RDW regelgeving aanpassingen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Burnerchief »

15.

Uitlezen brandstof- en elektriciteitsverbruik

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie (EU) verplicht gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK. Dit is een wettelijke verplichting en staat in de Uitvoeringsverordening 2021/392. Deze gegevens moet u uitlezen en versturen naar ons. Wij verzamelen alle gegevens en sturen deze één keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap.

De eisen zijn van toepassing op personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die in gebruik genomen zijn na 31-12-2020 met een verbrandingsmotor en hybride-elektrische voertuigen. Dit geldt voor voertuigen met de brandstofcode B (benzine), D (diesel) of A (alcohol), eventueel gecombineerd met E (elektriciteit).

Uitzonderingen
Voor het uitlezen van de gegevens zijn twee uitzonderingen. De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:

de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens. Niet alle voertuigeigenaren weten dat u gegevens moet gaan uitlezen. Leg de aanvrager van de keuring daarom voor de keuring uit waarom wij gegevens verzamelen en wat wij daarmee doen
door een technische oorzaak in het voertuig de gegevens niet zijn uit te lezen
In het APK afmeldscherm is een extra regel toegevoegd. Daarin kunt u bij voertuigen die onder de regelgeving vallen vermelden dat een uitzondering (technische oorzaak of bezwaar aanvrager) van toepassing is. In de overige gevallen vermeldt u daar niets.

Publicatie regelgeving
De regelgeving voor het verplicht hebben van de uitleesapparatuur is nog niet gepubliceerd. Bedrijven die vooruitlopend op die publicatie de uitleesapparatuur al hebben, kunnen vanaf 20 mei 2023 de gegevens uitlezen en versturen naar ons. Heeft u een voertuig gekeurd waarbij het uitlezen van de gegevens is voorgeschreven, maar heeft u nog niet de juiste apparatuur? Dan geeft u totdat de regelgeving is gepubliceerd bij het afmelden aan dat de gegevens niet zijn uitgelezen met de reden: ‘Technisch niet mogelijk’.

Privacyverklaring erkenninghouder
Voor ondernemers is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op grond van de AVG moet u als verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn over de persoonsgegevens die u van uw klanten verwerkt (art. 13 AVG). U geeft deze informatie in algemene zin waarschijnlijk via uw privacyverklaring. In uw privacyverklaring neemt u op of vult u aan dat u bij het uitvoeren van een APK ook gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik verwerkt en doorgeeft aan ons.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door ducati 900 »

Big brother.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.

Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door seth_space »

ducati 900 schreef:
wo 24 mei 2023, 15:04
Big brother.

Ben.
Niet goed gelezen?
De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:

de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door ducati 900 »

Nog niet. :-B :-B

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door amigob2 »

OPT OUT, Dus nog steed big brother
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tranny »

tonic schreef:
wo 24 mei 2023, 15:40
Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.

Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode

Ook niet zo vreemd dat er steeds meer achter gezocht wordt en dat het ook steeds vaker geweigerd wordt, want de gemiddelde consument ziet tegenwoordig echt wel in dat al dat data verzamelen voornamelijk een verdienmodel c.q. stuurmiddel is en iets meer inhoudt als alleen maar "consumentenbescherming" of "gebruikersgemak".
Het is al vaak genoeg bewezen dat verzamelde data ook net zo gemakkelijk weer tegen diezelfde consument gebruikt kan gaan worden, en dan heb ik het nog niet eens over data die ook verkocht c.q. gedeeld met derden worden of opeens weer ergens op straat blijken te liggen dankzij een lek in al die "perfecte" databeveiligingen.

En ja, als ondernemer verzamel ik ook heel graag zoveel mogelijk data.
Want enerzijds levert al die door de consument gratis verstrekte data mij gemiddeld 10% extra omzet op, en anderzijds beschermt die data mij c.q. mijn leverancier ook nog redelijk tegen onterechte garantieclaims of aansprakelijkheid door een foutief gebruik c.q. misbruik van een geleverd product.
(misschien ben ik daarom ook wel wat minder geneigd om zomaar allerlei verzamelde data over mijzelf te gaan verstrekken aan derden... :shh: )
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door ducati 900 »

tonic schreef:
wo 24 mei 2023, 15:40
Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.

Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
Dit hebben de fabrikant dus over de garagebedrijven afgeroepen, die zitten met extra administratie.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Nee hoor geen extra administratie. Gewoon uitleesapparatuur aansluiten mode 7 uitlezen en op verzenden drukken.
En even vragen of de klant het wil :P
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Peter LMC »

Deze klant wil het niet.
Ik zie al weer een nieuwe belasting in de lucht hangen.
Heeft je voertuig meer dan XXXXX liter verbruikt dit jaar dan wordt je extra aangeslagen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door gjvonk »

Je kunt aan de regelgeving "ontkomen" als je nu een camper hebt waarvan de 1e tenaamstelling voor 31-12-2020 heeft plaatsgevonden, campers zwaarder dan >3.500 kg vallen niet onder de regel.

Dit geldt als voorbeeld dus ook voor importcampers als de onze: die weegt <3.500 kg maar is 12-06-2020 voor het eerst in gebruik genomen in Duitsland.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door myway »

Leuke reacties, het lijkt wel of er iets verborgen moet worden
Elliot 5
Berichten: 690
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 18:18

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door Elliot 5 »

En dat leidt op termijn tot behoud van privacy tegen betaling.

En dus weer een wetje wat tegen grondrechten aan schuurt :thumbdown:
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW regelgeving aanpassingen



Bericht door tonic »

Tot dat je gestolen camper weer opduikt omdat in mode 7 welke uitgelezen wordt ook het chassisnummer staat opgeslagen.
En dan zijn alle doemdenkers in 1 keer weer voor :lol3:
Plaats reactie