Aan de slag...

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aan de slag...



Bericht door gjvonk »

Het verbruik wordt vooral bepaald door de rechtervoet op het gaspedaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Daar heb je helemaal gelijk in, gjvonk.
Ik ben op zoek naar compromissen. Breed gebruik, ook als "gewone" auto gaan gebruiken. Ook zou ik de motor erin willen vervoeren. In eerste instantie wil ik het tussenschot laten zitten. Ik heb er geen probleem mee om eerst uit te stappen en vervolgens mijn "huis" binnen te gaan. Ga onderweg geen koffie zetten. Dus het plan is nog niet helemaal helder. Ik denk wel dat een L3 duurder is in aanschaf als een L2. Dat verschil kan ik dan op dak leggen in de vorm van extra zonlicht/daglicht vangen.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9190
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aan de slag...



Bericht door gjvonk »

Je kunt maar 1x goed kiezen: onze 1e buscamper was een "dwarsslaper". Dat beviel niet en al na 3 jaar hebben we deze vervangen door een model met lengtebedden...

Moraal: kies wat voor jou het beste voelt, maar bedenk wel dat je al snel ruimte te kort hebt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Ook dat klopt. Mijn eerste camper was een Renault Master II, dwarsslaper. Ik ben zelf 1.80 en kon daar best lekker in slapen. Effe uitrekken in het uiterste geval, klem ertussen. En omdat we in eerste instantie de zit willen gebruiken als bed, achterin tegen de deuren aan nijg ik naar dwarsslapen. Mijn vriendin is een stuk korter, dus die heeft er helemaal geen problemen mee. En het middenpad vrij heeft voor mijn/ons gebruik ook voordelen de vloer in het middenpad iets omhoog, brede oprijplaat eronder. allerlei ideeën, nog niet echt concreet. Wil na de zomer de basisbus aanschaffen, dus nog even de tijd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aan de slag...



Bericht door DJSmiley »

Ga bij twijfel gewoon een paar opties bekijken en proberen. Komende 2 weekenden kun je helemaal losgaan en ideeen opdoen op het zelfbouwtreffen.

Gegarandeerd dat daar ook dwarsbedden in diverse soorten bussen tussen zitten waar je op kan liggen om in t echt te testen (en te meten wat ze er netto van gemaakt hebben)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3891
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aan de slag...



Bericht door henk en lila »

Wij hebben een L2 langsslaper met een vast 1,90x80 bed en een opklapbed van 1,80x80. Middenpad vrij en kleine motor past ook binnen. Keuken blokje bij schuifdeur en klein zitje achter de draaibare bestuurders stoel.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

IK heb vandaag besloten om NIET zelf te gaan bouwen. Ik ben inmiddels 67 en heb nog heel veel hobby's die allemaal tijd in beslag nemen. En ik heb zeker niet het eeuwige leven, zeker niet als ik mijn lichaam eens tegen het licht houd. En als ik zelf zou gaan bouwen kost dat tegenwoordig ook een aardige duit. Dus vandaag een wat oudere buscamper gekocht waar we voorlopig mee uit de voeten kunnen, en dat kan dus morgen starten. Die rijdend houden gaat ook wel lukken. Ga wel nog een zonnepaneel plaatsen om toch zoveel mogelijk "off the grid" te kunnen staan. En die info heb ik al eerder hier op het forum gevonden dus dat gaat nog wel een keer lukken.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2212
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Aan de slag...



Bericht door DucatoDolf »

Leuk man, gefeliciteerd :cheers:
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Technische elektro vraag. We hebben dus besloten om NIET zelf te gaan bouwen en hebben Elmo aangeschaft. Eenvoudig qua uitrustingspakket.

Dometic absorptie koelkast RM 7270. Verbruik 2,5 kWh/24 uur
Trumatic gasverwarming C6002. Verbruik 0,2-5.6A, mits ingeschakeld

Huishoudaccu 100 Ah AGM geladen tijdens het rijden

Nu willen wij ook regelmatig een aantal dagen ergens staan, zonder walstroom. Dan wordt er dus niet geladen, maar wel verbruikt.
Nu kwam ik een aanbieding tegen van een Victron zonnepaneel, 140 Wp plus een Victron 75 I 15 laadregelaar voor een nette prijs, €219.

Paneel op dak, dak-doorvoer en aansluiten. Dan loop ik niet vast dat ik zonder stroom kom te zitten.
Ook niet als ik op termijn misschien een Webasto zou gaan installeren.
Is mijn gedachtengang juist???
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aan de slag...



Bericht door TestCase »

140 Wp is voldoende voor een paar simpele dingen zoals verlichting, waterpomp, laptop, usb etc.,
Echter ga je een waterkoker/koffiezetter/airfryer gebruiken dan is het te weinig.

Dus wat sluit je er straks op aan?

//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag...



Bericht door Knutselsmurf »

Wij gaan geen extra verbruikers aanleggen in onze eenvoudige camper. Water verhitten/koken op gas of als we veel buiten verblijven( wat uiteindelijk de bedoeling is) op loodvrije benzine. Ik ben een echte kampeerder, vind een hard dak en een voorruit al een luxe.
Dank je voor het meedenken. :bow:
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
Locatie: Biddinghuizen

Re: Aan de slag... Herinrichting.



Bericht door Knutselsmurf »

Van de zomer zag het er allemaal netjes uit. Maar na de natte herfst en de daaropvolgende erg vochtige start van de winter komt de ware aard naar boven. SCHIMMEL DOOR VEEL CONDENS EN DUS EEN SLECHTE ISOLATIE.
Daar kan de ventilatie met met de aanwezige vochtige buitenlucht niet van winnen. Door de slechte isolatie ontstaan te veel druppels.
Dus her radicale besluit genomen, eruit met die rommel. Had door het hangende dak al gezien dat er zeker geen Armaflex gebruikt was, maar dunne blauwe isolatie-platen met wat kit en PUR. Op sommige plaatsen zat wel een dunne isolatie-mat, lijkt veel op de 9mm Armaflex. Dat voelde ook meteen een stuk beter. Dus het grootste deel van de inrichting gaat eruit en doe het over op mijn manier.
Voorbeelden genoeg hier op het forum hoe het WEL moet.
Nieuw plafond erin na een goed isolatie is ook niet het moeilijkste, ook daar veel info hierover.
Wel aanvullend nog een vraag hier. Voor de wanden en bijvoorbeeld de schuifdeur bekleden heb ik nog geen goede oplossing voor. De wanden zullen na mijn strip-activiteiten bestaan uit schoon, kaal triplex, de schuifdeur is dan kaal plaatwerk. Dus alle adviezen op basis van je eigen ervaring zijn welkom.
Het leek zo mooi.
Laatst gewijzigd door Knutselsmurf op za 10 feb 2024, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19182
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aan de slag...



Bericht door Aloys »

Knutselsmurf schreef:
wo 19 jul 2023, 17:55
Dometic absorptie koelkast RM 7270. Verbruik 2,5 kWh/24 uur
2,5kW = 2500W / 12,5V = 200Ah. Daarvoor heb je een AGM-accu nodig van minstens 400Ah en die is dan in één etmaal leeg. Een absorptiekoelkast off grid moet je gewoon op gas gebruiken.

En wanneer je een afbeelding wilt plaatsen in het forum, zorg dan dat het een bestand is waarvan de naam eindigt op bijv. JPG (of PNG, JPEG etc.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Whatever
Berichten: 142
Lid geworden op: do 21 sep 2023, 17:05
Locatie: Groene Hart

Re: Aan de slag... Herinrichting.



Bericht door Whatever »

Knutselsmurf schreef:
di 16 jan 2024, 14:43
....Nieuw plafond erin na een goed isolatie is ook niet het moeilijkste, ook daar veel info hierover. Wel aanvullend nog een vraag hier. Voor de wanden en bijvoorbeeld de schuifdeur bekleden heb ik nog geen goede oplossing voor. De wanden zullen na mijn strip-activiteiten bestaan uit schoon, kaal triplex, de schuifdeur is dan kaal plaatwerk. Dus alle adviezen op basis van je eigen ervaring zijn welkom.
Stretchvilt? In vele kleuren te verkrijgen (Google is je vriend) en met goede contactlijm (spuitbus) te monteren.

P1030575.jpeg
P1030575.jpeg (138.48 KiB) 370 keer bekeken
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Plaats reactie