Mode 7 wordt uitgelezen en verstuurd daar staat ook het chassisnummer in.
En daarmee is het dan ook niet meer zo moeilijk om die data tevens weer naar een persoon te herleiden, want de combi van chassisnummer/kenteken/eigenaar staat immers al geregistreerd.
Je maakt mij in ieder geval niet wijs dat een apk keurmeester straks 20x per dag gaat vragen of die data wel verzonden mag worden, dat versturen wordt in de praktijk gewoon een standaard handeling.
Privacyverklaring erkenninghouder
Voor ondernemers is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op grond van de AVG moet u als verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn over de persoonsgegevens die u van uw klanten verwerkt (art. 13 AVG). U geeft deze informatie in algemene zin waarschijnlijk via uw privacyverklaring. In uw privacyverklaring neemt u op of vult u aan dat u bij het uitvoeren van een APK ook gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik verwerkt en doorgeeft aan ons.
Maar nu is het toch ook al zo dat ze bij de apk je kilometerstand noteren. En dat is toch ook van het voertuig dat op jouw naam staat. Wat is dan het verschil met het noteren van verbruikcijfers en uitstoot? Wat weten ze dan meer dan wat ze nu weten en wat kunnen ze daarmee ten nadele van jou als voertuigeigenaar?
Privacyverklaring erkenninghouder
Voor ondernemers is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op grond van de AVG moet u als verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn over de persoonsgegevens die u van uw klanten verwerkt (art. 13 AVG). U geeft deze informatie in algemene zin waarschijnlijk via uw privacyverklaring. In uw privacyverklaring neemt u op of vult u aan dat u bij het uitvoeren van een APK ook gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik verwerkt en doorgeeft aan ons.
In een iets minder fraai opgestelde bewoording komt dat in de praktijk dus gewoon neer op geen enkele keuze bieden, kortom slikken of stikken.
Want de gemiddelde privacyverklaring voor consumenten luid meestal:
"Door gebruik te maken van .... kunnen wij uw persoonsgegevens verzamelen, gebruiken, bekendmaken en bewaren, zoals beschreven in deze Privacy Policy"
Ik heb de Bovag privacyverklaring hier niet op gecontroleerd, maar die zal dit ook vast wel opgenomen en dichtgetimmerd hebben voor hun leden.
Maar nu is het toch ook al zo dat ze bij de apk je kilometerstand noteren. En dat is toch ook van het voertuig dat op jouw naam staat. Wat is dan het verschil met het noteren van verbruikcijfers en uitstoot? Wat weten ze dan meer dan wat ze nu weten en wat kunnen ze daarmee ten nadele van jou als voertuigeigenaar?
Klopt, en dat zou destijds enkel gedaan worden om de tellerfraude tegen te gaan: tellerstand logisch/niet logisch/geen oordeel.
Maar inmiddels zijn al die data ook overal te koop en kan elke Jan Doedel gewoon zien hoe vaak, wanneer en bij welke stand je auto per jaar in een garagebedrijf heeft gestaan:
5x afgelopen jaar... oops... problemcar?... niet kopen.
En straks is het ook: 1:10 i.p.v. 1:12... oops... zuipbak?... niet kopen.
Die Privacy regeling,….is enkel in het leven geroepen voor de overheden,ze kunnen zich er mooi achter verschuilen,als het hen uitkomt,……en aan de andere kant (van de burger)komen ze alles weer aan de weet ,wat ze willen weten,als je dat nog niet door hebt ?
Jup.
Morgen dus eerst even langs de buurtsuper, en als je je klantenkaart laat scannen heb je weer een voordeelpak in de aanbieding en heeft de buurtsuper weer wat frisse data over je knabbelgedrag.
Daarom doe ik geen boodschappen bij de Ah, ik betaal alles contant, en anders loop ik door naar een andere tent. Maar we dwalen heel erg af.
Elke keer doet de regering èèn regeltje bij, onder het mom van het is toch helemaal niet erg. Wat boeid mij die ene regel/wet nou. Maar als je dat 20 jaar lang doet heb je toch een gigantisch probleem qua privacy als burger zijnde. Ja er zijn legio mensen die op internet al hun informatie delen zonder dat zei erbij nadenken.
Ik heb een docu gezien van een moord of een Brits meisje waar haar gegevens achterhaald was via internet en dat had ze niet eens zelf gegeven.
Nu is de beveiliging van de staat en vele bedrijven zo lek als een mandje en criminelen stelen steeds vaker meer en meer data van burgers. Als je op een gegeven moment niet oppast kan een crimineel dusdanig veel schade ( economisch als andere schade ) aanrichten. Ik vermoedt ook dat het in de toekomst dusdanig gevaarlijk is om je gegevens op internet te zetten dat niemand echt meer op internet durft te komen. En wat dacht je van al die verplichte informatie die ze van je willen waar je geen weet van hebt.
Hier nog een simpel voorbeeld. Stel er is een groot criminele bende in Nederland actief die bijvoorbeeld de Franse kentekenherkenning heeft gekraakt. Zien ze dat xx-xxx-xx kenteken daar rijdt, kunnen ze mooi heel je huis leegroven terwijl jij mooi weg bent. Heb je een camera en of inbraakalarm kunnen ze dat via internet gewoon uitzetten.
Ik vind het gewoon niks dat ze al je informatie hebben en die informatie wordt meer en meer. Ik leef niet bang maar het gaat om het principe dat iemand anders alles over mij weet.
De vraag is wat gaat men met deze cijfers doen wat is de achterliggende gedachte.
Wordt de fabrikant aangesproken of de berijder? Krijgen we een brief uw auto stoot teveel uit u moet hem naar de sloop brengen en een xxxx kopen?
Krijgen we straks een brief “U hebt het afgelopen jaar meer verbruikt dan het gemiddelde we gaan over tot een extra co2 heffing.
Of de fabrikant heeft opdracht gekregen om bij de eerstvolgende servicebeurt het vermogen cq snelheid te beperken?
Zeg het maar als je data wil verzamelen kun je tenminste vertellen wat je ermee wil.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991