RDW regelgeving aanpassingen
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
RDW regelgeving aanpassingen
15.
Uitlezen brandstof- en elektriciteitsverbruik
Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie (EU) verplicht gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK. Dit is een wettelijke verplichting en staat in de Uitvoeringsverordening 2021/392. Deze gegevens moet u uitlezen en versturen naar ons. Wij verzamelen alle gegevens en sturen deze één keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap.
De eisen zijn van toepassing op personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die in gebruik genomen zijn na 31-12-2020 met een verbrandingsmotor en hybride-elektrische voertuigen. Dit geldt voor voertuigen met de brandstofcode B (benzine), D (diesel) of A (alcohol), eventueel gecombineerd met E (elektriciteit).
Uitzonderingen
Voor het uitlezen van de gegevens zijn twee uitzonderingen. De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:
de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens. Niet alle voertuigeigenaren weten dat u gegevens moet gaan uitlezen. Leg de aanvrager van de keuring daarom voor de keuring uit waarom wij gegevens verzamelen en wat wij daarmee doen
door een technische oorzaak in het voertuig de gegevens niet zijn uit te lezen
In het APK afmeldscherm is een extra regel toegevoegd. Daarin kunt u bij voertuigen die onder de regelgeving vallen vermelden dat een uitzondering (technische oorzaak of bezwaar aanvrager) van toepassing is. In de overige gevallen vermeldt u daar niets.
Publicatie regelgeving
De regelgeving voor het verplicht hebben van de uitleesapparatuur is nog niet gepubliceerd. Bedrijven die vooruitlopend op die publicatie de uitleesapparatuur al hebben, kunnen vanaf 20 mei 2023 de gegevens uitlezen en versturen naar ons. Heeft u een voertuig gekeurd waarbij het uitlezen van de gegevens is voorgeschreven, maar heeft u nog niet de juiste apparatuur? Dan geeft u totdat de regelgeving is gepubliceerd bij het afmelden aan dat de gegevens niet zijn uitgelezen met de reden: ‘Technisch niet mogelijk’.
Privacyverklaring erkenninghouder
Voor ondernemers is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op grond van de AVG moet u als verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn over de persoonsgegevens die u van uw klanten verwerkt (art. 13 AVG). U geeft deze informatie in algemene zin waarschijnlijk via uw privacyverklaring. In uw privacyverklaring neemt u op of vult u aan dat u bij het uitvoeren van een APK ook gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik verwerkt en doorgeeft aan ons.
Uitlezen brandstof- en elektriciteitsverbruik
Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie (EU) verplicht gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK. Dit is een wettelijke verplichting en staat in de Uitvoeringsverordening 2021/392. Deze gegevens moet u uitlezen en versturen naar ons. Wij verzamelen alle gegevens en sturen deze één keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap.
De eisen zijn van toepassing op personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die in gebruik genomen zijn na 31-12-2020 met een verbrandingsmotor en hybride-elektrische voertuigen. Dit geldt voor voertuigen met de brandstofcode B (benzine), D (diesel) of A (alcohol), eventueel gecombineerd met E (elektriciteit).
Uitzonderingen
Voor het uitlezen van de gegevens zijn twee uitzonderingen. De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:
de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens. Niet alle voertuigeigenaren weten dat u gegevens moet gaan uitlezen. Leg de aanvrager van de keuring daarom voor de keuring uit waarom wij gegevens verzamelen en wat wij daarmee doen
door een technische oorzaak in het voertuig de gegevens niet zijn uit te lezen
In het APK afmeldscherm is een extra regel toegevoegd. Daarin kunt u bij voertuigen die onder de regelgeving vallen vermelden dat een uitzondering (technische oorzaak of bezwaar aanvrager) van toepassing is. In de overige gevallen vermeldt u daar niets.
Publicatie regelgeving
De regelgeving voor het verplicht hebben van de uitleesapparatuur is nog niet gepubliceerd. Bedrijven die vooruitlopend op die publicatie de uitleesapparatuur al hebben, kunnen vanaf 20 mei 2023 de gegevens uitlezen en versturen naar ons. Heeft u een voertuig gekeurd waarbij het uitlezen van de gegevens is voorgeschreven, maar heeft u nog niet de juiste apparatuur? Dan geeft u totdat de regelgeving is gepubliceerd bij het afmelden aan dat de gegevens niet zijn uitgelezen met de reden: ‘Technisch niet mogelijk’.
Privacyverklaring erkenninghouder
Voor ondernemers is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Op grond van de AVG moet u als verwerkingsverantwoordelijke transparant zijn over de persoonsgegevens die u van uw klanten verwerkt (art. 13 AVG). U geeft deze informatie in algemene zin waarschijnlijk via uw privacyverklaring. In uw privacyverklaring neemt u op of vult u aan dat u bij het uitvoeren van een APK ook gegevens over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik verwerkt en doorgeeft aan ons.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Big brother.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.
Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.
Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
- seth_space
- Berichten: 8596
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Niet goed gelezen?
De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:
de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Nog niet.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: RDW regelgeving aanpassingen
OPT OUT, Dus nog steed big brother
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Re: RDW regelgeving aanpassingen
tonic schreef: ↑wo 24 mei 2023, 15:40Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.
Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
Ook niet zo vreemd dat er steeds meer achter gezocht wordt en dat het ook steeds vaker geweigerd wordt, want de gemiddelde consument ziet tegenwoordig echt wel in dat al dat data verzamelen voornamelijk een verdienmodel c.q. stuurmiddel is en iets meer inhoudt als alleen maar "consumentenbescherming" of "gebruikersgemak".
Het is al vaak genoeg bewezen dat verzamelde data ook net zo gemakkelijk weer tegen diezelfde consument gebruikt kan gaan worden, en dan heb ik het nog niet eens over data die ook verkocht c.q. gedeeld met derden worden of opeens weer ergens op straat blijken te liggen dankzij een lek in al die "perfecte" databeveiligingen.
En ja, als ondernemer verzamel ik ook heel graag zoveel mogelijk data.
Want enerzijds levert al die door de consument gratis verstrekte data mij gemiddeld 10% extra omzet op, en anderzijds beschermt die data mij c.q. mijn leverancier ook nog redelijk tegen onterechte garantieclaims of aansprakelijkheid door een foutief gebruik c.q. misbruik van een geleverd product.
(misschien ben ik daarom ook wel wat minder geneigd om zomaar allerlei verzamelde data over mijzelf te gaan verstrekken aan derden... )
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Dit hebben de fabrikant dus over de garagebedrijven afgeroepen, die zitten met extra administratie.tonic schreef: ↑wo 24 mei 2023, 15:40Nee hoor.
De autofabrikanten hebben dit zelf over zich afgeroepen. Kijk naar de verschillende dieselroet schandalen en die mooie folders met verbruikscijfers van 1 op 25. Dit terwijl ze in de praktijk de 1 op 15 net halen.
Dus je kan het ook positief zien, bescherming van de consument.
Maar goed tegenwoordig wordt meteen overal wat achter gezocht. Nieuwe mode
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Nee hoor geen extra administratie. Gewoon uitleesapparatuur aansluiten mode 7 uitlezen en op verzenden drukken.
En even vragen of de klant het wil
En even vragen of de klant het wil
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Deze klant wil het niet.
Ik zie al weer een nieuwe belasting in de lucht hangen.
Heeft je voertuig meer dan XXXXX liter verbruikt dit jaar dan wordt je extra aangeslagen.
Ik zie al weer een nieuwe belasting in de lucht hangen.
Heeft je voertuig meer dan XXXXX liter verbruikt dit jaar dan wordt je extra aangeslagen.
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Je kunt aan de regelgeving "ontkomen" als je nu een camper hebt waarvan de 1e tenaamstelling voor 31-12-2020 heeft plaatsgevonden, campers zwaarder dan >3.500 kg vallen niet onder de regel.
Dit geldt als voorbeeld dus ook voor importcampers als de onze: die weegt <3.500 kg maar is 12-06-2020 voor het eerst in gebruik genomen in Duitsland.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Dit geldt als voorbeeld dus ook voor importcampers als de onze: die weegt <3.500 kg maar is 12-06-2020 voor het eerst in gebruik genomen in Duitsland.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: RDW regelgeving aanpassingen
En dat leidt op termijn tot behoud van privacy tegen betaling.
En dus weer een wetje wat tegen grondrechten aan schuurt
En dus weer een wetje wat tegen grondrechten aan schuurt
Re: RDW regelgeving aanpassingen
Tot dat je gestolen camper weer opduikt omdat in mode 7 welke uitgelezen wordt ook het chassisnummer staat opgeslagen.
En dan zijn alle doemdenkers in 1 keer weer voor
En dan zijn alle doemdenkers in 1 keer weer voor