is, of niet voldoende geladen is. Op het moment dat je dan gaat rijden gooit het interne scheidingsrelais beide accu's parallel. Als 1 accu vol is en 1 leeg dan kan er een grotere stroom lopen dan die 40A zekering kan hebben en zal ie logischerwijs springen.
Staat de omvormer aan op het moment dat de zekering klapt? Als die aanstaat met een zware verbruiker kan het goed zijn dat de stroom vanaf de dynamo te hoog wordt, immers zal dan ook nog eens het apparaat achter de omvormer gevoed worden via die kabel (Draaiende motor = hogere spanning dus de dynamo zal de meeste stroom leveren).
Als je met draaiende motor een zware belasting aansluit op de omvormer verwacht ik ook dat die zekering eruit zal springen namelijk, want dan is 40A ineens niet zoveel.
Wat voor soort accu? Lood of lithium? En heeft de dealer al gemeten wat er normaliter door die kabel aan stroom loopt?
Het zou ook nog een rotte massaverbinding kunnen zijn. Als daardoor je startaccu niet goed geladen wordt en je koppelt de (volle) huishoudaccu aan dan zal die ineens ook een hoop stroom de andere kant op jagen en die zekering dus ook springen (Een zekering is immers niet richtingsgevoelig)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Ja, ik heb zonnepanelenjheeck schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:10Als 'ie altijd na het rijden stuk blijkt te zijn zou ik het eerder zoeken in de laadstroom (vanaf de motoraccu). Heb je zonnepanelen? In het type camper wat ik heb willen de DC-DC-booster en de zonneregelaar met z'n tweeën die zekering nog wel eens overbelasten.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
DJSmiley schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:12Kortsluiting lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik gok eerder dat 1 van de 2 accu's slecht is, of niet voldoende geladen is. Op het moment dat je dan gaat rijden gooit het interne scheidingsrelais beide accu's parallel. Als 1 accu vol is en 1 leeg dan kan er een grotere stroom lopen dan die 40A zekering kan hebben en zal ie logischerwijs springen.
Accu’s zijn niet oud maar dat zegt natuurlijk niets. Je zou verwachten dat wanneer je een nacht aan de 230 staat dat deze wel vol zitten. Overigens heb ik geen capaciteitsprobleem inzake de accu’s
Staat de omvormer aan op het moment dat de zekering klapt? Als die aanstaat met een zware verbruiker kan het goed zijn dat de stroom vanaf de dynamo te hoog wordt, immers zal dan ook nog eens het apparaat achter de omvormer gevoed worden via die kabel (Draaiende motor = hogere spanning dus de dynamo zal de meeste stroom leveren).
Nee, de omvormer staat uit. Daar heb ik ook al aan gedacht omdat ik de fietsaccu’s wel eens tijdens het rijden oplaadt. Echter dan blijft de zekering erin
Als je met draaiende motor een zware belasting aansluit op de omvormer verwacht ik ook dat die zekering eruit zal springen namelijk, want dan is 40A ineens niet zoveel.
Wat voor soort accu? Lood of lithium? En heeft de dealer al gemeten wat er normaliter door die kabel aan stroom loopt?
Betreft 2x AGM , 95 Ah per stuk. Camper staat nu bij de dealer, of ze het hebben gemeten weet ik niet. Zal dit navragen
Het zou ook nog een rotte massaverbinding kunnen zijn. Als daardoor je startaccu niet goed geladen wordt en je koppelt de (volle) huishoudaccu aan dan zal die ineens ook een hoop stroom de andere kant op jagen en die zekering dus ook springen (Een zekering is immers niet richtingsgevoelig)
Dan zou je toch ook startproblemen moeten hebben?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Denk zelf ook aan de combinatie laden dynamo en zonnepaneel. Echter kan het niet verklaren, beide zaken wordt toch geregeld door een regelaar?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Als je huishoudaccu leege genoeg is kunnen ze tegrlijk een aardig vermogen kwijt. Is je storing iets van zonnige dagen of komt 'ie 'swinters ook voor?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Heel zeker weten dat het ook wel eens gebeurt als je niet aan de paal staat?Tiemen schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:03Wat ik wel zeker weet dat het bijna altijd gebeurt wanneer ik een of meerdere nachten aan de paal heb gestaan ( maar niet altijd). De camper is uitgevoerd met een Priority Switch (NDS), kan er iets misgaan bij het afkoppelen van de 230 volt? Piekspanning?
Wie heeft een idee?
Haal je eerst de 230V er uit voor je start, of start je alvast en trekt dan pas de 230V er uit om op te bergen? Dat zou nml ook een piekspanning kunnen geven doordat er van de 230V en de dynamo stroom aangeleverd wordt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Als er meerdere laders tegelijk gaan laden zit je ook zo aan de 40A.
De EBL lader laad met 18A, maar als er ook nog eens 20A vanaf de dynamo komt en 10A vanaf een zonnepaneel ga je zo over de 40A heen.
Persoonlijk zou ik zonnepanelen liever buiten de EBL om hebben, direct op de huishoudaccu (met een eigen zekering).
De solar poort op de EBL is zoiezo erg beperkt (max 20A) en voorzien van dunne stekkertjes, dus als je een beetje zonnepanelen hebt wil je dat niet door de EBL doen.
De EBL lader laad met 18A, maar als er ook nog eens 20A vanaf de dynamo komt en 10A vanaf een zonnepaneel ga je zo over de 40A heen.
Persoonlijk zou ik zonnepanelen liever buiten de EBL om hebben, direct op de huishoudaccu (met een eigen zekering).
De solar poort op de EBL is zoiezo erg beperkt (max 20A) en voorzien van dunne stekkertjes, dus als je een beetje zonnepanelen hebt wil je dat niet door de EBL doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Smiley schreef :Persoonlijk zou ik zonnepanelen liever buiten de EBL om hebben, direct op de huishoudaccu (met een eigen zekering), …….. zeker doen , als je hier leest zijn er inderdaad veel problemen met die EBL,s, zeker ,nadat er het een en ander bij geplaatst is !….anders zou ik gewoon een 50 Amp zekering plaatsen,en dan verder afwachten, dat lijkt me het verstandigst in dit geval
Laatst gewijzigd door hathi op vr 26 mei 2023, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Zonnepanelen zijn direct op de HH accu aangesloten. De EBL lader laadt toch alleen wanneer je aan de paal staat? Heb in ieder geval niet zo’n lange verlengkabel bij mij.
Maar het klopt dat wanneer de zonnepanelen wel eens 18 A doen en daar komt de dynamo nog bij.
Maar je zou toch er van uit gaan dat de beide spanningsregelaars dit voorkomen?
Maar het klopt dat wanneer de zonnepanelen wel eens 18 A doen en daar komt de dynamo nog bij.
Maar je zou toch er van uit gaan dat de beide spanningsregelaars dit voorkomen?
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Begrijp ik, het is mij eigenlijk alleen in Spanje overkomen. Zijn daar 6 maanden geweest. En ja, met veel zon. Daarom gingen we er ook heen
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Het gebeurt altijd als ik NIET aan de paal sta. Maar het valt me op dat we wel kort daarvoor aan de paal stonden.EasyBee schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:47Heel zeker weten dat het ook wel eens gebeurt als je niet aan de paal staat?Tiemen schreef: ↑vr 26 mei 2023, 21:03Wat ik wel zeker weet dat het bijna altijd gebeurt wanneer ik een of meerdere nachten aan de paal heb gestaan ( maar niet altijd). De camper is uitgevoerd met een Priority Switch (NDS), kan er iets misgaan bij het afkoppelen van de 230 volt? Piekspanning?
Wie heeft een idee?
Haal je eerst de 230V er uit voor je start, of start je alvast en trekt dan pas de 230V er uit om op te bergen? Dat zou nml ook een piekspanning kunnen geven doordat er van de 230V en de dynamo stroom aangeleverd wordt.
Ruim eerst alles op voordat ik de motor start, dus daar ligt het niet aan.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Re: Hoofdzekering huishoudaccu spring eruit
Met een eigen zekering of via die ene hoofdzekering?
Nee, dat doen ze niet, die praten niet met elkaar.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.