Douche van PVC-buis

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door Jan en Simonne »

roma schreef:
vr 26 mei 2023, 11:29
Legionella is uitgesloten, want je doucht in de op n lucht.
Dit is niet waar.
Er zijn mensen besmet geraakt door openbare fonteinen in de stad.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
sake909
Berichten: 17
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 16:18

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door sake909 »

roma schreef:
vr 26 mei 2023, 11:29
Half Australie tourt rond met die pvc buizen op het dak. Zorg dat er hoogteverschil is tussen begin en eind, dan heb je geen pomp nodig. Water loopt naar het laagste punt en dat is de opening voor de douche. Simpeler en goedkoper kan het niet. Na een dag zon kan het water zo heet zijn dat je je brandt. Legionella is uitgesloten, want je doucht in de op n lucht.
Heb een hefdak dus bij plaatsing op dat dak is hoogteverschil eenvoudig te realiseren. Enige waar ik nog niet over uit ben is waar precies de watertoevoer moet komen.

JenK schreef:
vr 26 mei 2023, 12:27
Wij wilden eerst ook een douche maken van zwart PVC, op druk brengen en af en toe douchen. Maar hebben dit gekocht omdat we daarmee wat flexibeler zijn en het een stuk minder werk is ;)
https://www.decathlon.nl/p/zonnedouche- ... R-p-334665
Kwam ik ook tegen, maar neemt weer ruimte in die ik vrijwel niet heb (klein busje).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door EasyBee »

Jan en Simonne schreef:
vr 26 mei 2023, 12:36
roma schreef:
vr 26 mei 2023, 11:29
Legionella is uitgesloten, want je doucht in de op n lucht.
Dit is niet waar.
Er zijn mensen besmet geraakt door openbare fonteinen in de stad.
Niet door contact op de huid met het water, maar het inademen van de waterdamp die bij een fontein altijd vrijkomt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door linus »

Een pvc buis op het dak monteren, op druk brengen met een compressor en dat als buitendouche gebruiken ??? :wtf: :crazy:
Ben ik de enige die denkt dat dit een heeeel ingewikkelde manier is om een emmer water over je hoofd te gooien ? :eh:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door Kroppie »

hoe makkelijker iets lijkt, hoe moeilijker het wordt , is mode aan het worden, heel moeilijke en ingewikkelde oplossingen bedenken voor iet heel simpels
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door EasyBee »

Anders is het geen uitdaging.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door DucatoDolf »

Water vulpunt kan toch via dezelfde weg als de uitlaat? Via de Gardena koppeling? Of wil je tegelijk vullen en douchen?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door tranny »

sake909 schreef:
vr 26 mei 2023, 12:40
Enige waar ik nog niet over uit ben is waar precies de watertoevoer moet komen.
Vullen doe je gewoon via dezelfde gardena aansluiting.
Je moet echter wel 2 doorvoeren maken in die einddop: 1x zo laag mogelijk voor vullen en douchen, en 1x zo hoog mogelijk voor het ontluchten tijdens het vullen.
Ik had destijds aan de beide uiteinden van de buis zo'n schroefdop met 2 doorvoeren, dan ben je ook niet meer afhankelijk van hoe je de bus hebt staan.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
sake909
Berichten: 17
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 16:18

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door sake909 »

Ik dacht in eerste instantie een apart vulpunt, maar via de gardena aansluiting is inderdaad praktischer.

Ben ondertussen begonnen, ga twee van deze 110mm eindkappen + doorvoeren gebruiken. Een kant wordt ontluchting (doorvoer zo hoog mogelijk) en andere kant afvoer met eventueel een klein kraantje. Fiets of autoventiel probeer ik hier ook nog te plaatsen.

De pijp zelf wordt 100 of 110mm met een lengte van 2m max. Groter wil ik niet gaan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sake909 op vr 26 mei 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JenK
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 9:07
Locatie: Súdwest Frl.

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door JenK »

linus schreef:
vr 26 mei 2023, 15:06
Een pvc buis op het dak monteren, op druk brengen met een compressor en dat als buitendouche gebruiken ??? :wtf: :crazy:
Ben ik de enige die denkt dat dit een heeeel ingewikkelde manier is om een emmer water over je hoofd te gooien ? :eh:
Je zit op het zelfbouw gedeelte. Een camper bouwen is een heel ingewikkelde manier om een matras achterin je busje te gooien :wtf: :crazy:

Ik ben benieuwd @Sake! Blijf de foto’s posten :)
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door veetee »

sake909 schreef:
vr 26 mei 2023, 22:55
De pijp zelf wordt 100 of 110mm met een lengte van 2m max. Groter wil ik niet gaan.
Bij een diameter van 100 mm en lengte van 2m wordt de inhoud (π r² l) = 3.14 x 0.5 x 0.5 x 20 (in decimeters, geeft liters) = 15 liter. Voor dat volume zou ik niet moeilijk gaan doen maar gewoon een jerrycan nemen... :wink:
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door DucatoDolf »

Maar een jerrycan warmt veel minder goed op. Dat is het hele idee van zo'n buis natuurlijk.

Ik zou wel voor een buis van 125mm gaan.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door veetee »

Ach, dan zou ik zo'n douchezak op het dak leggen. Je hebt ze ook in 20 l uitvoering, waarom zo'n moeilijke permanente constructie op 't dak...

CC42D6EC-85B6-4244-8659-BD7F2B66BCC9.jpeg
CC42D6EC-85B6-4244-8659-BD7F2B66BCC9.jpeg (83.85 KiB) 1479 keer bekeken
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Douche van PVC-buis



Bericht door Zijspan »

Wij gebruikten die douche ook toen we met de motor op vakantie gingen, en lag die een middag in de zon dan was het lekker warm en er zat voldoende in.
En de constructie is makkelijk te doen, ergens op leggen om op te warmen en onder te staan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie