Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door GeVaSta »

Ik vind deze reactie nog ingewikkelder dan het originele probleem :problem:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door Kroppie »

dus gewoon de zekering er in die voor dat betreffende apparaat voorgeschreven is door de fabrikant van het apparaat, daar mee beginnen, klapt ie dan nog, dan de tip van Aloys eens proberen, pfhh ben d,r moe van
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door Tiemen »

Aloys schreef:
za 27 mei 2023, 15:24
Volgens mij is het wat DJSmiley al eerder schreef: is je huishoudaccu redelijk leeg, dan ga je rijden en komt er stroom van het zonnepaneel én van de dynamo. Dat kan zomaar meer dan 40A zijn.

Dat gebeurt dan dus blijkbaar wanneer aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:
a. de huishoudaccu is behoorlijk leeg (en lust wel wat)
b. de zon schijnt (zonnepanelen leveren stroom)
c. de motor draait (en de dynamo doet er ook nog eens een schepje bovenop)

Ik gebruik al decennia zekeringen van 60A bij de startaccu en de huishoudaccu, aan beide zijden van de verbindingskabel.
Ik verwacht dat het "probleem" daarmee is opgelost.
Ga deze oplossing met de dealer bespreken, lijkt mij een goed plan!!

Overigens een ieder bedankt voor zijn/haar inbreng. Zal nog terugkoppelen wat we gedaan hebben en wat de dealer er van vindt.

voor nu: Fijne Pinksterdagen!
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 390 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door gjvonk »

Dank allen, ik heb dit topic met belangstelling gevolgd: ook bij mij zit er een 40A hoofdzekering voor de huishoudaccu. Ik heb nu 160 Wp (?)zonnepanelen rechtstreeks via een PWM op de huishoudaccu en een 25 A Schaudt DC-DC booster en een Schaudt standaard EBL 108(?) In ieder geval een 99* upgrade anno 2019.

Ik krijg op 21-06 2x170 WP zonnepanelen met een Votronic MPP 360Cl. In theorie zou me dus ook kunnen overkomen dat de 40A zekering er uit zou kunnen schieten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door jheeck »

Als je die nieuwe regelaar over de bestaande hoofdzekering wil laten lopen wel, ja.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door gjvonk »

Hoe anders?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door jheeck »

Met een eigen zekering op de accu(-schakelaar). Als je via de schakelaar wil en de hoofdzekering tussen accu en schakelaar zit moet die bestaande zekering verplaatst worden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door gjvonk »

Dus de MPPT rechtstreeks aan de + en - van de huishoudaccu, in feite "achter" de hoofdzekering, maar wel met een eigen zekering in het circuit? Snap ik het dan goed?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door jheeck »

Ja, zo heb ik het gemaakt, aan mijn huishoudaccu zitten: Een zekering voor de afnemers (lees: EBL), eentje voor de MPPT, eentje voor de DC-DC-booster en een voor de 230v lader, die laatste zit overigens in de lader zelf, direct naast de accu.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door DJSmiley »

Zo installeer ik het ook altijd.

Op de hh accu een mega/midizekeringhouder
Midi zekering naar de mppt
Midi zekering naar de acculader
Midi zekering naar de ebl
Midi zekering naar de dcdc
Mega zekering naar een omvormer indien aanwezig

Op die manier blijft de ebl (of whatever) behouden voor de bestaande zut en lopen alle hogere stromen niet door de ebl.
De dcdc kan tot 30A nog wel via de ebl, die kabels zijn op de kroonsteen achterop met 10mm2 uitgevoerd en het scheidingsrelais is 70A ofzo, maar alle andere aansluitingen gaan via de dunnere mate-n-lock stekkers en daar wil je geeen 15A+ continue doorheen jagen.

Bij de kleiner ebl’s lopen ook de accukabels via de voorzijde (2x met 6,3mm steekstekkers parallel) en daar wil je nog minder doorheen sturen dus dan is een stevige booster via de ebl zoiezo geen verstandige optie
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door jheeck »

Die mega-midi houder ga ik ook maar eens bestellen, de steekzekering en -houder van de DC-DC-booster worden behoorlijk warm, zo constateer ik net. Het hele spulletje rond de huishoudaccu moet wat netter en zwaarder, een nog openstaand karweitje voor na de vakantie.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
DJSmiley
Berichten: 4036
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door DJSmiley »

Ik hanteer het volgende:

Tot 15A: steekzekeringen.
20-50A maxi steekzekeringen (al gebruik ik die amper)
20-80A midi schroefzekeringen
80-300A mega schroefzekeringen

Een 30A booster komt bij mij meestal achter een 60A midi zekering (conform advies Victron). Daar kun je ook een 10 of 16mm2 kabel netjes op kwijt met een (M5) kabelschoen.

Steekzekeringen zijn leuk maar ook de grotere blijven een klemverbinding. Een geschroefde kabelschoen vind ik netter en betrouwbaarder.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Hoofdzekering huishoudaccu springt eruit



Bericht door CaradoT135 »

jheeck schreef:
zo 28 mei 2023, 10:06
Die mega-midi houder ga ik ook maar eens bestellen,
Die heb ik sinds mijn lfp accu ook geplaatst. De omvormer op een 100A maxi zekering. 2 PV laders op 2x 20A midi, 2 uitgaande voor de EBL en wat andere gebruikers ook met 2x 20A midi. Die laatste worden weer gesplitst en apart gezekerd.
Plaats reactie